Γκούντας Ιωάννης – συνεργάτης Μετσόβιου Πολυτεχνείου στην έρευνα που αφορά το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ): Λίγα λόγια για την κατανόηση του ΣΒΑΚ και μια ουσιώδης κατά τη γνώμη μου προσωπική διαφωνία με τη Δημοτική αρχή

6 Min Read


Κάποια στιγμή θα πρέπει να σκεφτούμε σοβαρά το πως πραγματικά θέλουμε να είναι η πόλη μας στο άμεσο και στο μακρινό μέλλον.
Παραθέτω παρακάτω θεμελιώδη κατά τη γνώμη μου ερωτήματα γιατί πιστεύω ότι το ΣΒΑΚ δεν έχει γίνει κατανοητό από όλους τους συμπολίτες μου αλλά και τη Δημοτική αρχή:
• ΕΝΟΠΟΙΗΣΕΙΣ: Θέλουμε να ενοποιηθούν ΜΕ ΠΕΖΟΔΡΟΜΟΥΣ:
o Το κέντρο της πόλης με το στρατόπεδο και το πάρκο του ΟΣΕ;
o Ο Άγιος Νικόλαος με τον Άγιο Δημήτριο και τον Άγιο Νικάνορα;
o Ο Άγιος Δημήτριος με το Ξενία;
o Το Λαογραφικό μουσείο με τη νέα Δημοτική βιβλιοθήκη;
o Όλα τα βασικά πάρκα της πόλης;
o Τα σχολεία μας;
o Η λαϊκή αγορά με το κέντρο αλλά και την υπόλοιπη πόλη;
o ………
Πρέπει συνεπώς οι χώροι ενδιαφέροντος και οι βασικές υποδομές μας να είναι ενοποιημένες;
• Θέλουμε να κινούμαστε ΩΣ ΠΕΖΟΙ με αξιοπρέπεια και ικανά πεζοδρόμια σε όλη την επιφάνεια της πόλης μας;
• Θέλουμε δίκτυο ποδηλατοδρόμων/πεζόδρομων κυρίως νότια αλλά και μέσα στην πόλη μας;
• Τα ΑμΕΑ, τα παιδιά μας, οι έγκυες, οι ηλικιωμένοι,….. όλοι οι άνθρωποι με προβλήματα προσβασιμότητας και κινητικότητας είναι συμπολίτες μας;
• Θέλουμε ΝΕΟ ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΟ οδικό δίκτυο γύρω από την πόλη μας;
• Θέλουμε τελικά να μοιάσουμε με τις Ευρωπαϊκές πόλεις που επισκεπτόμαστε και τις ζηλεύουμε;
ΣΒΑΚ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ – ΕΙΝΑΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ;
Αν θεωρήσουμε ότι οι προβλέψεις που ακούγονται και που αφορούν τον αριθμό των νόμιμων θέσεων στάθμευσης που χάνονται για να γίνουν τέτοιου τύπου ΣΒΑΚ επεμβάσεις είναι σωστές (πράγμα απίθανο διότι ο αριθμός των θέσεων στάθμευσης που χάνονται εξαρτάται από τον τύπο της επέμβασης που θα γίνει και που προφανώς ακόμη δεν είναι ξεκάθαρος), τότε θα πρέπει ο καθένας μας να ζυγίσει τα παραπάνω και να αποφασίσει τι πιστεύει ότι είναι καλύτερο:
1. Να γίνουν οι παραπάνω επεμβάσεις – θα χαθούν θέσεις στάθμευσης και θα αποδοθούν σε εμάς ως μεγαλύτερα πεζοδρόμια, πεζόδρομοι….
2. Να μη γίνει τίποτα – είμαστε πολύ καλά.
Η προσωπική μου άποψη (αλλά και επικρατούσα στους συγκοινωνιολόγους παγκοσμίως), είναι πως οι θέσεις στάθμευσης που χάνονται ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΥΠΟΨΙΝ ΣΤΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ διότι τον αλλοιώνουν.
Τα αυτοκίνητα παρκάρουν σε δημόσιο χώρο, και συνεπώς θα έπρεπε να πληρώνουν για την κατάληψή του.
Στο κέντρο της πόλης δεν υπάρχουν πολλές θέσεις στάθμευσης επί της οδού. Υπάρχουν όμως πολλές ΚΕΝΕΣ θέσεις σε μεγάλα parking. Ο κάτοικος του κέντρου λοιπόν που εκμεταλλεύεται την υπεραξία της κεντρικότητας της περιοχής που ζει ή την επισκέπτεται εδώ και δεκαετίες, ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ για να παρκάρει, όπως κάνει και στο κέντρο οποιασδήποτε άλλης μεσαίας ή μεγάλης σύγχρονης πόλης του πλανήτη μας.
Επίσης, ο καθένας από εμάς, όταν αγοράζει αυτοκίνητο, θα πρέπει να έχει ήδη εξασφαλισμένη και τη στάθμευσή του, σε ιδιωτικό και όχι καταχρηστικά όπως γίνεται σήμερα σε δωρεάν Δημόσιο χώρο.
Συνεπώς (και καθότι το μέγεθος των παρεμβάσεων κυρίως στις οδούς έχει άμεση σχέση με τον αριθμό των θέσεων στάθμευσης που καταργούνται), οποιαδήποτε έκπτωση αρχών επιφέρει και αντίστοιχη μείωση δυνατοτήτων ανάπλασης.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα των προαναφερθέντων είναι η Οδός Ολύμπου η οποία στο μέλλον θα ενώσει το κέντρο με τη νέα πλατεία Λασσάνη και το πάρκο του ΟΣΕ, η ανάπλαση της οποίας ουσιαστικά αναιρείται υπό την πίεση της κατάργησης όσο το δυνατόν λιγότερων θέσεων στάθμευσης, ενώ ταυτόχρονα ακριβώς δίπλα υπάρχει ιδιωτικό parking τριακοσίων θέσεων με μικρή πληρότητα.
Ενώ λοιπόν η λογική λέει ότι μια τόσο σημαντική οδός για το ΣΒΑΚ θα έπρεπε να είναι είτε πεζόδρομος είτε ήπιας κυκλοφορίας χωρίς στάθμευση, η μελέτη υποκύπτει στην κακώς νοούμενη κατά τη γνώμη μου μεσοβέζικη σημερινή λύση.
Καταληκτικά, οι σχεδιασμοί ΒΑΚ στις πόλεις και οι διαθέσιμοι χώροι στάθμευσης δεν είναι δύο αλληλοσυγκρουόμενες έννοιες.
Οι σχεδιασμοί ΒΑΚ ΔΕΝ πρέπει να λαμβάνουν υπ’ όψιν την στάθμευση σε δημόσιους χώρους, ή και τον αριθμό των θέσεων στάθμευσης που χάνονται με κάθε επέμβαση διότι οι πόλεις πρέπει να εξυπηρετούν κατά πρώτο λόγο όλους τους πολίτες και κατόπιν το αυτοκίνητο.
Οι θέσεις στάθμευσης που θα χαθούν θα ξαναβρεθούν. Η πόλη μας όμως δεν μπορεί να περιμένει και πρέπει να αποδοθεί ξανά και άμεσα στους πολίτες για τους οποίους και υφίσταται.
Προτείνω λοιπόν τη Δημοτική αρχή να μην υποκύπτει σε ψευτοδιλήμματα με τα οποία καταστρατηγείται ο σχεδιασμός του ΣΒΑΚ που γενναία αποφάσισε να υλοποιήσει και τελειώνω με ένα χαρακτηριστικό βιντεάκι που αφορά την προσβασιμότητα των ΑμΕΑ και που ανέβασε στο διαδίκτυο ο συνεργάτης Κος Ευθύμιος Μπακογιάννης:
https://www.facebook.com/thanasis.gounaris/videos/1676783299040926/UzpfSTUyOTA0Mzk4NToxMDE1NzY1MDM5ODY1ODk4Ng/
Με τιμή,
Γκούντας Δ. Ιωάννης,
ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ Α.Π.Θ., ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΣ Σ.Ε.Σ.,
ΛΕΚΤΟΡΑΣ MHXANIKΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Τ.Ε.Ι. ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ,

Μοιραστείτε την είδηση