Τα μέσα βρίσκονται σε μεταβατικό στάδιο, όχι μόνο στην Ελλάδα, ούτε καν στην Ευρώπη, αλλά σε όλο τον κόσμο. Αυτή η αλλαγή έχει σημαντικές επιπτώσεις για την κοινωνία και το δημόσιο διάλογο. Οι μιντιακές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν τεράστιες οικονομικές δυσκολίες, περικοπές, αλλά και μια ολοένα συρρικνούμενη αυτονομία των δημοσιογράφων. Ως αποτέλεσμα η ποιότητα πέφτει και η αξιοπιστία από πλευράς του κοινού χάνεται. Επιπλέον, οι αλλαγές των τεχνολογιών επικοινωνίας ταρακούνησαν επί μακρόν παγιωμένες πεποιθήσεις σχετικά με τη φύση των ειδήσεων και συνηθισμένες πρακτικές της δημοσιογραφίας, ενώ η βιομηχανία αναζητά πλέον βιώσιμα επιχειρηματικά μοντέλα που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της εποχής του διαδικτύου.
Αυτές και άλλες εξελίξεις έχουν οδηγήσει αρκετούς μελετητές του χώρου, αλλά και επαγγελματίες δημοσιογράφους να μιλούν για το «θάνατο» ή «τέλος» της δημοσιογραφίας.
Την ίδια στιγμή, οι πολλαπλές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η δημοσιογραφία σήμερα – ίσως χωρίς προηγούμενο στην ιστορία της – μπορούν να θεωρηθούν ως μια ιστορική ευκαιρία για να επαναπροσεγγιστούν βασικά ζητήματα.
Η ελληνική κρίση λειτούργησε ως μεγα-επιταχυντής των εξελίξεων στο χώρο των μίντια και ανέδειξε προβλήματα επί μακρόν συσσωρευμένα. Τα συμπεράσματα που βγάζουμε εξαρτώνται από το φακό που χρησιμοποιούμε, άλλοτε μεγεθυντικό και άλλοτε παραμορφωτικό.

Ιωάννα
ioanna_kostarella@hotmail.com