Στην επικαιρότητα βρέθηκε για άλλη μια φορά το αεροδρόμιο «Φίλιππος» της Κοζάνης, με αφορμή την δημοσίευση της απάντησης του Υπουργού Μεταφορών Κώστα Καραμανλή στην ερώτηση του Βουλευτή Κοζάνης της Νέας Δημοκρατίας Γιώργου Αμανατίδη περί σχεδίων αξιοποίησης του αεροδρομίου.
Στην ερώτησή του (η οποία κατατέθηκε στις 13 Απριλίου) και έχει θέμα «μοχλός ανάπτυξης για την Κοζάνη το αεροδρόμιο Φίλιππος», ο κ. Αμανατίδης κάνει λόγο για σταδιακή απαξίωση του αεροδρομίου λόγω της «απουσίας στρατηγικούς σχεδιασμού από τις πολιτικές ηγεσίες των περασμένων ετών» με αποτέλεσμα την «συνεχή μείωση της επιβατικής κίνησης, προβλήματα στις εμπορικές πτήσεις σύνδεσης της Κοζάνης με την Αθήνα και επίταση των προβλημάτων υποδομής και εξοπλισμού».
Στην ερώτηση όμως αναφέρεται με σαφήνεια το θετικό πρόσημο που έχει μπει στο αεροδρόμιο από το καλοκαίρι του 2018, όταν επί δημοτικής αρχής Λευτέρη Ιωαννίδη η Σχολή Εκπαίδευσης Επαγγελματιών Πιλότων Αερογραμμών Egnatia Aviation, προχώρησε στην δημιουργία δεύτερης (πανελλαδικά) βάσης εκπαίδευσης στην Κοζάνη.
Τι ρώτησε τον Υπουργό Καραμανλή ο Γ. Αμανατίδης
Στην ερώτησή του ο κ. Αμανατίδης, μιλά για «ανάγκη επαναπροσδιορισμού της χρήσης του αεροδρομίου και προσανατολισμό για την εναλλακτική αξιοποίησή του με χαρακτήρα Γενικής Αεροπορίας, στα πρότυπα πολλών περιοχών της Ευρώπης, χωρίς η δραστηριότητα αυτή να εμποδίζει ή να περιορίζει τη λειτουργία του αεροδρομίου ως εμπορικού αερολιμένα». Πρόκειται για κατεύθυνση που ζητά και η ίδια η Egnatia Aviation η οποία σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των στελεχών της, έχει στόχο να αναπτύξει στην Κοζάνη πολύ αυξημένη πτητική και όχι μόνο, εκπαιδευτική δραστηριότητα παρόμοια με της Καβάλας που θα περιλαμβάνει πτήσεις από την ανατολή έως την δύση του ηλίου, πάνω από 200 σπουδαστές τον χρόνο, τουλάχιστον 30 νέες θέσεις εργασίας και δημιουργία επισκευαστικής ζώνης αεροσκαφών εντός του αεροδρομίου.
«Η ανάγκη εκμετάλλευσης κάθε αναπτυξιακής δυνατότητας καθίσταται ακόμη πιο επιτακτική δεδομένης και της μετάβασης της περιοχής στη μεταλιγνιτική εποχή, που θα σημάνει –μεταξύ άλλων- και την απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας» αναφέρει χαρακτηριστικά στην ερώτησή του ο κ. Αμανατίδης και ρωτά τον Υπουργό:
1) Ποιος είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός του Υπουργείου για την αναβάθμιση και περαιτέρω αξιοποίηση του αεροδρομίου «Φίλιππος» της Κοζάνης;
2) Η προοπτική αξιοποίησής του με χαρακτήρα Γενικής Αεροπορίας, λαμβάνοντας υπόψη και το έντονο ενδιαφέρον για επενδύσεις της εταιρείας που ήδη αναπτύσσει δραστηριότητες εκπαίδευσης, αποτελεί προτεραιότητα και θα διευκολυνθεί;
Η απάντηση του Υπουργού
Η απάντηση του Υπουργού Κώστα Καραμανλή ήρθε περίπου δυο μήνες μετά και έφτασε στα δημοσιογραφικά γραφεία στις 24 Ιουλίου. Στο σχετικό έγγραφο δεν αναφέρεται τίποτα συγκεκριμένο για την ανάπτυξη του αεροδρομίου και την εναλλακτική αξιοποίησή του ως αεροδρόμιο γενικής αεροπορίας, αλλά γενικές αναφορές για ενδεχόμενα σχέδια της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας «εκτέλεσης εργασιών συντήρησης και βελτίωσης πεδίου ελιγμών, προϋπολογισμού 2.200.000,00 € περίπου, σύμφωνα με υφιστάμενη, ήδη εγκεκριμένη, σχετική Μελέτη».
Σε σχέση με την ανάπτυξη του αεροδρομίου, επισημαίνονται τα ακόλουθα:
- Η ΥΠΑ, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, μεριμνά για την προσέλκυση αεροπορικής δραστηριότητας στον Αερολιμένα Κοζάνης και έχει δημιουργήσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις, ώστε να εξυπηρετηθούν δραστηριότητες Γενικής Αεροπορίας και αεροπορικής εκπαίδευσης, πράγμα, που θα προσδώσει περαιτέρω υπεραξία στον Αερολιμένα και θα συμβάλει στην τόνωση της τοπικής οικονομίας.
Ήδη, μάλιστα, η ΥΠΑ διερευνά τη χωροθέτηση των κατάλληλων εγκαταστάσεων για τον σκοπό αυτό και έχει καταρχάς συναινέσει για την παραχώρηση έκτασης 133,00 τ.μ. περίπου στην εταιρεία Egnatia Aviation, ώστε να τοποθετηθεί εκεί προκατασκευασμένος οικίσκος για την εξυπηρέτηση των δραστηριοτήτων της Σχολής.
- Πέραν της διατήρησης της αεροπορικής σύνδεσης της Κοζάνης, μέσω της ένταξής της στο καθεστώς της υποχρέωσης παροχής δημόσιας υπηρεσίας («άγονες γραμμές»), η
ΥΠΑ λαμβάνει τα προσήκοντα μέτρα και προβαίνει στις κατάλληλες ενέργειες, για την αξιολόγηση κάθε πρότασης που αποσκοπεί στην ανάπτυξη πτητικών δραστηριοτήτων Γενικής Αεροπορίας.
Να σημειωθεί πως στο έγγραφο της απάντησης του Υπουργού, αναφέρεται ρητά πως ιδιοκτήτης του χώρου που βρίσκεται το αεροδρόμιο είναι το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας με διαχειριστή την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Μάλιστα το 2019 υπήρξε αίτημα παραχώρησης χρήσης του συνόλου του αεροδρομίου στην ΥΠΑ με το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας να απαντά αρνητικά στο συγκεκριμένο αίτημα (με το υπ’ αρ. πρωτ. Φ.900/3753/Σ.692/24.04.2019) διότι το αεροδρόμιο περιλαμβάνεται στον επιχειρησιακό σχεδιασμό της Πολεμικής Αεροπορίας. Σύμφωνα με το ίδιο έγγραφο, η ΥΠΑ θα μπορεί να υποβάλλει στο ΓΕΑ αιτήματα παραχώρησης προσωρινής χρήσης επί μέρους εκτάσεων, έναντι μισθώματος, τα οποία θα εξετάζονται από το ΓΕΑ κατά περίπτωση.
Το μέλλον
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ωστόσο έχει παραχωρήσει άδεια στην Egnatia Aviation να κατασκευάσει εγκαταστάσεις έκτασης 133 τ.μ. εντός του αεροδρομίου κάτι που έχει ήδη γίνει και πλέον η επιμελητεία πτήσεων της εταιρείας έχει μεταφερθεί στο αεροδρόμιο «Φίλιππος». Ταυτόχρονα την πίστα ελιγμών εξακολουθούν να διανυκτερεύουν τέσσερα εκπαιδευτικά αεροσκάφη (Diamond 40NG) και καθημερινά εκτελούνται μέχρι και 30 πτήσεις.
Την ίδια στιγμή, η εταιρεία στις επαφές που έχει με την ΥΠΑ επισημαίνει την ανάγκη επέκτασης του ωραρίου λειτουργίας του αεροδρομίου για να αναπτύξει τις δραστηριότητές της. Για να συμβεί κάτι τέτοιο όμως η ενίσχυση με προσωπικό είναι απαραίτητη αφού οι λιγοστοί υπάλληλοι δεν μπορούν να καλύψουν αυξημένη πτητική δραστηριότητα.
Το σίγουρο είναι πως η λειτουργία του αεροδρομίου «Φίλιππος» από την ανατολή έως την δύση του ηλίου, η ενίσχυσή του με προσωπικό και κατά συνέπεια αναβάθμισή του, η πλήρη ανάπτυξη της Egnatia Aviation στην περιοχή καθώς και το να γίνει φιλικότερο για την Γενική Αεροπορία, θα δημιουργήσει ευκαιρίες και δυνατότητες για το μέλλον της περιοχής που τόσο πολύ έχει ανάγκη λόγω της απολιγνιτοποίησης.
Σωκράτης Μουτίδης