Τεράστιες ευκαιρίες για τη Μακεδονία από την αναδιάταξη των αλυσίδων εφοδιασμού βλέπει ο Πρωθυπουργός σύμφωνα με το ρεπορτάζ από την επίσκεψη του στην Πιερία.
«Υπάρχει μία παγκόσμια τάση για το πώς μπορούμε να ανακτήσουμε τον έλεγχο των αλυσίδων εφοδιαστικής παραγωγής. Δηλαδή θα υπάρχουν τα logistics, εταιρείες που μπορεί να θέλουν να φύγουν -που λέει ο λόγος- από την Κίνα ή και από πιο γειτονικές χώρες και να έρθουν πιο κοντά στις αγορές της Ευρώπης, έτσι ώστε να μην είναι εξαρτημένες από χώρες με τις οποίες έχουμε μια σειρά από γεωπολιτικά ζητήματα. Αυτό ανοίγει τεράστιες ευκαιρίες και δυνατότητες συνολικά για τη Μακεδονία και κυρίως για περιοχές οι οποίες είναι κοντά στους βασικούς άξονες. Και εδώ είστε στο κέντρο, είστε δίπλα σε δρόμους, δίπλα σε τρένα, δίπλα σε λιμάνια, δίπλα σε αεροδρόμιο. Είναι όλα εδώ», είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Όσο πιο κοντά στην πραγματικότητα είναι η πιο πάνω εκτίμηση τόσο πιο σοβαρά ερωτήματα εγείρονται πρώτιστα για τον ίδιο τον πρωθυπουργό, αλλά και τους εδώ εκπροσώπους του. Πολυ συγκεκριμένα, μια θέση που συγκεντρώνει τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη logistics δεν είναι άλλη από την περιοχή βόρεια των Κοίλων μια ανάσα από την Εγνατία. Με βάση σχεδιασμούς, αλλά και πράξεις προηγούμενων ετών ο ΟΣΕ έχει προγραμματίσει εμπορευματικό σταθμό στα Κοιλα, υπόγεια επιβατική γραμμή στην Κοζανη και παράκαμψη της πόλης για τις εμπορικές αμαξοστοιχίες. Στο ίδιο σημείο ο οδικός άξονας Χ που συνδέει τη Λάρισα με τη Φλωρινα τέμνει την Εγνατία πολλαπλασιάζοντας τις δυνατότητες αναπτυξης εμπορευματικών δραστηριοτήτων μεγάλης κλίμακας σε συνδυασμό τόσο με τα δυο αεροδρόμια της περιοχής αλλά και την καλύτερη σύνδεση της, οδικά και σιδηροδρομικά, με τα λιμάνια Θεσσαλονικης, Πειραιά και Ηγουμενίτσας με την υλοποίηση των δυο έργων που αναφέρθηκαν. Η συμβολή των δυο έργων στην ανάπτυξη του τόπου είναι προφανέστατη και ενισχύεται από τις πρωθυπουργικές εκτιμήσεις, αλλά η κατάσταση είναι απογοητευτική. Οι δυο νευραλγικές υποδομές δεν καθυστερούν μόνο απελπιστικά, είναι κυριολεκτικά στα αζήτητα με την ευθύνη να βαραίνει εξίσου τις δυο τελευταίες κυβερνήσεις.
Το 2015 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ βρήκε τις δυο νευραλγικές υποδομές σε προχωρημένο στάδιο.
-Ο οδικός κάθετος άξονας X είχε ενταχθεί στα διευρωπαϊκά δίκτυα, κάτι που αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη συγχρηματοδότηση του έργου από την ΕΕ, και ωρίμαζε μελετητικά.
-Η σιδηροδρομική γραμμή Κοζάνη-Καλαμπάκα με τα υποέργα που αναφέρθηκαν (εμπορευματικός σταθμός-υπογείωση επιβατικής γραμμής στην Κοζανη-παράκαμψη της πόλης για τις εμπορικές αμαξοστοιχίες) παραδόθηκε κυριολεκτικά σε τροχιά υλοποίησης. Ο ΟΣΕ είχε ολοκληρώσει τη μελέτη, είχε εξασφαλίσει την έγκριση περιβαλλοντικών όρων και το Νοέμβριο 2014 το έργο με προϋπολογισμό 800 εκ ευρώ είχε συμπεριληφθεί στα έργα εθνικής προτεραιότητας στα πλαίσια του ΣΠΕΜ (Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών 2014-2025).
Μέσα σε 4,5 χρόνια ο ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε το ακατόρθωτο καθώς έστειλε στις καλένδες τον κάθετο άξονα, εξαφάνισε τα 800 εκ ευρώ της σιδηροδρομικής γραμμής και γκρέμισε δυο γέφυρες του ΟΣΕ χωρίς να τις κατασκευάσει εκ νέου, με τους 4 βουλευτές και τον περιφερειάρχη του ΣΥΡΙΖΑ να παρακολουθούν άβουλοι και μοιραίοι όταν δεν πρωταγωνιστούσαν στο θέατρο του παραλόγου.
Από τον Ιούλιο 2019 που ανέλαβε η ΝΔ είμαστε στο ίδιο έργο θεατές μετρώντας χαμένα χρόνια.
Τίποτα δεν προχώρησε στις δυο βασικές υποδομές παρα τα διαρκή πάνε-έλα κυβερνητικών κλιμακίων και τις μελέτες επί μελετών για τη «δίκαιη» μετάβαση και το μέλλον της περιοχής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή σύμφωνα με ανακοινώσεις του αρμόδιου υπουργού υλοποιούνται σιδηροδρομικά έργα 4,5 δις ευρώ σε όλη τη χώρα από τα οποία φυσικά απουσιάζει η γραμμή Κοζανη-Καλαμπακα.
Σε ο,τι αφορά τα οδικά έργα αφενός ο κάθετος άξονας υποβαθμίζεται χωρίς επαρκή αιτιολόγηση και αφετέρου δόθηκε προτεραιότητα στη σήραγγα Κλεισούρας, ένα έργο δηλ ενδοεπικοινωνίας.
Το θέατρο του παραλόγου συνεχίζεται με πλήρη αντιστροφή ρόλων, αφού εδώ και 3,5 χρόνια οι 4 βουλευτές και ο περιφερειάρχης είναι της ΝΔ.
Η συνήθης δικαιολογία του ΣΥΡΙΖΑ για τις θλιβερές επιδόσεις της κυβερνησης του, ότι είχε δηλ το βάρος της εξόδου από τα μνημόνια δεν ισχύει έτσι κι αλλιώς, πολύ δε περισσότερο εδώ γιατί η προώθηση έργων υποδομής ουδόλως σχετίστηκε ποτέ με τα μνημόνια. Ίσα-ίσα που η σιωπηρή απολιγνιτοποίηση που ξεκίνησε το 2015 βυθίζοντας την ΠΕ Κοζανης σε πρωτοφανή ύφεση επέβαλε απόλυτη προτεραιότητα σε κρίσιμες υποδομές της περιοχής.
Το ίδιο δεν ισχύει η επίκληση των κρίσεων στις οποίες ατυχώς αποδίδει όλα τα κενά και τις παραλείψεις της η κυβέρνηση της ΝΔ. Η πανδημία, η τουρκική απειλή και η ενεργειακή κρίση ουδόλως επηρεάζουν την υλοποίηση έργων. Ίσα-ίσα που η βαθιά ύφεση σε συνδυασμό με την άναρχη απολιγνιτοποίηση που αποφάσισαν το 2019 καθιστούσε όλες τις κρίσιμες υποδομές της περιοχής έργα εθνικής προτεραιότητας.
Επιστρέφοντας στην πρωθυπουργική επίσκεψη στην Πιερία εκεί ακούσαμε τον κ Μητσοτάκη να κραδαίνει το φόβητρο του ΣΥΡΙΖΑ ως απειλή, προτάσσοντας το δίλημμα μπροστά ή πίσω ενόψει των εκλογών. Στο συγκεκριμένο όμως ιδιαίτερα νευραλγικό ζήτημα για τον τόπο μας με τη ΝΔ συνεχίσαμε την οπισθοδρόμηση που ξεκίνησε επί ΣΥΡΙΖΑ και δυστυχώς δεν πρόκειται για μεμονωμένο παράδειγμα. Για να σταθεί όρθια στις μεγάλες προκλήσεις των καιρών η Ελλάδα πρέπει να ξεφύγει από τις συμπληγάδες του ελιτισμού και του λαϊκισμού και το δράμα της συρρίκνωσης που βιώνουμε στον τόπο μας είναι η καλύτερη απόδειξη.