Παράταση λειτουργίας έως και τα τέλη του 2025 για τις λιγνιτικές μονάδες 3 και 4 του ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου και «Μελίτη 1» στη Φλώρινα, έδωσε με απόφαση του Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Πρόκειται για τροποποίηση της απόφασης του 2021, με την οποία είχε δοθεί παράταση ωρών λειτουργίας σε λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ, άλλα όχι στις συγκεκριμένες, που θα ολοκλήρωναν τη λειτουργία τους το 2023.
Σύμφωνα με το worldenerynews, το σκεπτικό του ενεργειακού επιτελείου, της κυβέρνησης για την έκδοση νέας απόφασης, είναι ότι η λειτουργία των μονάδων (ή η δυνατότητα να τεθούν σε εφεδρεία) θεωρείται απαραίτητη για την ευστάθεια του συστήματος ηλεκτροπαραγωγής της χώρας και κατά συνέπεια την απρόσκοπτη και αδιάλειπτη παραγωγή ενέργειας, ιδίως κατά τις χρονικές περιόδους επικράτησης ακραίων καιρικών φαινομένων.
Για lignite-gate κάνει λόγο αναλυτής πολιτικής και συνιδρυτής το The Green Tank Νίκος Μάντζαρης
Για lignite-gate πάντως έκανε λόγο ο Νίκος Μάντζαρης αναλυτής πολιτικής και συνιδρυτής το The Green Tank.αναφέροντας πως τα νέα επίπεδα λειτουργίας έως το 2025 θα σήμαιναν επιβάρυνση της ατμόσφαιρας με περίπου 38 εκατομμύρια τόνους CO2, 22600 τόνους SO2, 17700 τόνους NOx, 1900 τόνους σκόνης και απροσδιόριστου επιπέδου ποσότητες βαρέων μετάλλων καθόλη τη διάρκεια της εξαίρεσης.
Και συνέχισε σημειώνοντας:
«Κι αν δεν ενδιαφέρει ιδιαίτερα το περιβάλλον και η δημόσια υγεία, αλλά μόνο το οικονομικό κόστος, τότε μόνο το CO2 από την εξάντληση αυτών των ωρών λειτουργίας ως το 2025 θα κόστιζε -με μετριοπαθείς προβλέψεις για την εξέλιξη των τιμών CO2- γύρω στα 2,6 δισεκατομμύρια ευρώ που θα επιβάρυναν όλους τους καταναλωτές (διότι τελικά εμείς πληρώνουμε το κόστος του CO2 που εκπέμπουν οι θερμικοί σταθμοί με ή χωρίς ρήτρα αναπροσαρμογής).
Και άραγε πόσο ρεαλιστικό είναι; Από τον Αύγουστο του 2021 ως τον Οκτώβριο του 2022 (τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του ΑΔΜΗΕ) η Μελίτη λειτούργησε περίπου 2200 ώρες/έτος, ο Άγιος Δημήτριος ΙΙΙ 3400 ώρες/έτος και ο Άγιος Δημήτριος ΙV 3200 ώρες/έτος, δηλαδή «ελαφρώς» (όσο πατάει ο ελέφαντας) πιο κάτω από τον μέσο όρο των 7250-7700 ωρών τον χρόνο που επιτρέπει αυτή η απόφαση να λειτουργήσουν οι συγκεκριμένοι λιγνιτικοί σταθμοί.
Και άραγε πόσο τεκμηριωμένο είναι; Για να δοθεί τέτοια εξαίρεση πρέπει το κόστος συμμόρφωσης να είναι πολύ μεγαλύτερο από το περιβαλλοντικό όφελος που θα προκύψει αν οι μονάδες συμμορφώνονται με τα όρια εκπομπών που επιβάλλει η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Πόσο «στέρεα» είναι τα μαθηματικά που αποδεικνύουν ότι η περιβαλλοντική ζημιά από τις εκπομπές 22600 τόνων SO2, 17700 τόνων NOx, 1900 τόνων σκόνης και απροσδιόριστου επιπέδου ποσότητες βαρέων μετάλλων ως το 2025 θα είναι πολύ πιο μικρή από το κόστος των αποθειώσεων, των απονιτρώσεων και των φίλτρων που απαιτούνται για να μειωθούν αυτές οι εκπομπές στα επίπεδα που επιβάλλει η ευρωπαϊκή νομοθεσία;
Και άραγε πόσο αναγκαία είναι αυτή η παράταση λειτουργίας για τη μείωση του ορυκτού αερίου που επίσης επικαλείται η απόφαση ως δικαιολογία για την επέκταση της εξαίρεσης των 2 λιγνιτικών σταθμών; Η χώρα έχει κατορθώσει μέσα στο 2022 (πρώτοι 11 μήνες) να μειώσει την κατανάλωση αερίου κατά 19% σε σχέση με το 2021 με επιταχυνόμενους ρυθμούς μάλιστα (33% το τελευταίο τετράμηνο) κι αυτό χωρίς να αυξήσει τον λιγνίτη ή τις εισαγωγές ηλεκτρισμού (-20% σε σχέση με το 2021 και χαμηλότερη ποσότητα από το 2013), χάρη στη μεγάλη αύξηση των ΑΠΕ (+18% σε σχέση με το 2021).
Έχουμε κρίση, η λύση σε αυτήν είναι προφανής. Ας σοβαρευτούμε».