«Έξυπνες» κάρτες, «έξυπνες» στάσεις και mobile app
Σε «νέα εποχή» έχουν μπει τα Αστικά ΚΤΕΛ Κοζάνης, εδώ και περίπου δύο χρόνια, καθώς «τρέχει» το project της τηλεματικής το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το φθινόπωρο. Η τηλεματική περιλαμβάνει «έξυπνες» στάσεις, «έξυπνες» κάρτες, εφαρμογή για τα κινητά και ταμπέλες με QR code και ήρθε για μείνει με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
Ο αντιπρόεδρος των Αστικών ΚΤΕΛ Κοζάνης, Θοδωρής Κυριακίδης μιλώντας στο «Χ» ανέφερε πως το συγκεκριμένο project δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, καθώς υπάρχουν κάποιες εκκρεμότητες, αλλά η διαφορά που έχει υπάρξει για το επιβατικό κοινό αλλά και για τους ίδιους, είναι πολύ μεγάλη. «Εκκρεμούν ακόμη κάποια πράγματα, κυρίως σε θέματα λογισμικού αλλά πιστεύω από 1η Σεπτέμβρη θα είμαστε έτοιμοι για να λειτουργεί το σύστημα της τηλεματικής κανονικά» τόνισε ο ίδιος.
Η τηλεματική περιλαμβάνει «έξυπνες» στάσεις για τους επιβάτες σε κεντρικά σημεία της πόλης που δίνουν πληροφορίες για την άφιξη των αστικών λεωφορείων. Υπάρχουν ήδη τρεις στάσεις, στην Π. Μελά, στο σταθμό των ΚΤΕΛ και στο Πανεπιστήμιο στα Κοίλα και θα μπουν άλλες τρεις στο Πανεπιστήμιο στη ΖΕΠ, στη στάση του «Μπέμπη» και στη στάση του «My market» στην 11ης Οκτωβρίου. Επίσης, υπάρχουν οθόνες πληροφόρησης μέσα στα αστικά που δείχνουν αλλά και «λένε» την άφιξη, τον τερματισμό και την κάθε στάση της διαδρομής. Ενώ θα τοποθετηθούν ταμπέλες με QR code σε όλες τις στάσεις που δεν είναι «έξυπνες», για να σκανάρουν οι επιβάτες με το κινητό τους τον κωδικό και να βλέπουν απευθείας σε πόση ώρα θα περάσει το αστικό από τη στάση. Η «έξυπνη» κάρτα είναι μια κάρτα διαδρομών που «φορτίζει» με διαδρομές οι οποίες ακυρώνονται ανέπαφα με κάθε χρήση της ενώ έχουν εγκατασταθεί και δύο «έξυπνοι» αυτόματοι πωλητές για την αγορά της κάρτας αυτής, στην Π. Μελά και στο Πανεπιστήμιο στα Κοίλα.
Η εφαρμογή «Αστικές Συγκοινωνίες Κοζάνης» που υπάρχει σε app store και play store, δίνει τη δυνατότητα στο χρήστη να βλέπει σε live χρόνο που βρίσκονται τα αστικά, σε πόση ώρα θα περάσουν από τη στάση καθώς και να αγοράσουν εισιτήρια. Όπως διευκρίνισε ο κ. Κυριακίδης όσοι αγοράζουν μισά εισιτήρια θα πρέπει να επισκεφθούν τα γραφεία τους για να επιδείξουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά και στη συνέχεια θα «ξεκλειδώσει» η επιλογή για την αγορά τους μέσω της εφαρμογής. «Υπάρχει η δυνατότητα έκπτωσης εισιτηρίου μέσω της τηλεματικής πάνω στο λεωφορείο και μπορούν να πληρώσουν σε όλα τα λεωφορεία μας και μέσω κάρτας» τόνισε ο ίδιος. Οι μηνιαίες κάρτες θα διατίθενται από 1η Σεπτέμβρη ενώ θα υπάρχουν και κάποιες προσφορές σε πακέτα εισιτηρίων. Επίσης, είναι υπό συζήτηση μια συμφωνία που θέλουν να κάνουν με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας για να παίρνουν οι φοιτητές ακόμα φθηνότερα τη μηνιαία κάρτα.
Εμφανής είναι η αλλαγή και στο site των Αστικών ΚΤΕΛ Κοζάνης, το οποίο συνδέεται με την τηλεματική και είναι πιο ενημερωμένο και εύχρηστο από ποτέ. Οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται ανά πάσα στιγμή για αλλαγές στα δρομολόγια, να βλέπουν αναλυτικά τι δρομολόγια υπάρχουν, ποιες περιοχές εξυπηρετούν, που υπάρχουν στάσεις και τι ώρες περνάει το αστικό από κάθε στάση. «Είναι διπλό το πλεονέκτημα της τηλεματικής καθώς εξυπηρετεί και τους επιβάτες αλλά και εμάς. Αυτό που ενδιαφέρει τον επιβάτη είναι να μην περιμένει ώρα στη στάση και να ξέρει τα δρομολόγια. Εμείς ξέρουμε ανά πάσα στιγμή που βρίσκεται το κάθε λεωφορείο, τι ώρα, από ποιες στάσεις περνάει και με τι ταχύτητα πηγαίνει. Με αυτές τις πληροφορίες μπορούμε να απαντήσουμε και σε παράπονα επιβατών, όπως έχουν υπάρξει στο παρελθόν, ιδίως σε περιόδους κακοκαιρίας που υπήρχε περίπτωση να αργήσει κάποια λεπτά ένα αστικό ή να πει κάποιος επιβάτης ότι πήγαινε γρήγορα. Τώρα ξέρουμε ανά πάσα στιγμή που είναι, από που πέρασε και με τι ταχύτητα».
Όπως ανέφερε ο κ. Κυριακίδης υπάρχουν κάποια προβλήματα τα οποία πρέπει να λυθούν μέσω της συνεργασία τους με το Δήμο Κοζάνης και τη Δημοτική Αστυνομία, όπως είναι η στάση στο Λαογραφικό Μουσείο, τα πεζοδρόμια και οι προσβάσεις για τα ΑμεΑ αλλά και τα παράνομα παρκαρίσματα μπροστά σε στάσεις και σε δρόμους που διέρχονται τα αστικά. «Υπήρχε μια υπόσχεση από την προηγούμενη δημοτική αρχή ότι αυτή η στάση μπροστά από το Λαογραφικό Μουσείο θα δοθεί και σε αστικά λεωφορεία, γιατί αυτή τη στιγμή είναι μόνο για τουριστικά, αλλά ακόμη δεν έχει γίνει κάτι. Η καινούρια δημοτική αρχή το κοιτάει το θέμα και ευελπιστούμε μέχρι το Σεπτέμβριο να έχει λυθεί γιατί σκοπός μας είναι να βάλουμε και εκεί μια έξυπνη στάση και ένα στέγαστρο για τους φοιτητές που εξυπηρετούνται. Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα και τους κάδους. Πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη βάση στα ΑμεΑ και να διευκολυνθεί η πρόσβαση τους». Ένας ακόμη «βραχνάς» είναι και τα έργα ανάπλασης στην πλατεία Λασσάνη, με τον κ. Κυριακίδη να σημειώνει πως αν καθυστερήσουν, ίσως θα πρέπει να εξετάσουν και άλλες λύσεις, όπως είναι η χρήση της Ι. Τράντα για το γυρισμό των λεωφορείων από τη ΖΕΠ ώστε να διευκολυνθούν οι φοιτητές αλλά και οι ίδιοι.
Για την τιμή των εισιτηρίων ο κ. Κυριακίδης ανέφερε πως αυτή διαμορφώνεται από το κράτος και δεν μπορούν να παρέμβουν αλλά προσπαθούν να μπουν στη θέση των επιβατών που κατά βάση είναι από λαϊκές οικογένειες. «Προσπαθούμε να δούμε την πραγματικότητα, ότι δυσκολεύεται ο κόσμος και τα αστικά είναι ένα μέσο μαζικής μεταφοράς που απευθύνεται κυρίως στα λαϊκά στρώματα» υπογράμμισε.
Τον Σεπτέμβρη θα ξεκινήσουν την ανέγερση αμαξοστασίου, στο δρόμο προς τη ΖΕΠ, το οποίο θέλουν να είναι αυτάρκες ενεργειακά και να δημιουργήσουν το πρώτο «πράσινο» αμαξοστάσιο στην Ελλάδα. Στόχος τους είναι να εκσυγχρονίσουν τις υπηρεσίες τους με τη βοήθεια της τεχνολογίας, να αντικαταστήσουν το στόλο τους με νέα λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και να παρέχουν την καλύτερη και ασφαλέστερη εξυπηρέτηση στο επιβατικό κοινό της Κοζάνης.
Θένια Βασιλειάδου – www.xronos-kozanis.gr