Οι συμμετέχοντες ενημερώθηκαν για το πώς να αναγνωρίζουν και να προστατεύονται από την παραπληροφόρηση και τις ψευδείς ειδήσεις
Το 2ο ΕΠΑ.Λ. Κοζάνης σε συνεργασία με τον Όμιλο Ενεργών Νέων Δυτικής Μακεδονίας και το Europe Direct Δυτικής Μακεδονίας, διοργάνωσαν την Τετάρτη εκδήλωση στην Κοβεντάρειο Δημοτική Βιβλιοθήκη με θέμα την καταπολέμηση των ψευδών ειδήσεων και την ανάγκη για κριτική σκέψη στην εποχή της ταχύτατης διάδοσης της πληροφορίας.

Η εκδήλωση «Fake News στην Ευρώπη, Ψάξε την Αλήθεια», αποτέλεσε μια σημαντική πρωτοβουλία για την ευαισθητοποίηση των πολιτών και κυρίως των νέων γύρω από την παραπληροφόρηση και τις ψευδείς ειδήσεις σε σχέση με την ψευδοεπιστήμη. Η εκδήλωση συνδιοργανώθηκε από το 2ο ΕΠΑ.Λ. Κοζάνης, το Europe Direct Δυτικής Μακεδονίας και τον Όμιλο Ενεργών Νέων Δυτικής Μακεδονίας (ΟΕΝΕΦ), ενώ συμμετείχαν το τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ και το τμήμα Επικοινωνίας και Ψηφιακών Μέσων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.

Ο Μαρίνος Κυρόπουλος, Διευθυντής του 2ου ΕΠΑΛ Κοζάνης, σημείωσε, μεταξύ άλλων, πως η παραπληροφόρηση είναι ένα πολύ επίκαιρο θέμα και τόνισε ότι η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των δράσεων του προγράμματος «Σχολεία – Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου».

Η Αριάδνη Θεοδωρίδου, εκπαιδευτικός του 2ου ΕΠΑΛ Κοζάνης, σημείωσε πως η ομάδα του σχολείου για το πρόγραμμα «Σχολεία – Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου» περιλαμβάνει δώδεκα μαθητές, έξι καθηγητές και ένα μεγάλο δίκτυο εθελοντών. «Η ομάδα αυτή εργάζεται σκληρά, ακόμη και εκτός των σχολικών ωρών. Μέσα από το πρόγραμμα έχουμε αποκτήσει πολλές όμορφες εμπειρίες», πρόσθεσε η ίδια.
Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τη σημασία της κριτικής σκέψης και την αναγκαιότητα να διασταυρώνουν τις πληροφορίες πριν τις πιστέψουν ή τις διαδώσουν. Οι ειδικοί εξήγησαν πώς να αναγνωρίζουν οι πολίτες τις ψευδείς ειδήσεις, οι οποίες συχνά διακινούνται μέσω των κοινωνικών δικτύων και άλλων ψηφιακών μέσων, και οι οποίες μπορεί να παραπλανήσουν τους χρήστες του διαδικτύου. Παράλληλα, αναφέρθηκαν στους τρόπους προστασίας από τη διάδοση της παραπληροφόρησης και την εξάπλωσή της.

«Πρέπει πάντα να είμαστε υποψιασμένοι ότι ό,τι διαβάζουμε δεν είναι αληθές», τόνισε ο Χαράλαμπος Δημούλας, καθηγητής του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ. Συνέχισε, λέγοντας πως πρέπει πάντα να ελέγχουμε τις πληροφορίες, ιδιαίτερα όταν οι ειδήσεις μας φαίνονται υπερβολικές ή πολύ καλές για να είναι αληθινές. Το πρώτο πράγμα που μπορεί να κάνει κάποιος είναι να ελέγξει τον τίτλο της είδησης με μια απλή αντιγραφή και επικόλληση, ώστε να διαπιστώσει αν έχει απασχολήσει ξανά την κοινή γνώμη και πότε. «Ορισμένα θέματα που αφορούν στην παραπληροφόρηση επιστρέφουν ξανά και ξανά, κάνοντας κύκλους», πρόσθεσε.

«Είμαστε πιο υποψιασμένοι όταν γνωρίζουμε ποιος είναι αυτός που δημοσιεύει την είδηση και ποια είναι η αξιοπιστία του μέσου», τόνισε ο ίδιος. Επισήμανε επίσης ότι ένας άλλος παράγοντας που μπορεί να δημιουργήσει υποψίες είναι αν το κείμενο περιέχει υπερβολές που «χτυπούν» τον αναγνώστη στο συναίσθημα, όπως πολλά θαυμαστικά, κεφαλαία γράμματα και υπερβολικές εκφράσεις. Εξήγησε επίσης πως οι εικόνες που συνοδεύουν την είδηση πρέπει να ελέγχονται για το αν έχουν ξαναχρησιμοποιηθεί και πότε δημιουργήθηκαν. «Μπορούμε επίσης να ψάξουμε σε αξιόπιστα μέσα για να διασταυρώσουμε μια είδηση. Όσο περισσότερα μέσα αναπαράγουν μια είδηση, τόσο πιο πιθανό είναι να είναι αληθής», κατέληξε.

Η αναπληρώτρια καθηγήτρια του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Ιωάννα Κωσταρέλλα, αναφέρθηκε σε ένα πολύ σημαντικό ζήτημα της εποχής. «Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι στην εποχή της υπερπληροφόρησης, πολλές φορές αυτή λειτουργεί αρνητικά ως προς τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα. Θέλουμε να σκεφτόμαστε κριτικά και αυτό είναι το μήνυμά μας», τόνισε η ίδια.

Ο Ανδρέας Βέγλης, καθηγητής του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, σημείωσε πως τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας πρέπει να συνεχίσουν να παράγουν αξιόπιστες ειδήσεις και να προσπαθούν να τις διαμοιράσουν μέσω των πιο δημοφιλών μέσων, όπως τα κοινωνικά δίκτυα. «Η εμπιστοσύνη των πολιτών στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης είναι θέμα διαπαιδαγώγησης. Ωστόσο, έρευνες έχουν δείξει ότι όταν συμβαίνει ένα έκτακτο ή πολύ σημαντικό γεγονός, οι πολίτες στρέφονται στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, αφήνοντας τα εναλλακτικά, τα οποία συχνά διαδίδουν ψευδείς ειδήσεις», πρόσθεσε.

Η διαφορά μεταξύ ψευδών ειδήσεων και παραπληροφόρησης είναι σημαντική. Οι ψευδείς ειδήσεις είναι πληροφορίες που είναι εντελώς κατασκευασμένες ή παραποιημένες με σκοπό να παραπλανήσουν το κοινό, ενώ η παραπληροφόρηση αφορά τη διάδοση ανακριβών ή μισών πληροφοριών, ακόμα και αν οι πηγές είναι εν μέρει αληθείς. Η παραπληροφόρηση δεν είναι πάντα σκόπιμη και μπορεί να προκύψει από αβλεψία ή λάθη στην πληροφόρηση, ενώ οι ψευδείς ειδήσεις είναι σχεδιασμένες με σκοπό την παραπλάνηση ή τη χειραγώγηση του κοινού.

«Το ζήτημα της παραπληροφόρησης έχει λάβει γιγαντιαίες διαστάσεις», τόνισε ο Δήμαρχος Κοζάνης, Γιάννης Κοκκαλιάρης, προσθέτοντας πως το αποτέλεσμα της έχει προκαλέσει πόλωση στην κοινωνία και έχει οδηγήσει στην απώλεια εμπιστοσύνης στα μέσα ενημέρωσης.

Αυτό που προέκυψε από την εκδήλωση είναι η ανάγκη για την προώθηση της κριτικής σκέψης και της ενίσχυσης της ικανότητας των πολιτών να διακρίνουν τη σωστή από την ψευδή πληροφορία, καθώς είναι μεγαλύτερη από ποτέ, διότι η διάδοση των ψευδών ειδήσεων αυξάνεται συνεχώς.
Η εκδήλωση αποτέλεσε σημαντικό βήμα για την ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας και την ενίσχυση της κριτικής σκέψης των πολιτών, οι οποίοι πλέον μπορούν να αναγνωρίζουν και να προστατεύονται από την παραπληροφόρηση και τις ψευδείς ειδήσεις.
Θένια Βασιλειάδου – www.xronos-kozanis.gr