Δεσμεύσεις για ταχύτερες επιστροφές χρημάτων από τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία Expedia και Lastminute.com

4 Min Read

Εντός 14 ημερών θα επιστρέφονται τα χρήματα στους καταναλωτές για ακυρωμένες πτήσεις 

Νέες δεσμεύσεις που ενισχύουν τα δικαιώματα των επιβατών ανέλαβαν τα μεγάλα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία Expedia και Lastminute.com, έπειτα από διάλογο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Δίκτυο Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών (CPC). Βασικό αποτέλεσμα αυτής της πρωτοβουλίας είναι η δέσμευση των δύο εταιρειών να επιστρέφουν τα χρήματα στους καταναλωτές εντός 14 ημερών σε περίπτωση ακυρωμένης πτήσης από την αεροπορική εταιρεία.

Τι προβλέπεται στις νέες δεσμεύσεις

Συγκεκριμένα, οι Expedia και Lastminute.com δεσμεύτηκαν ότι:

  • Οι επιστροφές χρημάτων θα ολοκληρώνονται το αργότερο 14 ημέρες μετά την ακύρωση πτήσης, με την προϋπόθεση ότι η αεροπορική εταιρεία έχει ήδη αποδώσει το ποσό στους μεσάζοντες.
  • Τα στοιχεία επικοινωνίας (τηλέφωνα και email) θα είναι σαφώς διαθέσιμα στους ιστοτόπους τους, διευκολύνοντας την επικοινωνία των πελατών.
  • Οι πληροφορίες για τα πακέτα υπηρεσιών θα παρουσιάζονται με μεγαλύτερη σαφήνεια, ώστε οι καταναλωτές να γνωρίζουν επακριβώς τι αγοράζουν.
  • Οι χρήστες θα ενημερώνονται ξεκάθαρα για τα θεσμοθετημένα δικαιώματά τους, καθώς και για τις συνέπειες ενδεχόμενης διακοπής ή τροποποίησης των πτήσεων.
  • Η Lastminute.com θα εφαρμόσει πλήρως τις δεσμεύσεις της έως την 1η Σεπτεμβρίου 2025, ενώ η Expedia διαβεβαίωσε πως ήδη συμμορφώνεται με αυτές.

Ευρωπαϊκή δράση για ενίσχυση της διαφάνειας

Η παρέμβαση αποτελεί συνέχεια της συντονισμένης δράσης του 2023, μέσω της οποίας εξασφαλίστηκαν παρόμοιες δεσμεύσεις από τις πλατφόρμες Edreams ODIGEO, Etraveli Group και Kiwi.com. Πλέον, πέντε από τα μεγαλύτερα ταξιδιωτικά γραφεία του διαδικτύου στην ΕΕ συμμορφώνονται με τα ίδια πρότυπα επιστροφής χρημάτων.

Η εποπτεία της εφαρμογής των δεσμεύσεων ανατίθεται στις εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών και στο Δίκτυο CPC, το οποίο θα συνεχίσει να προωθεί παρόμοια πρότυπα και σε άλλες πλατφόρμες.

Δίκαιοι κανόνες για τους επιβάτες και τον ανταγωνισμό

Σύμφωνα με το ισχύον ευρωπαϊκό πλαίσιο, οι αεροπορικές εταιρείες οφείλουν να επιστρέφουν τα χρήματα στους επιβάτες εντός 7 ημερών από την ακύρωση πτήσης. Ωστόσο, όταν η αγορά γίνεται μέσω μεσάζοντα, οι διαδικασίες καθυστερούν. Οι νέες δεσμεύσεις έρχονται να προσφέρουν σαφήνεια και ενιαία χρονοδιαγράμματα, διασφαλίζοντας ισότιμο ανταγωνισμό και προστασία του καταναλωτή.

Η πρωτοβουλία συνδέεται και με τη νομοθετική πρόταση της Επιτροπής τον Νοέμβριο του 2023 για επικαιροποίηση των δικαιωμάτων επιβατών και καθιέρωση ενιαίων κανόνων για τις επιστροφές μέσω μεσαζόντων.

Χαιρετισμοί Ευρωπαίων Επιτρόπων

Η εξέλιξη χαιρετίστηκε από κορυφαίους αξιωματούχους της ΕΕ. Ο Μάικλ ΜακΓκραθ, επίτροπος Δημοκρατίας, Δικαιοσύνης και Προστασίας του Καταναλωτή, σημείωσε:

«Τα καλά νέα για τους καταναλωτές είναι απλά: Εάν η πτήση σας ακυρωθεί, μπορείτε πλέον να περιμένετε να πάρετε τα χρήματά σας πίσω πιο γρήγορα – μέσα σε μόλις 14 ημέρες.»

Από την πλευρά του, ο Απόστολος Τζιτζικώστας, επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, δήλωσε:

«Χαιρετίζω την απόφαση των Expedia και Lastminute.com να ευθυγραμμίσουν οικειοθελώς τις επιστροφές με τις προτάσεις της Επιτροπής. Πρόκειται για θετικό βήμα για τους καταναλωτές, πριν ακόμη την επίσημη έγκριση των νέων κανόνων.»

Η εκτελεστική αντιπρόεδρος Χένα Βίρκουνεν τόνισε τέλος τη σημασία του δίκαιου ανταγωνισμού στον κλάδο, αλλά και της ταχείας αποζημίωσης των ταξιδιωτών:

«Οι ακυρώσεις πτήσεων είναι εξαιρετικά ενοχλητικές. Είναι θέμα βασικής δικαιοσύνης να επιστρέφονται τα χρήματα χωρίς καθυστέρηση.»

Σωκράτης Μουτίδης – www.xronos-kozanis.gr

Μοιραστείτε την είδηση