10 συγχωνεύσεις, 8 υποβιβασμοί, κατάργηση νηπιαγωγείου και απώλεια 18 τμημάτων
Σημαντική μείωση του μαθητικού πληθυσμού καταγράφεται στη Δυτική Μακεδονία, όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Μέσα σε μία σχολική χρονιά, ο αριθμός των μαθητών μειώθηκε κατά 2.822, από 32.311 σε 29.489, εξέλιξη που αποτυπώνει με αριθμούς τη δημογραφική συρρίκνωση και τις επακόλουθες επιπτώσεις στις εκπαιδευτικές μονάδες της περιοχής.
Η μείωση αυτή συνοδεύεται από συγχωνεύσεις, υποβιβασμούς και καταργήσεις σχολικών μονάδων. Σύμφωνα με τα στοιχεία που τέθηκαν, στη Δυτική Μακεδονία συγχωνεύονται δέκα σχολεία, υποβιβάζονται οκτώ, χάνονται συνολικά δεκαοκτώ τμήματα, ενώ ένα νηπιαγωγείο οδηγείται σε κατάργηση.
Στη συζήτηση αναδείχθηκε ότι οι αριθμοί αυτοί δεν αποτελούν μεμονωμένο φαινόμενο, αλλά εντάσσονται σε μια διαχρονική τάση που επηρεάζει τη λειτουργία των σχολείων και τη ζωή των τοπικών κοινωνιών. Το ζήτημα των μαθητών και των σχολικών μονάδων παραμένει ανοιχτό, με την εκπαιδευτική κοινότητα να ζητά να ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες μιας Περιφέρειας που βρίσκεται σε συνθήκες μετάβασης και δημογραφικής πίεσης.
Στο Περιφερειακό Συμβούλιο που συνεδρίασε το απόγευμα της Δευτέρας τέθηκε στο επίκεντρο το ζήτημα των συγχωνεύσεων, των υποβιβασμών και των καταργήσεων σχολικών μονάδων στη Δυτική Μακεδονία, ύστερα από γραπτό αίτημα του συνόλου της αντιπολίτευσης. Εισηγητής του θέματος ήταν ο επικεφαλής του συνδυασμού «Λαϊκή Συσπείρωση για τη Δυτική Μακεδονία», Νόντας Στολτίδης, ο οποίος αναφέρθηκε στις πρόσφατες αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας για νέο κύμα συγχωνεύσεων σε πανελλαδικό επίπεδο.

Όπως επισημάνθηκε, στη Δυτική Μακεδονία συγχωνεύονται δέκα σχολικές μονάδες, υποβιβάζονται οκτώ, με αποτέλεσμα την απώλεια δεκαοκτώ τμημάτων, ενώ ένα νηπιαγωγείο οδηγείται σε κατάργηση. Παράλληλα, έγινε αναφορά και σε αντίστοιχες περσινές αποφάσεις, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα Γρεβενά, όπου χάθηκαν δεκαοκτώ τμήματα. Όπως τονίστηκε, η μείωση του μαθητικού πληθυσμού είναι υπαρκτή, ωστόσο δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται αποκομμένα από τις κοινωνικές και οικονομικές αιτίες που τη γεννούν.
Όπως ανέφερε, το προηγούμενο διάστημα ανακοινώθηκε νέο κύμα συγχωνεύσεων, καταργήσεων και υποβιβασμών σχολικών μονάδων σε πανελλαδικό επίπεδο. Στη Δυτική Μακεδονία, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, συγχωνεύονται δέκα σχολικές μονάδες, υποβιβάζονται οκτώ, με αποτέλεσμα την απώλεια δεκαοκτώ τμημάτων, ενώ καταργείται και ένα νηπιαγωγείο. Ο ίδιος σημείωσε ότι τα συγκεκριμένα στοιχεία ενδέχεται να μην αποτυπώνουν με απόλυτη ακρίβεια το σύνολο της εικόνας, υπογράμμισε ωστόσο ότι πρόκειται για μια διαδικασία με συνέχεια και επαναλαμβανόμενες επιπτώσεις.
Στο πλαίσιο της τοποθέτησής του, υπενθύμισε ότι και την προηγούμενη χρονιά, στα Γρεβενά, είχαν χαθεί δεκαοκτώ τμήματα από αντίστοιχες αποφάσεις, επισημαίνοντας ότι το φαινόμενο δεν είναι μεμονωμένο. Παράλληλα, τόνισε ότι δεν αγνοείται η πραγματικότητα της μείωσης του μαθητικού πληθυσμού και της δημογραφικής συρρίκνωσης, σημειώνοντας όμως ότι η υπογεννητικότητα, όπως είπε, δεν αποτελεί φυσικό φαινόμενο αλλά συνδέεται με βαθύτερες κοινωνικές και οικονομικές αιτίες, οι οποίες επηρεάζουν άμεσα τη βιωσιμότητα των σχολικών μονάδων και των τοπικών κοινωνιών.
Η Αντιπεριφερειάρχης Παιδείας Όλγα Πουταχίδου, παρουσίασε τα επίσημα στοιχεία για τη μαθητική κοινότητα της Περιφέρειας. Όπως ανέφερε, κατά το τρέχον σχολικό έτος καταγράφεται μείωση 2.822 μαθητών, με τον συνολικό αριθμό να ανέρχεται σε 29.489, έναντι 32.311 μαθητών την προηγούμενη σχολική χρονιά. Η σταδιακή αυτή συρρίκνωση, όπως σημείωσε, οδηγεί σε φαινόμενα σχολικών μονάδων χωρίς μαθητές που τίθενται σε αναστολή και στη συνέχεια σε κατάργηση, καθώς και σε σχολεία με ελάχιστους μαθητές που καλούνται να υποβιβαστούν ή να συγχωνευθούν. Σύμφωνα με την ίδια, έχουν κατατεθεί περισσότερες από δεκαπέντε σχετικές προτάσεις από τις οκτώ Διευθύνσεις Εκπαίδευσης της Περιφέρειας.


Στην αίθουσα του Περιφερειακού Συμβουλίου έδωσαν το «παρών» γονείς, εκπαιδευτικοί και εκπρόσωποι φορέων, μεταφέροντας την έντονη ανησυχία τους για τις συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων και τις συνέπειες που αυτές επιφέρουν στη σχολική κοινότητα της Δυτικής Μακεδονίας.

Την αντίθεση των γονέων εξέφρασε η Ελένη Στολτίδου από την Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Κοζάνης, σημειώνοντας ότι οι γονείς των μαθητών του 5ου και 13ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης, μαζί με την Ένωση, δηλώνουν αγανάκτηση για την αιφνιδιαστική, όπως τη χαρακτηρίζουν, πρόταση συγχώνευσης των δύο σχολικών μονάδων. Όπως ανέφερε, η πρόταση έρχεται σε μια περίοδο σοβαρών προβλημάτων στη δημόσια εκπαίδευση, με εικόνες επικίνδυνων κτιριακών υποδομών, ετοιμόρροπων αιθουσών, ακατάλληλων σχολικών αυλών, νηπιαγωγείων που στεγάζονται σε κοντέινερ και σχολικά συγκροτήματα που πλημμυρίζουν μετά από έντονα καιρικά φαινόμενα. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι οι γονείς καλούνται να καλύψουν βασικές ανάγκες των σχολείων, όπως αναλώσιμα υλικά, την ώρα που καταγράφονται σοβαρά κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό και στην παράλληλη στήριξη. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο γεγονός ότι τα δύο νηπιαγωγεία δεν είναι όμορα, απέχουν σημαντικά μεταξύ τους και δεν ανήκουν στην ίδια περιοχή. Όπως σημείωσε, την απόφαση για μη συγχώνευση συνυπογράφουν, πέρα από τους γονείς των δύο νηπιαγωγείων, σύλλογοι γονέων σειράς δημοτικών σχολείων της Κοζάνης.

Την αγωνία των εκπαιδευτικών μετέφερε ο Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κοζάνης, Αθανάσιος Κωτούλας, επισημαίνοντας ότι το δημογραφικό πρόβλημα και η μετανάστευση αποτελούν πανελλαδικά φαινόμενα, τα οποία συνοδεύονται από συγχωνεύσεις, καταργήσεις και υποβιβασμούς σχολικών μονάδων. Όπως τόνισε, η Δυτική Μακεδονία βιώνει μια επιπλέον ιδιαιτερότητα, καθώς βρίσκεται εν μέσω βίαιης απολιγνιτοποίησης, γεγονός που, σε συνδυασμό με το κλείσιμο σχολείων, δημιουργεί ένα δυσοίωνο μέλλον για την περιοχή.

Στα παιδαγωγικά και λειτουργικά προβλήματα που προκαλούν οι συγχωνεύσεις αναφέρθηκε η Ειρήνη Ευαγγελοπούλου, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΣΕΠΕ Κοζάνης, χαρακτηρίζοντας τις αποφάσεις απαράδεκτες και εξοργιστικές. Όπως είπε, η δημιουργία πολυπληθών τμημάτων δυσχεραίνει το έργο των εκπαιδευτικών, ιδίως στις πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Παρέθεσε συγκεκριμένα παραδείγματα, σημειώνοντας ότι σε νηπιαγωγεία της περιοχής ο αριθμός των μαθητών οδηγεί στη συγκρότηση τμημάτων με σχεδόν το ανώτατο επιτρεπτό όριο, ενώ αναφέρθηκε και στις άθλιες συνθήκες που επικρατούν εδώ και χρόνια σε σχολικές μονάδες που λειτουργούν σε κοντέινερ, με ανεπαρκή προστασία από το κρύο τον χειμώνα και τη ζέστη το καλοκαίρι.

Την κατάσταση στην περιοχή της Εορδαίας περιέγραψε η Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Εορδαίας, Κατερίνα Ασπράγκαθου, υπογραμμίζοντας την ανάγκη να εξεταστεί τι θα ακολουθήσει την επόμενη μέρα στα σχολεία. Όπως σημείωσε, ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα θα έπρεπε να είναι σαφώς μικρότερος, ενώ τόνισε ότι ακόμη και το 2025 σχολικές μονάδες της περιοχής στεγάζονται σε ενοικιαζόμενους χώρους, γεγονός που εγείρει σοβαρά ζητήματα ασφάλειας.

Στην πιθανή συγχώνευση του Γυμνασίου Τρανοβάλτου με το Γυμνάσιο Λιβαδερού αναφέρθηκε ο Πρόεδρος της ΕΛΜΕ Κοζάνης, Ιωάννης Σκόρδας, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για ζήτημα ασφάλειας των μαθητών, ισότητας στην εκπαίδευση και διατήρησης της ζωής στην ύπαιθρο. Όπως ανέφερε, η καθημερινή μετακίνηση των μαθητών θα απαιτούσε διαδρομή 11 χιλιομέτρων σε στενό και επικίνδυνο ορεινό οδικό δίκτυο, το οποίο τον χειμώνα επιβαρύνεται από χιόνι, πάγο και ομίχλη, με σοβαρές παιδαγωγικές και κοινωνικές συνέπειες, πέραν αυτών της ασφάλειας οδηγών και μαθητών.
Θέση υπέρ της στήριξης των αιτημάτων πήρε και ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργος Αμανατίδης, τονίζοντας ότι τα ζωντανά χωριά είναι εκείνα που έχουν παιδιά και σχολεία. Όπως ανέφερε, το ζήτημα έχει τεθεί και σε πρόσφατη συνάντησή του με την υπουργό, όπου κατέθεσε επιστολές προκειμένου να μεταφέρει το κλίμα και τις ανησυχίες της περιοχής. Υπενθύμισε ότι την τελευταία δεκαετία η Δυτική Μακεδονία έχει υποστεί μείωση πληθυσμού 10,3% και υπογράμμισε την ανάγκη για διαφορετικούς κανόνες, ειδικά σε μια περίοδο απολιγνιτοποίησης και μετάβασης, δηλώνοντας τη συμφωνία της Περιφέρειας με τα αιτήματα και τη στήριξή της προς τη σχολική κοινότητα.
Όπως αποφασίστηκε, θα συνταχθεί ενιαίο κείμενο, το οποίο θα εγκριθεί ομόφωνα και θα αποσταλεί στην κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας, αποτυπώνοντας τη θέση και τις διεκδικήσεις της τοπικής κοινωνίας.
Θένια Βασιλειάδου – www.xronos-kozanis.gr









