Αγαμέμνων Πιτένης: «Η παράδοση μάς έμαθε να εξελισσόμαστε»

6 Min Read

Νέο επεισόδιο Podcast της ΕπιΛογιστικής

Η οικογενειακή επιχείρηση Πιτένης αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα τοπικής βιομηχανίας που κατάφερε να περάσει από γενιά σε γενιά, διατηρώντας τον πυρήνα της παράδοσης αλλά και το βλέμμα στραμμένο στην εξέλιξη. Ο Αγαμέμνων Πιτένης, τρίτη γενιά της γνωστής εταιρείας, μίλησε στο podcast της ΕπιΛογιστικής για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον μιας επιχείρησης που ξεκίνησε από ένα μικρό μπακάλικο στην Κοζάνη και σήμερα εξάγει σε 30 χώρες.

«Από μικρό παιδί βρισκόμουν μέσα στην επιχείρηση», λέει ο ίδιος. «Έπαιζα ανάμεσα στα ράφια, οπότε ποτέ δεν φαντάστηκα τον εαυτό μου κάπου αλλού. Παρότι ο πατέρας μου μου είχε πει από την αρχή ότι δεν είναι υποχρεωτικό να συνεχίσω, εγώ ήξερα πως εκεί ανήκω».

Με σπουδές στα Οικονομικά, ο Αγαμέμνονας εντάχθηκε στην εταιρεία πριν πέντε χρόνια, αναλαμβάνοντας το κομμάτι του marketing. «Η εταιρεία είχε φτάσει σε ένα σημείο όπου χρειαζόταν ανανέωση. Προχώρησα σε ένα συνολικό rebranding, αλλαγή λογοτύπου, συσκευασιών και εταιρικής ταυτότητας. Έπρεπε να δείξουμε ότι μετά από 50 χρόνια είμαστε ακόμη εδώ, αλλά με νέα ενέργεια».

Η πορεία της οικογένειας Πιτένη ξεκινά το 1973, όταν ο παππούς, Μένιος Πιτένης, διατηρούσε ένα μικρό παντοπωλείο στην Κοζάνη. Από την ανάγκη να μην ξεμένει από προϊόντα, άρχισε να φτιάχνει μόνος του σαλάτες και άλλες συνταγές, χωρίς να είναι ούτε μάγειρας ούτε τεχνολόγος τροφίμων. «Τα έκανε όλα με την ψυχή του», περιγράφει ο εγγονός του. «Ήθελε να φτιάξει κάτι που να είναι καλύτερο από αυτό που υπήρχε τότε».

Η δεύτερη γενιά, οι τέσσερις γιοι του Μένιου, σπούδασαν στην Αγγλία, αλλά γύρισαν πίσω για να επεκτείνουν την οικογενειακή επιχείρηση. «Ο παππούς τους πρότεινε να μεγαλώσουν το εργαστήριο στα 800 τετραγωνικά, εκείνοι όμως έκαναν αίτηση για 3.000. Κι εκείνος, χωρίς δεύτερη σκέψη, τους έδωσε το βιβλιάριό του και είπε “ελάτε να δουλέψουμε όλοι μαζί”».

Από τότε, η Πιτένης εξελίχθηκε σε μονάδα παραγωγής τροφίμων με πάνω από 200 προϊόντα, από σαλάτες και σάλτσες μέχρι καπνιστά ψάρια, τουρσιά, γλυκά και έτοιμα φαγητά. «Οι περισσότεροι μας γνωρίζουν για τις σαλάτες, όμως η γκάμα είναι τεράστια», εξηγεί ο Αγαμέμνονας. «Τα προϊόντα μας βρίσκονται σήμερα σε 30 χώρες και ιδιαίτερα αναπτυσσόμαστε στη Μέση Ανατολή. Η Σαουδική Αραβία είναι η πιο δυναμική αγορά μας».

Η επιτυχία, όμως, δεν έρχεται χωρίς κανόνες. «Ο παππούς είχε βάλει έναν όρο: να μην θυσιάσουμε ποτέ την ποιότητα, ούτε για το κέρδος ούτε για την ευκολία. Αυτό ακολουθούμε μέχρι σήμερα», υπογραμμίζει.

Η εταιρεία συνεργάζεται με παραγωγούς της Δυτικής Μακεδονίας μέσω συμβολαιακής γεωργίας, ενώ διαθέτει ιδιόκτητο χημείο για τον καθημερινό έλεγχο των πρώτων υλών. «Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ακριβώς τι μπαίνει στο προϊόν μας. Ο έλεγχος γίνεται εδώ, πριν από κάθε παραγωγή».

Η επικοινωνία με το κοινό αποτελεί πλέον κεντρικό κομμάτι της στρατηγικής. «Στις μέρες μας πρέπει να δείχνεις τι κάνεις διαφορετικά», λέει. «Ο κόσμος δεν γνωρίζει τι υπάρχει πίσω από μια συσκευασία. Αν δεν του εξηγήσεις γιατί ένα προϊόν είναι πιο ποιοτικό, δεν μπορεί να καταλάβει την αξία του». Η Πιτένης συνδυάζει εσωτερική ομάδα γραφιστικού με εξωτερικές διαφημιστικές συνεργασίες, οργανώνοντας τριμηνιαία πλάνα προβολής με βάση την εποχικότητα και τη νηστεία.

Παρά την ανάπτυξη και τις εξαγωγές, ο Αγαμέμνονας τονίζει πως η εταιρεία παραμένει βαθιά ριζωμένη στη Δυτική Μακεδονία. «Είμαστε οικογενειακή επιχείρηση όχι μόνο επειδή δουλεύουν μέσα συγγενείς, αλλά γιατί όλοι στην εταιρεία είμαστε μια οικογένεια. Από εδώ ξεκινήσαμε και εδώ συνεχίζουμε. Θέλουμε να αφήσουμε κάτι πίσω, στην κοινωνία που μας στήριξε».

Η Πιτένης απασχολεί περίπου 100 εργαζομένους, με παραγωγή αποκλειστικά στην Κοζάνη και δίκτυο αποθηκών σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Τρίπολη. Παρά την ενεργειακή κρίση και την αύξηση του κόστους, η εταιρεία δεν προχώρησε σε μεγάλες ανατιμήσεις. «Προσπαθήσαμε να απορροφήσουμε όσο περισσότερο μπορούσαμε, γιατί ο κόσμος πρέπει να μπορεί να αγοράζει τα προϊόντα μας», λέει.

Όσο για το μέλλον, το όραμα είναι σαφές: νέες υποδομές και ακόμη μεγαλύτερη εξωστρέφεια. «Προχωράμε στη δημιουργία ενός νέου εργοστασίου 4.500 τετραγωνικών, που θα συνδεθεί με το υπάρχον και θα λειτουργεί συμπληρωματικά. Θέλουμε να αυξήσουμε την παραγωγική μας δυνατότητα, να μειώσουμε το κόστος και να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί χωρίς να χάσουμε την ποιότητα», εξηγεί ο νεαρός επιχειρηματίας.

Και κλείνει με μια φράση που συνοψίζει τη φιλοσοφία της εταιρείας:

«Η παράδοση δεν σημαίνει στασιμότητα. Για εμάς, είναι ο τρόπος να εξελισσόμαστε με σεβασμό σε όσα μας έφεραν ως εδώ».

Η συνέντευξη παραχωρήθηκε στο πλαίσιο του podcast της ΕπιΛογιστικής «Οι άνθρωποι πίσω από τις επιχειρήσεις», που φιλοξενεί πρόσωπα και ιστορίες της πραγματικής ελληνικής επιχειρηματικότητας.

Σωκράτης Μουτίδης – www.xronos-kozanis.gr

Μοιραστείτε την είδηση