Αναταράξεις για την κατάσταση της Γέφυρας Σερβίων

10 Min Read

Το πρόβλημα που εντοπίστηκε είναι σοβαρότερο από την αρχική εκτίμηση

Μεγάλη αναστάτωση και έκδηλη ανησυχία προκάλεσε η λήψη επιπλέον κυκλοφοριακών μέτρων στην Υψηλή Γέφυρα Σερβίων και μάλιστα εκτάκτως, λίγες ώρες μετά την ανακοίνωση της Περιφέρειας και των μελετητών πως «όλα βαίνουν καλώς» και πως οι εργασίες επιδιόρθωσης της ζημιάς που είχε εντοπιστεί θα ολοκληρώνονταν μέχρι το τέλος του Απρίλη. Το Σάββατο η Διεύθυνση Αστυνομίας Κοζάνης, ανακοίνωσε την απαγόρευση κάθε είδους οχήματος άνω των 3,5 τόνων από τη γέφυρα, προκαλώντας μια σειρά από «αναταράξεις» σε διάφορες επαγγελματικές ομάδες αλλά και των κατοίκων που εξυπηρετούνται με λεωφορεία, αφού ούτε αυτά επιτρέπεται να περάσουν και ακολουθούν εναλλακτικές διαδρομές.

 

Ποια είναι τα μέτρα που ισχύουν από το Σάββατο

Η Περιφέρεια ενημερώθηκε από τους τους τεχνικούς συμβούλους που έχουν αναλάβει το έργο την επιδιόρθωσης της ρωγμής στη γέφυρα, πως η ζημιά είναι μεγαλύτερη από αυτή που είχε αρχικά εκτιμηθεί. Είχε προηγηθεί έκτακτη σύσκεψη νωρίς το απόγευμα της Παρασκευής στην Περιφέρεια που συγκάλεσε ο Περιφερειάρχης, παρουσία του καθηγητή του ΑΠΘ Κωνσταντίνου Κατάκαλου και του Παναγιώτη Πανέτσου από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ, της αστυνομίας, των δημάρχων Βελβεντού και Σερβίων και του Διευθυντή Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας Κώστα Αναγνώστου. Στη συνάντηση, οι τεχνικοί σύμβουλοι ενημέρωσαν πως διαπίστωσαν ότι υπάρχει σοβαρότερο πρόβλημα από αυτό που είχαν εκτιμήσει και πρότειναν την λήψη επιπλέον μέτρων άμεσα.

Το βράδυ του Σαββάτου η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Δυτικής Μακεδονίας ανακοίνωσε πως έχει ήδη τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση της διέλευσης από τη γέφυρα για κάθε όχημα άνω των 3,5 τόνων και επιπρόσθετα τα εξής:

– Για τα οχήματα άνω των 3,5 τόνων και μέγιστο ύψος 4 μέτρα, τα οποία έχουν αναχώρηση και προορισμό σε περιοχές εντός της Π.Ε. Κοζάνης, η κυκλοφορία θα γίνεται από την γέφυρα Ρυμνίου, μέσω Καρυδίτσας – Λευκόβρυσης – Βατερού και στη συνέχεια στην Εγνατία Οδό.

– Για τα οχήματα άνω των 3,5 τόνων που θα έχουν προορισμό την Κοζάνη από άλλους νομούς, η κυκλοφορία θα διεξάγεται μέσω της Εγνατίας Οδού, είτε προς Γρεβενά είτε προς Βέροια.

– Επίσης αποφασίστηκε η στένωση της γέφυρας με περιορισμό του πλάτους κυκλοφορίας στα τέσσερα μέτρα και το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται στα 40χλμ/ ώρα.

– Να σημειωθεί πως για τα υπόλοιπα οχήματα, η κυκλοφορία διεξάγεται με την ρύθμιση από τους υπάρχοντες φωτεινούς σηματοδότες.

 

«Αναταράξεις» και στα ΚΤΕΛ λόγω απαγορεύσεων

Η απαγόρευση της κυκλοφορίας των οχημάτων άνω των 3,5 τόνων από την γέφυρα Πολυφύτου, προκαλεί πολλές «αναταράξεις» τόσο σε επαγγελματίες, οι οποίοι πρέπει βρουν εναλλακτικές διαδρομές για άγνωστο χρόνο με μεγαλύτερο κόστος, όσο και σε πολίτες που μετακινούνται με τα λεωφορεία του υπεραστικού ΚΤΕΛ Κοζάνης.

Όσον αφορά το τελευταίο, μια από τις πολύ σημαντικές παράπλευρες απώλειες είναι και οι αλλαγές στα δρομολόγια του ΚΤΕΛ που προς το παρόν γίνονται μέσω Αιανής και Γουλών. Πολλοί ήταν οι κάτοικοι των χωριών στον άξονα Κοζάνης Σερβίων (Βαθύλακκος, Νεράιδα) που περίμεναν χθες μάταια να περάσει το λεωφορείο, το οποίο δεν πέρασε ποτέ. Ακόμα μεγαλύτερο είναι το πρόβλημα με τα μαθητικά δρομολόγια που εξυπηρετούνται μετ’ εμποδίων. Προς το παρόν η διοίκηση του ΚΤΕΛ βρίσκεται σε συζήτηση με την Περιφέρεια, προκειμένου να διευθετηθούν τα προβλήματα.

Όσον αφορά σε εκδρομές και γενικά μεταφορές επιβατών, τα λεωφορεία επιλέγουν την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ προς Γρεβενά και προς Βέροια εφόσον κατευθύνονται προς την κεντρική και νότια Ελλάδα και αντιστρόφως.

«Πονοκέφαλος» και για τις μεταφορικές εταιρείες αφού καλούνται να χρησιμοποιήσουν την γέφυρα Ρυμνίου για μεταφορές προϊόντων εντός ΠΕ Κοζάνης. Για τα μεγαλύτερα οχήματα που έρχονται από άλλες περιοχές της χώρας, χρησιμοποιούν την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ. Πολλές εργασίες και έργα που είχαν υπολογιστεί να γίνουν με φορτηγά και εκσκαφείς το επόμενο 15νθήμερο, αναβλήθηκαν για μετά την ολοκλήρωση των εργασιών εν αναμονή της άρσης των κυκλοφοριακών μέτρων. Ωστόσο μέχρι σήμερα, οι εκτιμήσεις για τον χρόνο περαίωσης των εργασιών είναι δυο μήνες.

 

Μητούλης: Η γέφυρα έχει σίγουρα πολύ μεγάλο πρόβλημα

Το πρωί της Δευτέρας μιλώντας στην ΕΡΤ1 ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Πανεπιστημίου του Μπέρμινχαμ Στέργιος Μητούλης, είπε πως το 2020 που είχε κάνει πρώτος την επιθεώρηση της γέφυρας το πρόβλημα ήταν φανερό και με την οπτική επιθεώρηση που είχε γίνει τότε και γι’ αυτό ήταν της άποψης για εκτεταμένες εργασίες συντήρησης.

«Η απομένουσα αντοχή της γέφυρας δεν προκύπτει από μια και μόνο απάντηση αλλά σε ένα φάσμα. Από πολύ μικρή (με πολύ υψηλό κίνδυνο) μέχρι πολύ μεγάλη με ελάχιστο κίνδυνο. Δεν γνωρίζουμε αυτή τη στιγμή όσο είναι η απομένουσα αντοχή. Η γνώμη μου είναι με τους υπολογισμούς που έχουμε κάνει και αυτά που δείχνουν τα μοντέλα μας, είναι ότι έχει απομείνει πολύ μικρότερο ποσοστό της αντοχής από αυτό που θα θέλαμε για να έχουμε τη γέφυρα ανοιχτή. Υπάρχει ένα μικρό ρίσκο να κρατάμε τη γέφυρα ανοιχτή αλλά δε μπορούμε να την κλείσουμε εντελώς διότι αυτό θα είχε πολύ μεγάλες έμμεσες συνέπειες στην τοπική κοινωνία. Η γέφυρα έχει σίγουρα πολύ μεγάλο πρόβλημα, αυτό είναι σίγουρο. Πιστεύω ότι από το 2020 που έγινε η πρώτη επιθεώρηση, ίσως να χάθηκε λίγος χρόνος, δεν ξέρω για ποιους λόγους, ίσως να ήταν και ο κορωνοϊός. Μέσα σε αυτά τα τρία χρόνια θα μπορούσε να γίνει η πλήρης ενίσχυση. Σημειώνω πως αυτά που ακούγονται πως θα γίνουν ενισχύσεις σε έναν με δυο μήνες, αυτό πιστεύω πως θα είναι έως και αδύνατο ειδικά αν δούμε τον χρόνο επιδιορθώσεων σε άλλες χώρες. Η επισκευή της γέφυρας Χαμερσμιθ στην Αγγλία πήρε ενάμιση χρόνο και η γέφυρα Πολυφύτου είναι ακόμη πιο δύσκολη και θα έλεγα ότι θα πάρει μερικά χρόνια. Ο προϋπολογισμός που άκουσα των 152.000 ευρώ είναι πάρα μα πάρα πολύ χαμηλός και θα μπορέσει να ενισχυθεί η γέφυρα μόνο τοπικά» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μητούλης.

 

Ζεμπιλιάδου: Το θέμα της ασφαλείας των πολιτών είναι πολύ σοβαρό για να αξιοποιείται μικροπολιτικά και επιπόλαια

Πυρά προς τον Περιφερειάρχη Γιώργο Κασαπίδη για την διαχείριση του θέματος της γέφυρας, εξαπέλυσε η επικεφαλής της ελάσσονος αντιπολίτευσης του Περιφερειακού Συμβουλίου Γεωργία Ζεμπιλιάδου. Η επικεφαλής του συνδυασμού «ΕΛΠΙΔΑ» μιλά για μη επιστημονικά τεκμηριωμένη αντιμετώπιση της ασφάλειας της γέφυρας, για καθυστερήσεις και λάθος προτεραιότητες και για πρόχειρες και επιπόλαιες κινήσεις.

«Σε μια Περιφέρεια όμως σαν τη Δυτική Μακεδονία, το θέμα αντιμετωπίζεται πρόχειρα και επιπόλαια, όχι για να εξυπηρετηθεί το μείζον που είναι η ασφάλεια των πολιτών, αλλά για να τροφοδοτηθεί, όπως φαίνεται, το αφήγημα του περιφερειάρχη «σωτήρα». Το επισημάναμε, όταν από ερώτηση που καταθέσαμε καταλάβαμε την επιπόλαιη και όπως τελικά αποδεικνύεται επικίνδυνα πρόχειρη, αντιμετώπιση του θέματος από τον Περιφερειάρχη» αναφέρει, μεταξύ άλλων, η κ. Ζεμπιλιάδου.

Η ίδια ζητά τη διενέργεια έκτακτου Περιφερειακού Συμβουλίου για να γίνει επίσημη ενημέρωση από την αρμόδια υπηρεσία και τους τεχνικούς συμβούλους που έχουν αναλάβει το έργο. Κατηγορεί, ακόμη, τον Περιφερειάρχη πως ξεκίνησε «μόνος του τις κατά παραγγελία απευθείας αναθέσεις και μια εργολαβία στο πόδι, για να βγάλει τα φανάρια που πρόχειρα και χωρίς μελέτη, πάλι ο ίδιος τοποθέτησε» αντί να δημοπρατήσει το 2021 την μελέτη  στατικής επάρκειας της Γέφυρας, όπως συμφώνησε με το Υπουργείο. Η «ΕΛΠΙΔΑ» ζητά:

  • Γραπτή έκθεση των εμπλεκόμενων επιστημόνων με τεκμηρίωση των απαιτούμενων ενεργειών και του κόστους, μαζί με την έκθεση της Επιτροπής Παρακολούθησης του έργου της Γέφυρας
  • τον ορισμό κοινά αποδεκτού, διεθνώς αναγνωρισμένου εμπειρογνώμονα για θέματα στατικότητας, για να μελετήσει όλα τα στοιχεία και να μας ενημερώσει ολοκληρωμένα και αξιόπιστα και
  • την εμπλοκή του αρμόδιου Υπουργείου

 

Χάρης Κάτανας: Η πρόληψη σώζει ζωές

Παρέμβαση, με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις, έκανε και ο υποψήφιος Περιφερειάρχης Χάρης Κάτανας. Με ανακοίνωσή του προειδοποιεί πως τα κυκλοφοριακά μέτρα που πάρθηκαν, μπορεί να σταθούν αιτία για πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων αφού τα μεγάλα οχήματα θα περνούν μέσα από μικρά χωριά και από μικρούς δρόμους.

«Επειδή η πρόληψη σώζει ζωές κρούω τον κώδωνα του κινδύνου και προτείνω την άμεση τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών πριν την είσοδο και την έξοδο των οικισμών όπου θα διέρχονται τα βαρέα οχήματα. Όπου είναι εφικτό να επιβάλλεται η παράκαμψη εκτός οικισμών και η άμεση ασφαλτόστρωση μικρών τμημάτων χωματόδρομων […] Έπρεπε να είχε προβλεφθεί εγκαίρως η ανάγκη βελτίωσης του οδικού δικτύου Κοζάνη- Ρύμνιο- Τριγωνικό ώστε να εξυπηρετήσει την κυκλοφορία των οχημάτων λόγω εκτέλεσης εργασιών στη γέφυρα των Σερβίων» αναφέρει ο κ. Κάτανας.

Σωκράτης Μουτίδης-www.xronos-kozanis.gr

 

Μοιραστείτε την είδηση