Ανεξήγητη και αυξημένη θολερότητα σε ένα τμήμα του Αλιάκμονα παρατηρεί ο Λάζαρος Τσικριτζής

2 Min Read

Σε ένα τμήμα του Αλιάκμονα μήκους 10-15 χιλιομέτρων που ξεκινά από το γεφύρι του Πασά και πάει προς την παλιά γέφυρα του Αλιάκμονα στην επαρχιακή οδό Κοζάνης Γρεβενών, παρατηρείται εδώ και 20-25 μέρες περίπου μια ανεξήγητη αυξημένη θολερότητα.

Το πρόβλημα το επισήμαναν στην Οικολογική Κίνηση Κοζάνης μερικοί ερασιτέχνες ψαράδες που επισκέπτονται τακτικά την περιοχή. Η πιθανότητα να οφείλεται η θολερότητα σε φερτά υλικά από παρακείμενους χειμάρρους, λόγω συνεχών βροχοπτώσεων (ή επειδή έλιωσαν τα χιόνια) φαίνεται μικρή, γιατί δεν είχαμε τέτοιες κλιματολογικές συνθήκες.

- Advertisement -

Ομοίως η αιτία δεν μπορεί να αποδοθεί σε παράνομες αμμοληψίες και πλύση στην κοίτη του ποταμού, δεδομένου ότι χρειάζονται πολύ μεγάλες ποσότητες αμμοχάλικων για να προκληθεί θολερότητα τέτοιας έκτασης. Ούτε μπορεί να ενοχοποιήσουμε εύκολα κάποιές από τις αγροτικές εγκαταστάσεις ή άλλες μικρές μονάδες που (κακώς βέβαια) ρίχνουν απόβλητα μικρού σχετικά όγκου στο ποτάμι, αλλά δεν μπορούν να προκαλέσουν τέτοια θολερότητα αρκετών χιλιομέτρων.

Ζητήσαμε με γραπτό αίτημα από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Συνδυασμού της Περιφέρειας να πάρει δείγματα και εισακουστήκαμε. Τα αποτελέσματα δεν βγήκαν ακόμη, όμως με βάση τις μέχρι τώρα πληροφορίες δεν φαίνεται να υπάρχει υπέρβαση στις συνηθισμένες φυσικοχημικές παραμέτρους.

Προχτές επισκεφτήκαμε την περιοχή, αλλά πέρα από εικασίες δεν βγάλαμε συμπέρασμα. Αν κάποιος έχει υπόψη του κάποια πληροφορία που θα φωτίσει περισσότερο το πρόβλημα και τις αιτίες του ας επικοινωνήσει μαζί μας.

Και δυο λόγια για το γεφύρι του Πασά: Είναι το μεγαλύτερο σε μήκος γεφύρι της Μακεδονίας (100 μέτρα). Το 1941 το ανατίναξαν οι Νεοζηλανδοί κατά την οπισθοχώρηση, στην προσπάθεια τους να καθυστερήσουν την κάθοδο των Γερμανών στη νότια Ελλάδα. Σήμερα σώζονται τα βάθρα και τα μικρά τόξα του γεφυριού, το οποίο περιμένει… υπομονετικά εδώ και 80 χρόνια την αναστήλωσή του.

Η πρώτη φωτό είναι από το πρόγραμμα «Πίνδος», ενώ η δεύτερη είναι του 1905, όταν το εξάτοξο γεφύρι ήταν στα… ντουζένια του. Έχει δημοσιευτεί επανειλημμένα (και στο σχετικό βιβλίο του Ι. Τριβένη) και δείχνει μια ομάδα Τούρκων ιππέων στρατιωτών να περνά το γεφύρι του Πασά.

Μοιραστείτε την είδηση