Τα φετινά θέματα της Χημείας στις Πανελλαδικές Εξετάσεις διακρίθηκαν για την παιδαγωγική πληρότητα και τη σταδιακά αυξανόμενη δυσκολία τους. Κάλυπταν πλήρως την εξεταστέα ύλη και απαιτούσαν από τους μαθητές ουσιαστική κατανόηση των εννοιών, αναλυτική και συνθετική σκέψη, καθώς και ικανότητα στη σωστή επιστημονική διατύπωση.
Από παιδαγωγική σκοπιά, τα θέματα κρίνονται δίκαια και ισορροπημένα. Δεν έκρυβαν παγίδες, κάτι που επέτρεψε στους καλά προετοιμασμένους μαθητές να αποδώσουν στο επίπεδο των δυνατοτήτων τους.
Αναλυτικότερα, το θέμα Α εξέταζε βασικά σημεία της θεωρίας, χωρίς κάποια ιδιαίτερη δυσκολία. Το θέμα Β παρ’όλο που χαρακτηριζόταν από μεγάλο όγκο ερωτημάτων, δεν είχε ασάφειες που θα προβλημάτιζαν τους μαθητές. Το θέμα Γ περιοριζόταν στο κεφάλαιο της Οργανικής με εύκολο διάγραμμα βασικών αντιδράσεων χωρίς ακρότητες. Τέλος, το θετικό με το Δ θέμα είναι ότι τα ερωτήματά του ήταν ανεξάρτητα το ένα από το άλλο, με αποτέλεσμα ο μαθητής να μπορεί να ανταπεξέλθει στα τελευταία ερωτήματα, χωρίς απαραίτητα να έχει απαντήσει σωστά στα προηγούμενα.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη σύνδεση γνώσεων με δεξιότητες. Τα ερωτήματα δεν επεδίωκαν απλή αναπαραγωγή θεωρίας, αλλά αξιολογούσαν τη βαθύτερη κατανόηση, την ευχέρεια στη χρήση επιστημονικής ορολογίας και την ικανότητα συσχέτισης φαινομένων.
Ωστόσο, υπήρχαν και σημεία που απαιτούσαν ιδιαίτερη προσοχή. Στο ερώτημα Γ2 και στο τελευταίο σκέλος του Θέματος Δ, η διατύπωση και η φύση των ερωτημάτων απαιτούσαν αυξημένη μεθοδικότητα και ψυχραιμία, κάτι που ενδέχεται να δυσκόλεψε μαθητές με τάση προς βιαστικές απαντήσεις. Επίσης, η ανάγκη για ακριβή επιστημονική αιτιολόγηση ανέδειξε ενδεχόμενα κενά στην έκφραση και οργάνωση λόγου, ακόμη και σε μαθητές που διέθεταν ικανοποιητικό επίπεδο γνώσεων.
Συνοψίζοντας, τα φετινά θέματα της Χημείας ήταν παιδαγωγικά επαρκή και δίκαια απαιτητικά. Εξασφάλισαν μια σφαιρική και πολυδιάστατη αξιολόγηση, αναδεικνύοντας τη Χημεία ως ένα ζωντανό και θεμελιώδες μάθημα των Φυσικών Επιστημών, που απαιτεί γνώση, σκέψη και λόγο.
Γιώτα Δέδε
MSc Χημικός