Τα επανωτά περιστατικά ηλεκτρονικής απάτης που σημειώθηκαν σε περιοχές της περιφερειακής ενότητας Κοζάνης το πρώτο 20ήμερο του 2022, έχουν ανησυχήσει την αστυνομία. Οι καταγεγραμμένες ηλεκτρονικές απάτες στην ΠΕ Κοζάνης για όλο το 2021 ήταν δέκα ενώ μόλις τις πρώτες 20 ημέρες του 2022 οι καταγγελίες στην αρμόδια αρχή είναι πέντε.
«Ενημερώνομαι, προσέχω δεν… τσιμπάω» είναι το μότο της ενημερωτικής εκστρατείας της Διεύθυνσης Αστυνομίας Κοζάνης για την προστασία των πολιτών από τις ηλεκτρονικές απάτες. Σε συνέντευξη τύπου το μεσημέρι της Τετάρτης στην Κοζάνη, τόσο η Αστυνόμος Β΄ Μαρία Παντελή όσο και ο Αστυνομικός Υποδιευθυντής Παντελής Ουσταγιαννίδης, απηύθυναν κάλεσμα στους πολίτες να μην ανταποκρίνονται σε καμία περίπτωση σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή γραπτό μήνυμα που τους ζητά τους κωδικούς της τράπεζας. «Καμία τράπεζα δεν ζητά τους προσωπικούς κωδικούς των πελατών της ακόμη και σε περίπτωση μπλοκαρίσματος ή προβλήματος της κάρτας ή οτιδήποτε άλλο. Οι πολίτες δεν πρέπει να δίνουν ή να καταχωρούν τους προσωπικούς τους κωδικούς σε κανέναν και σε καμία ιστοσελίδα ακόμη και αν το περιβάλλον που εμφανίζεται είναι πανομοιότυπο με της τράπεζας. Ο κίνδυνος είναι μεγάλος» τόνισε ο Διοικητής του Τμήματος Ασφάλειας Κοζάνης Παντελής Ουσταγιαννίδης.
«Τα περισσότερα περιστατικά εξαπάτησης αφορούν ηλικιωμένους αλλά βλέπουμε πως πλέον και οι νεότερης ηλικίας άνθρωποι που είναι περισσότεροι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία πέφτουν θύματα ηλεκτρονικής απάτης» πρόσθεσε η κ. Παντελή.
Τι είναι το Phising (ηλεκτρονική ψάρεμα)
Το «phising» ή ηλεκτρονικό ψάρεμα είναι μια προσπάθεια κάποιων χάκερ να υποκλέψουν προσωπικά στοιχεία όπως:
- Oι κωδικοί των e-mail
- Tα στοιχεία και οι κωδικοί των τραπεζικών λογαριασμών, των πιστωτικών καρτών καθώς και τα PIN τους
- Oι κωδικοί πρόσβασης ή ακόμα και το extra pin (η δικλείδα ασφαλείας) των λογαριασμών e- banking του υποψήφιου θύματος
Γίνεται με δύο τρόπους:
- Mέσω e-mail/sms καλώντας τους να πατήσουν κάποιο ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link) με ένα παραπλανητικό κείμενο/design/εικόνες και συνήθως εμπεριέχει κάποια απειλή όπως το ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα με τον λογαριασμό τους, τους κωδικούς του ή ότι έχει γίνει η τάδε μεταφορά χρημάτων από τον λογαριασμό τους και πρέπει να ακολουθήσουν τον εκάστοτε σύνδεσμο για να τα ελέγξουν και να τα διορθώσουν.
- Mέσω τηλεφωνικής συνομιλίας προφασιζόμενοι πως είναι κάποιο άλλο πρόσωπο και με το πρόσχημα συνήθως κάποιας εμπορικής συναλλαγής
Στην συνέχεια αποκτούν πρόσβαση και έχουν πλήρη έλεγχο των λογαριασμών των θυμάτων.
Γιατί αυξάνονται τα περιστατικά:
- Έλλειψη σωστής ενημέρωσης
- Έλλειψη γνώσης για τη λειτουργία των σελίδων των τραπεζών
- Μειωμένη προσοχή
- Οπτική εξαπάτηση
Τρόποι αντιμετώπισης:
H ενημέρωση των πολιτών
- Δεν ακολουθούμε ποτέ συνδέσμους από περίεργες, άγνωστες ή μη αξιόπιστες πηγές (εναλλακτικά μπορείτε να πληκρολογήσετε μόνοι σας τον σύνδεσμο)
- Ενημερωνόμαστε για το πως λειτουργεί η ηλεκτρονική σελίδα της τράπεζας μας
- Ελέγχουμε στην γραμμή διευθύνσεων ότι υπάρχει η σήμανση πως η εκάστοτε ιστοσελίδα είναι ασφαλής
- Δεν αποκαλύπτουμε ποτέ τους κωδικούς μας σε κανέναν
- Δεν αναφέρουμε ποτέ τα προσωπικά μας στοιχεία (AΦΜ, ΑΜΚΑ, Αριθμό Ταυτότητας, Αριθμό Λογαριασμού Τραπέζης, PIN κ.α.) σε τηλεφωνικές συνομιλίες
- Να θυμόμαστε πάντα πως καμία τράπεζα ή οργανισμός δεν θα ζητήσει ποτέ τα προσωπικά μας στοιχεία με οποιονδήποτε τρόπο (γραπτό ή προφορικό) παρά μόνο δια ζώσης σε κάποιο κατάστημα ή υποκατατάστημα που θα επισκεφθούμε
Η τεχνική αντιμετώπιση
- Προγράμματα anti spam για την προστασία του e-mail
- Προγράμματα anti-spyware για προστασία από ιούς και προγράμματα κατασκοπείας
- Προγράμματα antivirus
- Πρόσθετα (add ons) για phising script σε sites
- Χρήση της ανώνυμης περιήγησης σε όλους τους browser
- Αναφορά και διαγραφή των ύποπτων e-mail
- Block των ύποτων αποστολέων e-mail ή των ύποπτων αριθμών τηλεφώνου
- Διαγραφή των προσωρινών αρχείων στους υπολογιστές
Σε περίπτωση που κάποιος πέσει θύμα ηλεκτρονικής απάτης θα πρέπει να ενημερώσει άμεσα την τράπεζα και το αστυνομικό τμήμα της περιοχής.
Θένια Βασιλειάδου xronos-kozanis.gr