Δώρα Τανή, υψίφωνος- καθηγήτρια μονωδίας: “ Ο καθένας μπορεί να τραγουδήσει, όλοι έχουμε φωνή.”

6 Min Read

Η Δώρα Τανή διδάσκει τραγούδι σε παιδιά, σε νεαρούς και μεγαλύτερους μαθητές που επιθυμούν να καλλιεργήσουν τη φωνητική τους ικανότητα. Με πολυετή εμπειρία διδασκαλίας σε δημοτικά και ιδιωτικά ωδεία της Κοζάνης και της  ευρύτερης περιοχής μας μεταφέρει τις εμπειρίες των καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων που συμμετείχε.

Δώρα, πως  ξεκίνησε η ενασχόλησή σου με τη μουσική;

- Advertisement -

Με παρακίνησε ο αδερφός μου, ο οποίος ήθελε να ξεκινήσει μαθήματα μουσικής, και έτσι γραφτήκαμε στο ωδείο. Ξεκίνησα τις σπουδές μου με το πιάνο. Από νωρίς όμως κατάλαβα ότι το τραγούδι με ‘’τραβούσε’’ περισσότερο. Έτσι ξεκίνησα και μαθήματα κλασικού τραγουδιού. Παράλληλα ολοκλήρωσα τις σπουδές μου στα ανώτερα θεωρητικά της μουσικής, παίρνοντας τα πτυχία Αρμονίας, Αντίστιξης και Φούγκας, από το δημοτικό ωδείο Κοζάνης. Το ένα έφερνε το άλλο, και η χαρά της δημιουργίας και της γνώσης δε σταμάτα εκεί. Φοιτήτρια στο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης στη σχολή μαιευτικής, ξεκίνησα μαθήματα βιολοντσέλου, ολοκληρώνοντας τις σπουδές μου, παίρνοντας το πτυχίο, από το ωδείο Δημήτρη Δημόπουλου.

Τι είναι για σένα η μουσική και το τραγούδι;

Η μουσική είναι μέσο έκφρασης και δημιουργίας. Είναι πολύ σημαντικό τόσο ένα παιδί, όσο και ένας ενήλικας να εκφράζεται, να δημιουργεί, να μοιράζεται. Στις δύσκολες εποχές που ζούμε πρέπει να δίνουμε στον εαυτό μας το χρόνο να ασχολείται με την τέχνη, όποια μορφή και αν έχει αυτή. Ελάτε να τραγουδήσουμε!

Ξέρουμε πως παίζεις πιάνο και βιολοντσέλο. Με το τραγούδι πως ασχολήθηκες και ποιό είναι το κίνητρο που σε οδήγησε σε τέτοια εξέλιξη;

Τα πρώτα μου μαθήματα τα έκανα στην Κοζάνη. Δεν μου αρκούσε όμως αυτό. Ύστερα από ακρόαση πέρασα στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, όπου συνέχισα τις σπουδές μου. Η επιλογή όμως του κατάλληλου δασκάλου, που θα σε ‘’καλλιεργήσει’’ είναι πολύ σημαντική, έτσι επέλεξα να αλλάξω δασκάλα και να ολοκληρώσω τις σπουδές μου, παίρνοντας Δίπλωμα Μονωδίας με την  καθηγήτρια  κ. Ξένια Τσαβκοπούλου, από το Δημοτικό Ωδείο Πτολεμαΐδας. Παράλληλα έχω παρακολουθήσει σεμινάρια και μαθήματα με τους  Σ.Κυανίδου, Α. Λαλούση, Θ. Μπάκα, Ε. Λιώνα και άλλους. Αυτή τη στιγμή μελετώ τραγούδι με την κ. Α. Καθαρίου στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

Είναι εύκολο να ασχοληθεί κάποιος με το κλασικό τραγούδι;

Όπως όλες οι τέχνες, θέλει μεράκι, πείσμα και δουλειά. Ο Καθένας μπορεί να τραγουδήσει, όλοι έχουμε φωνή.

Κάποιοι θεωρούν τον εαυτό τους φάλτσο.Κάποιοι θέλουν να τραγουδήσουν αλλά η φωνή τους δεν τους βοηθά. Πως γίνεται αυτό που λες πως “ο καθένας μπορεί να τραγουδήσει, όλοι έχουμε φωνή”;

Στα μαθήματα τραγουδιού μαθαίνουμε για τη σωστή χρήση της φωνής. Μέσα από ασκήσεις κατανοούμε τη διαδικασία της φώνησης, της φυσιολογίας της ανθρώπινης φωνής και του σώματός μας. Η σωστή αναπνοή, ο τρόπος διαχείρισης του αέρα, η σωστή στάση του σώματος, η χρήση της γλώσσας και η σωστή παραγωγή του ήχου είναι στοιχεία που δουλεύουμε στα μαθήματα μου. Φυσικά η καλλιέργεια του ‘’αυτιού’’ που λέμε, δηλαδή το να ακούει κάποιος  και να αναπαράγει σωστά τον ήχο, στο αντίστοιχο τονικό ύψος είναι απαραίτητο ‘’συστατικό’’ για το τραγούδι.

Μπορεί κάποιος να τα μάθει όλα αυτά μόνο μέσω του κλασικού τραγουδιού;

Όχι απαραίτητα. Η διαδικασία της παραγωγής του ήχου και των φθόγγων είναι κοινή σε όλα τα είδη τραγουδιού.  Ανάλογα με το ρεπερτόριο, η φωνή οδηγείται στον αντίστοιχο ‘’δρόμο’’.

Σε ένα μικρό παιδί, πως γίνεται η επιλογή του μουσικού οργάνου.;

Καλό είναι το παιδί να ξεκινήσει ένα όργανο το οποίο θα του αρέσει και θα θέλει να ασχοληθεί με αυτό. Πολλές φορές οι γονείς σκέφτονται διαφορετικά, με βάση τον όγκο, το κόστος κτλ.. Πριν την επιλογή μουσικού οργάνου, είναι καλό το παιδί να γνωρίσει τα όργανα. Είτε παρακολουθώντας συναυλίες, ζωντανά ή μη, είτε να έρθει σε επαφή με κόσμο που παίζει το αντίστοιχο μουσικό όργανο. Πολύ καλή προετοιμασία για αυτό αποτελούν τα μαθήματα μουσικής προπαιδείας και μουσικοκινητικής που προετοιμάζουν τα παιδιά για την ομαλή ένταξη τους σε μαθήματα μουσικής.

Αυτή την εποχή, εν μέσω πανδημίας, ενδιαφέρονται τα παιδιά για μαθήματα μουσικής;

Η αλήθεια είναι πως ο κόσμος είναι φοβισμένος, υπάρχει ανασφάλεια και είναι λογικό. Αυτή τη στιγμή όλοι μας προσπαθούμε να προσαρμοστούμε με τις οδηγίες των ειδικών. Σίγουρα υπάρχουν μαθητές και γονείς που δεν θέλουν να κάνουν μαθήματα δια ζώσης. Ελπίζω να είναι παροδικό όλο αυτό. Τα οφέλη της ενασχόλησης των παιδιών με τη μουσική είναι πολύ περισσότερα όμως, και σίγουρα αξίζει να πάρει κάποιος το ‘’ρίσκο’’ ενός ‘’ζωντανού’’ μαθήματος.

Από ποια ηλικία μπορεί κάποιος να κάνει μαθήματα τραγουδιού;

Η φωνή του ανθρώπου, όπως και κάθε άλλο όργανο στο σώμα μας, αναπτύσσεται, αλλάζει, ‘’μεγαλώνει’’. Ένα μικρό παιδί μπορεί μέσα από το τραγούδι να καλλιεργήσει πολλές δεξιότητες, όπως την ομιλία, μνήμη, παρατηρητικότητα, συνεργασία όταν πρόκειται για ομαδικό τραγούδι (χορωδία). Για αυτό και το τραγούδι αποτελεί σημαντικό εργαλείο στα χέρια των νηπιαγωγών.

Από μικρή ηλικία μπορεί ένα παιδί να κάνει μαθήματα τραγουδιού, φυσικά με το αντίστοιχο υλικό (παιδικά τραγούδια, εύκολες μελωδίες χωρίς πολλές απαιτήσεις). Από τα 14 όπως και πάνω, ένα παιδί μπορεί σιγά σιγά στο κλασικό ρεπερτόριο του τραγουδιού.

Πάμε να τραγουδήσουμε! Ευχαριστούμε Δώρα Τανή για το ταξίδι στα μονοπάτια του τραγουδιού.

Της Λαμπροπούλου Βάιας.

Μοιραστείτε την είδηση