Ένα καινοτόμο σύστημα για την κλιματική αλλαγή δημιούργησε η ομάδα του 4ου Γυμνασίου Κοζάνης

8 Min Read

«Στόχος μας είναι ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός» λένε οι μαθητές

Το πρώτο βραβείο στον 10ο Περιφερειακό Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Δυτικής Μακεδονίας στην κατηγορία Γυμνασίου με θέμα «Μεσόγειος, το Hot – Spot της κλιματικής αλλαγής», κέρδισε η ομάδα ρομποτικής του 4ου Γυμνασίου Κοζάνης, που απαρτίζεται από τους μαθητές Κωνσταντίνο Βρόντζο, Αθανάσιο Βότση, Ηλία Τριανταφύλλου, με υπεύθυνο καθηγητή τον κ. Ιωάννη Σκόρδα και τη συμβολή στο τεχνικό κομμάτι του καθηγητή ηλεκτρονικής του 1ου ΕΠΑΛ, Δημήτρη Παπαδόπουλου. Ο Περιφερειακός Διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής που θα γίνει στην Αθήνα το Σαββατοκύριακο.

Οι τρεις μαθητές και ο υπεύθυνος καθηγητής μιλώντας στο «Χ» τόνισαν πως η πρωτιά στον Περιφερειακό διαγωνισμό ήταν ένα πρώτο βήμα αλλά ο στόχος τους είναι η πρωτιά στον Πανελλήνιο διαγωνισμό στην Αθήνα και δηλώνουν έτοιμοι να πραγματοποιήσουν αυτόν τον στόχο. Τα παιδιά είχαν μόνο ένα μήνα στη διάθεση τους για να προετοιμαστούν για τον Περιφερειακό Διαγωνισμό και είκοσι ημέρες για να αναβαθμίσουν το project τους για τον τελικό στην Αθήνα, με αποτέλεσμα να αφιερώνουν έως και οκτώ ώρες, σχεδόν καθημερινά.  

Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός δίνει τη δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο της εκπαιδευτικής ρομποτικής, και με την ενασχόλησή τους αυτή να αναπτύξουν το ταλέντο, τη φαντασία, τις ικανότητες και τις δεξιότητες τους. Αποτελεί ένα δυναμικό μαθησιακό εργαλείο, για να κατανοήσουν οι μαθητές τις φυσικές επιστήμες, τον προγραμματισμό και τους αυτοματισμούς, να μάθουν να σκέφτονται ως μηχανικοί, να αναπτύξουν την ικανότητά τους στην επίλυση προβλημάτων και να διευρύνουν τη δημιουργικότητά τους, ώστε να γίνουν ενεργοί πολίτες του αύριο.

Το project 

Ο Κωνσταντίνος μιλώντας για το project τους ανέφερε πως επιλέχθηκε το συγκεκριμένο θέμα καθώς η Κοζάνη είναι γνωστή για τα εργοστάσια της ΔΕΗ και την ατμοσφαιρική ρύπανση στην περιοχή λόγω αυτών. Ανάμεσα στους ρύπους βρίσκεται και το μονοξείδιο του άνθρακα το οποίο μετρούν τα παιδιά και ανέπτυξαν ένα σύστημα του οποίου ο κύριος στόχος είναι η δημιουργία κλιματικών δεδομένων τα οποία βοηθούν στην πρόληψη αλλά και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. «Μπορούν να πάρουν τα δεδομένα οι επιστήμονες, να τα συγκρίνουν με το τι γινόταν πριν 20 – 30 χρόνια και να καταλήξουν σε συμπεράσματα, βλέποντας αν υπάρχει ανοδική ή καθοδική τάση» σημείωσε ο ίδιος. «Η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι συνώνυμο της περιοχής μας» συμπλήρωσε ο κ. Σκόρδας. 

Ο Αθανάσιος μίλησε για τη μακέτα που δημιούργησαν, η οποία είχε διάφορα 3D εκτυπωμένα κτίρια στην Κοζάνη αλλά και του εργοστασίου της ΔΕΗ ενώ είχαν δημιουργήσει έναν μικροεπεξεργαστή όπου μετρούσαν το μονοξείδιο του άνθρακα στην Κοζάνη αλλά και τη θερμοκρασία, την υγρασία και τον δείκτη ποιότητας του αέρα και το αποτέλεσμα απεικονιζόταν σε οθόνες. Για τη 3D εκτύπωση οι μαθητές είχαν τη βοήθεια του κ. Γκιάτα και μεταφέρθηκαν στον Πόλο Εκπαιδευτικής Καινοτομίας στην Κοζάνη, όπου εκτύπωσαν το Δημαρχείο, την Κοβεντάρειο Δημοτική Βιβλιοθήκη, το Καμπαναριό στην κεντρική πλατεία, το Μουσείο και το εργοστάσιο της ΔΕΗ. 

«Θέλαμε να κάνουμε κάτι που δεν θα ήταν απλά εντυπωσιακό στο πλαίσιο ενός διαγωνισμού αλλά να βοηθήσει εν δυνάμει όχι μόνο την περιοχή μας αλλά και άλλες, να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα και να προσπαθήσουμε να μειώσουμε όσο το δυνατόν γίνεται τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής, τα ακραία φαινόμενα, τη συχνότητα και την ένταση τους» υπογράμμισε ο Κωνσταντίνος. 

Ο Ηλίας, μαθητής του 3ου Γ.Ε.Λ. Κοζάνης, ο οποίος είχε το τεχνικό κομμάτι του project, έχει ήδη εμπειρία από διαγωνισμούς καθώς είχε συμμετάσχει άλλες δύο φορές κατακτώντας την πρώτη και τη δεύτερη θέση. Στάθηκε κυρίως στα τεχνικά της συμμετοχής και στη συνεργασία του με την υπόλοιπη ομάδα. «Στον προγραμματισμό δεν είναι κάτι σίγουρο, μπορεί κάτι να φαίνεται εύκολο και να είναι δύσκολο και το αντίστροφο αλλά με υπομονή και το κατάλληλο θεωρητικό υπόβαθρο, τα δουλέψαμε και τα λύσαμε όλα» υπογράμμισε ο ίδιος και συμπλήρωσε πως κάθε ένα από τα παιδιά είχε το δικό του κομμάτι αλλά δούλεψαν ως ομάδα και έδωσαν το 100% του εαυτού τους.

Τα παιδιά δυσκολεύτηκαν κυρίως λόγω του ελάχιστου χρόνου που είχαν από τη σύλληψη της ιδέας έως και την παρουσίαση της στον διαγωνισμό, σε ένα ήδη πιεσμένο καθημερινό πρόγραμμα λόγω σχολείου, φροντιστηρίων και εξωσχολικών δραστηριοτήτων. Κάτι ακόμα που τους δυσκόλεψε ήταν το τεχνικό κομμάτι όπου έπρεπε να βεβαιωθούν πως οι μετρήσεις τους ήταν σωστές και γινόταν σωστή ενημέρωση. «Κάποιες από τις δυσκολίες είχαν να κάνουν με τον κώδικα, τον προγραμματισμό του μπάζερ και τα μηνύματα που θα πήγαιναν στους πολίτες για να προειδοποιηθούν» τόνισε ο Αθανάσιος.  

Είχαν διάφορες ιδέες που δεν μπορούσαν να υλοποιηθούν λόγω της έλλειψης χρόνου για το αρχικό project και τις ενσωμάτωσαν στο αναβαθμισμένο που θα παρουσιαστεί στην Αθήνα, όπως είναι οι αυτοματισμοί ενώ πρόσθεσαν ένα ηλιακό πάνελ και μια μπαταρία που δίνουν φορητότητα και καινοτομία στο σύστημα τους, καθώς μπορεί να μεταφερθεί πολύ εύκολα σε άλλες περιοχές. Επίσης πρόσθεσαν το σύστημα προειδοποιήσεων GSM (το οποίο είναι σαν το 112) όπου κάθε φορά που το μονοξείδιο του άνθρακα φτάνει σε επικίνδυνα επίπεδα στέλνει ένα προειδοποιητικό μήνυμα στους πολίτες για την αποφυγή μετακινήσεων και όταν η ποιότητα του αέρα φτάνει σε επικίνδυνα επίπεδα χτυπάει ένα μπάζερ για να προειδοποιηθούν οι πολίτες. Στόχευσαν στην πράσινη ανάπτυξη και την πράσινη ενέργεια. Επίσης, όλες οι μετρήσεις ανεβαίνουν σε ένα «cloud» όπου κάθε δευτερόλεπτο αναλύονται οι τιμές, βγαίνει ο μέσος όρος, το τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή και μπορεί να έχει πρόσβαση στα δεδομένα κάποιος από οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη. 

Ο κ. Σκόρδας δήλωσε υπερήφανος για την προσπάθεια, τις θυσίες και το έργο των παιδιών και τόνισε πως είναι αισιόδοξος για το αποτέλεσμα στην Αθήνα και πως θα εργάζονται έως και την τελευταία στιγμή. «Ο στόχος του διαγωνισμού είναι οι μαθητές να κατανοήσουν τη σημαντικότητα και το ρόλο των μετρήσεων στη ζωή μας και σε βάθος χρόνου. Η σημαντικότητα των μετρήσεων θα απασχολήσει πολύ τα επόμενα χρόνια σε συνδυασμό με την τοπική ιστορία, για να έχουμε μια κληρονομιά με κλιματικά δεδομένα που θα βοηθήσει τους επιστήμονες να κατανοήσουν και να αντιμετωπίσουν την κλιματική αλλαγή. Τα παιδιά αυτά είναι οι παραγωγοί κλιματικών δεδομένων για τα επόμενα 30 – 40 χρόνια» κατέληξε ο ίδιος.

Θένια Βασιλειάδουwww.xronos-kozanis.gr

Μοιραστείτε την είδηση