Για την εξέλιξη των έργων του φυσικού αερίου της ΔΕΔΑ στη Δυτική Μακεδονία ενημέρωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της, Μάριος Τσάκας, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου, το απόγευμα της Τέταρτης.

Μια ενημέρωση που σήκωσε μεγάλες αντιδράσεις από πλευράς αντιπολίτευσης τόσο για το θέμα των έργων στον Περδίκκα αλλά και γενικότερα για το αν τηρούνται τα αρχικά χρονοδιαγράμματα.

Ο κ. Τσάκας σημείωσε πως τα έργα σύνδεσης   σε Φλώρινα, Καστοριά, Άργος Ορεστικό και Γρεβενά είναι σε πλήρη εξέλιξη και υπολείπεται το τελευταίο έργο, που αφορά σε μικρότερες κωμοπόλεις αλλά και τις εν δυνάμει βιομηχανικές περιοχές. Εκεί περιλαμβάνονται και τα έργα σε Μαυροδένδρι, Κρόκο και Περδίκκα, που έχουν έτοιμες μελέτες.

Για το θέμα του Περδίκκα 

Το θέμα της έναρξης των εργασιών για τον αγωγό της Φλώρινας,  που περνά μέσα από τον οικισμό του Περδίκκα και ξεσήκωσε αντιδράσεις από πλευράς των κατοίκων, έθεσε η επικεφαλής του συνδυασμού Ελπίδα Γεωργία Ζεμπιλιάδου. 

«Στην Κοινότητα Περδίκκα έγινε το πρωτοφανές να ξυπνήσουν μια μέρα οι άνθρωποι και να δουν πως συνεργεία σκάβουν τον οικισμό χωρίς να έχουν ιδέα. Μαθαίνουμε ότι ο αγωγός που οδηγεί στη Φλώρινα περνά μέσα από τον οικισμό με θέματα ασφάλειας και με ερωτηματικό αν θα πάρει φυσικό αέριο η κοινότητα Περδίκκα.

Όταν ρωτήθηκαν ο Περιφερειάρχης και ο Δήμαρχος Εορδαίας δήλωσαν πως δεν ήξεραν τίποτα. Ο κ. Τσάκας δήλωσε πως όλοι γνώριζαν. Γνωρίζουμε πως υπάρχουν αδειοδοτήσεις αλλά είναι δυνατόν να μην γνωρίζουν οι κάτοικοι» σημείωσε χαρακτηριστικά.

«Για το έργο του Περδίκκα άπαντες ήταν όλοι  ενήμεροι και είχαμε όλες τις αδειοδοτήσεις (από Περιφέρεια, Δήμους, Αποκεντρωμένη) για να προχωρήσουμε στο έργο» απάντησε ο κ. Τσάκας

Αξίζει να σημειώσουμε πως ο κ. Τσάκας ανέφερε πως «αν οι κάτοικοι του Περδίκκα ενδιαφέρονται να τροφοδοτηθούν από τον αγωγό  και νωρίτερα θα μπορούσε ο Δήμος να μας ενημερώσει και να κάνουμε μια πρόσθετη έξοδο».

Ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης Θόδωρος Καρυπίδης ρώτησε αν με δεδομένο ότι ο Περιφερειάρχης  Γιώργος Κασαπίδης και ο Δήμαρχος Εορδαίας Παναγιώτης Πλακεντάς αρνούνται πως γνώριζαν, αν τους αποκαλεί ψεύτες με τον κ. Τσάκα να κάνει λόγο για «υπηρεσιακή» αλληλογραφία των υπηρεσιών με τον εργολάβο του έργου.

«Οι υπηρεσιακές διαδικασίες, που αφορούν έργα ακολουθούν τις πολιτικές αποφάσεις. Αφού ελήφθη η απόφαση να πάει ο αγωγός στη Φλώρινα οι υπηρεσιακές διαδικασίες αφορούν τις υπηρεσίες ενώ τα περισσότερα εγκρίνονται από το Υπουργείο» ανέφερε από την πλευρά του ο Περιφερειάρχης Γιώργος Κασαπίδης θέλοντας να τονίσει πως δεν είχε συγκεκριμένη ενημέρωση για την έναρξη των εργασιών.

«Όπως κατ’ επανάληψη δηλώθηκε τόσο εγώ όσο και οποιοδήποτε άλλο μέλος της δημοτικής αρχής Εορδαίας, δεν ενημερωθήκαμε για τη διέλευση του αγωγού της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου από την Κοινότητα Περδίκκα. Μοναδική ενημέρωση αποτέλεσε η κατάθεση, από τον υπεργολάβο του έργου προς την Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών Δήμου Εορδαίας, αίτησης ρύθμισης κυκλοφοριακών μέτρων» σχολίασε σε ανακοίνωση του ο Παναγιώτης Πλακεντάς., προσθέτοντας πως δεν υπήρξε καμία ενημέρωση, για το εν λόγω έργο, προς τον Πρόεδρο και τα μέλη του Συμβουλίου της Κοινότητας Περδίκκα.

Κόντρα για τα χρονοδιαγράμματα 

Ο κ. Τσάκας εξέφρασε επίσης  την ικανοποίηση του για την απόρριψη από πλευράς ΡΑΕ της πρότασης του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) με την οποία εισηγούνταν αντί για εξόδους του ΤΑΠ στον Περδίκκα και στην Πορειά, να γινόταν δεξαμενές LNG με τροφοδοσία από τα δίκτυα και όταν θα ήταν έτοιμος ο νέος αγωγός, που σχεδιάζει ο ΔΕΣΦΑ για τη Δυτική Μακεδονία, να αποσύρονταν οι δεξαμενές και να συνδέονταν με τους αγωγούς.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΔΕΔΑ το σχέδιο που πρότεινε ο ΔΕΣΦΑ , θα  δημιουργούσε καθυστερήσεις στην  ημερομηνία ένταξης στο σύστημα του Μετρητικού/Ρυθμιστικού Σταθμού της Πορειάς καθώς και του Σταθμού Συμπίεσης CNG (για την τροφοδοσία Καστοριάς, Άργους Ορεστικού και Γρεβενών) κατά 4 μήνες ενώ για το σύστημα του Μετρητικού/Ρυθμιστικού Σταθμού Περδίκκα Εορδαίας η ημερομηνία ένταξης μετατοπίστηκε από τον Οκτώβριο του 2022, στον Ιανουάριο του 2023 και στη συνέχεια  για το Σεπτέμβριο του 2024

Όπως είπε ο κ. Τσάκας η ΔΕΔΑ διαφώνησε τόσο για τους χρόνους όσο και για τους οικονομικούς κινδύνους απώλειας εγκεκριμένων επιχορηγήσεων από το ΕΣΠΑ, ενώ θεωρείται θα ήταν  η απώλεια της ενίσχυσης ύψους 20 εκατ. ευρώ των οικιακών Τελικών Πελατών της Φλώρινας, που η ΔΕΔΑ εξασφάλισε για την αντικατάσταση συστημάτων θέρμανσης.

Την προηγούμενη εβδομάδα η ΡΑΕ τελικά απερρίψε την πρόταση του ΔΕΣΦΑ  και παραμένουν κανονικά οι έξοδοι από τον ΤΑΠ, όπως είχαν προγραμματισθεί αρχικά.

«Προχωράμε και θεωρούμε πως θα είμαστε  μέσα στους χρόνους που έχουμε δώσει για την τροφοδοσία στα πρώτα σπίτια κάθε πόλης» κατέληξε.

«Ο σχεδιασμός για το φυσικό αέριο στη Δυτική Μακεδονία ανατράπηκε»

Την θέση ότι η έκθεση της ΡΑΕ της 4ης Αυγούστου 2022 ανατρέπει όλα  όσα ξέρουμε για την έλευση του φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία εξέφρασε η Γεωργία Ζεμπιλιάδου.

«Σε αυτή την αίθουσα είχε ειπωθεί πως το 2022 θα υπήρχε φυσικό αέριο στη Δυτική Μακεδονία. Αυτός ο σχεδιασμός ανατράπηκε» προσθέτοντας πως αντί για το Σεπτέμβρη του 2023 που θα ήταν έτοιμος ο αγωγός φυσικού αερίου από τα Τρίκαλα Ημαθίας στον ΑΗΣ Καρδιάς, που θα έδινε παροχή στη ΣΗΘΥΑ, μετατοπίζεται κατά ένα έτος, τον Οκτώβριο του 2024.

«Και ενώ μετατοπίζεται κατά ένα χρόνο ο αγωγός κανείς δεν ήρθε να μας πει τι θα γίνει με τις τηλεθερμάνσεις» υπογράμμισε.

Γ. Κασαπίδης: Δεν υπάρχει ανησυχία για την υλοποίηση του σχεδιασμού 

O Περιφερειάρχης Γιώργος Κασαπίδης, κλείνοντας τη συζήτηση ανέφερε πως ο αρχικός σχεδιασμός, πριν το 2019,  για το φυσικό αέριο στη Δυτική Μακεδονία δεν έχει αλλάξει που να προκαλεί ανησυχία, αντίθετα υπάρχει πλήρης ετοιμότητα.

Γιάννης Κωσταρέλλας