Με ανοιχτή επιστολή προς τους Λ. Ιωαννίδη, Δήμαρχο Κοζάνης, Κ. Δεσποτίδη, αντιδήμαρχο, το Δημοτικό Συμβούλιο αλλά και του μελετητές ΣΒΑΚ και ΒΑΑ, ο πολιτικός μηχανικός Χ. Βαρδάκας εκφράζει την αντίθεσή του στις αλλαγές που προωθούνται μέσω των αναπλάσεων.
Η επιστολή έχει ως εξής:
Ο κόσμος της Κοζάνης, όσοι έχουν πληροφορηθεί, τα καταστήματα, οι εργαζόμενοι, οι επαγγελματίες όλων των κατηγοριών αλλά και οι κάτοικοι είμαστε εξαιρετικά προβληματισμένοι και ανήσυχοι και διαφωνούμε πλήρως με αυτά που σχεδιάζει ο Δήμος για την Κοζάνη, γιατί θα δημιουργήσουν πλήθος και πολύ σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία της πόλης και της αγοράς της.
Ο Δήμος προγραμματίζει τα παρακάτω :
α) ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ: «Απαγόρευση» διέλευσης των αυτοκινήτων από το Κέντρο: Με πεζοδρόμηση της οδού Π. Μελά και της οδού Τριανταφυλλίδη. Υποχρεωτική στροφή των αυτοκινήτων από την οδό Τράντα προς Τσιμηνάκη και μόνο. Υποχρεωτική στροφή των αυτοκινήτων από Μεγ. Αλεξάνδρου προς Ελ. Βενιζέλου και μόνο. Μονοδρόμηση της Γκέρτσου και πεζοδρόμηση της Αριστοτέλους!!
β) Αποκλεισμός με μπάρες και απαγόρευση κίνησης αυτοκινήτων σε μια περιοχή 40 οικοδομικών τετραγώνων, δεξιά και αριστερά της Π. Μελά μέχρι την πλ. Αυλιώτη, που περικλείεται από τις οδούς: Μεγ. Αλεξάνδρου, Ρουσιάδη, Υψηλάντη, Μ. Σιακαβάρα, Αυλιώτη, Π. Μελά, Επ. Βενιαμίν, Ολ. Γεωργάκη, Μπουσίου, Μητρ. Φωτίου, Μεγδάνη, Τριανταφυλλίδη με ταυτόχρονη ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ 437 θέσεων Στάθμευσης!! Μαζί με την πλατεία Παπακωνσταντίνου όπου καταργείται η στάθμευση.
γ) ΑΝΑΠΛΑΣΕΙΣ: Ο Δήμος επίσης προγραμματίζει την ανάπλαση των οδών Ερμού, Ολύμπου, πλ. Λασσάνη, Αρχελάου, Πολυζούλη, Ιερολοχιτών, Αθηνάς, Αριστοτέλους, Ελ. Βενιζέλου, 11ης Οκτωβρίου, Θεσσαλονίκης, Βεροίας, Κυκλάδων και κυκλοφοριακές αλλαγές-πεζοδρομήσεις, αλλά με την ταυτόχρονη ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ 595 θέσεων στάθμευσης μόνο στους παραπάνω δρόμους.
δ) Δημιουργία 5 χώρων Στάθμευσης έξω από την πόλη: στο “Νιάημερο”, στα Λατομεία Παγούνη δίπλα από το Lidl, στη θέση όπου ήταν η γέφυρα του ΟΣΕ προς Λάρισα, στο δρόμο προς τον Κρόκο έξω από το Σχέδιο πόλεως και στον κόμβο όπου το καφέ “Καμίνι”. Εκεί θα αφήνουν τα ΙΧ και θα έρχονται στην πόλη με τα πόδια ή με Αστικά (!!!!) αλλά και όσων Κοζανιτών δεν χωρούν μέσα στην πόλη. Αν είναι δυνατόν!!
Με όλες τις παραπάνω ρυθμίσεις ο Δήμος “ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ” να έρχονται στο ευρύτερο κέντρο οι πολίτες και θα επιφέρει νέκρωση, διάλυση της Αγοράς, της ζωής και της οικονομίας της Κοζάνης. Θα πληγούν καίρια όχι μόνο τα Εμπορικά Καταστήματα αλλά όλα τα επαγγέλματα, π.χ : τα Ιατρεία, τα Γραφεία λογιστών, Μηχανικών, Δικηγόρων, Οδοντιατρεία, Φαρμακεία Φροντιστήρια, Καφετέριες, Τράπεζες, αλλά και οι κατοικίες. Πλήθος από αυτά θα κλείσουν με τα μέτρα αυτά. Δεν είμαστε κατά των Αναπλάσεων και βελτιώσεων, αλλά με όρους και προϋποθέσεις που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη και στην καλύτερη λειτουργία της πόλης της οικονομίας της και της ζωής της και όχι να την καταστρέφουν μόνο και μόνο για λόγους αισθητικής των δρόμων, στέλνοντας στην χρεωκοπία και στην απελπισία πάρα πολλές εκατοντάδες ή και χιλιάδες οικογένειες. Για τέτοιες αποφάσεις απαιτείται αυστηρός ρεαλισμός.
Ήδη όλοι ζούμε μια “χρεωκοπία” μια πολύ μεγάλη οικονομική κρίση επί 7 χρόνια με άγνωστο το μέλλον!! Τα “μισά” μαγαζιά, γραφεία και επιχειρήσεις στην Κοζάνη έκλεισαν και τα υπόλοιπα με πολύ δυσκολία επιβιώνουν. Μέσα στους παλιούς πεζόδρομους υπάρχουν τα πιο πολλά ξενοίκιαστα! Αυτά τα μέτρα θα βάλλουν την ταφόπετρα! Το αυτοκίνητο σήμερα αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο-“εργαλείο” της καθημερινής ζωής όλων. Όλα τα Εμπορικά κέντρα, οι Υπεραγορές κλπ διαθέτουν δίπλα χώρους στάθμευσης και χωρίς αυτούς δεν θα μπορούσαν να υπάρξουν ούτε μια ημέρα.
Όλοι οι επαγγελματίες, τα μαγαζιά και οι κατοικίες της Κοζάνης στηρίζονται στην στάθμευση που υπάρχει στους δρόμους της Κοζάνης που αποτελεί και μακροχρόνιο κεκτημένο δικαίωμα και των κατοίκων και των εργαζομένων. Αν ο Δήμος απαγορεύσει την στάθμευση πριμοδοτεί αφ’ ενός τα μεγάλα καταστήματα των ξένων πολυεθνικών και αφετέρου οδηγεί σε κλείσιμο αυτά της Κοζάνης.
Ήδη παρά το ότι έχουν αποσυρθεί από την κυκλοφορία πολλές με εκατοντάδες ή και χιλιάδες ΙΧ και παρά την οικονομική κρίση το πρόβλημα εύρεσης χώρου στάθμευσης παραμένει οξύ. Έτσι πολλοί προερχόμενοι από περιοχές εκτός Κοζάνης αποφεύγουν να έρχονται στην Κοζάνη, γιατί δεν βρίσκουν στάθμευση. Δεν είναι λογικό να λέει ο κ. Αντιδήμαρχος: “ας παρκάρουν 1000 μέτρα μακρύτερα “!! Αν είναι δυνατόν!!
Βασική υποχρέωση της πολιτείας και των Δήμων είναι να δημιουργούν χώρους στάθμευσης στο ευρύτερο κέντρο των πόλεων. Έτσι κάνουν όλοι οι σοβαροί Δήμοι στην Ευρώπη και σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο. Ο Δήμος Κοζάνης δεν έδειξε κανένα απολύτως ενδιαφέρον για την δημιουργία χώρων στάθμευσης. Άλλοι Δήμοι νοικιάζουν οικόπεδα και τα κάνουν parking, ή κτίζουν πολυώροφα υπόγεια ή υπέργεια γκαράζ ο Δήμος Κοζάνης τίποτε. Δεν είναι λογικό να υποχρεώνεται πχ ο κάτοικος της πλ. Αυλιώτη να παρκάρει τελικά στον Νιάημερο , σε απόσταση 1.500 μ. Οι συγκοινωνιολόγοι θεωρούν ως την μεγαλύτερη θεμιτή απόσταση στάθμευσης τα 300 μ. το πολύ, από την κατοικία ή από τον προορισμό.
Επί χρόνια συζητείτο να γίνει υπόγειο παρκινγκ στην κεντρική πλατεία, στην πλατεία Λασσάνη και στην πλατεία Παπακωνσταντίνου και μάλιστα με όλη την δαπάνη κατασκευής να καλύπτεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η Κοζάνη είναι η Πρωτεύουσα της Δυτικής Μακεδονίας και έρχονται εδώ για υπηρεσίες και στην αγορά της από όλη την Δυτ. Μακεδονία. Όμως από το Δήμο δεν αντιμετωπίζεται με την απαιτούμενη και αντίστοιχη βαρύτητα το θέμα της στάθμευσης. Στην μελέτη ΣΒΑΚ, ενώ έπρεπε, δεν έχει γίνει καμιά αναλυτική μελέτη για τις ανάγκες της στάθμευσης και με πρόβλεψη για το μέλλον, ώστε να απαντηθεί το ερώτημα: “που ακριβώς θα σταθμεύουν τα αυτοκίνητα οι θέσεις των οποίων καταργούνται ;; “και πως ακριβώς θα προσεγγίζουν οι πολίτες τα καταστήματα και τις κατοικίες;;»
Η Κοζάνη ήδη τα προηγούμενα χρόνια έχει υποστεί μια πολύ μεγάλη “ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ ” με μεταφορά Υπηρεσιών εκτός πόλης η στην περίμετρο της όπως τα γραφεία της Περιφέρειας, ΤΕΙ, Πανεπιστήμιο, ΖΕΠ, Αθλητικό κέντρο και Υπηρεσίες Λευκόβρυσης, Εκθεσιακό στα Κοίλα, Δικαστήρια, Νομαρχία, ΚΤΕΟ, Σχολεία Πετρανών, ΔΕΥΑΚ, νέα Βιβλιοθήκη, Αστυνομία, ΟΑΕΔ, ΔΕΗ, Τράπεζες, Στρατός στο Μαυροδένδρι . Διάφορα δε χωριά μεταφέρθηκαν σε περιοχές εκτός Κοζάνης (Ν. Χαραυγή, Ν. Καρδιά, Κλείτος, Ποντοκώμη), και όχι μέσα στην πόλη, εργατικές κατοικίες στην ΖΕΠ κλπ.
Έτσι έμειναν ελάχιστες υπηρεσίες στην παλιά πόλη παρά του ότι οι σύγχρονοι Πολεοδόμοι θέλουν οπωσδήποτε ΑΝΑΜΙΞΗ ΧΡΗΣΕΩΝ. εσείς επιδιώκετε το αντίθετο. Εκ των ανωτέρω επίσης συμπεραίνετε ότι δεν υπάρχει θέμα κορεσμού στην Κοζάνη. Για ποιόν κορεσμό μιλάτε;;
Στην Κοζάνη τα προηγούμενα χρόνια έχουν γίνει πάρα πολλοί πεζόδρομοι και καταργήθηκαν πολλές εκατοντάδες θέσεις στάθμευσης αρκετά δε μαγαζιά από αυτόν τον λόγο έκλεισαν. Δεν μπορεί να συνεχίζεται αέναα η κατάργηση θέσεων στάθμευσης γιατί θα νεκρώσει η πόλη θα απαξιωθούν περιουσίες , επιχειρήσεις και ακίνητα μέχρι και που θα μηδενιστή η αξία πολλών.
Ερωτάται ο Δήμος: σε ποια άλλη όμοια πόλη με την Κοζάνη έγιναν όμοιες παρεμβάσεις από τους Δήμους;;
Ποδηλατόδρομοι: Στην Κοζάνη λόγω των κλίσεων του εδάφους, του χειμώνα και των στενών δρόμων η χρήση του ποδηλάτου ήταν πάντα μηδαμινή. Ο Δήμος σχεδιάζοντας κάποιους ξεκομμένους ποδηλατόδρομους, που δεν διαμορφώνουν δίκτυο, απλώς και κακώς καταργεί πολλές θέσεις στάθμευσης που είναι εξαιρετικά αναγκαίες, για το ανύπαρκτο ποδήλατο. ‘Όπως πχ. στην οδό Ολύμπου όπου καταργούνται 100 θέσεις στάθμευσης για ποδηλατόδρομο.
Εσείς επικαλείσθε μεν το ηλεκτρικό ποδήλατο, αλλά στις ανηφόρες πολύ γρήγορα η μπαταρία του ηλεκτρικού ποδηλάτου αδειάζει και ούτε αυτό σώζει την κατάσταση!
Στην περιοχή γύρω από την λαϊκή αγορά σήμερα υπάρχουν περίπου 100 καταστήματα με την μεταφορά της στον χώρο τού ΟΣΕ πολλά από αυτά κινδυνεύουν να κλείσουν!! πιθανώς 30 ή 40 και σίγουρα θα μειωθεί δραματικά η δουλειά των υπολοίπων και έτσι θα δημιουργηθεί σε δεκάδες οικογένειες πρόβλημα επιβίωσης.
Ερωτάται ο Δήμος τι μπορεί να κάνει για να αποφευχθούν τέτοια σοβαρά προβλήματα;; Επίσης με την πεζοδρόμηση [ή έστω μονοδρόμηση ] της Π. Μελά ο Δήμος στέλνει όλα τα αυτοκίνητα στους στενούς δρόμους προκαλώντας απίστευτη ταλαιπωρία στους πάντες , απώλεια χρόνου, πρόσθετα καυσαέρια, κόστος και διώχνει όλο τον κόσμο από την παλιά πόλη, ήτοι το ευρύτερο κέντρο. Επίσης, δεν θα καταργήσει επιπλέον εκατοντάδες ή χιλιάδες συνολικά θέσεις στάθμευσης σε όλη την πόλη κάνοντας όμοιες αναπλάσεις με της περιοχής πλ. Λασσάνη- Ολύμπου; Έτσι δεν είναι;
Μήπως μπορεί να μας πει ο Δήμος πόσες συνολικά θέσεις στάθμευσης θα καταργήσει σε όλη την πόλη; (2.000 ή 3.000;) και πόσους άλλους νέους πεζόδρομους θα δημιουργήσει; και πού; και ποιες θα είναι οι επιπτώσεις;
Κατόπιν όλων των παραπάνω προτείνουμε :
1) Να αναθεωρήσει ο Δήμος ριζικά όλα τα ανωτέρω.
2) πρώτα απ΄ όλα να μελετήσει καλά και να κατασκευάσει ολόκληρο τον περιφερειακό δακτύλιο, άμεσα. Να λειτουργήσει αυτός και μετά 2 χρόνια να εξαχθούν τα αντίστοιχα συμπεράσματα.
3) Να μην γίνει πεζοδρόμηση της Π. Μελά, Τριανταφυλλίδη, Αριστοτέλους ούτε και οι λοιπές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις Γκέρτσου – κέντρο, ούτε απαγόρευση διέλευσης αυτοκινήτων από το κέντρο.
4) Να μην γίνει απαγόρευση διέλευσης και στάθμευσης των αυτοκινήτων στην περιοχή των 40 οικ. τετραγώνων στο κέντρο.
5) Να γίνει περιορισμένη κατάργηση θέσεων στάθμευσης αλλά πρώτα ο Δήμος να δημιουργήσει νέες θέσεις στάθμευσης σε κοντινή περιοχή και μετά να καταργήσει. Σημειωτέον ότι οι ελεύθερες και διαθέσιμες θέσεις σε πάρκινγκ που υπάρχουν είναι λίγες και δεν λύνουν κανένα πρόβλημα.
6) Ποδηλατόδρομοι να προβλεφθούν στις αυριανές επεκτάσεις, να μην γίνουν στην παλιά πόλη.
7) Να δημιουργηθούν τουλάχιστον 4 θέσεις στάσης για επιβίβαση και αποβίβαση για τα αστικά λεωφορεία στην Πλ. Λασσάνη και να προβλεφθεί εκεί Σταθμαρχείο.
8) Η μελέτη ΣΒΑΚ να προχωρήσει σε επεξεργασία εναλλακτικών σεναρίων με ακριβείς μετρήσεις, αξιολόγηση και έλεγχο επιπτώσεων.
Επίσης να επαναφέρει ένα γραφείο της η ΔΕΥΑΚ στο κέντρο για πληρωμή λογαριασμών, ρυθμίσεις, συμβόλαια, μετρήσεις Τ/Θ κλπ, ώστε να μην ταλαιπωρείται τόσος κόσμος να πηγαίνει με αυτοκίνητο εκτός πόλεως, ενώ πριν πήγαινε με τα πόδια. Με ποιά λογική μεταφέρατε εκτός πόλεως τα γραφεία εξυπηρέτησης του κοινού την στιγμή που η συντριπτική πλειοψηφία αυτών που πηγαίνουν σ’ αυτά είναι κάτοικοι της Κοζάνης; Οι ανάγκες και η γνώμη των πολιτών δεν μετράει; Οι οδηγίες σύνταξης των ΣΒΑΚ τα αντίθετα γράφουν.
Ας δώσει ο Δήμος προτεραιότητα σε άλλα θέματα: Κατασκευή δρόμου με 4 λωρίδες και νησίδα μέχρι το Αεροδρόμιο, Ανάπλαση χώρου ΟΣΕ, Επεκτάσεις Σχεδίου πόλεως, διάνοιξη πολλών οδών που ακόμη παραμένουν αδιάνοικτοι, Νέα Ποντοκώμη, Ξένια, Δάσος Κουρί, Στρατόπεδο Ρωμανέλη, αξιοποίηση Δημοτικής περιουσίας κλπ. ΄Εχει πολλά να κάνει.
Η παλιά Κοζάνη επιδέχεται μόνο μικρές τοπικές επεμβάσεις στο ευρύτερο κέντρο της που θα την βελτιώσουν σημαντικά. Οι μεγάλες ως ανωτέρω παρεμβάσεις θα την καταστρέψουν. Οι πάντες γνωρίζουμε ότι η Κοζάνη είναι μια δύσκολή πόλη και το πρόβλημα της στάθμευσης είναι ΑΚΑΝΘΩΔΕΣ , όπως ομολογεί και ο καθ. κ. Βλαστός. Έτσι δεν είναι δυνατόν να εφαρμόσετε εκτεταμένες πεζοδρομήσεις και ποδηλατόδρομους, αποδομώντας την και δημιουργώντας τεράστια προβλήματα στην λειτουργία της στην οικονομία και στην ζωή της.
Παντού γράφετε ότι πρόθεση σας είναι η ανάπτυξη και η δημιουργία ελκυστικού περιβάλλοντος για τις επιχειρήσεις και για όλους. Τα ίδια γράφουν και οι οδηγίες για την σύνταξη των μελετών Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ). Εσείς εδώ θα επιτύχετε το αντίθετο την “αποανάπτυξη” και αποδόμηση της πόλης.
Παράλληλα παρατηρούμε ότι μάλλον δεν τηρούνται οι οδηγίες σύνταξης των ΣΒΑΚ της Ευρ. Ενωσης [μελέτη επιπτώσεων, εναλλακτικά σενάρια , μετρήσεις, αξιολόγηση, στάθμευση, ανάλυση αφετηρίας προορισμού μετακινουμένων κλπ.]
Οι διαπιστώσεις μας είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών δεν θέλει τα παραπάνω. Παρακαλείσθε να κάνετε ευρύτατη ενημέρωση- διαβούλευση με τον κόσμο και να ενεργήσετε ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΒΟΥΛΗΣΗ των πολλών, να βγείτε στον κόσμο έξω στην αγορά, στους φορείς, στους πολίτες και να τους ρωτήσετε.
Αν δεν ” υιοθετηθούν ” από την κοινωνία τα μέτρα αυτά δεν είναι λογικό ούτε δίκαιο, ούτε νόμιμο να εφαρμοσθούν , και σίγουρα θα αποτύχουν και μαζί θα αποτύχει και η πόλη .
Χάρης Βαρδάκας,
Πολιτικός Μηχ/κός
Κοζάνη
Μοιραστείτε την είδηση