Ανίκανη να στηρίξει επενδύσεις στον τόπο μας η τριανδρία του Δήμου Κοζάνης, η περίπτωση της Egnatia Aviation
Με ανακοίνωση της στις 23/2/2022 η εταιρεία Egnatia Aviation, κοινοποίησε την απόφασή της να σταματήσει την δραστηριότητά της στην Κοζάνη και να αποχωρήσει από την βάση που είχε δημιουργήσει από το καλοκαίρι του 2018 στο αεροδρόμιο «Φίλιππος» της Κοζάνης, μία εξέλιξη
ιδιαίτερα δυσάρεστη για όλους.
Η συγκεκριμένη επένδυση ήταν και αποτέλεσμα ενεργειών της τότε Δημοτικής Αρχής με Δήμαρχο
τον Λευτέρη Ιωαννίδη και είχε ως στόχο:
- να επενδυθούν κεφάλαια στον τόπο έτσι ώστε να δημιουργηθούν άμεσα θέσεις εργασίας
- να ενισχυθεί η τοπική οικονομία από την παρουσία σχεδόν 120 φοιτητών υψηλών
εισοδηματικών κριτηρίων - να γίνει ευρύτερα γνωστό το όνομα της Κοζάνης μέσω των διεθνών επαφών και σχέσεων
της συγκεκριμένης εταιρίας και - να αξιοποιηθεί μία δημόσια υποδομή, το αεροδρόμιο «Φίλιππος» της Κοζάνης, που
δυστυχώς φθίνει στο πέρασμα του χρόνου.
Συγχρόνως η στήριξη της συγκεκριμένες επένδυσης εντασσόταν σε μια συνολικότερη πρόταση για
την μετατροπή του αεροδρομίου «Φίλιππος» σε αεροδρόμιο Γενικής Αεροπορίας έτσι ώστε αυτό να αξιοποιηθεί κατάλληλα και να προσελκύσει και άλλες επενδύσεις πέρα από αυτή της Egnatia Aviation.
Η πρόταση της τότε Δημοτικής Αρχής Κοζάνης κατατέθηκε στα αρμόδια υπουργεία και υπήρξε διάθεση συνεννόησης και παροχής των κατάλληλων διευκολύνσεων προς την εταιρία έτσι ώστε αυτή να λειτουργεί απρόσκοπτα παρά τις ισχυρές αντιδράσεις ενός κατεστημένου που επιθυμούσε και επιθυμεί την διατήρηση της υπάρχουσας στασιμότητας.
Η Egnatia Aviation εγκαταστάθηκε στην Κοζάνη, προχώρησε στις απαραίτητες πρώτες επενδύσεις, προσέλαβε προσωπικό, δημιούργησε εγκαταστάσεις, έφερε φοιτητές, νοίκιασε διαμερίσματα και δραστηριοποιήθηκε ενεργά στην πόλη.
Δυστυχώς όμως η νυν Δημοτική Αρχή του Δήμου Κοζάνης δεν έδειξε καμία διάθεση στήριξης έτσι ώστε να υπάρξει λύση στα πρακτικά προβλήματα που εμπόδιζαν την ορθή λειτουργία αλλά και την προγραμματισμένη επέκταση της εταιρίας. Στο Δημοτικό Συμβούλιο στις 2-12-2019, ο τότε επικεφαλής της Δημοτικής Κίνησης Λευτέρης Ιωαννίδης παρουσίασε την πρότασή μας για την μετατροπή του αεροδρομίου «Φίλιππος» της Κοζάνης σε αεροδρόμιο Γενικής Αεροπορίας έτσι ώστε να λυθούν τα όποια προβλήματα λειτουργίας υπήρχαν.
Εκεί ακούσαμε από τον Δήμαρχο κ. Μαλούτα να αναφέρει ότι είχε ήδη στείλει επιστολή (ως συνήθως) στα αρμόδια υπουργεία.
Ακούσαμε τον τότε Αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Σημανδράκο να αναφέρει ότι θεωρεί την μετατροπή του αεροδρομίου σε αεροδρόμιο Γενικής Αεροπορίας ως έσχατη λύση και να αναφέρεται σε μία μελέτη της Lamda Χρηματοοικονομικής;;; που κυκλοφορεί κάπου, θα την έβρισκε κάπως, για να μας την παρουσιάσει κάποτε, καθώς και ότι θεωρεί ως βέλτιστη λύση την υπαγωγή του αεροδρομίου στο ΤΑΙΠΕΔ αφού είναι εφικτό κατά τη γνώμη του να μετατραπεί το αεροδρόμιο «Φίλιππος» σε διεθνές και να προσελκύσει εταιρίες χαμηλού κόστους όπως η Ryanair.
Ακούσαμε τέλος και τον τότε αρμόδιο Αντιδήμαρχο Επιχειρηματικότητας κ. Κυριακίδη να αναφέρει γεμάτος πάθος ότι η αξιοποίηση του αεροδρομίου υπάρχει στο προεκλογικό πρόγραμμα της παράταξής του, της «Ενότητας», και ότι αυτός ¨κατόπιν ενεργειών του¨ θα φρόντιζε έτσι ώστε άμεσα να γίνει μία νέα παρουσίαση με ολοκληρωμένα στοιχεία (προφανώς καλύτερα από αυτά της Δημοτικής Κίνησης) στην οποία θα φαινόταν η ανάγκη στήριξης της εταιρίας που όπως χαρακτηριστικά ανέφερε αποτελούσε προτεραιότητα του και πυλώνα ανάπτυξης του τόπου.
Έκτοτε πέρασαν 15 μήνες. Η Δημοτική Αρχή Μαλούτα, Σημανδράκου, Μιχαηλίδη και του πρώην αναπληρωτή Δημάρχου Κυριακίδη δεν έκανε, όπως συνηθίζει άλλωστε, απολύτως τίποτα από αυτά που υποσχέθηκε. Καμία νέα μελέτη δεν παρουσιάστηκε, καμία παρουσίαση δεν έγινε, καμία στήριξη δεν υπήρξε, καμία Ryanair δεν ήρθε, με αποτέλεσμα και σε συνδυασμό με κάποιες άλλες εξελίξεις η Egnatia Aviation να αποχωρεί στις 31-3-22 από την Κοζάνη.
Η απαραίτητη στήριξη της λειτουργίας που επιθυμούσε η εταιρία ήταν ξεκάθαρα μέσω της αλλαγής του καθεστώτος λειτουργίας του αεροδρομίου Κοζάνης. Απ΄ όσο γνωρίζουμε η εταιρία δεν επιθυμούσε καμία οικονομική στήριξη ούτε άλλου είδους διευκολύνσεις, ζητούσε όμως την ισχυρή πολιτική παρέμβαση των τοπικών αρχών έτσι ώστε να υπάρξουν οι απαραίτητες αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του αεροδρομίου μέσω της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και του αρμόδιου Υπουργείου.
Δυστυχώς όμως οι δυνατότητες πολιτικής παρέμβασης της Δημοτικής Αρχής Κοζάνης είναι ανύπαρκτες, η οποιαδήποτε διεκδίκηση λαμβάνει χώρα «επιστολικά» ενώ οι εξελίξεις που αφορούν τον τόπο και τις ζωές μας απλά μας ανακοινώνονται από την κεντρική κυβέρνηση. Στην αδυναμία παρέμβασης έρχεται να προστεθεί και η διαρκής προσπάθεια της τριανδρίας της Δημοτικής Αρχής να απαξιώσει οτιδήποτε είχε συμβεί κατά τη διάρκεια της προηγούμενης δημοτικής θητείας λειτουργώντας ρεβανσιστικά και πολιτικά ανώριμα.
Και αυτό δυστυχώς σε μία περίοδο που οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες είναι ιδιαίτερα δυσοίωνες για την περιοχή μας τόσο λόγω της απολιγνιτοποίησης όσο και λόγω της γενικότερης οικονομικής κρίσης. Σε αυτή την τόσο δύσκολη συγκυρία η Δημοτική Αρχή Κοζάνης παραμένει εγκλωβισμένη στις εμμονές της και όχι μόνο αδυνατεί να προσελκύσει νέες επενδύσεις αλλά χάνει και τις ήδη υπάρχουσες, αφού έναντι του καλού του τόπου μας προτάσσει παραταξιακές και μικροπολιτικές σκοπιμότητες.
Πέρα όμως και από την απώλεια της συγκεκριμένης επένδυσης το σημαντικότερο είναι ότι χάθηκε ίσως η τελευταία ευκαιρία για μια ουσιαστική αναβάθμιση και αξιοποίηση μιας σημαντικής δημόσιας υποδομής όπως είναι το Αεροδρόμιο «Φίλιππος» της Κοζάνης.
Γι΄αυτή την εξέλιξη, υπάρχουν σημαντικές ευθύνες τόσο σε πολιτικούς όσο και σε υπηρεσιακούς παράγοντες που δεν δημιούργησαν τις αναγκαίες συνθήκες για να μην χαθεί μια σημαντική ευκαιρία για την περιοχή και αυτές οφείλουν να αναζητηθούν.