Η ιστορική μνήμη απασχόλησε τους υποψηφίους των ΓΕΛ στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας

3 Min Read

Σχολιασμός θεμάτων από το Φροντιστήριο «Αιχμή» και τον φιλόλογο Δημήτρη Λιάλιο

Το θέμα της ιστορικής μνήμης απασχόλησε τους υποψηφίους των φετινών εξετάσεων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Ένα θέμα πιο «παραδοσιακό» που απαιτούσε γνώσεις, εξάσκηση και τη δυνατότητα έκφρασης με προσωπικό ύφος, χωρίς όμως να προβληματίζει έναν καλά προετοιμασμένο μαθητή. Για το λόγο αυτό, τόσο η περίληψη και οι ασκήσεις θεωρίας όσο και το λογοτεχνικό κείμενο αλλά και η παραγωγή λόγου δε δημιούργησαν ιδιαίτερα προβλήματα στους καλά εξασκημένους  υποψηφίους.

Πιο συγκεκριμένα, το Θέμα Α1 (περίληψη) ζητούσε από τους μαθητές να ανιχνεύσουν τους λόγους για τους οποίους η εκμάθηση της ιστορίας είναι αναγκαία. Οι παράγραφοι που έπρεπε να γίνουν περίληψη ήταν απλές και κατανοητές στα νοήματά τους. Προσοχή ίσως απαιτούσε το πλήθος των θεματικών αξόνων και η καλή και πυκνή απόδοσή τους.

Το Θέμα Β δεν παρουσίαζε επίσης ιδιαίτερη δυσκολία. Οι εκφωνήσεις ξεκάθαρες  χωρίς να δημιουργούν σύγχυση, βοήθησαν όλους τους μαθητές να ανταποκριθούν σε ικανοποιητικό βαθμό. Η άσκηση με το Σωστό-Λάθος επειδή δεν απαιτούσε δικαιολόγηση έδωσε τη δυνατότητα στους υποψηφίους να έχουν περισσότερο χρόνο για τις υπόλοιπες ασκήσεις, ενώ η άσκηση για τον Τίτλο, τον Ευθύ λόγο, την Πρόθεση του συγγραφέα και τις Γλωσσικές επιλογές δεν αιφνιδίασαν  τους μαθητές και απαντήθηκαν με σχετική ευκολία.

 Το Θέμα Γ (λογοτεχνικό) ήταν ένα μικρό κείμενο του Θανάση Βαλτινού, απλό, κατανοητό και με τη δυνατότητα αρκετών προεκτάσεων στην ανάλυση. Οι κειμενικοί δείκτες απαιτούσαν μεγαλύτερη προσοχή στον εντοπισμό τους αλλά ένας καλά εξασκημένος μαθητής μπορούσε να ανταποκριθεί.

Το Θέμα Δ (παραγωγή λόγου) κινήθηκε στην ίδια λογική όλου του διαγωνίσματος. Ξεκάθαρες διατυπώσεις, απλός και κατανοητός λόγος και ευδιάκριτα ερωτήματα. Στο πρώτο ερώτημα για την αξία της ιστορικής γνώσης οι μαθητές μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν πολλές ιδέες από τα κείμενα που τους δόθηκαν. Το δεύτερο ερώτημα ζητούσε να παρουσιάσουν οι υποψήφιοι τρόπους βιωματικής εκμάθησης της ιστορίας και τις ιδέες μπορούσαν να τις αντλήσουν από διάφορα σχετικά θέματα, αλλά και από την καθημερινή τους εμπειρία.

Σε γενικές γραμμές ήταν ένα βατό διαγώνισμα και πιο μικρό σε έκταση από διαγωνίσματα προηγούμενων χρόνων. Ένας καλά προετοιμασμένος μαθητής με καλή γνώση της θεωρίας και κρατώντας την ψυχραιμία του δεν θα είχε κανένα πρόβλημα να πετύχει μια καλή επίδοση.

Μοιραστείτε την είδηση