Ημέρα Μνήμης Τροχαίων

3 Min Read
Διαπλάτυνση γέφυρας Βαλτονέρων

Γράφει ο Γιώργος Θρ.Τζέλλος*

Στο «Χρόνο» της Παρασκευής 14 Νοεμβρίου 2025, στη σελίδα 12, δημοσιεύθηκε το άρθρο με τίτλο «Δρόμοι ασφαλείς για όλους», αφιερωμένο στη μνήμη των θυμάτων τροχαίων στην Κοζάνη.

Η Διεύθυνση Αστυνομίας Κοζάνης, την Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2025, θα πραγματοποιήσει σειρά δράσεων αφιερωμένων στην «Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης για τα Θύματα Τροχαίων Ατυχημάτων», με στόχο την απόδοση τιμής στα θύματα και την ευαισθητοποίηση των πολιτών για την οδική ασφάλεια.

Δίπλα στα θύματα των τροχαίων στέκονται τα συγγενικά τους πρόσωπα, τα οποία –βουβά– μας μεταφέρουν την ευχή τους: να μη θρηνήσουμε ξανά θύματα από τροχαίο σε κάποιο γνωστό και καταγεγραμμένο επικίνδυνο σημείο του οδικού δικτύου.

Όλοι μας μπορούμε να υποδείξουμε μια απότομη στροφή με ανάποδη κλίση, μια διασταύρωση με περιορισμένη ορατότητα ή ένα εμπόδιο που βρίσκεται στη μέση δρόμου διπλής κατεύθυνσης.

Ως πολιτικός μηχανικός στα ορυχεία της ΔΕΗ, από το 1979 έως το 2011, εντόπιζα εύκολα τα επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου. Παρακινούσα τη Διεύθυνση του Λιγνιτικού Κέντρου Δυτικής Μακεδονίας να ανταποκρίνεται στα αιτήματα του Δήμου Πτολεμαΐδας και των γειτονικών κοινοτήτων των ορυχείων για την άρση εμποδίων, ενώ αναλάμβανα πρωτοβουλίες για βελτίωση συγκεκριμένων θέσεων του οδικού δικτύου.

Υπόγεια διάβαση Αγίου Δημητρίου

Έτσι πραγματοποιήθηκαν οι παρακάτω επεμβάσεις:

Διαπλάτυνση οδικής γέφυρας της ΕΟ Κοζάνης – Πτολεμαΐδας, δίπλα στον ΑΗΣ Πτολεμαΐδας.

Διαπλάτυνση γέφυρας Βαλτόνερων.

Τοποθέτηση στηθαίου ασφαλείας στη διασταύρωση της ΕΟ Κοζάνης – Πτολεμαΐδας με τη σιδηροδρομική γέφυρα ΛΙΠΤΟΛ.

Κατασκευή νέας γέφυρας ΛΙΠΤΟΛ.

Υπόγεια διάβασης Αγίου Δημητρίου.

Οι τεχνικές λύσεις που επινοήθηκαν είχαν ως στόχο την όσο το δυνατόν μικρότερη δαπάνη και τη μέγιστη βελτίωση των σημείων κινδύνου που αντιμετώπιζαν οι οδηγοί κατά την κίνηση και διέλευσή τους από τα συγκεκριμένα σημεία.

Με τη διαπλάτυνση της γέφυρας μπροστά από τον ΑΗΣ Πτολεμαΐδας εξαλείφθηκε σημείο ρύπανσης από τα φορτηγά μεταφοράς λιγνίτη από τα ορυχεία στον ΑΗΣ.

Με τη διαπλάτυνση της γέφυρας Βαλτόνερων αποτράπηκε ο κίνδυνος πτώσης οχημάτων στο κύριο κανάλι αποστράγγισης της λίμνης Χειμαδίτιδας.

Με την τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας αποτράπηκε η πιθανότητα σύγκρουσης αυτοκινήτων στο μεσαίο βάθρο από μπετόν της σιδηροδρομικής γέφυρας.

Ο απολογισμός των δυστυχημάτων στο συγκεκριμένο σημείο, από το 1960 έως το 1999, ήταν 18 νεκροί. Μετά κατασκευάστηκε η νέα γέφυρα ΛΙΠΤΟΛ, χωρίς μεσαίο βάθρο.

Με την υπόγεια διάβαση του Αγίου Δημητρίου καταργήθηκε ένα ιδιαίτερα επικίνδυνο ισόπεδο σημείο, όπου είχε σημειωθεί θανατηφόρο δυστύχημα μεταξύ φορτηγού λιγνίτη και τρακτέρ.

Αναλυτική περιγραφή των έργων μπορεί να βρει ο αναγνώστης στο βιβλίο μου «Αναμνήσεις από τα Λιγνιτωρυχεία Δυτικής Μακεδονίας», στα κεφάλαια 9, 12, 13, 18, 20 και 25.

Το βιβλίο βρίσκεται στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης, στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Πτολεμαΐδας και στη Βιβλιοθήκη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Δυτικής Μακεδονίας.

*Γιώργος Θρ.Τζέλλος – Πολιτικός Μηχανικός

Μοιραστείτε την είδηση