Με το «καπέλο» των 10 λεπτών στον καφέ σε πλαστικό ποτήρι «μπήκε» το 2022, με τους λάτρεις του είδους να ενημερώνονται για την αύξηση από τους διστακτικούς επιχειρηματίες. Πρόκειται για την «εισφορά προστασίας του περιβάλλοντος» που ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2022 για τα πλαστικά προϊόντα μιας χρήσης που διατίθενται ως συσκευασία των τροφίμων και των ποτών κατά την πώλησή τους από επιχειρήσεις μαζικής εστίασης και από επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, οι οποίες πωλούν τρόφιμα και ποτά, όπως αναφέρει η σχετική απόφαση της ΑΑΔΕ που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ. Ωστόσο το «καπέλο» στον καφέ ήρθε με ταυτόχρονη αύξηση
του είδους λόγω και των γενικών αυξήσεων στην αγορά κυρίως λόγω της αύξησης στην ενέργεια.
«Μιλάμε για μια αύξηση τουλάχιστον 20-30% σε κάθε ποτήρι, η οποία προϋπήρχε της αύξησης του περιβαλλοντικού τέλους. Η αγορά αναγκαστικά δεν μπορούσε να σηκώσει αυτές τις αυξήσεις με αποτέλεσμα να μετακυλήσουν στον καταναλωτή. Εμείς τις πρώτες αυξήσεις
τις απορροφήσαμε ως επιχείρηση αλλά πλέον κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συνεχιστεί» είπε μιλώντας στον «Χ» ο ιδιοκτήτης του καφέ «Cups» Γιάννης Ζυμάρας. Ο ίδιος πρόσθεσε πως η συντριπτική πλειοψηφία των πελατών θεώρησε λογική την αύξηση αφού δεν γινόταν να εξαιρεθεί ο κλάδος από το «αναγκαίο γενικό κακό της αύξησης σε όλα τα προϊόντα» όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.
Σύμφωνα με το ΦΕΚ που εκδόθηκε «η καταβολή της εισφοράς επιβάλλεται στους καταναλωτές ανά τεμάχιο προϊόντος. Το πλαστικό κάλυμμα ή καπάκι λογίζεται ως διακριτό προϊόν, για το οποίο επιβάλλεται αυτοτελώς η εισφορά». Το συγκεκριμένο περιβαλλοντικό τελος αφορά σε πλαστικά ποτήρια για ποτά και καφέ συμπεριλαμβανομένων των καλυμμάτων και των καπακιών τους, Περιέκτες τροφίμων, δηλαδή δοχεία και κουτά με ή χωρίς κάλυμμα εντός των οποίων υπάρχουν τρόφιμα είτε για κατανάλωση εντός ή εκτός του καταστήματος.
«Οι αυξήσεις δυστυχώς είναι μεγάλες και όχι μόνο στον καφέ. Έχει ανέβει το ρεύμα, το φυσικό αέριο και το προπάνιο και τώρα μπήκε και ο φόρος στα πλαστικά ποτήρια και στα πλαστικά καπάκια που έρχεται ως «καπέλο» σε όλο αυτό που ζούμε» τόνισε με τη σειρά του ο Πρόεδρος του Σωματείου Εστίασης Κοζάνης Αλέκος Βουτυρής.
Οι αυξήσεις στην τιμή του καφέ, ήρθαν στο άνοιγμα νέων επιχειρήσεων καφέ προκαλώντας «αναταράξεις» στην γνωριμία τους με τους καταναλωτές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το άνοιγμα νέου καταστήματος της αλυσίδας «Γρηγόρης» στην Κοζάνη με την υπεύθυνη του καταστήματος Παναγιώτα Ψαρά να λέει πως «μας έβγαλαν εκτός προϋπολογισμού και προκάλεσαν αναστάτωση. Ωστόσο ενώ θα μπορούσαμε να αυξήσουμε τις τιμές δεν το κάναμε και ο όμιλος επέλεξε να κρατήσει την τιμή σταθερή. Ωστόσο δεν μπορούμε να μην αυξήσουμε την τιμή λόγω του περιβαλλοντικού τέλους».
Αξίζει να σημειωθεί πως αρκετές επιχειρήσεις της Κοζάνης δεν χρεώνουν με το περιβαλλοντικό τέλος τους καταναλωτές, οι οποίοι επιλέγουν να παίρνουν τον καφέ τους σε θερμός ή στο δικό τους ποτήρι.
Θένια Βασιλειάδου – www.xronos-kozanis.gr