Προβληματισμένοι οι κρεοπώλες για το αρνί κάτω των 10 ευρώ στο «Καλάθι Πάσχα»
Ένα ευρώ χαμηλότερο από πέρυσι πωλείται το αρνί και κατσίκι στα κρεοπωλεία της Κοζάνης, όπως αποφάσισαν από κοινού οι κρεοπώλες του Σωματείου Κρεοπωλών. Πέρυσι η τιμή του κιλού άγγιξε τα 14 ευρώ και φέτος οι κρεοπώλες της γειτονιάς αποφάσισαν να απορροφήσουν τις αυξήσεις και να πουλήσουν με 12,5 ευρώ το κιλό.
«Οι παραγγελίες έχουν γίνει από τους καταναλωτές και η κίνηση θα κορυφωθεί το Μ. Σάββατο μιας και θα γίνουν και αγορές τελευταίας στιγμής. Αποφασίσαμε να απορροφήσουμε τις αυξήσεις και να πουλήσουμε φέτος κατά ένα ευρώ χαμηλότερα από πέρυσι με τα στάνταρ και την ποιότητα που έχει πάντα ο κρεοπώλης της γειτονιάς» είπε στον «Χ» ο Πρόεδρος του Σωματείου Κρεοπωλών Κοζάνης Μάκης Γκιάτας.
Ο κ. Γκιάτας για άλλη μια φορά καλεί τους καταναλωτές να σκεφτούν πολύ σοβαρά το τι θα «βάλουν στο στομάχι τους» μιας και η ποιότητα και προέλευση του κρέατος στο τοπικό κρεοπωλείο δεν αμφισβητείται σε αντίθεση με αυτή των σούπερ μάρκετ. «Αν βάλουμε κάτω τα κοστολόγια θα διαπιστώσουμε πως δεν γίνεται να πουλάει κάποιος κάτω από δέκα ευρώ, αφού φέτος η τιμή αυτή είναι του κόστους. Συνεπώς πως γίνεται να βλέπουμε σε σούπερ μάρκετ τιμές κάτω του κόστους πραγματικά είναι απορίας άξιο και καλά θα κάνουν οι καταναλωτές να προβληματιστούν» επισημαίνει ο Πρόεδρος του Σωματείου Κρεοπωλών Κοζάνης.
Ο ίδιος εκφράζει τη δυσφορία του για την ένταξη του αρνιού και κατσικιού στο «Καλάθι Πάσχα» λέγοντας πως «δεν χωράει» και προκαλεί αθέμητο ανταγωνισμό. «Είναι καλό για τον καταναλωτή γιατί θα αγοράσει φθηνά αλλά ευνουχίζει τον κλάδο μας. Και απορώ που η τιμή αυτή διαμορφώνεται κάτω από 10 ευρώ και από που βγαίνει την ώρα που όλα έχουν ανέβει» λέει με απορία και προσθέτει «αν ο κόσμος θέλει να βάλει στο στομάχι του κρέας τεσσάρων μηνών, αποθηκευμένο σε κοντέινερ σε βαθιά κατάψυξη και αμφιβόλου ποιότητας και όχι κρέατα φρέσκα και ελληνικά όπως τα δικά μας τότε ας πληρώσει το κιλό κάτω του δεκάευρου».
Αμφισβήτηση για το «Καλάθι»
Πάντως το θέμα «Καλάθι» έχει αμφισβητεί το τελευταίο διάστημα από επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του τροφίμου. Ο λόγος είναι ότι τα προϊόντα που έχουν μπει στο καλάθι προέρχονται στη συντριπτική τους πλειοψηφία από μεγάλες εισαγωγικές εταιρείες, αφήνοντας εκτός τους Έλληνες παραγωγούς και επιχειρήσεις που επί χρόνια «τραβούν κουπί».
Χαρακτηριστική ήταν η ανάρτηση του επιχειρηματία από την Κοζάνη Αλέξη Κωτούλα, οικονομικού διευθυντή της εταιρείας «Προϊόντα Γης Βοϊου», ο οποίος αναρωτήθηκε πόσο σωστά είναι τα μέτρα «Καλάθι Νοικοκυριού» και «Market Pass». Στο προσωπικό του προφίλ στο facebook είχε γράψει στις 2 Απριλίου 2023:
«Οικονομική ενίσχυση των οικογενειών με μεσαία και χαμηλά εισοδήματα. Πόσο σωστά ακούγεται και πόσο δύσκολα μπορεί να αμφισβητηθεί.
- Διερωτήθηκε όμως κανείς τι επιπτώσεις είχε όλο αυτό στις μικρές και μεσαίες ελληνικές εταιρίες που παράγουν επώνυμα ελληνικά προϊόντα από ελληνικές πρώτές ύλες;
- Διερωτήθηκε όμως κανείς τι ζημιά έκανε στα καταστήματά της λεγομένης “μικρής λιανικής” που στηρίζουν την βιωσιμότητα τους σε επώνυμα, ποιοτικά ελληνικά προϊόντα;
Εδώ και κάποιους μήνες, οι καταναλωτές οδηγήθηκαν στα Super Market και στην πλειοψηφία τους, καταναλώνουν προϊόντα πολυεθνικών ή Private label (Ιδιωτικής ετικέτας – Φασόν από τα super market) που -τις περισσότερες φορές- η πρώτη ύλη δεν είναι ελληνική.
Επιδοτήθηκαν δηλαδή οι Έλληνες φορολογούμενοι από τους φόρους που πληρώνουν για να καταναλώνουν ξένες πρώτες ύλες. Καλά πήγε κι αυτό.
Συνέπεια όλων αυτών η γιγάντωση των ομίλων, οι οποίοι εξαγοράζουν με ταχείς ρυθμούς τη “μικρή λιανική”. Στη συνέχεια αντικαθιστούν τα προϊόντα που υπήρχαν στο ράφι, με Private label προϊόντα ή προϊόντα πολυεθνικών, διαλύοντας τις μικρές ελληνικές παραγωγικές επιχειρήσεις.
Και μη βιαστείτε να πείτε “και τι να κάνουμε, αφού είναι ακριβά”. Σκεφτείτε, πως πριν λίγο καιρό η Ε.Ε. έβρισκε καλύτερες τιμές στην ενέργεια σε Κίνα και Ρωσία και τώρα μάλλον το ξανασκέφτεται».
Ποιες είναι οι σφραγίδες για κρεάτων
Πολλές φορές ακούμε για την «ελληνοποίηση» κρεάτων. Πρόκειται για «βαφτίσια» που γίνονται με στόχο την αισχροκέρδεια και μέχρι σήμερα η πολιτεία στέκεται ως «παρατηρητής» στο φαινόμενο αυτό που αποφέρει έσοδα εκατομμυρίων στους «νονούς».
Τα κρέατα με το που σφάζονται στα σφαγεία φέρουν την σφραγίδα προέλευσης. Για την Ελλάδα η σφραγίδα αυτή έχει χρώμα γαλάζιο προς το πράσινο. Σφραγίδα άλλου χρώματος, υποδηλώνει πως το κρέας δεν είναι ελληνικό. Η σφραγίδα μπαίνει σε δυο σημεία του ζώου που έχει σφαχτεί και εφόσον κάποιος θέλει να αποκρύψει την προέλευσή του, μπορεί να τεμαχίσει το κρέας και ο καταναλωτής να μην μπορεί να εντοπίσει το χρώμα της σφραγίδας.
Ο καταναλωτής έχει δικαίωμα πριν αγοράσει, να ζητήσει να του επιδειχθεί η σφραγίδα προέλευσης και κτηνιατρικού ελέγχου του κρέατος. Να σημειωθεί πως όσα κρέατα δεν φέρουν σφραγίδες, θεωρούνται αμφιβόλου προέλευσης και αναξιόπιστα για κατανάλωση.
Σωκράτης Μουτίδης-www.xronos-kozanis.gr