Τη διενέργεια κατεπείγουσας προκαταρκτικής εξέτασης για την ασφάλεια χρήσης της γέφυρας των Σερβίων και για μια σειρά άλλων ζητημάτων που σχετίζονται με τα προβλήματα που δημιουργούνται, διέταξε η Εισαγγελία Πρωτοδικών Κοζάνης, σύμφωνα με όσα μετέδωσε η ΕΡΤ Κοζάνης σε ρεπορτάζ της Δέσποινας Αμαραντίδου.
Η Εισαγγελία ζητάει να διερευνηθούν:
- Εάν τα μέτρα που έχουν ληφθεί μετά την πρόσφατη διαπίστωση ρωγμών στους τένοντες της Υψηλής Γέφυρας Σερβίων διασφαλίζουν συνθήκες ασφαλούς χρήσης της γέφυρας ακόμα και για οχήματα μικρότερα των 3,5 τόνων.
- Εάν, λόγω των περιορισμών στη χρήση της γέφυρας διασφαλίζεται η ασφαλής κυκλοφορία των βαρέων οχημάτων (άνω των 3,5 τόνων) από εναλλακτικές διαδρομές, ιδίως στις περιπτώσεις που τα οχήματα αυτά διέρχονται από κατοικημένες περιοχές και
- Και ποιες ενέργειες έχουν γίνει έως σήμερα για την επίλυση του προβλήματος ασφαλούς κυκλοφορίας στην Γέφυρα Σερβίων και ποιοι είναι οι λόγοι καθυστέρησης επίλυσης του προβλήματος.
Σε περίπτωση που διαπιστωθεί και η παραμικρή πιθανότητα κινδύνου κατάρρευσης της γέφυρας η Εισαγγελία ζητά την ολική απαγόρευση της κυκλοφορίας, μέχρι να εξασφαλιστεί ότι η χρήση της δεν ενέχει κανέναν απολύτως κίνδυνο.
Ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Κασαπίδης μιλώντας στο ΑΠΕ ΜΠΕ και τον Σπύρο Κουταβά «συνέστησε ψυχραιμία», τόνισε ότι τα τελευταία δύο 24ωρα «έχει τοποθετηθεί ειδικός εξοπλισμός στο σημείο που οι τένοντες της γέφυρας παρουσιάζουν ρωγμές» προκειμένου οι επιστήμονες να παρακολουθούν σε επίπεδο ακόμη και χιλιοστών την διεύρυνση της ρωγμών. Σημείωσε ότι «το αποτέλεσμα των μετρήσεων θα δείξει εάν θα προχωρήσουμε στην απόφαση της πλήρους απαγόρευσης της κυκλοφορίας» από το συγκεκριμένο σημείο.
Να σημειωθεί ότι το βράδυ της Τετάρτης η Αστυνομία ανακοίνωσε νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω εκτέλεσης εργασιών στη Γέφυρα Σερβίων και συγκεκριμένα:
Α)Την απαγόρευση κυκλοφορίας παντός είδους οχημάτων, με μεικτό βάρος άνω των 3,5 τόνων στην Εθνική Οδό Κοζάνης- Λάρισας, από τη Χ/Θ 18+900 έως τη Χ/Θ 20+300 (Υψηλή Γέφυρα Σερβίων), λόγω εκτέλεσης εργασιών ενίσχυσης της Υψηλής Γέφυρας Σερβίων που βρίσκεται στην Εθνική Οδό Κοζάνης – Λάρισας και μετά από Απόφαση του Διευθυντή της Διεύθυνσης Αστυνομίας Κοζάνης.
Β) Η κυκλοφορία των οχημάτων, με μεικτό βάρος άνω των 3,5 τόνων και μέγιστο ύψος 4 μέτρα, διεξάγεται ως ακολούθως:
- Από το 30ο χλμ. της Εθνικής Οδού Κοζάνης-Λάρισας (διασταύρωση Αυλών)- Αυλές- Γούλες- Ρύμνιο- Γέφυρα Ρυμνίου- Επαρχιακή Οδός Ρυμνίου-Αιανής, Αιανή-Δημοτική Οδός Αγίου Αθανασίου, Δημοτική Οδός Αιανού, Επαρχιακή Οδός Κοζάνης-Αιανής-Κυκλικός Κόμβος εισόδου πόλεως Κοζάνης-Βατερό- Ενωτική Οδός ή Εγνατία Οδός και αντιστρόφως.
Γ) Η στένωση της Εθνικής Οδού Κοζάνης Λάρισας, από τη Χ/Θ 18+900 έως τη Χ/Θ 20+300 (Υψηλή Γέφυρα Σερβίων), με περιορισμό του πλάτους κυκλοφορίας στα τέσσερα (4) μέτρα και το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται στα 40χλμ/ ώρα.
Δ) Η κυκλοφορία των λοιπών οχημάτων στην Εθνική Οδό Κοζάνης Λάρισας, διεξάγεται κανονικά, ρυθμιζόμενη από τους υφιστάμενους φωτεινούς σηματοδότες για την εναλλακτική μονοδρόμηση της οδού «από την Χ/Θ 18+900 έως την Χ/Θ 20+300».
Ε) Η απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης παντός οχήματος, στις οδούς εντός των Δημοτικών Διαμερισμάτων Ρυμνίου, Αιανής και Λευκοπηγής, που διέρχονται τα οχήματα.
Καλλιόπη Βέττα: Το επικείμενο κλείσιμο της Γέφυρας των Σερβίων, μετά από 4 χρόνια αδιαφορίας για την συντήρησή της, εντείνει την γενική ανασφάλεια και την επιβάρυνση των πολιτών
Η Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. Π.Ε. Κοζάνης κ. Καλλιόπη Βέττα από την πλευρά της κατέθεσε επίκαιρη κοινοβουλευτική ερώτηση με τίτλο: «Η κυβέρνηση επί 4 χρόνια αδιαφορεί για τα μείζονα προβλήματα ασφαλείας της Γέφυρας των Σερβίων. Απαιτούνται άμεσες παρεμβάσεις για την άρση επικινδυνότητας της Γέφυρας και την ασφάλεια των διερχομένων», καλώντας τον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών να δώσει συγκεκριμένες απαντήσεις στην συζήτηση που θα διεξαχθεί άμεσα, με αυτό το θέμα, στην Βουλή.
Παράλληλα, η Βουλευτής επισκέφθηκε, συνοδευόμενη από τον Συντονιστή της Ν.Ε. ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. Π.Ε. Κοζάνης κ. Μάνο Γαβριηλίδη την Γέφυρα, όπου συνομίλησε με στελέχη και εργαζόμενους της αναδόχου εταιρίας για τη μελέτη και την επισκευή της, την ώρα που σύμφωνα με πληροφορίες επίκειται η πλήρης απαγόρευση διέλευσης οχημάτων, γεγονός που αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση και οι αρμόδιες αρχές δεν έκαναν τίποτε ουσιαστικό για την συντήρηση της Γέφυρας.
Στην κοινοβουλευτική ερώτηση καταγράφονται τα μείζονα προβλήματα ασφαλείας που έχουν πλέον διογκωθεί ενώ η κ. Βέττα υπενθυμίζει ότι ήδη από τον Φεβρουάριο 2020 είχε καταθέσει και άλλη ερώτηση στον τότε υπουργό κ. Κωνσταντίνο Αχ. Καραμανλή, ο οποίος στην «ελλιπέστατη» όπως αναφέρει η κα Βέττα απάντησή του, το μόνο που ανέφερε ήταν ότι «στα τέλη Μαΐου του 2019, η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών της Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, προχώρησε σε αυτοψία, κατόπιν αιτήματος της αρμόδιας Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, και η Τεχνική Έκθεση έχει αποσταλεί στην Περιφέρεια.»
Γίνεται επομένως φανερό ότι μετά τον Μάιο του 2019 που έγιναν οι πρώτες αυτοψίες αλλά και μετά τον Φεβρουάριο 2020 που ήδη είχαν εντοπιστεί κατακόρυφες μετακινήσεις σε προβόλους, ουδείς ασχολήθηκε ουσιαστικά με την άρση επικινδυνότητας της Γέφυρας, με αποτέλεσμα τα προβλήματα ασφαλείας να έχουν αυξηθεί, με εκτεταμένες διαβρώσεις να αποκαλύπτονται συνεχώς, με τους τοπικούς φορές να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και τους επιστήμονες να δηλώνουν ότι πλέον «η γέφυρα βρίσκεται στα κατώτατα όρια αντοχής της και είναι οριακή η κατάσταση λειτουργίας της».
Επιπλέον, η Βουλευτής επισημαίνει ότι ο αναγκαστικός πλέον περιορισμός της κυκλοφορίας των οχημάτων στην Γέφυρα και η απαγόρευση της κυκλοφορίας των φορτηγών άνω των 3,5 τόνων προκαλεί προβλήματα και σε μέρος του περιφερειακού δικτύου (Κοζάνης – Ρύμνιου – Τριγωνικού) που υποδέχεται αυτή την επιβάρυνση, καθώς βρίσκεται σε κακή κατάσταση με καθιζήσεις κατά τόπους, δυσχεραίνοντας έτι περαιτέρω την κατάσταση και την ήδη αναστατωμένη οικονομική και κοινωνική ζωή του τόπου.
Ως εκ τούτου, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί από το 2020 μέχρι σήμερα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων ασφαλείας της γέφυρας; Υπήρξαν συγκεκριμένες μελέτες ή μόνο «μπαλώματα», ελλιπή μέτρα και ανεπαρκής χρηματοδότηση, όπως καταγγέλλεται;
2. Ποιες άμεσες παρεμβάσεις και ενέργειες προτίθεται να κάνει για την ασφάλεια και την συντήρηση της Γέφυρας ώστε να επανέλθει στην προηγούμενη λειτουργικότητά της και να διασφαλιστεί πλήρως η ασφαλής διέλευση των οχημάτων και πότε εκτιμά ότι θα γίνει αυτό;