Πανελλαδική αντίδραση για το Ψηφιακό Πελατολόγιο
Με κατεβασμένα ρολά θα είναι από αύριο και μέχρι το Σάββατο τα συνεργεία αυτοκινήτων στην Κοζάνη, στο πλαίσιο της πανελλαδικής απεργιακής κινητοποίησης που αποφάσισε ο κλάδος, αντιδρώντας στις ρυθμίσεις που προωθεί η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων με την υποχρεωτική, πλέον, εφαρμογή του Ψηφιακού Πελατολογίου.

Στην επιστολή του Συλλόγου Πτυχιούχων Μηχανικών Ιδιοκτητών Συνεργείων Επισκευής Αυτοκινήτων & Μηχανημάτων Ν. Κοζάνης «Ο Άγιος Ιλαρίων», η οποία συνοδεύεται από έγγραφο της ΟΒΕΑΜΜΕ, υπογραμμίζεται ότι η εφαρμογή του μέτρου γίνεται χωρίς προηγούμενη ενημέρωση του κλάδου και δημιουργεί σοβαρά ερωτήματα, όπως η διαδικασία καταγραφής των οχημάτων, η ανάγκη εκπαίδευσης, ο διοικητικός φόρτος και η απουσία περιόδου προσαρμογής. Επισημαίνεται ότι τα περισσότερα συνεργεία λειτουργούν με ένα ή δύο άτομα, με τον ιδιοκτήτη να επιφορτίζεται με πολλές εργασίες, από τεχνικά ζητήματα μέχρι γραφειοκρατικά. Τονίζεται επίσης η δυσκολία ενσωμάτωσης μιας επιπλέον υποχρέωσης, σε ένα ήδη επιβαρυμένο εργασιακό πλαίσιο.
Παράλληλα, αναδεικνύεται ο αθέμιτος ανταγωνισμός από παράνομα συνεργεία που λειτουργούν χωρίς άδεια, εισφορές ή φορολογική υποχρέωση, σε αντίθεση με τα επίσημα. Οι επισκευαστές αναγνωρίζουν την πρόθεση πάταξης της φοροδιαφυγής, ωστόσο ζητούν άμεση έναρξη διαλόγου με το Υπουργείο και αναστολή της υποχρεωτικής εφαρμογής του μέτρου, ώστε να προκύψουν λύσεις που να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες του επαγγέλματος. Τέλος, τονίζεται ότι δεν έχει προβλεφθεί καμία ουσιαστική τεχνική ή εκπαιδευτική υποστήριξη, ιδίως για τους επαγγελματίες μεγαλύτερης ηλικίας ή όσους δεν έχουν ψηφιακή εξοικείωση.
Γιώργος Τοπαλίδης: «Αν θέλει το κράτος να πατάξει τη φοροδιαφυγή, ας κοιτάξει το παρεμπόριο αυτοκινήτων»

Μιλώντας στο «Χ», ο Γιώργος Τοπαλίδης, πρόεδρος του Συλλόγου Μηχανικών Αυτοκινήτων Κοζάνης «Ο Άγιος Ιλαρίων» και ταμίας στην Ομοσπονδία Βιοτεχνών Επισκευαστών Αυτοκινήτων & Μοτοποδηλάτων Ελλάδος (ΟΒΕΑΜΜΕ), ανέφερε ότι το ψηφιακό πελατολόγιο είναι μια εφαρμογή που έχει δημιουργήσει η ΑΑΔΕ, με σκοπό την καταχώρηση των οχημάτων που εισέρχονται και εξέρχονται από τα συνεργεία. Σύμφωνα με τον ίδιο, το βασικό πρόβλημα είναι πως η εφαρμογή αυτή επιβάλλει επιπλέον διοικητική εργασία στους επαγγελματίες, είναι ιδιαίτερα δυσκίνητη και περιλαμβάνει πολλά πεδία και παραμέτρους που απαιτούν χρόνο για να συμπληρωθούν. Όπως τόνισε, σε περιπτώσεις που φτάνουν δύο ή τρία οχήματα ταυτόχρονα, ο επαγγελματίας που δεν έχει γραμματειακή υποστήριξη ή διαθέτει μόνο έναν υπάλληλο, θα πρέπει να βρίσκεται διαρκώς μπροστά στον υπολογιστή για να κάνει τις καταχωρήσεις και την τιμολόγηση, γεγονός που προκαλεί καθυστερήσεις και απώλεια παραγωγικού χρόνου.
Υπογράμμισε πως μπορεί η εφαρμογή να θεωρείται μέσο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, ωστόσο σχεδόν το 90% των συναλλαγών στα συνεργεία πραγματοποιείται ήδη μέσω POS. Επισήμανε, ακόμη, ότι στο παρελθόν υπήρχε το χειρόγραφο βιβλίο εισερχομένων-εξερχομένων, το οποίο ήταν πολύ πιο απλό και γρήγορο, καθώς απαιτούσε μόνο την καταγραφή της πινακίδας, του ονόματος του πελάτη και κατά την έξοδο την αναφορά του παραστατικού. Παράλληλα, ανέφερε ότι η πλατφόρμα δεν είναι ακόμη έτοιμη, παρότι από σήμερα τα συνεργεία υποχρεούνται να την εφαρμόζουν.
Όπως εξήγησε, η απόφαση για πανελλαδικό κλείσιμο ελήφθη με χρονικό ορίζοντα έως και το Σάββατο 5 Ιουλίου. Σημείωσε ότι το υπουργείο αντιμετωπίζει τους επαγγελματίες του κλάδου ως «μαύρα πρόβατα», δημιουργεί αρνητικές εντυπώσεις στην κοινωνία και απαξιώνει τους επαγγελματίες. Τόνισε ότι από την αρχή του έτους η ΟΒΕΑΜΜΕ αποστέλλει έγγραφα ζητώντας διάλογο με το υπουργείο για τον σχεδιασμό του Μητρώου, με στόχο τη δημιουργία ενός φιλικού και προσβάσιμου συστήματος. Ωστόσο, δεν υπήρξε καμία ανταπόκριση. Όπως δήλωσε, το μόνο που συνέβη ήταν η ανακοίνωση της πιλοτικής λειτουργίας στα τέλη Απριλίου και η ενημέρωση ότι από την 1η Ιουλίου η χρήση της εφαρμογής γίνεται υποχρεωτική.

Κατά την πρόσφατη συνάντηση των ομοσπονδιών και των συλλόγων με το υπουργείο, τέθηκαν ζητήματα και προτάσεις που καθιστούν σαφές πως η εφαρμογή του Μητρώου είναι προβληματική. Ο κ. Τοπαλίδης υπογράμμισε ότι υπάρχουν επαγγελματίες μεγάλης ηλικίας χωρίς εξοικείωση με την τεχνολογία, σε σημείο που άλλοι να εκδίδουν για λογαριασμό τους ακόμη και τα ηλεκτρονικά τιμολόγια. Τόνισε ότι πολλοί είναι ψηφιακά αναλφάβητοι και ότι σε πολλά συνεργεία δεν υπάρχει γραμματειακή υποστήριξη. Το υπουργείο, όπως ανέφερε, απάντησε με τη φράση: «Το 2025 υπάρχει μαγαζί ή κατάστημα που δεν έχει μέσα γραμματειακή υποστήριξη; Αυτά τα μαγαζιά πρέπει να κλείσουν, να συγχωνευθούν και να γίνουν μεγάλες εταιρείες».
Σύμφωνα με τον ίδιο, το μέτρο θα μειώσει τον παραγωγικό χρόνο, με συνέπεια να μην επαρκεί το προσωπικό για την ολοκλήρωση της δουλειάς. Προειδοποίησε ότι θα μειωθούν τα έσοδα, πολλές επιχειρήσεις δεν θα μπορέσουν να προσλάβουν υπαλλήλους — οι οποίοι θεωρούνται τεκμήριο — ενώ ο ΚΑΔ του κλάδου δεν περιλαμβάνεται στα επιδοτούμενα προγράμματα πρόσληψης. Όπως είπε χαρακτηριστικά, «υπάρχει η περίπτωση μαγαζιά που είναι ήδη δυσκίνητα, να κλείσουν».
Σχολιάζοντας την τοπική εικόνα, ανέφερε ότι η πλειοψηφία των καταστημάτων στην Κοζάνη θα παραμείνει κλειστή αυτή την εβδομάδα. Επισήμανε επίσης ότι πολλές φορές γίνονταν εργασίες χωρίς αμοιβή, όπως απλοί έλεγχοι ή παρεμβάσεις σε φιλικό πλαίσιο, λόγω της σχέσης εμπιστοσύνης πελάτη-μηχανικού. Πλέον, με την υποχρεωτική καταχώρηση κάθε εισερχόμενου οχήματος και την έκδοση παραστατικού, αυτές οι εξυπηρετήσεις θα σταματήσουν, ενώ ενδέχεται να οδηγηθούν σε αυξήσεις τιμών και χρεώσεις για κάθε υπηρεσία, ώστε να μην βρεθεί κανείς εκτεθειμένος σε ενδεχόμενο έλεγχο.
Το βασικό αίτημα του κλάδου είναι η πλήρης απόσυρση του μέτρου, καθώς, όπως ανέφερε, δεν έγινε δεκτό ούτε το αίτημα για παράταση. Όσον αφορά τη συνέχεια των κινητοποιήσεων, δήλωσε ότι προς το παρόν δεν υπάρχει εικόνα για το τι θα ακολουθήσει και ότι αυτό θα εξεταστεί τις επόμενες ημέρες.
Αναφερόμενος στην ευρύτερη εικόνα στην περιοχή, σημείωσε πως η κατάσταση είναι ιδιαίτερη: «Ο κόσμος δεν έχει την αγοραστική δύναμη που είχε παλιότερα, υπάρχει μια φοβία και αμφισβήτηση από τον κόσμο λόγω των εξαγγελιών από την κυβέρνηση για όλα αυτά που λένε τόσα χρόνια ότι θα γίνουν στην περιοχή αλλά δεν γίνονται». Τόνισε πως, παρότι υπάρχουν επιδοτούμενα προγράμματα στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης, ο κλάδος των συνεργείων δεν συμπεριλαμβάνεται. «Η περιοχή μας είναι σε λεπτές ισορροπίες. Όσο και να φαίνονται ωραιοποιημένα, είμαστε σε δύσκολη κατάσταση», ανέφερε.
Ολοκληρώνοντας, υπενθύμισε ότι ο κλάδος συμμετέχει μόλις για δεύτερη φορά σε τέτοια κινητοποίηση, με την πρώτη να έχει πραγματοποιηθεί στα τέλη της δεκαετίας του ’80. «Πρέπει να είμαστε όλοι ενωμένοι. Τόσα χρόνια, ό,τι περνούσαν οι κυβερνήσεις, το δεχόμασταν. Δεν αντιδράσαμε σε τίποτα», δήλωσε, τονίζοντας πως αν το κράτος θέλει πραγματικά να πατάξει τη φοροδιαφυγή, θα πρέπει να εστιάσει στο μαύρο χρήμα του παρεμπορίου αυτοκινήτων. «Αν η φοροδιαφυγή στον δικό μας κλάδο είναι ένα ποσοστό, στο παρεμπόριο είναι τέσσερις φορές παραπάνω. Το οποίο το ξέρουν και οι ίδιοι και εμείς», κατέληξε.
Χαράλαμπος Γκλούμπος: «Είναι ξεκάθαρο ότι θέλουν να φέρουν τις πολυεθνικές και στον δικό μας κλάδο»

Ο Χαράλαμπος Γκλούμπος, ιδιοκτήτης ατομικής επιχείρησης, περιγράφει ως βασικότερο πρόβλημα του ψηφιακού πελατολογίου τη γραφειοκρατία που επιβάλλει. Όπως τονίζει, «είναι δουλειά γραφείου. Δεν μπορεί να απασχολείται ένας μηχανικός αυτοκινήτων για να κάνει δουλειά γραφείου». Υπογραμμίζει ότι η διαχείριση της εφαρμογής απαιτεί την απασχόληση ενός ατόμου αποκλειστικά για αυτόν τον σκοπό και χαρακτηρίζει τη διαδικασία «χρονοβόρα». Όπως εξηγεί, οι επαγγελματίες ζητούν μια παράταση ώστε να υπάρξει χρόνος για κατάλληλη εκπαίδευση, ανάπτυξη ευκολότερων προγραμμάτων ή λογισμικών και βελτιώσεις στη λειτουργία του συστήματος. Αν και έχουν προσπαθήσει να δουλέψουν το πρόγραμμα, όπως λέει, «βγάζει συνεχώς προβλήματα» και καταγγέλλει ότι η γραμμή υποστήριξης της ΑΑΔΕ δεν απαντά όταν αναζητούν βοήθεια.
Ο κ. Γκλούμπος σημειώνει ότι, παρά τις αρχικές επιφυλάξεις, η απόφαση για συμμετοχή στην απεργιακή κινητοποίηση είναι οριστική. Αναγνωρίζει ότι οι ημέρες με κλειστά συνεργεία θα επιβαρύνουν τις επιχειρήσεις οικονομικά, καθώς «τρέχουν τα πάγια έξοδα και θα πρέπει να τα καλύψουμε με τα μεροκάματά μας μετά», όμως δηλώνει ότι «δεν γίνεται διαφορετικά». Επισημαίνει ότι το κλείσιμο επηρεάζει έντονα τους πελάτες, ειδικά ενόψει της περιόδου των διακοπών, αλλά και την οδική βοήθεια. Όπως λέει, οι πελάτες που ενημερώθηκαν για την κινητοποίηση, έμαθαν επίσης ότι το μέτρο θα τους επηρεάσει, καθώς θα οδηγήσει σε αύξηση και σταθεροποίηση των τιμών, χωρίς περιθώριο διαπραγμάτευσης: «Δεν θα υπάρχει πλέον κανένα “παζάρι”».
Αν είχε τη δυνατότητα να μιλήσει απευθείας σε εκπρόσωπο της Πολιτείας, θα ζητούσε σίγουρα παράταση και μια απλοποίηση της εφαρμογής, την οποία χαρακτηρίζει «λαβύρινθο». Όπως προσθέτει, η ΑΑΔΕ έχει ανεβάσει ένα βίντεο με οδηγίες χρήσης, όμως δεν είναι επαρκώς κατατοπιστικό. Τέλος, εκφράζει ξεκάθαρα την ανησυχία του για την επιβίωση των μικρών επιχειρήσεων, τονίζοντας ότι οι περισσότερες είναι ατομικές, οικογενειακές ή απασχολούν έναν με δύο υπαλλήλους και δεν θα είναι πλέον βιώσιμες. Εκτιμά ότι πίσω από το μέτρο υπάρχει στόχευση ενίσχυσης των πολυεθνικών, των μεγάλων συνεργείων και των αντιπροσωπειών, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Είναι ξεκάθαρο ότι θέλουν να φέρουν τις πολυεθνικές και στον δικό μας κλάδο».

Στη Βουλή το θέμα από την Καλλιόπη Βέττα
Αναφορά προς τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών κατέθεσε η Βουλευτής ΠΕ Κοζάνης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Καλλιόπη Βέττα. Όπως αναφέρεται στην αναφορά, αποτυπώνονται οι έντονοι προβληματισμοί του κλάδου για την εφαρμογή του Ψηφιακού Πελατολογίου από 1η Ιουλίου 2025, χωρίς προηγούμενη διαβούλευση ή περίοδο προσαρμογής, γεγονός που επιβαρύνει υπέρμετρα τις μικρές επιχειρήσεις. Η Βουλευτής καλεί τον αρμόδιο Υπουργό να απαντήσει στα ερωτήματα των επισκευαστών και να ανταποκριθεί στο αίτημα για άμεση έναρξη διαλόγου με τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να εξευρεθούν λύσεις κοινής αποδοχής.
Θένια Βασιλειάδου – www.xronos-kozanis.gr