Με…κομμένο ρεύμα η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα – Ο ιδιοκτήτης ηλεκτρικού οχήματος Θάνος Τουρτούρας μιλά στον «Χ»

6 Min Read

Μπορεί το πρόγραμμα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα να ονομάζεται «Κινούμαι Ηλεκτρικά» όμως ο συγκεκριμένος κλάδος στην χώρα μας είναι ακόμη.. εκτός πρίζας. Η στροφή στην ηλεκτροκίνηση, ειδικά στην χώρα μας, δεν αποτελεί εύκολη υπόθεση και όπως λέει ο ιδιοκτήτης ηλεκτρικού οχήματος και ιδρυτικό μέλος του υπό ίδρυση Συλλόγου Ιδιοκτητών Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων Ελλάδος Θάνος Τουρτούρας «μόλις τι 0.1% των οχημάτων είναι ηλεκτρικά την ώρα που σε βόρειες Ευρωπαϊκές χώρες το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 40%».

Στις 24 Αυγούστου άνοιξε η ειδική πλατφόρμα του Υπουργείου Ενέργειας για υποβολή δικαιολογητικών των ενδιαφερόμενων για αγορά ηλεκτρικού οχήματος (αυτοκίνητα, ταξί, δίκυκλα) με επιδότηση μέχρι και 40%. «Το ποσοστό επιδότησης στο πρώτο νομοσχέδιο ήταν 15% για τα αυτοκίνητα, 20% της αξίας για τα ηλεκτρικά σκούτερ και 40% για τα ηλεκτρικά ποδήλατα με ανώτατο όριο τα 800 ευρώ. Σύμφωνα με αυτά που ισχύουν σήμερα, το ποσοστό επιδότησης για αυτοκίνητα είναι 20% (ή έως 6.000 ευρώ) για οχήματα αξίας έως 30.000 ευρώ, 20% (ή έως 800 ευρώ) της αξίας για ηλεκτρικά σκούτερ, ενώ στα ηλεκτρικά ποδήλατα η επιδότηση εκτοξεύεται σε 40% (ή έως 800 ευρώ). Στην περίπτωση που η αγορά νέου οχήματος συνδυάζεται με την απόσυρση του παλιού ΙΧ ή μοτοσυκλέτας, προβλέπεται επιπλέον μπόνους απόσυρσης ύψους 1.000 για αυτοκίνητο ή 400 ευρώ για μοτοσυκλέτα, ενώ με 500 ευρώ επιδοτείται ο ιδιοκτήτης, εάν αυτός επιθυμεί να αποκτήσει και οικιακό φορτιστή μαζί με το ηλεκτρικό του αυτοκίνητο» αναφέρει στον «Χ» ο κ. Τουρτούρας.

- Advertisement -

Φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε κλειστό δημόσιο πάρκινγκ στην Ρουμανία

Να σημειωθεί πως με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» το Υπουργείο υπολογίζει με τα 100 εκατομμύρια που έχουν προϋπολογιστεί, να αγοραστούν 15000 αυτοκίνητα και 12500 δίκυκλα. Ο κ. Τουρτούρας εκτιμά πως μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια θα αλλάξει άρδην το σκηνικό της ηλεκτροκίνησης σε παγκόσμιο επίπεδο προς τα πάνω. «Στην Ελλάδα ανασταλτικός παράγοντας για την αγορά αυτοκινήτου, αποτελεί η έλλειψη επαρκών σταθμών φόρτισης. Παρόλο που υπάρχει η υποχρέωση εγκατάστασης σταθμών στους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων στους αυτοκινητόδρομους μέχρι το 2021, ακόμη σπανίζουν. Αξιοσημείωτο είναι πως στην πόλη της Κοζάνης υπάρχουν οχτώ σταθμοί οι οποίοι όμως είναι απλά σαν «τοτέμ» αφού είναι ρευματοδοτημένοι αλλά δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Ο Δήμος Κοζάνης μπορεί άνετα να τους αξιοποιήσει για να χρησιμοποιούνται από κατοίκους και επισκέπτες» συμπλήρωσε ο κ. Τουρτούρας.

Τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης

Στην αγορά της ηλεκτροκίνησης επικρατεί, ομολογουμένως, ένας σκεπτικισμός και δισταγμός. Ο λόγος σύμφωνα με τον κ. Τουρτούρα είναι η έλλειψη ενημέρωσης και της στάθμισης, κατά συνέπεια, των πλεονεκτημάτων με των μειονεκτημάτων.

«Το κόστος αντικατάστασης της μπαταρίας σε αυτά τα οχήματα είναι ίσως ο κυριότερος λόγος που πολλοί διστάζουν να προχωρήσουν σε αγορά ηλεκτροκίνητου. Πιστεύουν πως σε μια πενταετία θα χρειαστεί αντικατάσταση κάτι που δεν ισχύει. Αυτό που ισχύει είναι ότι μειώνεται, απειροελάχιστα όμως, η χωρητικότητά της ανάλογα με την χρήση, το μοντέλο και τις περιβαλλοντικές συνθήκες. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση όμως να χαλάσει μια μπαταρία σε μια δεκαετία ή να μην επαρκεί για καθημερινή χρήση μετά από μια τριακονταετία» τονίζει ο ίδιος. Η εμβέλεια του οχήματος εξαρτάται από την χωρητικότητα της μπαταρίας. Συνήθως τα νέα απλά ηλεκτρικά οχήματα που κυκλοφορούν σήμερα στην αγορά καινούργιου στην Ελλάδα έχουν έως 500 χιλιόμετρα.

Το όχημα του κ. Τουρτούρα σε σταθμό φόρτισης πάρκινγκ ξενοδοχείου στην Πτολεμαϊδα.

Στα πλεονεκτήματα της αγοράς ηλεκτρικού μπορούν να καταγραφούν, η φιλικότητα προς το περιβάλλον κατά την χρήση τους, η απουσία σέρβις στα αναλώσιμα που δεν διαθέτει (λάδια, μπουζί κλπ.), καλή οδική συμπεριφορά (χαμηλό κέντρο βάρους λόγω τοποθέτησης μπαταρίας στο κάτω μέρος του οχήματος), η καλή ενεργητική ασφάλεια, το πολύ μικρό κόστος χρήσης και τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας όσο «μεγάλο» και να είναι.

Στα μειονεκτήματα καταγράφονται, η τιμή αγοράς που είναι υψηλή σε σχέση με τα αντίστοιχα οχήματα της ίδιας κατηγορίας που δεν είναι ηλεκτρικά και η απουσία χώρων στάθμευσης με φορτιστές.

Ο κ. Τουρτούρας σε έναν από τους φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων που υπάρχουν στην Κοζάνη και δυστυχώς δεν λειτουργούν

«Μιλώντας από προσωπική εμπειρία, πριν προβώ στην αγορά του ηλεκτρικού οικογενειακού μου αυτοκινήτου υπολόγισα πως ημερησίως θα διανύσουμε ως οικογένεια 60 με 70 χιλιόμετρα και έκανα τον αντίστοιχο υπολογισμό για ένα αυτοκίνητο με άλλο καύσιμο. Κατέληξα στην αγορά ενός μεταχειρισμένου ηλεκτρικού αυτοκινήτου και μέσα σε μια πενταετία η αξία του. Ένα επιπλέον πλεονέκτημα όντας κάτοικος Δυτικής Μακεδονίας είναι το ακόμη μικρότερο κόστος χρήσης λόγω του ειδικού τιμολογίου ρεύματος με την επιδότηση 4.2 λεπτών ανά κιλοβατώρα. Αυτό σημαίνει πως η οικιακή φόρτισης κοστίζει λιγότερο από ένα ευρώ στα 100 -χιλιόμετρα έναντι των επτά με οκτώ ευρώ ενός συμβατικού οχήματος» κατέληξε ο κ. Τουρτούρας.

Όποιος πάντως ενδιαφέρεται για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να βρει πολλές λύσεις στις απορίες του στην Ομάδα Ηλεκτροκίνησης που έχει δημιουργηθεί στο Facebook (www.facebook.com/groups/electriccargreece)

 

Αργυρώ Ξανθοπούλου

 

 

 

 

 

Μοιραστείτε την είδηση