Μεγάλη εκκρεμότητα η ανάπλαση του ΟΣΕ Κοζάνης

6 Min Read

Ερωτήματα και απαντήσεις στο Δημοτικό Συμβούλιο

Μια μεγάλη εκκρεμότητα για την κοινωνία της Κοζάνης, που τόσο ανάγκη έχει χώρους πρασίνου και δημόσιους χώρους, αποτελεί η ανάπλαση της περιοχής του ΟΣΕ. Ο συγκεκριμένος χώρος ρημάζει και υποβαθμίζεται μέρα με τη μέρα, με ευθύνη και των δημοτικών αρχών, οι οποίες αρκούνται ενίοτε στο επιχείρημα ότι ο χώρος είναι «δικαιοδοσίας ΟΣΕ», με αποτέλεσμα να μην γίνονται παρεμβάσεις καθαριότητας.

Στη συνεδρίαση λογοδοσίας το βράδυ της Δευτέρας, το θέμα έφερε ο πρώην δήμαρχος Λευτέρης Ιωαννίδης, επί δημαρχίας του οποίου ο χώρος παραχωρήθηκε στον Δήμο Κοζάνης για 99 χρόνια. Έκτοτε, δεν έχει γίνει κανένα αποφασιστικό βήμα για το έργο της ανάπλασης, με τη σημερινή δημοτική αρχή να δηλώνει πως έχει τη διάθεση να το υλοποιήσει.

Σημαντική συζήτηση για την πορεία της ανάπλασης της περιοχής του ΟΣΕ στην Κοζάνη πραγματοποιήθηκε στη συνεδρίαση λογοδοσίας του Δημοτικού Συμβουλίου. Το ζήτημα ανέδειξε με ερώτησή του ο δημοτικός σύμβουλος της Δημοτικής Κίνησης «Κοζάνη – Τόπος να Ζεις» και πρώην Δήμαρχος Λευτέρης Ιωαννίδης, ενώ στην ερώτηση απάντησε ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Κώστας Βόμβας.

Ο κ. Ιωαννίδης υπενθύμισε ότι το 2017, επί προηγούμενης δημοτικής αρχής, υπογράφηκε προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Δήμου Κοζάνης και του ΟΣΕ για την παραχώρηση της έκτασης του Σιδηροδρομικού Σταθμού, περίπου 100 στρεμμάτων, για 99 χρόνια με σκοπό την ανάπλαση και ένταξή της στον αστικό ιστό. Στο πλαίσιο αυτής της συμφωνίας, ο Δήμος είχε αναλάβει τη χρηματοδότηση μελετών και έργων αναβάθμισης της περιοχής.

Ο πρώην δήμαρχος ανέφερε ότι είχαν ολοκληρωθεί βασικές διαδικασίες, όπως η έγκριση της πολεοδομικής μελέτης και η δημοσίευση του σχετικού προεδρικού διατάγματος, και επεσήμανε πως υπήρχε συνολικός σχεδιασμός για τη δημιουργία αστικού βιοκλιματικού πάρκου, τη μεταφορά του εμπορευματικού σταθμού εκτός πόλης και άλλες δράσεις αναβάθμισης.

Στην ερώτησή του ζήτησε να ενημερωθεί:

  • Σε ποια φάση βρίσκεται η μεταφορά του εμπορευματικού σταθμού στο Μαυροδένδρι.
  • Ποια είναι η πρόοδος των μελετών για την αξιοποίηση της έκτασης του ΟΣΕ.
  • Ποια είναι η στρατηγική της δημοτικής αρχής για το σύνολο της ανάπλασης.
  • Ποιες είναι οι εξελίξεις γύρω από το έργο Cut and Cover (κατασκευή υπόγειας διάβασης).
  • Ποια είναι τα σχέδια για τη λειτουργία του σιδηροδρομικού σταθμού και την τύχη των υποδομών.

Ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Κώστας Βόμβας, απαντώντας, τόνισε ότι η παρούσα δημοτική αρχή δίνει μεγάλη σημασία στην ανάπλαση του ΟΣΕ, επιδιώκοντας να κινηθεί με ρεαλισμό και μεθοδικότητα. Όπως είπε, η προτεραιότητα δόθηκε στην προώθηση των έργων με σαφή και υλοποιήσιμο σχεδιασμό, ξεκινώντας από τη διάνοιξη των οδών Μακρυγιάννη και Τριών Δέντρων, που θα συμβάλλουν καθοριστικά στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού προβλήματος.

Σχετικά με την ανάπλαση, εξήγησε ότι πρώτα προχωρούν οι μελέτες για τη διαμόρφωση του χώρου στάθμευσης, ενώ για τη στεγασμένη λαϊκή αγορά η προσέγγιση είναι να ολοκληρωθούν σταδιακά οι βασικές υποδομές πριν την πλήρη ανάπτυξη του έργου. Παράλληλα, σχεδιάζεται δημιουργία νέου χώρου εξυπηρέτησης για τα μέσα μαζικής μεταφοράς, δεδομένου ότι ο υφιστάμενος χώρος κρίνεται ανεπαρκής.

Για το έργο Cut and Cover, ο κ. Βόμβας ανέφερε ότι υπάρχουν τεχνικά θέματα που έχουν καθυστερήσει την πρόοδο, κυρίως λόγω γεωτεχνικών ζητημάτων και ενστάσεων από τον ανάδοχο. Υπογράμμισε ότι η Τεχνική Υπηρεσία έχει προχωρήσει όλες τις αναγκαίες ενέργειες και ότι εκκρεμεί γνωμοδότηση του Συμβουλίου Υποδομών και Μεταφορών.

Όσον αφορά τον σιδηροδρομικό σταθμό και τις υποδομές, ο Αντιδήμαρχος τόνισε ότι προγραμματίζεται επικοινωνία με τον ΟΣΕ και ότι η αναβάθμιση του επιβατικού σταθμού στην υφιστάμενη θέση παραμένει στόχος. Επιπλέον, τόνισε ότι για τη μεταφορά του εμπορευματικού σταθμού στο Μαυροδένδρι απαιτούνται αποφάσεις και σε ανώτερο κυβερνητικό επίπεδο, και αναμένεται συνάντηση με στελέχη του ΟΣΕ για τη συγκρότηση κοινής επιτροπής παρακολούθησης.

Ο κ. Βόμβας αναγνώρισε ότι η διαχείριση του έργου απαιτεί ρεαλισμό και σταδιακή προσέγγιση, καθώς τα διαθέσιμα κονδύλια δεν επαρκούν για την ταυτόχρονη ολοκλήρωση όλων των παρεμβάσεων. Εξήγησε ότι για τον σχεδιασμό της περιοχής επιδιώκεται να μην ανοίξουν όλα τα μέτωπα ταυτόχρονα ώστε να αποτραπούν καθυστερήσεις και να επιτευχθεί πραγματική πρόοδος.

Από την πλευρά του, ο κ. Ιωαννίδης, σε δευτερολογία του, εξέφρασε την άποψη ότι δεν υπήρξε επαρκής απάντηση στα ερωτήματά του και κυρίως ότι δεν παρουσιάστηκε σαφές και ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο για την εξέλιξη του έργου. Τόνισε ότι η ανάπλαση της περιοχής του ΟΣΕ έχει κομβική σημασία για την πόλη και επισήμανε πως η μεταφορά του εμπορευματικού σταθμού είχε σχεδιαστεί με αναπτυξιακά κριτήρια.

Η συζήτηση ανέδειξε τη σημασία της ολοκληρωμένης και συντονισμένης προσέγγισης για την αξιοποίηση της περιοχής του ΟΣΕ, η οποία αποτελεί για την Κοζάνη ένα από τα μεγαλύτερα αστικά πρότζεκτ των τελευταίων δεκαετιών.

Σωκράτης Μουτίδης – www.xronos-kozanis.gr

Μοιραστείτε την είδηση