Δέκα μαθητές από τη Β’ και Γ’ λυκείου του 3ου ΓΕΛ Κοζάνης, συμμετείχαν στην ομάδα που δημιούργησε την ταινία μικρού μήκους «Το ποντιακό στοιχείο στον Δήμο Κοζάνης – Η πορεία του στον χρόνο». Η ταινία συμμετείχε σε πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό του υπουργείου παιδείας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Σερρών, τα αποτελέσματα του οποίου θα βγουν στα μέσα Μαΐου.
Πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ δεκαπεντάλεπτης διάρκειας, αποτέλεσμα της δημιουργίας των μαθητών. Οι μαθητές αναζήτησαν πληροφορίες για το ποντιακό στοιχείο στον Δήμο Κοζάνης και στη συνέχεια συνέθεσαν το ντοκιμαντέρ. Χρησιμοποίησαν ψηφιακά μέσα, έκαναν λήψεις με κάμερα και drone, πήραν συνεντεύξεις και πρότειναν σκηνοθετικές απόψεις.
Το σημαντικότερο για τους μαθητές είναι το ότι ήρθαν σε επαφή, εντός και εκτός σχολείου, με ανθρώπους ποντιακής καταγωγής, με φορείς πολιτισμού και με τον Δήμαρχο Κοζάνης. Η ταινία προβλήθηκε στην εκδήλωση για τα εκατό χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή.
Οι μαθητές μιλώντας στον «Χ» για την εμπειρία τους, περιέγραψαν την προετοιμασία του ντοκιμαντέρ (περίπου έξι μήνες), τα στάδια της έρευνάς τους, τις συνεντεύξεις, το μοντάζ κλπ. Όλα αυτά ταυτόχρονα με το ήδη φορτωμένο πρόγραμμα με μαθήματα, φροντιστήρια και δραστηριότητες.
Ο Οδυσσέας έκανε εικονοληψία, ηχοληψία και μοντάζ και ανέφερε πως τους δυσκόλεψε το να μπορέσουν να συναντηθούν με κάποιους φορείς για να πραγματοποιηθούν οι συνεντεύξεις αλλά πως του άρεσε πολύ η εμπειρία και σίγουρα θα το έκανε ξανά. «Μου άρεσε πολύ, είχε ένα σασπένς όπως και το δημοσιογραφικό δαιμόνιο, το οποίο είναι στοιχείο του χαρακτήρα μου» τονίζει. Στη συνέχεια ανέφερε πως ήρθαν σε επαφή και με τον παππού του Ευστάθιο Χιονίδη, ο οποίος τους είπε πολύ σημαντικά πράγματα για την προσφυγιά, τις εμπειρίες τις δικές του αλλά και των γονέων του.
Η Δέσποινα και η Παναγιώτα ήταν τα κορίτσια τα οποία έπαιρναν τις συνεντεύξεις και έκαναν την αφήγηση στο ντοκιμαντέρ και τη χαρακτήρισαν ως μια όμορφη αλλά χρονοβόρα και αγχώδη διαδικασία. «Υπήρχε ένα άγχος, διότι έπρεπε να κάνουμε στοχευμένες ερωτήσεις που πάνω σε αυτές θα παίρναμε και τις απαντήσεις που μας ενδιέφεραν για το πρότζεκτ. Ήταν ένα θέμα το οποίο μας είχε ευαισθητοποιήσει εξαρχής καθώς οι περισσότεροι είμαστε πόντιοι και είναι ένα θέμα για το οποίο η σχολική ύλη δεν είναι επαρκής και δεν το καλύπτει στην ολότητα του. Για αυτό θέλαμε να δείξουμε στον κόσμο, πόση σημασία έχει να ψάχνεις και να ανακαλύπτεις, την ίδια σου την καταγωγή» τόνισε η Δέσποινα.
Η Παναγιώτα από την πλευρά της αναφέρθηκε στη βοήθεια που τους παρείχε ο καθηγητής τους Γιώργος Πελεκούδας αλλά και στη συνεργασία όλης της ομάδας. «Η εμπειρία ήταν μοναδική. Σίγουρα θα το έκανα ξανά. Μάθαμε πάρα πολλά πράγματα και πήραμε πολλές πληροφορίες» σημείωσε.
Στο ίδιο πνεύμα ήταν και ο Σάκης που ήταν πίσω από τις κάμερες μαζί με άλλα δύο μέλη της ομάδας, όπου αναφέρθηκε στη βοήθεια του καθηγητή του. «Πήγα σε χώρους που κατά πάσα πιθανότητα δεν θα πήγαινα αν δεν ήμουν σε αυτό το πρότζεκτ, πέρασα πολύ ωραία, είδα και έμαθα πολλά πράγματα» τόνισε. «Χάρηκα πάρα πολύ που όλα τα παιδιά το πήρανε πολύ σοβαρά το πρότζεκτ και κανείς δεν το πήρε στην πλάκα. Ήμασταν όλοι πολύ σοβαροί στη δουλειά μας και καταφέραμε να βγάλουμε ένα πολύ αποτέλεσμα. Ό,τι προβλήματα και να προέκυπταν, τα λύναμε στην πορεία» τόνισε ο Νίκος.
Η Ελισάβετ η οποία ασχολήθηκε με το τραγούδι στο ντοκιμαντέρ αναφέρθηκε σε μια «μοναδική» εμπειρία. «Ήθελα πάντα να τραγουδήσω ποντιακά και να με ακούσει ο κόσμος. Αυτό το ντοκιμαντέρ ήταν μια ευκαιρία για να γίνει αυτό. Αυτό που ήθελα να κάνω ήταν να αγγίξω τον κόσμο και να τους βγάλω το συναίσθημα της νοσταλγίας. Θέλω να πιστεύω πως τα κατάφερα. Ήταν μια υπέροχη εμπειρία» σημείωσε ενώ στη συνέχεια αναφέρθηκε στη βοήθεια όλης της ομάδας και του καθηγητή ώστε να αποβάλλει το άγχος της και να κάνει τα πρώτα της βήματα στο ποντιακό τραγούδι, πέραν των σχολικών εκδηλώσεων που έχει συμμετάσχει μέχρι στιγμής.
Στην ομαδική προσπάθεια, στον καλό χαρακτήρα των παιδιών αλλά και τον επαγγελματισμό που έδειξαν στάθηκε ο υπεύθυνος καθηγητής του πρότζεκτ, Γιώργος Πελεκούδας. «Ήταν μια συλλογική προσπάθεια και ο κάθε μαθητής προσέφερε τη βοήθειά του αλλά απέκτησε και γνώσεις για ένα μεγάλο κεφάλαιο της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Όλα αυτά με μέσα και τεχνικές που η νέα γένια είναι εξοικειωμένη αλλά απέκτησε και νέες γνώσεις» τόνισε ο ίδιος.
Τα περισσότερα τεχνικά μέσα ήταν των μαθητών και του υπεύθυνου καθηγητή, αλλά σημαντική ήταν και η αγορά κάμερας καθώς και τρίποδα και μικροφώνων από τη σχολική επιτροπή του 3ου ΓΕΛ μέσω του Δ/ντη κ Κεχαγιά.
Οι μαθητές που συμμετείχαν: Νικόλαος Στεργίου, Αθανάσιος Τρευλόπουλος, Δέσποινα Τριανταφυλλίδου, Παναγιώτα Τριανταφυλλίδου, Δημήτριος Φωτόπουλος, Φρίξος Χαριτωνίδης, Οδυσσέας Χατζής, Χαράλαμπος Χατζημανώλης μαθητές της Β’ λυκείου και οι: Πηνελόπη Πασχαλίδου και Ελισάβετ Τεμερτζίδου μαθήτριες της Γ’ λυκείου.
Υπεύθυνοι καθηγητές ήταν οι κ. Γεώργιος Πελεκούδας και Μηνάς Τερλίδης.
Θένια Βασιλειάδου