O Κοζανίτης Καθηγητής Γεφυροποιίας Στ. Μητούλης για τα προβλήματα στη Γέφυρα των Σερβίων: Θα ανησυχούσα όσο ένας οδηγός αυτοκινήτου 45 ετών

4 Min Read

Του Σωκράτη Μουτίδη
[email protected]

Η υψηλή γέφυρα Σερβίων, μια από τις μακρύτερες γέφυρες στη χώρα, σήμα κατατεθέν της περιοχής, φαίνεται ότι αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, αφού αυτά τα 45 χρόνια έχει υποστεί κυκλοφοριακές καταπονήσεις, φθορές και σεισμούς.
Με συνολικό μήκος 1.372 μέτρων, κατασκευάστηκε στη δεκαετία του 1970, ταυτόχρονα με τη δημιουργία της τεχνητής λίμνης του Πολυφύτου και αποτελεί τμήμα της εθνικής οδού Λάρισας – Κοζάνης, ενώ τέθηκε για πρώτη φορά στην κυκλοφορία το 1975.
Με «εξαφανισμένη» τη μελέτη στατικότητας και με πολλά ερωτηματικά για την σημερινή της κατάσταση, η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας αναζητά λύσεις.
Την περασμένη Τετάρτη ο Περιφερειάρχης Γ. Κασαπίδης μαζί με τον αναπληρωτή καθηγητή γεφυροποιίας Στέργιο Μητούλη έκαναν επιτόπου αυτοψία, στη διάρκεια της οποίας διαπιστώθηκε πως η κατάσταση της γέφυρας έχει επιδεινωθεί σε σχέση με το 2012.
Ο κ. Μητούλης από την αυτοψία που έκανε διαπίστωσε φθορές και κατακόρυφες μετακινήσεις στα ανοίγματα της γέφυρας στα οριζόντια τμήματα, τα οποία σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ενδείξεις και ίσως αποδείξεις ότι υπάρχει πρόβλημα.
«Είναι δομικό το πρόβλημα. Όπως καταλαβαίνετε οι κατασκευές δέχονται φορτία, φορτία κυκλοφορίας συν το ίδιο βάρος που είναι πολύ σημαντικό στις γέφυρες, οπότε το πρόβλημα έχει να κάνει με το δομικό τμήμα της γέφυρας» λέει ο κ. Μητούλης.
Σε σχέση με τη θεμελίωση, αυτή δεν φαίνεται να αντιμετωπίζει θέμα, όπως λέει ο καθηγητής, ενώ αν υπάρχει «εντοπίζεται στην αρχή δηλαδή στο πρώτο κομμάτι μόλις μπαίνουμε στη γέφυρα από την Κοζάνη στα Σέρβια».

- Advertisement -


Στο ερώτημά μας αν θα πρέπει να ανησυχούμε, ο κ. Μητούλης απαντά πως «με απλούς όρους για να το καταλάβει ο μέσος πολίτης θα ανησυχούσα τόσο, όσο ανησυχεί ένας οδηγός αυτοκινήτου 45 ετών».
Μετά την αυτοψία, η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας κατέθεσε στην Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Κοζάνης προτάσεις για να αποφορτιστεί η γέφυρα με μείωση του φορτίου κυκλοφορίας. Η πρώτη πρόταση είναι ο περιορισμός της ταχύτητας των αυτοκινήτων με μέση ταχύτητα τα 40 χλμ. την ώρα που διασχίζουν τη γέφυρα, έτσι ώστε να αντιμετωπιστούν τα δυναμικά φαινόμενα και οι μετακινήσεις. Η δεύτερη αφορά στον περιορισμό του μέγιστου φορτίου στους 50 τόνους.
Ο κ. Μητούλης τονίζει ότι αυτά είναι προληπτικά μέτρα για μείωση του φορτίου, ενώ μπορούν απο ‘κει και πέρα να ληφθούν μέτρα για την ενίσχυση του καταστρώματος της γέφυρας, αλλά και ένωση των προβληματικών κομματιών.
«Μιλάμε για παρεμβάσεις διαφόρων ταχυτήτων, όπως «πυροσβεστικού» χαρακτήρα, ενώνοντας τα κομμάτια της γέφυρας που κινδυνεύουν να πέσουν, αλλά και μέτρα για να αντιμετωπίσουμε με λεπτομέρεια πια τα θέματα και να δούμε τη στατική αντοχή της γέφυρας σε κατακόρυφα και οριζόντια φορτία» ανέφερε ο καθηγητής.
Ως προς την δεύτερη ταχύτητα των παρεμβάσεων εκεί ρόλο θα παίξει το κόστος, αφού θα πρέπει να γίνουν επί τόπου έλεγχοι, ώστε να διαπιστωθεί η κατάσταση του σκυροδέματος και άλλων στοιχείων της κατασκευής.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι από το 2010, οι αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας προσπαθούν να «ξυπνήσουν» το υπουργείο Μεταφορών για να χρηματοδοτήσει μελέτη συντήρησης της γέφυρας, κάτι που μέχρι τώρα δεν έχει γίνει.
Ο Περιφερειάρχης φέρνει τη Δευτέρα στο Περιφερειακό Συμβούλιο εισήγηση για ανάθεση της μελέτης στον καθηγητή του βρετανικού πανεπιστημίου αναφορικά με τις άμεσες τεχνικές παρεμβάσεις που θα γίνουν με στόχο την ενίσχυση της στατικότητας της γέφυρας, ενώ μακροπρόθεσμα θα προωθηθεί μελέτη για τη συνολική αποκατάσταση και στατική ενίσχυση της κατασκευής.

Ο ειδικός στη γεφυροποιία αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου του Surrey Στέργιος Μητούλης είναι γέννημα-θρέμμα της Κοζάνης, αφού ολοκλήρωσε το σχολείο στην Κοζάνη, όπου και ζουν οι γονείς του.
Μοιραστείτε την είδηση