Οι μαθητές και οι μαθήτριες του 1ου ΓΕΛ μετέφεραν το έθιμο της Κοζανίτικης Αποκριάς σε διεθνές συνέδριο
29 Μαθητές και μαθήτριες και τρεις συνοδοί καθηγητές του 1ου ΓΕΛ Κοζάνης μετέφεραν το έθιμο της Κοζανίτικης Αποκριάς στην Πράγα, στο 3ο διεθνές μαθητικό συνέδριο της ΕΛΕΜΑΣΥΝ την περασμένη εβδομάδα, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και της εξωστρέφειας του σχολείου.
Το συνέδριο διεξήχθη στην Πράγα, που υπήρξε μία από τις Πολιτιστικές Πρωτεύουσες της Ευρώπης το 2000. Σκοπός του ήταν η γνωριμία των Ελλήνων και Ευρωπαίων μαθητών με τον θεσμό της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, η ευαισθητοποίησή τους στο τεράστιο θέμα της κλιματικής κρίσης και το ταξίδι της ανθρώπινης σκέψης από τον σκοταδισμό του Μεσαίωνα στις σύγχρονες ανακαλύψεις. Οι Πολιτιστικές Πρωτεύουσες της Ευρώπης είναι ένα θέμα τόσο πλούσιο, όσο και ενδιαφέρον και μέσα από την γνωριμία με κάθε Πρωτεύουσα, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν την υλική και την άυλη πολιτιστική κληρονομιά της, το περιβάλλον της, αλλά και επιστήμονες που έζησαν ή έδρασαν εκεί.
Κάθε μαθητική ομάδα που συμμετείχε στο συνέδριο μπορούσε να επιλέξει ανάμεσα στην πολιτιστική κληρονομιά, την περιβαλλοντική συνείδηση ή την επιστημονική θεμελίωση. Το θέμα της εργασίας των μαθητών του 1ου ΓΕΛ ανήκε στην ενότητα της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς και είχε τίτλο «Η Αποκριά στην Κοζάνη». Υπενθυμίζεται πως το έθιμο των φανών βρίσκεται από πέρυσι στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας.
Η παρουσίαση της εργασίας από τους 29 μαθητές και μαθήτριες του σχολείου έκλεψε τις εντυπώσεις και απέσπασε θερμό χειροκρότημα από σχεδόν 4.500 μαθητές και καθηγητές που συμμετείχαν στο συνέδριο καθώς εκτός από την παρουσίαση με slides – power point και τις ομιλίες των παιδιών, έδειξαν βίντεο με τους φανούς και πλάνα της Κοζάνης και χόρεψαν τον χορό «Περιστέρια». Οι μαθητές μιλώντας στο «Χ» για την εμπειρία τους, δήλωσαν εντυπωσιασμένοι και μαγεμένοι από την Πράγα και την Ευρωπαϊκή νοοτροπία.
Ο Γιάννης Σαραφίδης στάθηκε στο συνέδριο και στη θεματική ποικιλία των παρουσιάσεων ξεχωρίζοντας θέματα που είχαν να κάνουν με την επιστήμη, με παραδοσιακούς χορούς από διάφορα ελληνικά νησιά αλλά και τη μαστίχα Χίου. «Όλες οι παρουσιάσεις ήταν εντυπωσιακές αλλά πιστεύω πως η δική μας ήταν η καλύτερη» τόνισε ο ίδιος.
Η Κατερίνα Παππά αναφέρθηκε στο ότι έμαθε πως η Τσεχία έχει πληθυσμό σχεδόν όσο και η Ελλάδα και ο κατώτατος μισθός είναι στα 1200 ευρώ ενώ στάθηκε στην πόλη της Πράγας, την ιστορία της και την όμορφη αρχιτεκτονική της. Στη συνέχεια σημείωσε πως χόρεψαν παραδοσιακούς χορούς στο κέντρο της πόλης, δίνοντας ζωντάνια και όμορφους ήχους στην ήσυχη, κατά βάση, κεντρική πλατεία και πως αρκετοί άνθρωποι από άλλες χώρες τους θαύμασαν και τους έδωσαν το πιο θερμό τους χειροκρότημα. «Στο συνέδριο ήμασταν ένα από τα σχολεία που έκαναν τις καλύτερες παρουσιάσεις και οι φανοί και η Κοζανίτικη Αποκριά είναι από μόνοι τους κάτι το διαφορετικό και το ξεχωριστό, όπως και οι χοροί μας».
«Ήταν μια πάρα πολύ όμορφη εμπειρία, συναντήσαμε παιδιά από άλλες χώρες αλλά μου έκανε εντύπωση το ότι όπου πήγαινες στην Πράγα έβρισκες Έλληνες και άκουγες ελληνικά. Ήταν λίγο περίεργο αλλά όμορφο. Είμαστε περήφανοι που ήμασταν αυτή η ομάδα των 32 ατόμων που μπόρεσε και εκπροσώπησε την Ελλάδα στο εξωτερικό, δείχνοντας την Κοζανίτικη παράδοση και σε άλλους ανθρώπους» υπογράμμισε ο Τριαντάφυλλος Νάτσος και συνέχισε λέγοντας πως ο κόσμος κάτω από τη σκηνή χάρηκε πολύ με την παρουσίαση τους, ιδιαίτερα όταν χόρεψαν και είχαν πολύ θετική ανταπόκριση.
Η Μιχαέλα Λογαρά στάθηκε στην πολύ καλή συνεργασία που είχαν όλοι μεταξύ τους και πως ήταν απόλυτα οργανωμένοι έχοντας την αμέριστη βοήθεια και συμπαράσταση από τους καθηγητές για να δημιουργήσουν την εργασία τους. «Ήταν πολύ όμορφη εμπειρία και μέσα από αυτή την εργασία, μου δόθηκε η ευκαιρία να μάθω κάποια πράγματα που δεν ήξερα για την Κοζανίτικη Αποκριά, όπως το ότι δεν έχει προσδιοριστεί ακριβής ημερομηνία για το πότε ξεκίνησε το έθιμο των φανών» σημείωσε η ίδια και κατέληξε λέγοντας πως το κομμάτι του τοπικού χορού και ήχου είχε πολύ μεγάλο αντίκτυπο στο συνέδριο και τράβηξε περισσότερο το ενδιαφέρον.
«Ήταν μια μοναδική εμπειρία που δεν τη ζεις εύκολα, γνωρίσαμε μαθητές από πολλά σχολεία και είδαμε τον πολιτισμό, τα ήθη και τα έθιμα άλλων περιοχών της Ελλάδος. Εμείς προβάλλαμε το έθιμο των φανών και προσπαθούμε να στηρίξουμε με κάθε τρόπο τον τόπο μας» τόνισε ο Γιάννης Καζάκος – Φαρμάκης.
Η κ. Πέττυ Σολακίδου μαζί την κ. Δάφνη Ζαμπουνίδου και τον κ. Απόστολο Γαζή ήταν οι υπεύθυνοι καθηγητές. Η κ. Σολακίδου, μιλώντας στο “Χ” ανέφερε πως όταν δέχθηκαν την πρόσκληση να συμμετάσχουν στο συνέδριο η πρώτη τους σκέψη ήταν να κάνουν κάτι σχετικό με το περιβάλλον και την πράσινη και έξυπνη πόλη αλλά επειδή το συνέδριο θα έπεφτε κοντά στις απόκριες αποφάσισαν να παρουσιάσουν την αποκριά στην Κοζάνη και το έθιμο των φανών. Συνέχισε λέγοντας πως τα παιδιά δούλεψαν πολύ, χωρίστηκαν σε ομάδες, μάζεψαν πληροφορίες και δημιούργησαν τα power point τους. «Η εικόνα των μαθητών με τη φορεσιά του σχολείου μας και πίσω στη διαφάνεια να φαίνεται ο φανός της Κοζάνης, είναι η καλύτερη διαφήμιση για την πόλη μας» υπογράμμισε η ίδια.
Στη συνέχεια ανέφερε πως οι μαθητές αποκόμισαν πολύ όμορφες εμπειρίες, έμαθαν να συνεργάζονται, να υποχωρούν, να κάνουν μικρούς συμβιβασμούς και να αφήνουν στην άκρη το «εγώ» και να λειτουργούν με το «εμείς». «Βλέποντας τις εργασίες όλων των σχολείων θα πω ότι το ελληνικό δημόσιο σχολείο είναι αυτό το οποίο μεγαλουργεί, πρωτοστατεί, αμφισβητεί και προχωράει δυνατά. Όταν δίνεις στους μαθητές ερεθίσματα και κίνητρα, αυτοί ανταποκρίνονται πάντα μόνο με θετικό πρόσημο και μακάρι να μπορούσαμε να μετριάσουμε το ασφυκτικό πρόγραμμα που έχει το λύκειο και να κάνουμε στα παιδιά ένα διαφορετικό μάθημα. Αυτό ήταν ένα διαφορετικό μάθημα» κατέληξε λέγοντας η κ. Σολακίδου.
Ο Διευθυντής του σχολείου κ. Μιχάλης Παππάς υπογράμμισε πως τέτοιους είδους δραστηριότητες βοηθούν στην εξωστρέφεια του σχολείου αλλά βοηθούν και τους μαθητές να αντιληφθούν ότι ο κόσμος δεν περιορίζεται μέσα στους τέσσερις τοίχους του σπιτιού τους ή του σχολείου και πως υπάρχουν και άλλες εμπειρίες που μπορούν να βιώσουν, μαθαίνοντας να διαχειρίζονται το χρόνο, το χρήμα και το χώρο τους. «Θέλουμε να περνούν οι μαθητές μας από τέτοιου είδους διαδικασίες και να έχουν εμπειρίες πέραν της εκπαίδευσης και της εκμάθησης» τόνισε καταλήγοντας ο κ. Παππάς.
Θένια Βασιλειάδου xronos-kozanis.gr