Για το θέμα της γέφυρας των Σερβίων

16 Min Read

Στο θέμα της της γέφυρας Σερβίων αναφέρθηκε ο γνωστός μηχανικός Χάρης Γκοβεδάρος με ανάρτηση του στο διαδίκτυο στο οποίο κάνει λόγο για σημαντικές καθυστερήσεις στις εργασίες ενίσχυσης. Τη δική του απάντησε έδωσε ο επίσης γνωστός μηχανικός (συνταξιούχος πλέον) Χάρης Βαρδάκας.

Η τοποθέτηση του Χάρη Γκοβεδάρου

- Advertisement -

Για το θέμα της γέφυρας Σερβίων έχω αναφερθεί στο παρελθόν έξι-επτά φορές…

Όμως για να μην αιωρούνται ανακρίβειες (θέλω να πιστεύω καλόπιστα και μόνο λόγω φυσικής άγνοιας με το επιστημονικό αντικείμενο) θα επαναλάβω για μία ακόμη φορά ότι οι εργασίες ενίσχυσης που έλαβαν χώρα το τελευταίο διάστημα έπρεπε να ξεκινήσουν τουλάχιστον δυόμιση-τρία χρόνια πριν, χωρίς να είναι απαραίτητη η ύπαρξη των αρχικών σχεδίων….

Το τοπικό πρόβλημα των βυθίσεων των άκρων των προβόλων ήταν εμφανές ακόμη και με γυμνό μάτι.

Οι τένοντες των προβόλων μιας γέφυρας βρίσκονται εντός στενού εύρους και σε συγκεκριμένες θέσεις, η δε αποκάλυψή της κατάστασής τους ήταν εφικτή να γίνει ΕΞΑΡΧΗΣ μέσω εγκάρσιων “καταστροφικών” τομών, ΧΩΡΙΣ να είναι απαραίτητη η ύπαρξη των σχεδίων.

Με τις μικρές τεχνικές γνώσεις μου, αυτό έπρεπε να είχε δρομολογηθεί πολλά χρόνια νωρίτερα από το 2020 όταν οι βυθίσεις ήταν εμφανείς μέσω του οδοστρώματος και των κιγκλιδωμάτων της γέφυρας και κυρίως αμέσως μετά το πόρισμα του καθηγητή κ.Μητούλη, ο οποίος εξαρχής είχε αναφερθεί στο τεράστιο θέμα ασφάλειας της γέφυρας και στον υπαρκτό κίνδυνο ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗΣ τμημάτων της μεταξύ των προβόλων. Δε γνωρίζω γιατί παραπέμφθηκε στις καλένδες το συγκεκριμένο ορθό πόρισμα, όμως κάπου εκεί άρχισε να χάνεται ο πολύτιμος χρόνος…ευτυχώς χωρίς κάποιο δυστύχημα με δεδομένο ότι επιτρεπόταν η διέλευση βαρέων οχημάτων έστω και στη μία κατεύθυνση έως το Μάρτιο του 2023…

Τα γεγονότα του Μαρτίου 2023 και η απαγόρευση διέλευσης αρχικά όλων των οχημάτων και κατόπιν εργασιών ενίσχυσης, μόνο των βαρέων οχημάτων και έως σήμερα, δικαίωσαν πλήρως τον αξιότιμο καθηγητή κ. Μητούλη και τα λεγόμενά του για τον υπαρκτό κίνδυνο κατάρρευσης τμημάτων της γέφυρας.

Όμως ο χρόνος είχε ήδη χαθεί…

ΥΓ. Δεν έχει καμία σημασία, όμως υπήρχαμε ορισμένοι, μεταξύ αυτών και ο γράφων-όπως φαίνεται παρακάτω- που πολύ νωρίς τολμούσαμε να μιλήσουμε για μέτρα ασφαλείας και για την εξέταση του ενδεχομένου απαγόρευσης βαρέων οχημάτων μέχρι να επιβεβαιωθεί το μέγεθος του προβλήματος. Όμως εκείνη την εποχή κατηγορηθήκαμε ως κινδυνολόγοι…

Η τοποθέτηση του Χάρη Βαρδάκα

  Με ειλικρινή λύπη είμαστε εκ των πραγμάτων  αναγκασμένοι  να αποκαταστήσουμε την  αλήθεια απέναντι στις λανθασμένες  απόψεις που  δημοσίευσε  ο αγαπητός φίλος μας Χαρ. Γκοβεδάρος Πολ. Μηχ. και  υποψήφιος στον συνδυασμό του Γ. Αμανατίδη  για την Γέφυρα των Σερβίων  στο δικό του  FACEBOOK  πρόσφατα. 

  Φίλος και άξιος Μηχ/κός ο Χάρης  Γκοβεδάρος , αλλά « φιλτάτη η πατρίς «   και η Αλήθεια .

  Οι λανθασμένες αυτές απόψεις και μάλιστα εν όψει των εκλογών  μπορούν διαδιδόμενες να  οδηγήσουν ΑΔΙΚΑ σε ΛΑΘΟΣ  ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ  και σε λάθος ψήφο πολλούς πολίτες .

ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ δημοσίευσε ο κ. Χ. Γκοβεδάρος μεταξύ  άλλων :

« . . . .. . οι εργασίες ενίσχυσης που έλαβαν χώραν το τελευταίο διάστημα  έπρεπε να ξεκινήσουντουλάχιστον δυόμιση-τρία χρόνια πρίν  , χωρίς να είναι απαραίτητη η ύπαρξη των αρχικών σχεδίων. . .. . .».

Αυτή η άποψη είναι κάθετα αντίθετη προς όλες τις Επιστήμες και Κανονοσμούς περί την Γεφυροποιία  και προς τις απόψεις των ειδικών που ασχολήθηκαν με την γέφυρα.

   ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ :

1) Από την πρώτη στιγμή ο Καθ. Γ. Μάνος , ο Αν. Καθ. Κ. Κατάκαλος , ο Δρ. Παν. Πανέτσος, Υ/ντής Γεφυρών της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ ΑΕ, όπως και οι λοιποί ειδικοί που συνεργάσθηκαν έθεσαν ως ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΗ  να βρεθούν τα σχέδια της μελέτης . Χωρίς αυτά δεν μπορεί να τεκμηριωθεί με την απαιτούμενη ακρίβεια τίποτε όσον αφορά στους οπλισμούς  . Η δε «ανάκτηση» των οπλισμών με επι τόπου σκαννάρισμα υπερήχων είναι πολύ δύσκολη και η ακρίβεια της πολύ περιορισμένη ,εκτός του ότι θα ήτο εξαιρετικά χρονοβόρος και  δαπανηρή.

  2)  Να σημειώσουμε ότι προκειται για μια ΤΕΡΑΣΤΙΑ  ΓΕΦΥΡΑ με ογκώδεις διατομές , με πολλές  εκατοντάδες προεντεταμένων τενόντων, με εκατοντάδες χιλιάδες σίδερα χαλαρού  οπλισμού [διαμήκους, λοξού, συνδετήρων κλπ], και χωρίς να είναι γνωστά βάσει της   μελέτης: η θέση των ,το   είδος , το σχήμα, ο αριθμός των κλπ. δεν μπορούν να γίνουν  οι απαιτούμενοι έλεγχοι  αναλύσεις, υπολογισμοί  και αξιολογήσεις    ώστε οι ανωτέρω ειδικοί  να καταλήξουν στην ακριβή διάγνωση  προβλημάτων  και των αιτίων τους και  στην συνέχεια να μελέτηθούν με ακρίβεια  οι  ενισχύσεις.

3) Πρίν από οποιαδήποτε εργασία ενίσχυσης πρέπει να προηγηθούν  οπωσδήποτε μια  σειρά   ερευνών  όπως  από την πρώτη στιγμή  περιέγραψε ο  Καθ.  Γ.  Μάνος   στο από 6-12-2019 ΥΠΟΜΝΗΜΑ  του, 9 σελίδων, οι οποίες  διακρίνονται σε στάδια  –  βήματα βραχυπρόθεσμα  και μεσοπρόθεσμα , [ Τοπογρ. Αποτύπωση , τοπικό τριγ. Δίκτυο, οπτικοί  έλεγχοι  (με καλαθοφόρο), καταστροφικοί  και  μη έλεγχοι  σκυροδέματος  – οπλισμών ,  ενοργάνωση,  στατικοί  έλεγχοι,  δοκιμαστικές φορτίσεις ,  μετρήσεις  με επιταχυνσιόμετρα ,  αναλύσεις  κλπ. , ώστε να  εντοπισθούν  και  να αξιολογηθούν με ακρίβεια τα προβλήματα  και να ακολουθήσει  η  μελέτη  Ενίσχυσης.    Με  αυτά  τα στάδια  ελέγχων – μελετών  συμφωνεί πλήρως  και  ο  Τεχν.  Σύμβουλος  «ΗΛΙΔΑ «   [Ίδε Τεχν.  Εκθεση του  Ιουλίου 2021 ,  σελ 89-91  ],  όπως  και ο Καθ. Κ.  Κατάκαλος , ο  Δρ. Παν.  Πανέτσος  , η Υπηρεσία και  οι συνεργάτες των .  Τα στάδια   δε αυτά  εφαρμόστηκαν  στην   πράξη.

ΕΠΙΣΗΣ  δημοσίευσε στο ίδιο  κείμενο  ο  κ. Χ.  Γκοβεδάρος :

«  . . . . . .Το τοπικό πρόβλημα  των βυθίσεων των  άκρων  των  προβόλων  ήταν  εμφανές  ακόμη  και με γυμνό  μάτι .  Οι τένοντες  των προβόλων  μιάς   γέφυρας  βρίσκονται  εντός  στενού  εύρους  και  σε  συγκεκριμένες θέσεις  , η  δε αποκάλυψη  της  κατάστασης τους ήταν  εφικτή  να γίνει  ΕΞΑΡΧΗΣ  μέσω  εγκαρσίων   «καταστροφικών  » τομών , ΧΩΡΙΣ  να είναι  απαραίτητη  η  ύπαρξη  των  σχεδίων . . . . »

Δυστυχώς  και  αυτές οι  απόψεις  είναι  λανθασμένες  και  αντιεπιστημονικές ,  γιατί  :

α)  Χωρίς σχέδια  δεν  γνωρίζουμε  αν π.χ.  ένας  πρόβολος  μήκους  εδώ  30 μέτρων    περιέχει  30   ή  50  ή  70 τένοντες  κλπ. Ούτε  την  θέση  των  , ούτε  το σχήμα  των ,  ούτε  τα  χαρακτηριστικά των .   Δεν  γνωρίζουμε  αν υπάρχουν  πέραν των  κατά  μήκος  τενόντων  και  άλλοι πχ  κατακόρυφοι  , η  οριζόντιοι,  ούτε  τον  αριθμό  την θέση τους κλπ.  Η  κάθε  γέφυρα  έχει  το δικό  της  σύστημα  και  γεωμετρία  προέντασης ,  δεν είναι  όλα ίδια .

β) Μόνο με την ύπαρξη  των  σχεδίων  και  την  επι  τόπου  επιβεβαίωση  των  οπλισμών  με  σκανάρισμα  υπερήχων  μπορούν  στοχευμένα  και  σε ορισμένα  μόνο  σημεία  να υπολογισθούν     και  να γίνουν  τοπικές  αποκαλύψεις  τενόντων  και  όχι  ΓΕΝΙΚΑ  , πράγμα  που  αν γινόταν  απλώς  θα  γκρέμιζε  την  γέφυρα !!

γ) ΔΕΝ  ΜΠΟΡΕΙ  ΣΤΑ  ΤΥΦΛΑ  ΝΑ  ΠΡΟΧΩΡΗΣΕΙ  ΚΑΜΙΑ   ΕΝΙΣΧΥΣΗ  , ή επισκευή  ,     χωρίς    να ξέρουμε πχ  αν ένας  ή  5 τένοντες  έχουν  πρόβλημα  , ποιοί  και πού  ? και  όλα  τα  σχετικά  δεδομένα.

 δ)  Οι βυθίσεις  και παραμορφώσεις  μπορεί  να έχουν  ποικίλες αιτίες , μπορεί  να είναι  εν μέρει  και  από  κατασκευής .  Γι  αυτό  γίνεται  μια  σειρά  ελέγχων . Παρατηρήθηκαν  δε εδώ και  πολλά  χρόνια.

Τα αναφερόμενα από τον κ. Χ. Γκοβεδάρο  για  τον κ.  Στ. Μητούλη  Πολ. Μηχ. δεν  είναι  ακριβή  γιατί :                                                                                                                                                                          

Στην  γνωμοδότηση του  ο κ. Στ. Μητούλης  του Ιανουαρίου 2020 μετά  από οπτικό μακροσκοπικό  έλεγχο  και μόνο της  άνω  επιφάνειας  της γέφυρας , χωρίς  να έχει  υπ΄οψιν του  άλλα  στοιχεία  στοιχεία  ελέγχων , όπως  αναφέρουμε  ανωτέρω  , συνέστησε  και  ορθά  , την ληψη  μέτρων  περιορισμών  στην  κυκλοφορία .  Επειδή  αυτά  θεωρήθηκαν  ότι  ήταν  στην  πλευρά  της  ασφάλειας   αποφασίστηκε  από  την  Περιφέρεια  η μονοδρόμηση  της  γέφυρας  με  φανάρια  όπως  και  οι  λοιποί  περιορισμοί.   Επίσης  γράφει  ο κ.  Μητούλης  ότι  το σύστημα  προέντασης  καΙ  πολλά  άλλα  στοιχεία  είναι  ΑΓΝΩΣΤΑ   και  ως  εκ  τούτου  η ακρίβεια  των  συμπερασμάτων  του  είναι  περιορισμένη   . και  σωστά  το γράφει.

   Το  προσωρινό  κλείσιμο  της  γέφυρας  τον  Μάρτιο  του  2023  αποφασίσθηκε  μετά  την  αποκάλυψη  σοβαρού  προβλήματος  και  σε  2ον  τένοντα  προέντασης  στον  ίδιο  7ο  σπόνδυλο  του  Μ6.2  προβόλου  , και σχετικές  μετρήσεις  που έκανε  το  ΑΠΘ και ο Δρ. Παν. Πανέτσος .     Μετά δε την  μερική  επισκευή- ενίσχυση και  τις  δοκιμαστικές  φορτίσεις  που  έγιναν δόθηκε  στην  κυκλοφορία   για  μέχρι  3,5 τόνων  οχήματα ,  εν αναμονή της  οιλοκλήρωσης  της  ενίσχυσης  στο  2ον  15ήμερο  του  Σεπτεμβρίου  2023, ώστε  να δοθεί  η γέφυρα  σε κυκλοφορία  μεγάλων  φορτηγών  και  λεωφορίων .

ΣΥΝΤΟΜΟ   ΙΣΤΟΡΙΚΟ   ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ  ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ  ΤΗΣ   ΓΕΦΥΡΑΣ .

Αμέσως  με  την  ανάληψη  των  καθηκόντων  του  ο  Περ/χης  Γ.  Κασαπίδης  πήρε  επάνω  του  το  μεγάλο  και βαρύ  πρόβλημα της  Γέφυρας  Σερβίων  , εργάστηκε  συστηματικά και  κάλεσε  τους  καλύτερους  ειδικούς  ώστε  να λυθεί  το  συντομότερο δυνατόν. Ητοι  έκανε  το  καλύτερο  δυνατόν .  Σημειωτέον  ότι  από  το 2012  δεν  είναι  αρμόδιο  το  Υπουργείο  Υποδομών  για  την  γέφυρα  αλλά  η  Περιφέρεια  Δ.Μ. 

΄Ετσι  συνεργάσθηκαν  βασικά  οι :

1)  Το  Πολυτεχνείο Θες/κης ,  Καθ. Γ. Μάνος , Αν. Καθ. Κ. Κατάκαλος  και  συνεργάτες.                              

  2)  ΕΓΝΑΤΙΑ  ΟΔΟΣ  ΑΕ  Δρ. Παν. Πανέτσος  Υπ/ντής  Γεφυρών και  συνεργάτες.                                       

  3)  Τεχν.  Σύμβουλος  «ΗΛΙΔΑ»                                                                                                                                 

  4)   Ι. Σιγάλας Π.Μ.  Πρόεδρος  Γεφυροποιών  Ελλάδος . Ειδικός  Τεχν.  Σύμβουλος.                                          5)   Τεχν.  Υπηρεσίες  της  Περιφέρειας.

Εκπονήθηκαν  οι  παρακάτω  έλεγχοι  και  μελέτες  :

α)  Τοπογραφική αποτύπωση  και  εγκατάσταση  δικτύου.                                                                                 β)   Λεπτομερής οπτικός  έλεγχος  , (με καλαθοφόρο),  και των  εσωτερικών  κιβωτίων των  6  προβόλων.                                                                                                                                                                    γ)  Οπτικός  έλεγχος  Β΄ βαθμού  σε δεύτερη  φάση.                                                                                         

δ)  Καταστροφικοί έλεγχοι  προσδιορισμού  ποιότητος  υλικών .                                                                

   ε)  Μη  καταστροφικοί  έλεγχοι τεκμηρίωσης της  όπλισης  και  υλοποίησης  της  μελέτης.                     

στ) Καταστροφικοί  έλεγχοι  τεκμηρίωσης  της  κατάστασης  των  τενόντων  στον  Μ6.2                      

    ζ)  Δοκιμαστικές  φορτίσεις  .                                                                                                                   

 η)  Μετρήσεις με επιταχυνσιόμετρα για  την  τεκμηρίωση  του  δυναμικού  συστήματος .                      

  θ)  Εγκατάσταση  ρωγμομέτρων  και  παρακολούθηση  των .                        

ι)   Μελέτες  Ενίσχυσης  και αποκατάστασης .  

ια)  Εύρεση  της μελέτης της Γέφυρας  που έγινε  από τον Καθ.  Morandi   από την συν/φο   κ, Μαλ.  Βουχάρα  Π.Μ. στα κρατικά Αρχεία της  Ρώμης και λήψη της .   Αποτελείται  από  200 μεγάλα σχέδια     και  4.000 σελίδες  Α4.

   Όλα τα ανωτέρω  συνοδεύονται  με πλήθος  αναλύσεις , διαγράμματα,  φωτογραφίες  και Σχέδια  και μαζύ με τα υπηρεσιακά  έγγραφα  κατέχουν  χώρο  μεγαλύτερο  από  4  ογκώδη ντοσιέ.

   Οι εργασίες του Πολυτεχνείου Θες/κης , Καθ. Γ. Μάνου, Αν . Καθ. Κ. Κατάκαλου ,  του  Δρ.Π. Πανέτσου  , και του Τοπογράφου κ. Ι.Κ   έγιναν  αμισθί.

 Οι  όποιες καθυστερήσεις  οφείλονται   στην ειδική  και πολύπλοκη  φύση του έργου    και  στις  αναγκαίες  γραφειοκρατικές   διαδικασίες .

  Είναι  προς ολοκλήρωση  οι διαδικασίες  για την προκήρυξη  της μεγάλης μελέτης για τον συνολικό  έλεγχο  , συντήρηση, ενοργάνωση,  και τυχόν  ενισχύσεις  της όλης γέφυρας , που επίκειται  σύντομα.    Οι ανωτέρω έλεγχοι που έγιναν  αφορούν στα πρώτα  400 μ της γέφυρας με τα μεγάλα ανοίγματα  όπου εμφανίζονται  και τα σοβαρότερα  προβλήματα .

Η απάντηση του Χάρη Γκοβεδάρου

Δε με πτοούν ανήθικες επιθέσεις που λαμβάνουν χώρα προς το πρόσωπό μου τις τελευταίες βδομάδες και αναφορές όπως σήμερα περί αλήθειας ή ψέματος.

Άλλωστε σε μικρή κοινωνία ζούμε, γνωριζόμαστε όλοι μεταξύ μας και είναι γνωστές οι διαδρομές όλων μας,

Κατανοώ τη δύσκολη θέση ορισμένων, όμως δε θα απαντήσω αν και θα ήταν απλό. Την επιστημονική κατάρτιση και τα έργα του καθενός ας τα κρίνει ο κόσμος.

Σταθερή η θέση μου ότι οι εργασίες ενίσχυσης των τελευταίων μηνών, θα μπορούσαν να εκτελεστούν τα προηγούμενα δυόμιση-τρία χρόνια και χωρίς την απαραίτητη ύπαρξη σχεδίων. Δε χρειάζεται όμως να επαναλαμβάνομαι περί γέφυρας, τα έχω πει πολλάκις στο παρελθόν από τη θέση του πολίτη και χωρίς ενεργό ρόλο στην πολιτική…Κάποιοι βέβαια τα θυμήθηκαν τώρα….είναι προφανές το γιατί, αν και θέλω να πιστεύω ότι η ταλαιπωρία των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής των Σερβίων- Βελβεντού-Καμβουνίων, που βάλλεται από το πρόβλημα της γέφυρας Σερβίων, δε μπορεί να είναι αντικείμενο μικροπολιτικής…

Είχα πει στο παρελθόν, ότι οφείλουμε οι νεοεισερχόμενοι στα δημόσια πράγματα, να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε τους όρους με τους οποίους γίνεται η πολιτική.

Θα είμαι πιστός σε αυτή την κατεύθυνση, με ήθος και ευγένεια, αρνούμενος να συμμετέχω στο πολωτικό κλίμα που καλλιεργείται και το οποίο μόνο διχάζει…

Ο τόπος μας φθίνει, μαραζώνει και η επόμενη μέρα πρέπει να μας βρει αγκαλιά υπέρ της ανάπτυξης και απέναντι στα προβλήματα.

Προσωπικά θα είμαι υπέρμαχος μέχρι τέλους της διαφορετικής προσέγγισης, πάντα όμως με σεβασμό.

Πάμε μαζί, ακόμη πιο δυνατά, σε αυτή την όμορφη διαδρομή….

Για τον τόπο μας, το αξίζει!

#Συμμαχία_για_την_Ανάπτυξη

#Γιώργος_Αμανατίδης

Υγ1 Σήμερα “μάθαμε” ότι -στο υποθετικό σενάριο- αν τα σχέδια της γέφυρας βρισκόταν π.χ. σε δέκα χρόνια, οι εργασίες ενίσχυσης που λαμβάνουν χώρα τους τελευταίους μήνες δε θα εκτελούνταν ποτέ, κατά συνέπεια η γέφυρα θα ήταν κλειστή για τουλάχιστον δέκα χρόνια….Ας το κρίνει ο κόσμος…

ΥΓ2 Οι παραπάνω απόψεις μου περί καθυστέρησης εκτέλεσης των τελευταίων εργασιών ενίσχυσης είναι γνωστές εδώ και πάρα πολύ καιρό…Παρόλα αυτά δε στάθηκαν εμπόδιο στην τιμητική πρόταση προς το πρόσωπό μου περί στελέχωσης ψηφοδελτίου άλλου συνδυασμού. Μεταξύ εκείνων που με παρότρυναν- και τον ευχαριστώ ήταν και ο κατά τα λοιπά αξιότιμος φίλος κ. Βαρδάκας, παρόλο γνώριζε ότι δεν υπήρχε πιθανότητα παρέκκλισής μου στο παραπάνω θέμα…Προφανώς ήταν άλλη η προτεραιότητα του τότε, σήμερα είναι άλλη…

Μοιραστείτε την είδηση