Οι προκλήσεις του μετά… – Συνέντευξη του επιχειρηματία εστίασης Γιώργου Τσιώγκα από τον Κρόκο στην Παναγιώτα-Γεωργία Γάτα, σπουδάστρια δημοσιογραφίας του ΔΙΕΚ Κοζάνης

8 Min Read

Ο Γιώργος Τσιώγκας κατοικεί στον Κρόκο. Τα τελευταία δύο χρόνια είναι ιδιοκτήτης του καταστήματος «στο κάρβουνο» και επιλέξαμε να μιλήσουμε μαζί του για τα προβλήματα στο χώρο της εστίασης και τις προκλήσεις του μετά.
Μετά από σχεδόν δύο μήνες που ήταν κλειστά τα καταστήματα, πόσο εύκολο είναι να ξαναμπείτε στους γνωστούς ρυθμούς;
Η αλήθεια είναι πως διανύσαμε μια μεγάλη περίοδο «αναγκαστικής» απραξίας. Ήμασταν λίγο «μουδιασμένοι», τόσο οι ιδιοκτήτες, όσο και οι υπάλληλοι του καταστήματος, την πρώτη μέρα που ανοίξαμε μετά το lockdown. Η νέα κανονικότητα στο εμπόριο γενικότερα, και στον κλάδο εστίασης ειδικότερα, εκτιμώ πως είναι δύσκολη. Μια από τις πιο ακμαίες δραστηριότητες της ελληνικής επιχειρηματικότητας, η εστίαση, η οποία άντεξε στα δύσκολα μνημονιακά χρόνια, βρίσκεται ακόμη, κατά κάποιο τρόπο, «διασωληνωμένη» και οι συνέπειες θα είναι για πολλούς ιδιοκτήτες, αλλά και εργαζόμενους στον κλάδο τραγικές. Αν αναλογιστεί κανείς πως τα καταστήματα εστίασης (εστιατόρια, καφετέριες, μπαρ κλπ.) θα παραμείνουν κλειστά μέχρι και τις 25 Μαΐου, συμπεριλαμβανόμενα στο τέταρτο στάδιο της άρσης των περιοριστικών μέτρων, η νέα φάση της επαναλειτουργίας κάθε άλλο παρά ευοίωνη διαγράφεται.
Η προτίμηση του κόσμου για το γρήγορο φαγητό άλλαξε;
Την πρώτη εβδομάδα οι παραγγελίες ντελίβερι ήταν λιγότερες απ’ ότι συνήθως. Τη δεύτερη εβδομάδα, ωστόσο, παρατηρήθηκε μια μεγαλύτερη προτίμηση του κόσμου για τα fast food γεύματα. Νομίζω όμως πως είναι λογικό. Αρκετός κόσμος είναι ακόμη επιφυλακτικός στο να πάρει κάτι απέξω, ενώ η παραμονή στο σπίτι έχει «στρέψει» τους περισσότερους στη δική τους κουζίνα, καθώς υπάρχει πλέον άπλετος χρόνος και για μαγειρική. Είναι βέβαιο πως και οι καταναλωτές χρειάζονται τον χρόνο τους για να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Αυτή τη στιγμή, ο φόβος που νιώθουν έχει να κάνει με κάτι πολύ σοβαρό, την υγεία. Επομένως, θα πρέπει να νιώθουν ότι μπορούν να παραγγείλουν τα προϊόντα που τους προσφέρεις τηρώντας όλους τους κανόνες υγιεινής που προβλέπονται.
Κατά πόσο θεωρείς ότι ήσασταν προετοιμασμένοι για την σωστή εκτέλεση των εργασιών σας στο μαγαζί, μετά την άρση των μέτρων;
Είχαμε αρκετό χρόνο μπροστά μας να προετοιμαστούμε για την σωστή εκτέλεση των εργασιών στο μαγαζί μετά το lockdown, λαμβάνοντας πάντα υπόψιν τα δεδομένα όπως αυτά επικαιροποιούνταν καθημερινά και ανακοινώνονταν από ειδική ομάδα επιστημόνων.
Πιο συγκεκριμένα, έχουμε ενημερώσει τους πελάτες μας να εισέρχονται, ει δυνατόν, ένας-ένας στο μαγαζί, ώστε να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός. Οι υπάλληλοί μας φορούν γάντια και πλένουν τα χέρια τους μετά την απόρριψη αυτών, καθώς επίσης και προστατευτική μάσκα. Ενημερώνουμε συχνά τους πελάτες μας να τηρούν 2 μέτρα απόσταση μεταξύ τους. Επίσης, έχουμε κάνει εφοδιασμό των αποχωρητηρίων με υγρό σαπούνι, χειροπετσέτες μιας χρήσης και αντισηπτικό αλκοολούχο διάλυμα. Τέλος, γίνεται επιμελής και συχνός καθαρισμός των αντικειμένων κοινής χρήσης.
Αυτό που αξίζει ιδιαίτερης αναφοράς είναι ότι ο κόσμος αντιμετωπίζει την νέα κατάσταση με ιδιαίτερη υπομονή και πολύ καλή διάθεση διασφαλίζοντας την δική τους καλή υγεία και διευκολύνοντας το δικό μας έργο.
Το γεγονός ότι το κατάστημά σου βρίσκεται στον Κρόκο, ανήκει στα θετικά ή στα αρνητικά;
Θεωρώ πως είναι θετικό το ότι το κατάστημα βρίσκεται σ’ ένα μεγάλο χωριό, όπως είναι ο Κρόκος. Εδώ οι περισσότεροι είμαστε φίλοι και γνωστοί και αυτή η οικειότητα μεταξύ μας κάνει πιο εύκολο το έργο μας. Όλοι δείχνουν ιδιαίτερη κατανόηση και τηρούν ευλαβικά, θα έλεγα, τις οδηγίες κυρίως για τη δική τους ασφάλεια. Σε μια μεγάλη πόλη τα πράγματα είναι ίσως λίγο πιο δύσκολα. Υπάρχει μεγαλύτερος ανταγωνισμός λόγω του μεγάλου αριθμού των καταστημάτων εστίασης που μπορεί να βρίσκονται στην ίδια γειτονιά. Οι σχέσεις μεταξύ υπαλλήλων και πελατών είναι απρόσωπες.
Αυτό όμως που με ανακουφίζει ιδιαίτερα είναι ότι δε θα χρειαστεί, προς το παρόν τουλάχιστον, να χάσει κανένας υπάλληλος τη δουλειά του. Σίγουρα τα έξοδα σε μια επιχείρηση «τρέχουν» συνέχεια-πόσο μάλλον όταν ένα κατάστημα παραμένει κλειστό για δύο ολόκληρους μήνες· είναι, όμως, κατά τη γνώμη μου, πιο εύκολο να ανταπεξέλθεις στα έξοδα που προκύπτουν όταν το κατάστημα βρίσκεται σε ένα χωριό παρά σε μια μεγάλη πόλη. Εδώ, οι άνθρωποι με τους οποίους συνεργαζόμαστε, δείχνουν ιδιαίτερη κατανόηση και κάνουν υπομονή μέχρι να σταθεροποιηθεί η κατάσταση.
Υπάρχει στήριξη από τους κατοίκους του χωριού ή και των γύρω περιοχών;
Ναι. Η στήριξη τόσο από τους συγχωριανούς μας όσο και από κατοίκους των γύρω χωριών είναι πραγματική συγκινητική. Από την πρώτη στιγμή που ανοίξαμε το κατάστημα μας αγκάλιασαν και μας στήριξαν με την προτίμησή τους. Εμείς κάνουμε τα μέγιστα για να τους ικανοποιήσουμε και να τους ευχαριστήσουμε διατηρώντας σε υψηλό επίπεδο την ποιότητα των προϊόντων που τους παρέχουμε αλλά και την ποιότητα των υπηρεσιών μας (γρήγορη εξυπηρέτηση πελατών με παραγγελίες ντελίβερι/εξυπηρέτηση πελατών στο φυσικό μαγαζί κτλ.).
Μετά από το διάστημα που το μαγαζί παρέμεινε κλειστό, ποιοι είναι οι βασικοί προβληματισμοί για την επόμενη φάση;
Η αλήθεια είναι ότι η επαναλειτουργία των καταστημάτων εστίασης πρόκειται να γίνει υπό εντελώς διαφορετικές συνθήκες. Όπως και οι περισσότεροι κλάδοι, έτσι και ο χώρος της εστίασης αναμένεται να βαδίσει τους επόμενους μήνες σε «αχαρτογράφητα νερά».
Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τα μέτρα που καλούμαστε να ακολουθήσουμε, μπορούμε να υποδεχόμαστε κόσμο μόνο στους εξωτερικούς χώρους των καταστημάτων μας ενώ για κάθε άτομο χρειάζονται τρία τετραγωνικά. Ουσιαστικά τα μαγαζιά θα υπολειτουργούν με αποτέλεσμα το άνοιγμα των καταστημάτων να καταλήγει ασύμφορο οικονομικά.
Ο προβληματισμός όλων των επιχειρηματιών της περιοχής είναι έντονος για τη μετά καραντίνα εποχή. Θεωρούμε βέβαιο ότι οι τζίροι θα καταγράψουν σημαντική πτώση, με δεδομένο αφενός ότι με βάση τους κανόνες αυτόματα οι πελάτες μας θα είναι λιγότεροι, αφού θα είναι λιγότερα και τα τραπέζια και αφετέρου γνωρίζουμε καλά πως ο φόβος κυριαρχεί ακόμα στους πολίτες, που δεν είναι βέβαιο ότι θα επισκεφτούν χωρίς δεύτερες σκέψεις τα καταστήματα εστίασης. Πρέπει επίσης, να λάβουμε σοβαρά υπόψιν και το γεγονός ότι οι οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας είναι ήδη ορατές στα περισσότερα νοικοκυριά και αυτό το γνωρίζουμε πολύ καλά οι επιχειρηματίες.
Θέλω όμως να σκέφτομαι θετικά. Απαιτούνται γενναία κυβερνητικά μέτρα για να καταφέρουν να επαναλειτουργήσουν όλα τα καταστήματα και να μη χαθούν θέσεις εργασίας. Αισιοδοξώ ότι η κυβέρνηση θα προβεί σε τέτοια μέτρα για να σώσει τον κλάδο της εστίασης. Ακούγονται προτάσεις για μείωση του φορολογικού συντελεστή σε όλη την εστίαση στο 6% και 13%, μηδενικά ενοίκια για την περίοδο που τα καταστήματα εστίασης έμειναν κλειστά με κρατική εντολή και -40% καταβολή μέχρι τέλος του έτους, επέκταση χορήγησης 800 ευρώ για όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες ατομικών επιχειρήσεων αλλά και όλων των μορφών εταιριών (ΟΕ, ΕΕ. κ.τ.λ.) ανεξαρτήτως αριθμού προσωπικού κ.ά. Ελπίζω πως αυτή πολυπόθητη «νέα κανονικότητα» θα έλθει αφήνοντας όσο το δυνατόν λιγότερες πληγές σε όλους μας.

- Advertisement -
Μοιραστείτε την είδηση