Βασικά σημεία από την ομιλία του Πάρι Κουκουλόπουλου, Βουλευτή Κοζάνης και Υπεύθυνου ΚΤΕ Οικονομικών του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, στην Ολομέλεια της Βουλής, ως Εισηγητής επί του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών «Ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς και άλλες διατάξεις»:
Η Κυβέρνηση κατέθεσε κυριολεκτικά ένα λεπτό πριν τα μεσάνυχτα δύο Τροπολογίες συνολικά 81 σελίδων, χωρίς καμία προηγούμενη ενημέρωση, χωρίς καμία δημόσια διαβούλευση. Φέρνει μείζονα θέματα όπως το τέλος ταφής απορριμμάτων χωρίς τη γνώμη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η Κυβέρνηση διαρκώς διολισθαίνει σε ένα μοντέλο αυταρχικής διακυβέρνησης, μάλλον εναρμονιζόμενη με την εποχή Τραμπ. Καλή αρχή στον νέο Υπουργό, κ. Πιερρακάκη, που κατά τα άλλα δηλώνει “μεταρρυθμιστής”.
Όσον αφορά τους δασμούς Τραμπ, μαίνεται ένας πόλεμος με αβεβαιότητες, την έκβαση και τις συνέπειες του οποίου κανείς δεν μπορεί να προεξοφλήσει. Παραμένουμε σταθεροί στην ανάγκη ενιαίας ευρωπαϊκής απάντησης. Η Ευρώπη βρίσκεται μπροστά σε μια μεγάλη ευκαιρία και έναν μεγάλο κίνδυνο. Άμυνα, ενέργεια και ελεύθερο εμπόριο – δασμοί είναι τρεις μεγάλες προκλήσεις, στις οποίες είτε θα απαντήσει ενιαία, βγαίνοντας αύριο πιο δυνατή, είτε θα διασπαστεί σε επιμέρους απαντήσεις, καθιστώντας προβληματική την επόμενη μέρα της Ένωσης. Την ίδια στιγμή, υπάρχουν δύο θέματα για την Ελλάδα, ετεροβαρή δημοσιονομικά, που είναι όμως και τα δύο εξαιρετικά σημαντικά. Το πρώτο αφορά τον πρωτογενή τομέα, κρίσιμα προϊόντα μας όπως το μέλι, το ελαιόλαδο, η φέτα, το κρασί κλπ, που πρέπει να προστατευτούν όπως τονίσαμε σε Ερώτησή μας. Το δεύτερο σχετίζεται με τον τουρισμό, με πραγματική ανησυχία για πιθανή ύφεση ή “φρενάρισμα” ανάπτυξης σε χώρες που τον τροφοδοτούν, εξέλιξη που ενδεχομένως προκαλέσει στην Ελλάδα ιδιαίτερα σοβαρό πρόβλημα. Η Κυβέρνηση στηρίζει σ’ αυτόν το αφήγημά της σε συντριπτικά μεγάλο μέρος, τόσο γιατί συμβάλλει στα υπερπλεονάσματα όσο και γιατί συγκρατεί με τα έσοδά του το ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών. Πρέπει επιτέλους να αλλάξουμε ρότα, το μονοσήμαντο μοντέλο “real estate – τουρισμός – κατανάλωση” έχει πλέον κλείσει τον κύκλο του, είναι καιρός για διαφορετικές τομές όπως προτείνουμε.
Εισέρχομαι στο Νομοσχέδιο των 234 άρθρων, ορισμένα εκ των οποίων, ιδιαίτερα σημαντικά, προστέθηκαν με παράκαμψη της δημόσιας διαβούλευσης, όπως φυσικά και οι Τροπολογίες.
Διαχρονικά, κατά πάγια αρχή, το ΠΑΣΟΚ στηρίζει την ενσωμάτωση δικαίου της Ε.Ε., τέτοιες διατάξεις αποτελούν το συντριπτικά μεγάλο μέρος του Νομοσχεδίου και είναι ενσωμάτωση Οδηγιών και μέτρα εφαρμογής Κανονισμών.
Η Κυβέρνηση, όμως, όπου δεν κάνει ενσωμάτωση ενωσιακού δικαίου, επαναλαμβάνει τον γνωστό κακό εαυτό της. Ενδεικτικά, στο άρθρο 43 αυξάνει το μετοχικό κεφάλαιο των εταιρειών διαχείρισης ακινήτων, ευνοώντας ολιγοπωλιακές καταστάσεις στην αγορά, περιορίζοντας τον ανταγωνισμό. Στο άρθρο 46, δίνει στις ίδιες εταιρείες διαχείρισης ακινήτων υπαινικτικά χώρο για να επενδύσουν σε φωτοβολταϊκά και άλλες ΑΠΕ, την ώρα που αγρότες, Ενεργειακές Κοινότητες, ΟΤΑ περιμένουν μάταια πρόσβαση στον ηλεκτρικό χώρο. Στα άρθρα 67 και 77 χρειάζονται διορθώσεις, πρέπει να τα ξαναδείτε με ιδιαίτερη προσοχή, οι φορείς μίλησαν για την ανάγκη ενημέρωσης επενδυτών, αντί αυτού εσείς ρέπετε στην εμπλοκή ιδιωτών στο “mystery shopping”, ενώ υπάρχουν παράμετροι προσωπικών δεδομένων. Στο άρθρο 58 εισάγετε ξανά μία μη αιτιολογημένη απαλλαγή φόρου. Στο άρθρο 68 κάνετε “σημειωτόν” στην αναγκαία ανεξαρτησία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.
Κινδυνεύουμε ως Βουλή να νομοθετήσουμε ένα πλαίσιο για το οποίο καλλιεργούνται μεν προσδοκίες, αλλά τελικά φαίνεται να είναι νομοθεσία σε κενό. Αυτό διότι η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς που πρωταγωνιστεί στο Νομοσχέδιο, έχει δραματική ανάγκη ενίσχυσης σε προσωπικό, όπως προέκυψε σαφέστατα κατά την ακρόαση φορέων. Ενώ το Νομοσχέδιο καθυστέρησε τόσο να φθάσει στη Βουλή, θα μπορούσε να έχει δρομολογηθεί η διαδικασία στελέχωσής της. Η Κυβέρνηση ανέλαβε δέσμευση ενώπιον των φορέων ότι θα προχωρήσει γρήγορα το π.δ. της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, αυτό πρέπει να υλοποιηθεί. Για εμάς, η ενίσχυση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς πρέπει να γίνει παράλληλα με την έναρξη ισχύος του Νομοσχεδίου και από τις σχετικές ρητές δεσμεύσεις σας εξαρτούμε ακόμα και την ψήφο μας επί διατάξεων.
Η διαφάνεια αποτελεί σημείο – “κλειδί” για ένα πραγματικά ισχυρό Χρηματιστήριο, με προσέλκυση παραγωγικών επιχειρήσεων που απουσιάζουν εμφατικά, με δημιουργία ενός περιβάλλοντος που θα διασφαλίζει ενδιαφέρον επένδυσης και για τους μικρομεσαίους. Η διαφάνεια καθίσταται διπλά απαιτητή στις μέρες μας, καθώς οι συμπολίτες μας πιέζονται αφόρητα, όπως αποδεικνύει ο αξιόπιστος Πίνακας της Eurostat, όπου η Ελλάδα είναι προτελευταία στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε μονάδες αγοραστικής δύναμης. Υπό αυτά τα δεδομένα, είναι προκλητικό η Κυβέρνηση να κραδαίνει αναβαθμίσεις και επιλογές για λίγους που αθροίζουν κέρδη.
Στο Χρηματιστήριο το αμέσως επόμενο διάστημα ξεκινά να επενδύει τα αποθεματικά του το ΤΕΚΑ (Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης), με απλά λόγια το επικουρικό της νέας γενιάς. Αυτό το Ταμείο δεν έχει κανονισμό που να προσδιορίζει το πλαίσιο των επενδύσεων και η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς έχει πλήρη αδυναμία αυτή τη στιγμή να ελέγξει / υποβοηθήσει έναν φορέα δημοσίου συμφέροντος όπως το ΤΕΚΑ. Είναι δυνατόν να αποδεχτούμε ότι θα τίθενται εν αμφιβόλω τα χρήματα που συγκεντρώνονται για τις συντάξεις της νέας γενιάς (η οποία, έτσι και αλλιώς, δεν βλέπει ευοίωνο παρόν και μέλλον) ; Η Κυβέρνηση οφείλει να αναλάβει ύψιστες διασφαλίσεις διαφάνειας και ενίσχυσης της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.
Όσον αφορά τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, το δίλημμα δεν είναι αυτό που θέτει η Κυβέρνηση για το εάν εμείς ψηφίζουμε το ένα ή το άλλο αποσπασματικό άρθρο της. Το δίλημμα είναι εάν η Κυβέρνηση αποδέχεται την Τροπολογία που καταθέσαμε ξανά για πολλοστή φορά χθες, εάν αποδέχεται την ολιστική πρότασή μας για το ιδιωτικό χρέος, τη στιγμή που οι εγκλωβισμένοι στο ιδιωτικό χρέος αυξάνονται, με την Κυβέρνηση να επιμένει σε παράλογη προστιμολαγνεία.
Αναφορικά με το άρθρο που προσθέσατε μετά τη διαβούλευση, για να δώσετε στον ΕΦΚΑ τη δυνατότητα να προβαίνει σε ανάθεση εκτέλεσης υπηρεσιών σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου σχετικά με τη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών εισφορών, κανένα από τα διαθέσιμα στοιχεία για το ΚΕΑΟ (Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών) δεν δικαιολογεί αυτήν την επιλογή σας. Το αντίθετο μάλιστα. Παραμένει ο παραλογισμός που προανέφερα, όταν μόνο από τον τόκο 8,5% προστίθενται κάθε χρόνο περί τα 4 δις χρέη στον ΕΦΚΑ, χωρίς κανένα φρένο στα πρόστιμα που φθάνουν και 120%. Παραμένει η έντονη υποστελέχωση, με το ΚΕΑΟ Αθηνών να έχει λιγότερο από το μισό προσωπικό μέσα σε δύο χρόνια. Το εγκαταλείπετε υποστελεχωμένο, για να εργαλειοποιήσετε την έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού σαν πρόφαση ιδιωτικοποιήσεων.
Σας καλούμε, επίσης, να δεχτείτε την Τροπολογία που καταθέσαμε για κατάργηση της μείωσης προσωπικής διαφοράς κατά την μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων. Να αντικαταστήσετε το δικό σας μίζερο άρθρο, με το οποίο πολύ απλά “πατάτε τα κορδόνια σας”.
Ομοίως, τέλος, να δεχτείτε την πρόταση που σας καταθέσαμε και να διορθώσετε τη διάταξη για τους ζημιωθέντες της ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ, που παραμένουν χρόνια εγκλωβισμένοι. Δώστε επιτέλους την αναγκαία λύση.
Μπορείτε να δείτε το video εδώ: https://youtu.be/dIwUOsF5y9o?si=zRWkdheYDh0uNbJ0