Π. Κυράτσης και Α. Μανάβης από την Κοζάνη ανάμεσα στους 18 κριτές του μεγαλύτερου διεθνούς σχεδιαστικού διαγωνισμού

5 Min Read

Τα δυο μέλη του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας ήταν κριτές στον διαγωνισμό “Good Design Awards»

Του Σωκράτη Μουτίδη[email protected]

Σύστημα πολλαπλών ηχείων σχεδιασμένο από τον Pininfarina, ηλεκτρικό αυτοκίνητο που μπορεί να ελεγχθεί από κινητό τηλέφωνο, πολυτελές γιοτ με ελικοδρόμιο, βαγόνια τρένου, συσκευή τριμαρίσματος τριχών καθώς και καρέκλες, είναι μερικά από τα πρωτοποριακά σχέδια που κλήθηκε να βραβεύσει η 18μελής επιτροπή του διεθνούς διαγωνισμού «Good Design Awards» για το 2020. Οι σχεδιαστές και οι εταιρείες που συμμετέχουν στον διαγωνισμό είναι κολοσσοί παγκοσμίως και το έργο της επιτροπής δύσκολο με τα μέλη της να αποτελούν την αφρόκρεμα των σχεδίων και της αισθητικής. Ανάμεσά τους δυο Κοζανίτες και μάλιστα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας Δυτικής Μακεδονίας, ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Σχεδίασης Προϊόντων Παναγιώτης Κυράτσης και ο σχεδιαστής και υποψήφιος διδάκτορας Θανάσης Μανάβης.

Η 18μελής κριτική επιτροπή

Οι δυο τους, συνεργάτες χρόνια, δέχθηκαν στις αρχές του 2020 την πρόταση από τα κεντρικά της επιτροπής στο Σικάγο των ΗΠΑ και χωρίς δεύτερη σκέψη, δέχθηκαν να γίνουν οι δυο από τους 18 που θα κρίνουν αν τα νέα σχέδια προϊόντων που θα βγουν στην αγορά είναι πρωτοποριακά, εργονομικά, λειτουργικά και βλέπουν… μπροστά. Άλλωστε ο συγκεκριμένος διαγωνισμός που γίνεται για 70η χρονιά αποτελεί τον μεγαλύτερο και σπουδαιότερο στο είδος του και τα τμήματα R&D των μεγάλων εταιριών, προετοιμάζουν τις προτάσεις που θα υποβάλλουν για μήνες και χρόνια.

Ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Σχεδιασμού Προϊόντων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας Παναγιώτης Κυράτσης

 

Π. Κυράτσης: Η Κοζάνη και το Πανεπιστήμιο είναι ένας φάρος για τον σχεδιασμό

Ο κ. Κυράτσης, μιλώντας στον «Χ», δεν έκρυψε τον εντυπωσιασμό του για τα περίπου 350 σχέδια που κλήθηκε ο ίδιος να «κρίνει” ήταν πραγματικά κάτι πρωτόγνωρο και ξεχωριστό. Στην λίστα που μου δόθηκε είδα σχέδια και προτάσεις που είχαν να κάνουν από προϊόντα που χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητα, όπως καρέκλες και οικιακές συσκευές, μέχρι μέσα μαζικής μεταφοράς και γιοτ πολυτελείας. Ένα επιπλέον άγχος υπήρξε όταν μας δόθηκε ρητή εντολή εχεμύθειας μέχρι να ανακοινωθούν επίσημα τα project» είπε ο κ. Κυράτσης. Ο ίδιος χαρακτήρισε μεγάλη τιμή την πρόταση που του έγινε να αποτελέσει μέλος της επιτροπής και ως εκπρόσωπος της ακαδημαϊκής κοινότητας, εκτίμησε πως «η Κοζάνη και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας αποτελούν έναν φάρο της σχεδίασης μετά την πολυετή προσπάθεια του τμήματος βιομηχανικού σχεδιασμού από το πρώην ΤΕΙ έως σήμερα με το τμήμα σχεδίασης προϊόντων.

 

Ο σχεδιαστής και υποψήφιος διδάκτορας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας Θανάσης Μανάβης

Θ. Μανάβης: Τιμή που βρεθήκαμε δίπλα στους κορυφαίους επαγγελματίες του χώρου

Τον εντυπωσιασμό και ενθουσιασμό του για την εμπειρία που έζησε ως μέλος της επιτροπής δεν έκρυψε και ο σχεδιαστής και υποψήφιος διδάκτορας Θανάσης Μανάβης. «Είδαμε σχέδια πρωτότυπα, καινοτόμα, εργονομικά, λειτουργικά και ειδικά φέτος όλα αυτά συνδυάστηκαν και παρήγαγαν προϊόντα ως αποτέλεσμα της χρυσής τομής που βρέθηκε. Μέσα από τον διαγωνισμό αυτόν βλέπουμε την τάση της αγοράς. Οι εταιρείες με τα σχέδιά τους διαμορφώνουν αυτήν την τάση» είπε ο κ. Μανάβης.

 

Επί του… πιεστηρίου οι «νικητές»

Στον συγκεκριμένο διαγωνισμό δεν υπάρχουν βραβεία πρώτης ή δεύτερης ή τρίτης θέσης. Υπάρχει η συμμετοχή και η δημοσίευση του σχεδίου κάθε προϊόντος της εκάστοτε εταιρείας σε έναν πολυτελή τόμο που βρίσκεται επί του… πιεστηρίου και αποστέλλεται στους μαιτρ του είδους, είτε είναι σχεδιαστές, είτε γραφεία σχεδιαστικά είτε εταιρείες. Οι συμμετέχοντες παλεύουν ουσιαστικά για να δημοσιευτούν στις σελίδες αυτού του τόμου αποδεικνύοντας στην αγορά και στον ανταγωνισμό πόσο καινοτόμες είναι και την δουλειά που κάνουν τα τμήματα έρευνας και ανάπτυξης.

Μια από τις συμμετοχές στον διαγωνισμό
Σχέδιο πολυτελούς γιοτ

«Η προβολή και παρουσίαση των προϊόντων παίζει καθοριστικό ρόλο. Υπήρξαν προϊόντα που ήταν εργονομικά και πρωτότυπα αλλά δεν είχαν τόσο επαγγελματική παρουσίαση και «έχασαν» έδαφος. Σε αντίθεση με άλλα προϊόντα που η παρουσίαση τους ήταν καθόλα επαγγελματική με βίντεο, φωτογραφίες και γενικά ένα στήσιμο που κέρδιζε τις εντυπώσεις» επισήμανε ο κ. Κυράτσης.

Εντυπωσιασμένος από τον συνδυασμό αισθητικής και λειτουργικότητας δήλωσε ο κ. Μανάβης, επισημαίνοντας πως «ο στόχος είναι να δοθούν λύσεις στους τελικούς χρήστες των προϊόντων κάτι που φάνηκε ιδιαίτερα στον φετινό διαγωνισμό».

Μοιραστείτε την είδηση