Ενεργειακές διατάξεις περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας που κατατέθηκε στη Βουλή, σχετικά με τα υβριδικά, τα έσοδα του ΕΛΑΠΕ, την αδειοδότηση των μονάδων της ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ, την προσαρμογή των χωρικών δεδομένων για τις άδειες παραγωγής και τις οφειλές στους διαχειριστές.
Αναλυτικότερα, το νομοσχέδιο προβλέπει ότι αναστέλλονται έως την 31η .3.2022 η υποβολή των αιτήσεων, η χορήγηση αδειών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, η περιβαλλοντική αδειοδότηση και η χορήγηση προσφορών σύνδεσης για την αδειοδότηση σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας σε συνδυασμό με παραγωγή ΑΠΕ (υβριδικά). Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση: “αντιμετωπίζεται το πρόβλημα άναρχης και ανορθολογικής ανάπτυξης σταθμών που συνδυάζουν μονάδες ΑΠΕ με διατάξεις αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι τη διαμόρφωση του οικείου θεσμικού πλαισίου”.
ΑΠΕ: Τρείς μήνες παράταση για την υποβολή πολυγώνων
Επίσης, η προθεσμία της παρ. 5 του άρθρου 25 του ν. 4685/2020 (Α΄ 92), ως προς την υποχρέωση προσαρμογής πολυγώνων από κατόχους Αδειών Παραγωγής, παρατείνεται έως την 31η.3.2022.
Μονάδες ΔΕΗ
Οι προθεσμίες ως προς την Προσωρινή Ενιαία Άδεια Λειτουργίας των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής των ΔΕΗ Α.Ε. και των μονάδων της ΔΕΗ Α.Ε., που περιλαμβάνονται στην Ενιαία Άδεια Παραγωγής και έχουν μεταβιβασθεί στην ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε., πλην αυτών στις οποίες έχει ήδη χορηγηθεί αυτοτελής Άδεια Λειτουργίας, παρατείνονται ως εξής:
α) η ισχύς της Προσωρινής Ενιαίας Άδειας Λειτουργίας της παρ. 1 έως την 31η.12.2023,
β) η ισχύς της Προσωρινής Ενιαίας Άδειας Λειτουργίας της παρ. 2 έως την 31η.12.2023,
γ) η κάλυψη από την Προσωρινή Ενιαία Άδεια Λειτουργίας των Μονάδων Παραγωγής της ΔΕΗ Α.Ε. σε μικρά απομονωμένα συστήματα και απομονωμένα μικροδίκτυα της παρ. 3 έως την 31η.12.2023,
δ) η προθεσμία κατάθεσης των αιτήσεων της παρ. 4 από τη ΔΕΗ Α.Ε. και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε. από τη λήξη της έως την 31η.6.2022
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική, η μη χορήγηση παράτασης ισχύος της Ενίαιας Προσωρινής Άδειας Λειτουργίας στη ΔΕΗ Α.Ε. θα οδηγούσε στην παράνομη λειτουργία χωρίς τις απαιτούμενες άδειες των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της και θα έθετε σε κίνδυνο τον ενεργειακό εφοδιασμό της χώρας.
Τόκοι για οφειλές προς τους διαχειριστές
Όπως αναφέρει η αιτιολογική διάταξη, με το άρθρο αυτό “επιδιώκεται να επιλυθεί το ζήτημα των οφειλών που προέκυψαν στο πλαίσιο της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και οι αρμόδιοι διαχειριστές αποκτούν δικαίωμα αναγωγής κατά των συμμετεχόντων στην αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας για την είσπραξη των επιδικασθέντων ποσών, με την καταβολή των τόκων στους κατά νομό δικαιούχους”.
Το συγκεκριμένο άρθρο αναφέρει τα εξής:
Οι συμμετέχοντες στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι εξακολουθούν να είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα των αρμόδιων διαχειριστών, υποχρεούνται να καταβάλουν τόκους για χρηματικές οφειλές προς τους διαχειριστές αυτούς, υπό τις προϋποθέσεις των άρθρων 342, 345 και 346 ΑΚ και εφόσον δυνάμει τελεσίδικης δικαστικής απόφασης τα σχετικά ποσά τόκων έχουν επιδικαστεί υπέρ των τελικών κατά νόμο δικαιούχων.
Το πρώτο εδάφιο εφαρμόζεται για τις οφειλές οι οποίες προέκυψαν κατά τη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μέχρι την 31η.12.2014 και οι οποίες δεν αφορούν σε ρυθμιζόμενες χρεώσεις δικτύων μεταφοράς και διανομής, χρεώσεις μη συμμόρφωσης και δικαιώματα χρήσης διασυνδέσεων.
Το δικαίωμα των διαχειριστών για είσπραξη τόκων κατά το άρθρο αυτό ασκείται μετά την καταβολή των τόκων στους τελικούς κατά νόμο δικαιούχους. H παραγραφή της αξίωσης των διαχειριστών κατά των συμμετεχόντων άρχεται από τη δημοσίευση της τελεσίδικης δικαστικής απόφασης με την οποία επιδικάζονται τόκοι, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο.
Οι διαχειριστές ευθύνονται έναντι των τελικών κατά νόμο δικαιούχων μόνο για την απόδοση των κατά τα ανωτέρω επιδικασθέντων τόκων. Τελικοί κατά νόμο δικαιούχοι για την εφαρμογή του άρθρου αυτού είναι τα πρόσωπα τα οποία σύμφωνα με το κανονιστικό πλαίσιο έχουν αξιώσεις για χρηματικές οφειλές έναντι των διαχειριστών, λόγω της συμμετοχής τους στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Αρμόδιοι διαχειριστές για την εφαρμογή του άρθρου αυτού είναι, κατά περίπτωση, οι εταιρείες ΑΔΜΗΕ ΑΕ, ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ, ΔΑΠΠΕΠ ΑΕ.
Φωτοβολταϊκά Ενεργειακών Κοινοτήτων και φωτοβολταϊκά στη Δ. Μακεδονία
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, το συγκεκριμένο άρθρο έρχεται διότι “η είσοδος των φ/β σταθμών που αναπτύσσονται από ΕΚοιν καθώς και αυτών που εγκαθίστανται στη Δυτική Μακεδονία, σε ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών, υπό τις παρούσες οικονομικές συγκυρίες (εξαιτίας της έξαρσης της πανδημίας covid-19) και στα πλαίσια της απολιγνιτοποίησης και πράσινης μετάβασης θα έθετε σε κίνδυνο την επίτευξη των στόχων του ΕΣΕΚ (Β’ 4893/31.12.2019) για τη διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας, θα μείωνε το επενδυτικό ενδιαφέρον και θα αποδυνάμωνε τον θεσμικό ρόλο των ΕΚΟΙΝ στην προώθηση της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας και καινοτομίας στον ενεργειακό τομέα, στην αντιμετώπιση της ενεργειακής ένδειας, στην προαγωγή της ενεργειακής αειφορία”.
Συγκεκριμένα με το άρθρο αυτό ρυθμίζεται το ζήτημα της λειτουργίας φ/β σταθμών που εγκαθίστανται στη Δυτική Μακεδονία και αποσαφηνίζονται οι ακριβείς διαδικασίες για την έκδοση άδειας για την κατασκευή σταθμών ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, κατά παρέκκλιση της πολεοδομικής νομοθεσίας:
«3δ. Ειδικά για φωτοβολταϊκούς σταθμούς που αναπτύσσονται από Ενεργειακές Κοινότητες (Ε.Κοιν.), εξαιρουμένων των περιπτώσεων της παρ. 3ε, και επιπροσθέτως των οριζομένων στην παρ. 3β, η ίδια Ε.Κοιν. δεν δύναται, μετά την 1η Ιουλίου 2022, να συνάψει περισσότερες από δύο (2) συμβάσεις λειτουργικής ενίσχυσης για φωτοβολταϊκούς σταθμούς ισχύος έως μισό (0,5) MW έκαστος, χωρίς την προηγούμενη συμμετοχή σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών.»
«3στ. Ειδικά για φωτοβολταϊκούς σταθμούς που αναπτύσσονται στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, δεν εφαρμόζεται η παρ. 3δ και οι προθεσμίες που αναγράφονται στις παρ. 3β και 3ζ παρατείνονται κατά δεκαοκτώ (18) μήνες.»
Παλιές αιτήσεις για Φωτοβολταϊκά σε Δ. Μακεδονία και Μεγαλόπολη
«3η. Αιτήσεις χορήγησης προσφοράς σύνδεσης για φωτοβολταϊκούς σταθμούς που εγκαθίστανται στις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και του Δήμου Μεγαλόπολης οι οποίες είχαν υποβληθεί μέχρι τις 28.2.2019, και οι οποίες είχαν απορριφθεί λόγω έλλειψης τυπικής πληρότητας, του οικείου φακέλου, δύναται να επαναϋποβληθούν μέχρι τις 31.3.2022, συνοδευόμενες από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, εκτός των εγγράφων τεκμηρίωσης της κυριότητας ή της νόμιμης χρήσης των εκτάσεων που εγκαθίσταται ο σταθμός τα οποία προσκομίζονται κατά την υπογραφή της Σύμβασης Σύνδεσης. Για τους σταθμούς αυτούς δεν ελέγχονται οι προϋποθέσεις των περ. α) και β) της παρ. 3α. Για τους σταθμούς αυτούς η οριστική προσφορά σύνδεσης χορηγείται κατά προτεραιότητα. Επίσης για τους σταθμούς αυτούς τα αιτήματα σχετικά με την παραχώρηση δημοσίων εκτάσεων εξετάζονται κατά προτεραιότητα.».
ΕΛΑΠΕ
Ειδικά για το έτος 2021, τα έσοδα από την επιβολή του πράσινου τέλους στο ντίζελ μεταφέρονται στο σύνολό τους στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου, διαχειριστής του οποίου είναι ο Διαχειριστής ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης (ΔΑΠΕΕΠ ΑΕ).
Τέλος, προωθούνται διαδικασίες για τη διευκόλυνση των εργασιών κλαδεμάτων και υλοτομίας δασικών δένδρων σε δημόσιες και ιδιωτικές δασικές εκτάσεις, καθώς και σε πάρκα και άλση, στις οποίες διέρχονται δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, ώστε ο Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) να μπορεί να διαφυλάξει την ανθεκτικότητα των δικτύων Διανομής, έναντι ακραίων καιρικών φαινόμενων.