Ποιος ήταν ο Μοράντι το όνομα του οποίου συνδέεται με την Γέφυρα των Σερβίων-Ο Ιταλός μηχανικός έβαλε τη «σφραγίδα» του σε πολλές γέφυρες ανά τον κόσμο

4 Min Read

Του Σωκράτη Μουτίδη
[email protected]

Το όνομα του Ρικάρντο Μοράντι, του Ιταλού μηχανικού σε συνεργασία με τον οποίο το τμήμα Μελετών της Ξ.Ε.Κ.Τ.Ε. Α.Ε. εκπόνησε τη μελέτη της Υψηλής Γέφυρας Σερβίων, ακούστηκε και γράφτηκε πολλές φορές τις τελευταίες ημέρες.

- Advertisement -

Όσοι δεν είχαν ξανακούσει το όνομα του Μοράντι, άκουσαν για έναν μηχανικό που σχεδίασε τη γέφυρα Morandi που κατέρρευσε το 2018 στη Γένοβα, παρασύροντας στο θάνατο 43 ανθρώπους.
Η περιγραφή αυτή, όμως, κατά μηχανικούς, γνώστες του έργου του Μοράντι, αδικεί τον Ιταλό μηχανικό που έχει αναγνωρισμένο έργο, ενώ παράλληλα είχε και ο ίδιος αναφερθεί στην ανάγκη καλής συντήρησης των γεφυρών.
Μάλιστα, λένε ότι «αν κάτι δεν συντηρηθεί ποτέ, δεν φταίει αυτός που το σχεδίασε, αλλά εκείνοι που δεν προχώρησαν ποτέ στη συντήρηση».
Ποιος ήταν ο Riccardo Morandi
Γεννήθηκε την 1η Σεπτεμβρίου του 1902 και πέθανε τα Χριστούγεννα του 1989. Ήταν Ιταλός πολιτικός μηχανικός, γνωστός για την καινοτόμο χρήση οπλισμένου σκυροδέματος και προεντεταμένου σκυροδέματος.
Μεταξύ των πιο γνωστών έργων του είναι η Γέφυρα Ραφαήλ Ουρντάνετα, της λίμνης Maracaibo στη Βενεζουέλα, αλλά και η Ponte Morandi (επίσημα Viadotto Polcevera), η οποία κατέρρευσε εν μέρει το 2018.


Οι γέφυρες με την τεχνική Morandi χαρακτηρίζονται από πολύ λίγες παραμονές και συχνά με τα ανοίγματα που κατασκευάζονται από προεντεταμένο σκυρόδεμα και όχι από τον πιο συνηθισμένο χάλυβα.
Αν και αυτές οι γέφυρες είναι συχνά εντυπωσιακές, είναι λιγότερο οικονομικές από τις γέφυρες με πολλαπλές παραμονές.
Οι γέφυρες με την τεχνική Morandi έχει αποδειχθεί ότι απαιτούν εκτεταμένες εργασίες συντήρησης και επισκευών με την πάροδο των ετών, ενώ είναι δύσκολος ο έλεγχός τους.
H Ponte Morandi στη Γένοβα
Η προβλήτα αριθ. 9 της γέφυρας Morandi στη Γένοβα κατέρρευσε στις 14 Αυγούστου 2018, προκαλώντας 43 θανάτους και περιγράφτηκε ως «αποτυχία της μηχανικής. Στην πραγματικότητα, από τη δεκαετία του 1970, ο Morandi αναγνώρισε και ανέφερε την λανθασμένη δομική απόκριση της γέφυράς του στη Γένοβα και τον σχετικό κίνδυνο ασφάλειας, αναφέροντας μια απροσδόκητα γρήγορη διάβρωση ως πιθανό λόγο για τα προβλήματα και απαιτώντας διορθωτική εργασία (Βλ. σχετικά Taylor, Matthew (14 August 2018). «Genoa bridge collapse: ‘Unusual’ span had seen frequent repair work». The Guardian.).Η παρόμοια αλλά μικρότερη Γέφυρα Wadi el Kuf στη Λιβύη, τον Οκτώβριο του 2017, έκλεισε για δύο ημέρες για λόγους ασφαλείας μετά από επιθεωρήσεις που εντόπισαν ενδεχόμενα κατάγματα στη γέφυρα, ενώ το ίδιο συνέβη και το 2018 με προειδοποιήσεις ασφαλείας.


Η Υψηλή Γέφυρα Σερβίων
Η Υψηλή Γέφυρα Σερβίων είναι μία από τις μακρύτερες γέφυρες στην Ελλάδα, μήκους 1.372 μέτρων. Το έργο δημοπρατήθηκε στις 16 Μαρτίου 1972 και κατασκευάσθηκε από την κοινοπραξία Ξ.Ε. Κ.Τ .Ε. Α.Ε., ενώ τη γεωτεχνική μελέτη του έργου εκπόνησε το Τεχνικό Γραφείο Γεωτεχνικών Μελετών «Ηλίας Σωτηρόπουλος και Συνεργάται». Εγκαινιάστηκε στις 6 Νοεμβρίου 1976, όταν δημιουργήθηκε η τεχνητή λίμνη του Πολυφύτου, στον ποταμό Αλιάκμονα, ενώ τα έργα για την κατασκευή της ξεκίνησαν το 1972.
Τα εγκαίνια της γέφυρας έγιναν από τον τότε Υπουργό Δημοσίων Έργων Χριστόφορο Στράτο, ενώ παρών ήταν και ο τότε Υπουργός Βορείου Ελλάδος Νικόλαος Μάρτης. Η συνολική δαπάνη του έργου ανήλθε σε 320.000.000 δραχμές.
(μπορείτε να επισκεφθείτε την παρακάτω διεύθυνση για να δείτε απόσπασμα από την τελετή εγκαινίων http://www.avarchive.gr/portal/digitalview.jsp?get_ac_id=3414&thid=10779).

 

Μοιραστείτε την είδηση