Πως τα Lego αλλάζουν τους παραδοσιακούς τρόπους εκπαίδευσης

4 Min Read

Μια διαφορετική οπτική στη διαδικασία της γνώσης και της εκπαίδευσης αποτελεί η Εκπαιδευτική Ρομποτική και τα προγράμματα STEAM. Μια εκπαιδευτική προσέγγιση της μάθησης που χρησιμοποιεί την Επιστήμη, την Τεχνολογία, τη Μηχανική, τις Τέχνες και τα Μαθηματικά ως σημεία πρόσβασης για την ανάπτυξη της έρευνας, του διαλόγου και της κριτικής σκέψης των μαθητών.

Τη δυνατότητα μιας πρώτης γνωριμίας με αυτό τον κόσμο της ρομποτικής αλλά και των θεματικών δραστηριοτήτων  STEAM  είχαν οι μικροί φίλοι της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης, που συμμετείχαν στην εκδήλωση γνωριμίας με την εκπαιδευτική ρομποτική, που ήταν ενταγμένη στο πρόγραμμα των καλοκαιρινών δράσεων της Κ.Δ.Β.Κ. «Ταξίδι στο κέντρο της Βιβλιοθήκης».

Η εκπαιδευτική ρομποτική είναι μια δραστηριότητα στην οποία οι μαθητές συναρμολογούν και προγραμματίζουν μια ρομποτική κατασκευή, η οποία είναι απαραίτητη για να επιλυθεί ένα πρόβλημα στο σενάριο-project που πραγματεύονται.

Τα παιδιά εργάζονται σε ομάδες και ο καθένας έχει διακριτούς ρόλους. Η εν λόγω δραστηριότητα καλύπτει πολλούς τομείς, ιδιαίτερα από τις θετικές επιστήμες (STEM) και οι μαθητές αναπτύσσουν πολλές προσωπικές δεξιότητες.

Τα STEAM είναι μια εκπαιδευτική προσέγγιση της μάθησης που χρησιμοποιεί την Επιστήμη, την Τεχνολογία, τη Μηχανική, τις Τέχνες και τα Μαθηματικά ως σημεία πρόσβασης για την ανάπτυξη της έρευνας, του διαλόγου και της κριτικής σκέψης των μαθητών.

Το αποτέλεσμα είναι οι μαθητές που συμμετέχουν στη βιωματική μάθηση, να εμμένουν στην επίλυση προβλημάτων, να μαθαίνουν να εργάζονται και να συνεργάζονται  μέσα από τη δημιουργική διαδικασία.

Τα πέντε τμήματα του STEΑM διδάσκονται ξεχωριστά και τις περισσότερες φορές ανεξάρτητα το ένα από το άλλο εδώ και χρόνια. Με την υιοθέτηση της φιλοσοφίας STEΑM, η Επιστήμη, η Τεχνολογία, η Μηχανική, οι Τέχνες και τα Μαθηματικά παίζουν αναπόσπαστο ρόλο στη συνολική διδασκαλία. 

Υπεύθυνος της δράσης ήταν ο  Δημήτρης Παύλου, της ομάδας ARTiRobots, που ασχολείται επαγγελματικά με το αντικείμενο στην Κοζάνη τα τελευταία 3 χρόνια.

« To παιχνίδι είναι ένα μέσο το οποίο επιδρά θετικά στην ολόπλευρη εξέλιξη των παιδιών. Τα παιδιά μαζί με εκπαιδευτές σχεδιάζουν ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ρομποτικής, βασισμένο στις δικές τους ανάγκες. Όταν σχεδιάζουν, κατασκευάζουν και προγραμματίζουν ρομπότ έχουν την ευκαιρία να μάθουν παίζοντας και να αναπτύξουν δεξιότητες, καλλιεργώντας την ευρηματικότητα και την αξία της ομαδικότητας. Κάθε παιδί έχει το δικό του ταλέντο. Συνδυάζοντας την διασκέδαση με την μάθηση, εμείς το αξιοποιούμε»!

Όπως μας εξηγεί ο κ. Παύλου η ρομποτική μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης για τη διδασκαλία διαφόρων εννοιών. «Για παράδειγμα στη Φυσική (μελέτη της κίνησης, μελέτη της επίδρασης της τριβής, μελέτη της σχέσης των δυνάμεων, μεταφορά ενέργειας), Μαθηματικά και Γεωμετρία (αναλογίες, μέτρηση αποστάσεων, κατανόηση βασικών γεωμετρικών ιδιοτήτων όπως η περίμετρος)Μηχανική (κατασκευή, έλεγχος και αξιολόγηση μηχανικών λύσεων), Τεχνολογία 
Ιστορία (πχ. με την κατασκευή ενός ρομπότ καταπέλτη – του Αρχιμήδη – τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την ανάπτυξη της τεχνολογίας εκείνης της εποχής καθώς και το έργο και την προσωπικότητα του Αρχιμήδη)
».

Η εκπαιδευτική Ρομποτική έχει θετικές επιπτώσεις εκτός από το γνωστικό τομέα και στο συναισθηματικό (αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση) και κοινωνικό (κοινωνικοποίηση, απομυθοποίηση).
«Με τη βοήθεια της ρομποτικής στη διδασκαλία του ο εκπαιδευτικός μπορεί να επικεντρωθεί στην ανάπτυξη και άλλων κρίσιμων δεξιοτήτων του 21ου αιώνα όπως η ομαδική εργασία, η επίλυση προβλημάτων (ανάλυση, σχεδίαση, υλοποίηση, δοκιμή και πειραματισμός, αξιολόγηση), καινοτομία
διαχείριση έργου (διαχείριση χρόνου, κατανομή έργου και πόρων), προγραμματισμός, δεξιότητες επικοινωνίας, πολύτιμες νοητικές δεξιότητες (αναλυτική και συνθετική σκέψη, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη)» καταλήγει ο κ. Παύλου.

Το πρόγραμμα θα συνεχιστεί στη Δημοτική Βιβλιοθήκη και το επόμενο διάστημα.

 

 

 

 

Μοιραστείτε την είδηση