Μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη  έδωσε στο “Βήμα της Κυριακής” ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης, στην οποία αναφέρθηκε και στο τι θα γίνει με τους λιγνίτες.
Σε ερώτηση γιατί πλέον οι λιγνίτες δεν ωφελούν, σημείωσε πως «δεν υπάρχει σκέψη για αλλαγή χρονοδιαγράμματος. Πρέπει να τελειώσουμε με τον λιγνίτη, ο οποίος είναι επιβλαβής για το περιβάλλον αλλά και οικονομικά ασύμφορος. Επειδή ακούγονται κάποιες ανακρίβειες, θα ήθελα να ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα. Η ΔΕΗ σήμερα λειτουργεί όλες τις διαθέσιμες λιγνιτικές μονάδες. Τα λιγνιτικά εργοστάσια που έκλεισαν έως σήμερα ήταν εκείνα που είχαν συμπληρώσει τις προβλεπόμενες ώρες λειτουργίας και το κλείσιμό τους είχε προγραμματιστεί και από την προηγούμενη κυβέρνηση και την προηγούμενη διοίκηση της ΔΕΗ.

Πρέπει όμως να γίνει σαφές ότι η παραγωγή ρεύματος από λιγνίτη δεν είναι φθηνότερη, ακόμη και με τις τωρινές τιμές του φυσικού αερίου. Ο “φόρος” για τη χρήση λιγνίτη στην ΕΕ είναι 95 ευρώ ανά τόνο – έχει υπερτριπλασιαστεί σε σχέση με το 2019 – και αυτό καθιστά το καύσιμο εξαιρετικά ασύμφορο. Ακόμα και μετά το κλείσιμο παλαιών ρυπογόνων μονάδων η ΔΕΗ “μπαίνει μέσα” περίπου 200 εκατ. ευρώ τον χρόνο από τη χρήση τού λιγνίτη, ενώ παλαιότερα έμπαινε μέσα μέχρι και 400 εκατομμύρια!

Είναι μύθος ότι αν είχαμε περισσότερα λιγνιτικά θα είχαμε φθηνότερο ρεύμα. Ακόμη και τον Δεκέμβριο που οι τιμές του φυσικού αερίου βρέθηκαν σε ιστορικά υψηλά, η παραγωγή ρεύματος από φυσικό αέριο κόστιζε σχεδόν όσο και η παραγωγή από λιγνίτη. Είναι συνεπώς εντελώς ασύμφορο να διατηρείς επιβλαβείς και επιζήμιες μονάδες για μια εξαιρετικά ακραία περίπτωση. Πολλώ δε μάλλον όταν μέχρι το 2030 προωθείται η απαγόρευση της χρήσης λιγνίτη στην ΕΕ. Ακόμα όμως και αν υποθέσουμε ότι συνέφερε η χρήση λιγνίτη, δεν θα υπήρχε καμία διαφορά στη διαμόρφωση της χονδρικής τιμής. Οι τιμές διαμορφώνονται από το ρεύμα που παράγεται με το ακριβότερο διαθέσιμο καύσιμο, ακόμη και αν αυτό συμμετείχε λίγο στο ενεργειακό μείγμα. Κατά συνέπεια όλη η συζήτηση δεν έχει καμία βάση και γι’ αυτό ο σχεδιασμός μας δεν αλλάζει».

Για την Πτολεμαίδα 5 ο κ. Στάσσης σημείωσε πως «το βέβαιο είναι ότι από το 2025 θα αλλάξει καύσιμο. Η πιθανότερη διάδοχη κατάσταση είναι το φυσικό αέριο και οι αποφάσεις μας θα ανακοινωθούν τους επόμενους μήνες».