Πρώτο κουδούνι με προβλήματα στην Κοζάνη

6 Min Read

Συγχωνεύσεις, ελλείψεις και χαμηλοί μισθοί στο επίκεντρο

Η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε, όμως τα προβλήματα για τη δημόσια εκπαίδευση στη Δυτική Μακεδονία παραμένουν μεγάλα. Συγχωνεύσεις, πολυάριθμα τμήματα, ελλείψεις εκπαιδευτικών και κτιριακά προβλήματα, σε συνδυασμό με τη χαμηλή οικονομική στήριξη των εκπαιδευτικών, συνθέτουν μια εικόνα που προκαλεί ανησυχία.

Στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, με το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς, το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε 12 ανακαινισμένα σχολεία και 119 μόνιμους διορισμούς δασκάλων και καθηγητών, εκ των οποίων οι 51 αφορούν την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (21 στη Γενική Εκπαίδευση και 30 στην Ειδική Αγωγή) και οι 68 τη Δευτεροβάθμια (30 στη Γενική Εκπαίδευση, 29 στην Ειδική Αγωγή και 9 σε Μουσικά Σχολεία). Παράλληλα, 12 σχολικές μονάδες εντάχθηκαν στο πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», ενώ παραδόθηκαν 1025 διαδραστικοί πίνακες και 4508 κιτ ρομποτικής (2645 στην Πρωτοβάθμια και 1863 στη Δευτεροβάθμια).

Για τις δυσκολίες και τα αιτήματα του κλάδου μίλησαν στο «Χ» ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Κοζάνης, Ιωάννης Σκόρδας, και ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κοζάνης, Αθανάσιος Κωτούλας.

ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κοζάνης, Αθανάσιος Κωτούλας

Ο κ. Κωτούλας, χαρακτήρισε ως σημαντικότερο ζήτημα για την περιοχή όχι μόνο της Κοζάνης αλλά και συνολικά της Δυτικής Μακεδονίας τις συγχωνεύσεις, τις καταργήσεις, τους υποβιβασμούς και τις αναστολές σχολικών μονάδων. Όπως είπε, περίπου 48 με 50 σχολεία βρίσκονται φέτος σε αυτό το καθεστώς, γεγονός που σημαίνει συγχώνευση πολλών τμημάτων, αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη και απώλεια οργανικών θέσεων για τους εκπαιδευτικούς.

Τόνισε ότι το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να δώσει ιδιαίτερη προσοχή στη Δυτική Μακεδονία, καθώς η περιοχή αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα λόγω του δημογραφικού, της υπογεννητικότητας, της εσωτερικής και εξωτερικής μετανάστευσης αλλά και της απολιγνιτοποίησης. Όπως υπογράμμισε, η κατάσταση είναι «εκρηκτική» όσον αφορά το μαθητικό δυναμικό, ενώ στην Κοζάνη υπάρχει ιδιαίτερα σοβαρό πρόβλημα με τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα, καθώς τα τμήματα είναι πολυάριθμα και τα τετραγωνικά των αιθουσών λίγα.

Ειδική αναφορά έκανε και στα νηπιαγωγεία της πόλης, όπου έχει συγχωνευτεί μεγάλος αριθμός μαθητών. Όπως σημείωσε, «από τα επτά νηπιαγωγεία, το ένα τρίτο στεγάζεται σε ακατάλληλα κτίρια, σε ενοικιαζόμενους χώρους, σε προκάτ ή ακόμη και σε αίθουσες δημοτικών σχολείων».

Για το ζήτημα των διορισμών ανέφερε ότι, αν και έγιναν 10.000 φέτος, η πρώτη φάση των αναπληρωτών ήταν πολύ μειωμένη, με αποτέλεσμα ειδικά στην ειδική αγωγή και την παράλληλη στήριξη να έχει καλυφθεί μόλις το 40% των κενών. Αυτό σημαίνει, όπως είπε, ότι το υπόλοιπο 60% παραμένει ακάλυπτο, με τον κίνδυνο να μη λειτουργήσουν καθόλου κάποια ολοήμερα σχολεία.

Αναφερόμενος στους μισθούς, σημείωσε ότι παραμένουν πολύ χαμηλοί. «Ο αναπληρωτής παίρνει 900 ευρώ και ο νεοδιόριστος 780 ευρώ. Με τα ενοίκια στα ύψη και τη γενικότερη ακρίβεια, είναι αδύνατο να ανταποκριθούν, ιδιαίτερα όσοι υπηρετούν σε τουριστικές περιοχές» τόνισε.

Καταλήγοντας, ο κ. Κωτούλας υπογράμμισε ότι, παρά τις δυσκολίες, οι εκπαιδευτικοί δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό για να στηρίξουν τη δημόσια εκπαίδευση. «Η παιδεία, μαζί με την υγεία, είναι από τα πιο ευαίσθητα κοινωνικά ζητήματα που ταλανίζουν τη χώρα», ανέφερε χαρακτηριστικά.

ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Κοζάνης, Ιωάννης Σκόρδας

Ο κ. Σκόρδας από τη μεριά του, ανέδειξε ως μεγαλύτερο πρόβλημα που απασχολεί τον κλάδο την ουσιαστική οικονομική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών. Όπως τόνισε, υπήρξε μείωση μισθών κατά 40% την περίοδο των μνημονίων, η οποία δεν έχει αποκατασταθεί μέχρι σήμερα. «Διεκδικούμε να ξεπαγώσει το μισθολογικό κλιμάκιο 2016-2017, να καταργηθεί η εισφορά αλληλεγγύης υπέρ της καταπολέμησης της ανεργίας, να επιστρέψει το επίδομα εξωδιδακτικής διδασκαλίας που καταργήθηκε και να επανέλθει ο 13ος και 14ος μισθός», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Αναφερόμενος στη λειτουργία των σχολικών μονάδων, υπογράμμισε ότι η ύπαρξη 27 μαθητών σε κάθε τμήμα είναι παιδαγωγικά δυσβάσταχτη για τους καθηγητές. «Έχουμε υπερμεγέθη τμήματα. Προτείνουμε 20 μαθητές ανά τμήμα και 10 στα εργαστήρια. Αυτό είναι πάγιο αίτημα», τόνισε. Παράλληλα, επισήμανε την ανάγκη θεσμοθέτησης νομοθετικού πλαισίου για την προστασία των εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια των εκδρομών και τη δημιουργία θέσης νομικού συμπαραστάτη σε κάθε διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς –όπως είπε– «υπάρχουν πολλές περιπτώσεις όπου οι εκπαιδευτικοί υφίστανται βία».

Σχετικά με το καθεστώς των νεοδιόριστων, ανέφερε ότι η υποχρεωτική διετία παραμονής σε μία περιοχή πρέπει να επιστρέψει στον έναν χρόνο, ενώ ζήτησε να εξισωθούν οι τρίτεκνοι με τους πολύτεκνους. Εξέφρασε, επίσης, ανησυχία για την επικείμενη αλλαγή του πειθαρχικού δικαίου, η οποία –όπως είπε– προβλέπει αυστηρές ποινές.

Για τα κενά στα σχολεία σημείωσε ότι, όπως κάθε χρόνο, θα καλυφθούν με αναπληρωτές, υπογραμμίζοντας ότι πάγια θέση του κλάδου είναι να καλύπτονται όλα στην πρώτη φάση. Χαιρέτισε τους μόνιμους διορισμούς που έγιναν, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι δεν επαρκούν. «Είχαμε 24.000 μόνιμους διορισμούς σε Α΄βάθμια και Β΄βάθμια εκπαίδευση, εκ των οποίων οι 18.000 στην ειδική αγωγή. Στην πρωτοβάθμια έγιναν 3.400 μόνιμοι διορισμοί γενικής παιδείας και στη δευτεροβάθμια 2.780. Παρ’ όλα αυτά, τα κενά μπορούν να αυξηθούν ανά πάσα στιγμή μέσα στη σχολική χρονιά», τόνισε.

Θένια Βασιλειάδουwww.xronos-kozanis.gr

Μοιραστείτε την είδηση