Πρότζεκτ για τον εντοπισμό κρουσμάτων κορωνοϊού παρουσίασε το 4ο ΓΕΛ Κοζάνης

7 Min Read

Η ομάδα μαθητών απέσπασε διάκριση σε πανελλήνιο διαγωνισμό

 

- Advertisement -
Ad image
- Advertisement -
Ad image

Διάκριση στον 3ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση 2020-2021, ο οποίος υλοποιήθηκε σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση και τον Οργανισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών, απέσπασε η ομάδα «BikeSignals» του 4 ου ΓΕΛ Κοζάνης. Την ομάδα αποτελούν η Άννα Αμανατίδου, Σοφία Θωμαϊδου και Γρηγόρης Καράμωβ, με υπεύθυνο καθηγητή τον Γιώργο Κασνάκη.

Το θέμα που παρουσίασε η ομάδα, αφορούσε στη «Χρήση δικτύου LoraWan για συλλογή και επεξεργασία δεδομένων που αφορούν τον εντοπισμό κρουσμάτων Covid -19». Ο διαγωνισμός είχε ως κεντρικό πυρήνα την “Τεχνητή Νοημοσύνη” σε θεματικές που περιλαμβάνουν την υγεία, την παιδεία, τον πολιτισμό και την κοινωνία. 128 ομάδες μαθητών κατέθεσαν τις δικές τους ευφάνταστες και πρωτότυπες προτάσεις έργων, αξιοποιώντας ανοιχτές τεχνολογίες, τρισδιάστατες τεχνολογίες σάρωσης σχεδιασμού εκτύπωσης και ανοιχτού λογισμικού. Οι ομάδες συνδύασαν την ευρηματικότητά με την
αγάπη τους για την κοινωνία και το περιβάλλον, και υλοποίησαν μοναδικά έργα.


Το 4ο  ΓΕΛ Κοζάνης συμμετέχει εδώ και αρκετά χρόνια σε διαγωνισμούς ρομποτικής και Νέων Τεχνολογιών. Όπως ο διαγωνισμός προγραμματισμού «Κοζάνη έξυπνη Πόλη» στον οποίο συμμετείχε καταλαμβάνοντας την 1 η θέση στην κατηγορία των ΓΕ.Λ. που διοργανώθηκε από τον Δήμο Κοζάνης.Για τα αρχικά τους πειράματα τους δόθηκε άδεια χρήσης εγκατεστημένης πύλης LoraWan από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Ο Δήμος Κοζάνης προμήθευσε μια πύλη (GateWay) LoraWan που τους έδωσε το κίνητρο να συμμετάσχουν στον 3 ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών που διοργάνωσε ο ΕΛΛΑΚ (Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών) σε συνεργασία με το ίδρυμα Ωνάση. Η βοήθεια τόσο του ΕΛΛΑΚ όσο και του Ιδρύματος Ωνάση όσον αφορά την αγορά εξοπλισμού ήταν πολύτιμη καθώς ένα σχολείο έχει ελάχιστους πόρους. Αυτή η βοήθεια που δέχθηκαν μεταφράστηκε σε ένα ολοκληρωμένο δίκτυο IoT (Internet of Things) το οποίο περιλαμβάνει:

  • ένα Server IoT για συλλογή δεδομένων IoT
  • την LoraWan πύλη για λήψη δεδομένων μέσω ενός δικτύου χαμηλής κατανάλωσης
    ενέργειας και μεγάλης εμβέλειας
  • δοκιμαστικές τελικές συσκευές που συλλέγουν βιομετρικά στοιχεία ενός ανθρώπου (κορεσμό οξυγόνου, θερμοκρασία σώματος , καρδιακούς παλμούς) με στόχο την καταγραφή και αξιοποίησή τους για τον εντοπισμό πιθανών κρουσμάτων covid -19.

Το επόμενο στάδιο είναι η καταγραφή και επεξεργασία μεγάλου όγκου δεδομένων που
προκύπτουν μετά από μια τέτοια συλλογή δεδομένων (Big Data).

Τι λένε τα παιδιά της ομάδας
Η Άννα Αμαντίδου εξηγεί πως η αρχική σκέψη ήταν να καταγραφούν βιομετρικές μετρήσεις για έναν ποδηλάτη. Έτσι προέκυψε και το όνομα «BikeSignals». Αυτό θα μπορούσε να γίνει με δύο τρόπους, ο πρώτος και πιο σύγχρονος είναι η χρήση ενός κινητού τηλεφώνου σε συνδυασμό με ένα έξυπνο ρολόι. Σε αυτή την περίπτωση γίνεται χρήση ενός εμπορικού δικτύου μετάδοσης δεδομένων (4G, 5G) και η κατανάλωση ενέργειας για τη μετάδοση αυτών των δεδομένων. Επιπλέον, απαιτείται η κατανάλωση ενέργειας για τη συνδεσιμότητα κινητού με ρολόι μέσω Bluetooth. Έτσι θα μπορούσαν να καταγράψουν
δεδομένα όπως είναι οι καρδιακοί παλμοί, το οξυγόνο στο αίμα κ.α. ώστε να μπορέσουν να εντοπίσουν πιθανά κρούσματα κόβιντ. «Ουσιαστικά εμείς φτιάξαμε ένα σύστημα, το οποίο δεν απαιτεί τόσο μεγάλη κατανάλωση ενέργειας» τονίζει η Άννα.
Η Σοφία Θωμαϊδου εξηγεί τον δεύτερο τρόπο, ο οποίος είναι με τη χρήση ενός δικτύου χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας, μεγάλης εμβέλειας μετάδοσης το LoraWan. Σε αυτή την περίπτωση χρειάζεται χαμηλή κατανάλωση ενέργειας, χαμηλή εκπομπή ακτινοβολίας και μεγάλο εύρος μετάδοσης δεδομένων. Η χρήση ενός τέτοιου δικτύου προτείνεται στην περίπτωση που δε ενδιαφέρει η ταχύτητα μετάδοσης δεδομένων και ο μεγάλος όγκος αυτών. «Το θεωρήσαμε πιο ενδιαφέρον, πιο οικονομικό και πιο καινοτόμο για την εποχή μας και θεωρήσαμε ως εναλλακτική δεύτερη σκέψη από το εμπορικό δίκτυο να στέλνονται τα δεδομένα σε εμάς ώστε να μπορούμε να δούμε σε ποιες περιοχές χρειάζεται περαιτέρω
έλεγχος» εξηγεί η Σοφία.
Ο Γρηγόρης Καράμωβ δίνει ένα παράδειγμα γιατί να μπορεί να επιλεγεί η περίπτωση του LoraWan. «Φανταστείτε ότι θέλουμε να μετακινηθούμε από την πλατεία στο 4 ο ΓΕΛ Κοζάνης χωρίς πολλές αποσκευές. Αυτό μπορεί να γίνει με δύο τουλάχιστον τρόπους, είτε με ένα αυτοκίνητο υψηλού κυβισμού (πολύ μεγάλη κατανάλωση ενέργειας), είτε με ένα ποδήλατο. Και στις δύο περιπτώσεις θα φτάσουμε στον προορισμό μας, όμως με το ποδήλατο με πάρα πολύ χαμηλή κατανάλωση ενέργειας».
Ο υπεύθυνος καθηγητής του πρότζεκτ Γιώργος Κασνάκης εξηγεί πως στην τελική του μορφή το σύστημα που αναπτύχθηκε από τους μαθητές, συλλέγει βιομετρικές μετρήσεις με τη χρήση τελικών συσκευών που κατασκεύασαν, χρησιμοποιώντας λογισμικό ανοιχτού κώδικα. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν με τη χρήση δικτύου LoraWan, το οποίο στήθηκε στο 4 ο ΓΕΛ, λειτουργεί και είναι διαθέσιμο σε οποιονδήποτε για πειραματικούς σκοπούς.


Που μπορεί να εφαρμοστεί η ιδέα των μαθητών
Πιθανή εφαρμογή θα ήταν ο εντοπισμός συγκεντρώσεων ύποπτων κρουσμάτων covid-19, εάν υπάρχει εγκατάσταση ενός ικανού αριθμού γεωγραφικά κατανεμημένων τελικών συσκευών στον Δήμο Κοζάνης, στις οποίες θα είχαν πρόσβαση οι δημότες.
«Για τη συλλογή δεδομένων δεν μας ενδιαφέρει τόσο πολύ ο χρόνος, γιατί τα δεδομένα τα συλλέγουμε ανά λεπτό, δεν έχουμε απαίτηση όσον αφορά τον χρόνο. Ο όγκος των δεδομένων δεν είναι τόσο μεγάλος και συνεπώς δεν χρειάζεται να χρησιμοποιούμε ένα δίκτυο όπως είναι το 4G ή 5G, γιατί εκεί έχουμε μεγάλη κατανάλωση ενέργειας και μεγαλύτερη εκπομπή ακτινοβολίας από ένα δίκτυο χαμηλότερης κατανάλωσης ενέργειας» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Κασνάκης.
Ο στόχος ήταν τα παιδιά να γνωρίσουν μια νέα τεχνολογία, η οποία εστιάζει στη χαμηλή κατανάλωση ενέργειας, να έχουν μια εμπειρία στην κατασκευή, αλλά και την παρουσίαση του τελικού έργου καθώς και μια επιπλέον γνώση για την ακαδημαϊκή τους πορεία.
Ο Διευθυντής του 4 ου ΓΕΛ Μπάμπης Γιαννακόπουλος με τη σειρά του συνεχάρη όλη την ομάδα και είπε πως το γνωστικό αντικείμενο και πεδίο των καθηγητών είναι σε πολύ καλό επίπεδο και αυτό ανεβάζει το επίπεδο του σχολείου. «Υπάρχει ένα πάρα πολύ καλό κλίμα και περιβάλλον το οποίο ευνοεί και πως «όταν ανεβαίνει το πλοίο, ανεβαίνουν όλοι μαζί».
Τόνισε πως υπάρχει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τα παιδιά και συμμετέχουν σε διαγωνισμούς, δραστηριότητες και εκδηλώσεις κάτι το οποίο θα τους βοηθήσει και στην μετέπειτα ακαδημαϊκή πορεία τους. «Όλα είναι μια προσθετική αξία στην παρουσία που θα έχουν στις εξετάσεις» ανέφερε ο κ. Γιαννακόπουλος.

Θένια Βασιλειάδου xronos-kozanis.gr

Μοιραστείτε την είδηση