Σε περίπου ένα δίμηνο η απόδοση της γέφυρας στην κυκλοφορία

6 Min Read

Ένα κομμάτι ξύλου που βρέθηκε εκεί από κατασκευαστική αμέλεια από το στάδιο της κατασκευής της Υψηλής Γέφυρας Σερβίων αποτελεί τη βασική αιτία για την εισχώρηση νερών από το κατάστρωμα σύμφωνα με τον καθηγητή του ΑΠΘ Κωνσταντίνο Κατάκαλο που μαζί με τον Καθηγητή του Πανεπιστημίου της Πάτρας Γιώργο Πανέτσο και τους μηχανικούς της Περιφέρειας έχουν αναλάβει να φέρουν εις πέρας το δύσκολο έργο της διαχείρισης του προβλήματος της Γέφυρας των Σερβίων.

Το συγκεκριμένο κομμάτι βρίσκεται στο σημείο σύνδεσης του 6ου και του 7ου προβόλου και φαίνεται πως είναι υπεύθυνο για το σοβαρό πρόβλημα διάβρωσης που αντιμετωπίζει ο ένας από τους τέσσερις τένοντες που κρατούν τον 7ο σπόνδυλο του προβόλου με αριθμό 6, οδηγώντας  σε απώλεια τουλάχιστον της μισής αντοχής.

- Advertisement -
Ad image
- Advertisement -
Ad image

Πρόκειται για ένα τοπικό πρόβλημα που αν όλα εξελιχθούν, όπως προγραμματίζεται, το αργότερο σε δύο μήνες, η γέφυρα θα δοθεί και πάλι στην κυκλοφορία και θα πρέπει να ακολουθήσει η συνολική αποκατάστασή της σε δεύτερο χρόνο.

«Με τις επιθεωρήσεις του 2020 και του 2021 που έγιναν  για πρώτη φορά στη γέφυρα, γιατί μέχρι τότε όλες οι κρίσεις και όλα τα συμπεράσματα ήταν από παρατήρηση από το κατάστρωμα, όπου εκεί ήταν ορατές μόνο κάποιες βυθίσεις, μας δόθηκε η ευκαιρία να κάνουμε μία σύντομη, αλλά από κοντινή απόσταση παρατήρηση της γέφυρας με ειδικό μηχάνημα. Στη δεύτερη επιθεώρηση του 2021 βρήκαμε μια σοβαρή διάρρηξη στο τμήμα που μας απασχολεί αυτή τη στιγμή, στον ακραίο 7ο σπόνδυλο του προβόλου Ν6» ανέφερε ο Καθηγητής Πανέτσος παρουσιάζοντας το ιστορικό της υπόθεσης και τονίζοντας πως δόθηκε βαρύτητα πρώτα στο συγκεκριμένο ζήτημα της Γέφυρας καθώς ιεραρχήθηκε ως το πλέον κρίσιμο.

«Εγκαταστάθηκε ο εργολάβος και στην πρώτη φάση που είχαμε ως στόχο να εφαρμόσουμε την ενίσχυση, διερευνήσαμε τον τένοντα για να μην τον τραυματίσουμε. Κάναμε καταστροφική αποκάλυψη περίπου 10-15εκ. κι εκεί ο εργολάβος βρήκε την Πέμπτη 9 Μαρτίου τους δύο από τους τέσσερις τένοντες που κρατούν τον 7ο σπόνδυλο λιωμένους. Άρα αμέσως άλλαξε η εικόνα μας για το τμήμα, το οποίο δεν ήταν απλά κρίσιμο, αλλά οριακό γιατί έχει την μισή περίπου αντοχή από την αρχική. Τα σχοινιά (οι τένοντες) που κρατούν τον 7ο σπόνδυλο, που είναι μόλις 3,5 μέτρα, αλλά αυτός με τη σειρά του κρατάει τα 40 μέτρα του επόμενου, δεν μπορούν να κρατήσουν για πολύ ακόμη με ασφάλεια» είπε ο κ. Πανέτσος.

Όπως εν συνεχεία ενημέρωσε «αρχικά τέθηκαν εκτός κυκλοφορίας τα οχήματα άνω των 3,5 τόνων και μετά από και τις αυτοψίες Δευτέρας και Τρίτης όπου είδαμε να έχει προχωρήσει το φαινόμενο, ενώ και ρωγμόμετρο έδειξε εξέλιξη, οδηγηθήκαμε στο συμπέρασμα πως η κατάσταση είναι απολύτως οριακή και θα πρέπει να ληφθούν όλα τα μέτρα. Δεν εισηγηθήκαμε εμείς να κλείσει η γέφυρα αλλά ήταν συνεπαγόμενο της τελευταίας μας αξιολόγησης».

Για το θέμα της αποκατάστασης ο κ. Πανέτσος συμπλήρωσε πως «έχουμε αποφασίσει να μην πάμε σε ενίσχυση του τμήματος, αλλά σε πλήρη αποκατάσταση του σαν να ήταν ήδη κατεστραμμένο πλήρως. Είναι ένα έργο απλό, οικονομικό και μπορεί να γίνει τις επόμενες εβδομάδες. Μέσα στο σαββατοκύριακο προσπαθούμε να δώσουμε οδηγίες στον εργολάβο, ώστε να παραγγείλει τα πιο εύκολα διαθέσιμα υλικά ώστε να κάνουμε αυτό το τοπικό έργο, που θα αποκαταστήσει την ασφάλεια. Αν όλα εξελιχθούν ομαλά εντός 2-3 εβδομάδων μπορεί να ξαναδοθεί ο δρόμος στην κυκλοφορία».

Σε ό,τι αφορά στο θέμα της προμήθειας του ψηφιακού μηχανήματος που θα παρακολουθεί την εξέλιξη των ρωγμών τονίστηκε ότι αυτό αναμένεται να παραλειφθεί άμεσα.  Τα επόμενα βήματα περιλαμβάνουν την τοποθέτηση του καταγραφικού συστήματος, την επικαιροποίηση των μελετών και την υλοποίησή τους, ενώ θα γίνουν έλεγχοι και στους υπόλοιπους πέντε προβόλους, προκειμένου να διαπιστωθεί αν υπάρχουν και αλλού ζητήματα.

Σε γενικές γραμμές πάντως οι καθηγητές εμφανίστηκαν καθησυχαστικοί τονίζοντας είναι μια σπουδαία γέφυρα από ένα σπουδαίο μελετητή, με την οποία δεν ασχολήθηκε κανείς τα τελευταία 50 χρόνια, ενώ τα έργα τοπικού χαρακτήρα θα εξασφαλίσουν ασφαλή κίνηση στη γέφυρα μέχρι την μόνιμη αποκατάσταση της.

Τέλος, ο Περιφερειάρχης Γιώργος Κασαπίδης αναφερόμενος στο ιστορικό της λήψης της απόφασης για το κλείσιμο είπε πως «έγινε επιτόπια αυτοψία στη γέφυρα, στο σημείο επισκευής των ζημιών όπου και διαπιστώθηκε πρόοδος των εργασιών, αλλά και καταγραφή των οργάνων που μετράνε την ρωγμάτωση, που έχει προκαλέσει μεγάλη ανησυχία για την κατάσταση της γέφυρας. Αυτές οι νέες ενδείξεις ήταν και αυτές που επηρέασαν καθοριστικά τη λήψη της απόφασης.

«Αυτό που θα ήθελα να επισημάνω είναι ότι ήδη έχει δρομολογηθεί μια αναθεωρημένη μελέτη για την αποκατάσταση της ζημιάς, με μεγαλύτερη ενίσχυση σύμφωνα και με τα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί. Ήδη από σήμερα μπαίνει σε εφαρμογή ο σχεδιασμός που αποφασίσαμε σε συσκέψεις που πραγματοποιήθηκαν χθες και προχθές για την κατεύθυνση των οχημάτων στο επαρχιακό οδικό δίκτυο και ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργασίες αναβάθμισης αυτών των οδικών αρτηριών που θα δεχτούν επιπλέον μεταφορικό φορτίο για να διασφαλίσουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό να ασφάλεια των οδηγών, αλλά και την πορεία των αυτοκινήτων σε ασφαλέστερες και ομαλότερες συνθήκες» κατέληξε ο Περιφερειάρχης.

 

Γιάννης Κωσταρέλλας

Μοιραστείτε την είδηση