Σε ρόλο Καλλιτεχνικού Συμβούλου συνεχίζει στο ΔΗΠΕΘΕ ο Μυριανθόπουλος- «Τρικυμία» στο θέατρο από την αδικαιολόγητη καθυστέρηση της ενεργοποίησης επέκτασης της θητείας κατά τρία χρόνια

8 Min Read

Καλλιτεχνικός Σύμβουλος του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης είναι πλέον ο Βασίλης Μυριανθόπουλος, μετά την «μεσοβέζικη» λύση που βρέθηκε για να συνεχίσει να βρίσκεται στο τιμόνι του θεάτρου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021 και να μην ανατραπεί ο προγραμματισμός, εν μέσω της καλοκαιρινής περιοδείας.

Όπως είχε ενημερώσει ο «Χ», η θητεία του -πρώην- Καλλιτεχνικού Διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ, έληξε στις 30 Ιουνίου, χωρίς να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες της διοίκησης του θεάτρου προκειμένου να μην υπάρξει πρόβλημα και να συνεχιστεί η θητεία του ως Διευθυντής έως τις 31.12.2023. Η εν λόγω διαχείριση προκαλεί «τρικυμία» στο ΔΗΠΕΘΕ, αφού το ΔΣ κλήθηκε το βράδυ της Πέμπτης να βρει λύση στο τι θα γίνει με το πρόγραμμα των παραστάσεων που έχει ανακοινωθεί.

Η λύση που βρέθηκε, τελικά, είναι να  συνεχίσει ο Βασίλης Μυριανθόπουλος ως Καλλιτεχνικός Σύμβουλος (κάτι ανάλογο είχε γίνει αρχικά και με τον Λευτέρη Γιοβανίδη) με σύμβαση απευθείας ανάθεσης έργου, η οποία θα λήγει στις 31 Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους. Μέχρι τότε, η Διοίκηση θα εξετάσει την περίπτωση να γίνει επέκταση της θητείας του κ. Μυριανθόπουλου από 1/1/2022 έως 31/12/2023 χωρίς να υπάρξει επαναπροκήρυξη της θέσης.

Ανέβηκαν οι τόνοι στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου

Το βράδυ της Πέμπτης κατά την διάρκεια της συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου του ΔΗΠΕΘΕ, οι τόνοι ανέβηκαν μεταξύ της Αντιδημάρχου Πολιτισμού Ελπίδας Κουϊμτζίδου και του μέλους του ΔΣ Χάρη Κουζιάκη. Αφορμή στάθηκε η παρέμβαση της Αντιδημάρχου μετά την τοποθέτηση του κ. Μυριανθόπουλου, όταν ο τελευταίος επεσήμανε τον κίνδυνο που υπάρχει να μην δοθεί επιχορήγηση από το Υπουργείου Πολιτισμού αν δεν υπάρχει Καλλιτεχνικός Διευθυντής στο Θέατρο.

«Εμείς σας κάναμε μια πρόταση για να βρούμε λύση στο να παραμείνετε στο θέατρο. Αν εσείς δεν θέλετε, πείτε μας να δούμε τι θα κάνουμε» είπε χαρακτηριστικά η κ. Κουϊμτζίδου με τον κ. Κουζιάκη να αντιδρά λέγοντας «τι είναι αυτά που λέτε στον κ. Μυριανθόπουλο, τον απειλείτε με στυλ «αν δεν σ’ αρέσει φύγε; Και ως τι μιλάτε που δεν είστε μέλος το ΔΣ του ΔΗΠΕΘΕ; Ως καλεσμένη βρίσκεστε εδώ». Η κ. Κουϊμτζίδου μετά από αυτά τα λεγόμενα του Χάρη Κουζιάκη που την κατηγόρησε για αντιθεσμική και επιθετική παρέμβαση, αποχώρησε από την συνεδρίαση ενοχλημένη.

Στα όσα είπε ο κ. Μυριανθόπουλος αντέδρασε, όμως, και ο Πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Νίκος Κέφαλος, ο οποίος τον κατηγόρησε πως «κινδυνολογεί χωρίς λόγο». Ο κ. Μυριανθόπουλος επέμεινε πως σύμφωνα με τα όσα έμαθε από το Υπουργείο Πολιτισμού ελλοχεύει ο κίνδυνος της μη επιχορήγησης αν δεν υπάρχει καλλιτεχνικός διευθυντής και πως σε μια τέτοια περίπτωση θα κληθεί ο Δήμος να βάλει το χέρι στην τσέπη. Όσον αφορά στην πρόταση του ΔΣ για την συνέχιση έως το τέλος του 2021, ο κ. Μυριανθόπουλος ξεκαθάρισε πως αποδέχτηκε την πρόταση από την πρώτη στιγμή και ευχαρίστησε το Συμβούλιο.

«Αγκάθι» η λέξη προκήρυξη

Στην πρότασή του ο Πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ Νίκος Κέφαλος ανέφερε πως μετά την λήξη της απευθείας ανάθεσης στο τέλος του 2021 η θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή θα «επαναπροκηρυχθεί». Ο κ. Μυριανθόπουλος ξεκαθάρισε πως αν συμβεί κάτι τέτοιο, θα υπάρξουν μεγάλες καθυστερήσεις και δυσλειτουργία στο όργανο. Ο κ. Κουζιάκης κατέθεσε νέα πρόταση, με την οποία ζήτησε να εξεταστεί η δυνατότητα επέκτασης θητείας έως το 2023 και σε καμία περίπτωση να μην γίνει νέα προκήρυξη θέσης. Τελικά, ομόφωνα αποφασίστηκε να αφαιρεθεί η λέξη «προκήρυξη» και να εξεταστεί η δυνατότητα επέκτασης θητείας.

 Τι συμβαίνει με την προγραμματική σύμβαση με το Υπουργείο Πολιτισμού και την Περιφέρεια για το 2021

Ο κ. Κέφαλος, τον περασμένο Δεκέμβρη, είχε επικαλεστεί την απουσία προγραμματικής σύμβασης, ως λόγο για τον οποίο το διοικητικό συμβούλιο δεν μπορεί να προχωρήσει σε τριετή ανανέωση της σύμβασης του Καλλιτεχνικού Διευθυντή. Όπως τότε είχε αναφέρει «πρόσληψη ή η τριετής ανανέωση της θητείας του Καλλιτεχνικού Διευθυντή απαιτεί έγκριση και έκδοση Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου (Π.Υ.Σ.) από το ΥΠ.ΕΣ., η οποία με τη σειρά της απαιτεί να υπάρχει υπογεγραμμένη Προγραμματική Σύμβαση Πολιτισμικής Ανάπτυξης για την περίοδο που ζητείται η κάλυψη της θέσης του Καλλιτεχνικού Διευθυντή».

Σύμφωνα με τα ισχύοντα και τις παρόμοιες συμβάσεις που υπέγραψαν μέσα στο 2021 τα ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας και Αγρινίου, προκειμένου να υπογραφεί η περιβόητη προγραμματική σύμβαση πολιτισμικής ανάπτυξης (όπως είναι ο πλήρης τίτλος της), για να υποστηριχθεί το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης, θα πρέπει αυτό, μεταξύ άλλων, να διαθέτει καλλιτεχνικό διευθυντή, όπως, επίσης, να λειτουργεί αδιαλείπτως τόσο κατά τη χειμερινή, όσο και κατά τη θερινή θεατρική περίοδο κάθε έτους, και να διατηρεί Κεντρική και Παιδική Σκηνή. Στις προϋποθέσεις ανήκει και η υλοποίηση τριών θεατρικών παραγωγών κατ’ έτος, αλλά και η απασχόληση επαγγελματιών στις παραστάσεις.

Είναι προφανές, λοιπόν, ότι χωρίς καλλιτεχνικό διευθυντή δεν μπορεί να προχωρήσει η περιβόητη σύμβαση, για την οποία, να επαναλάβουμε, ότι δεν έχει λάβει τη σχετική απόφαση ούτε η Περιφέρεια, αφού τον περασμένο Μάρτιο ο Αντιπεριφερειάρχης ΠΕ Κοζάνης Γρηγόρης Τσιούμαρης στην Οικονομική Επιτροπή ζήτησε να αναβληθεί η έγκριση της χρηματοδότησης με 45.000 ευρώ, εκφράζοντας σοβαρό προβληματισμό για τα όσα ειπώθηκαν από τον πρόεδρο του θεάτρου Ν. Κέφαλο σχετικά με διασπάθιση δημοσίου χρήματος κατά την περίοδο καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Λευτέρη Γιοβανίδη.

Στον οικονομικό εισαγγελέα η υπόθεση των «περίσσιων» εισιτηρίων

Στη συνεδρίαση της Πέμπτης, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης αποφάσισε ομόφωνα να αποστείλει στον οικονομικό εισαγγελέα τα στοιχεία που έχει για περίπου 4000 «περίσσια» εισιτήρια που φαίνεται πως αποδίδονται στην παράσταση «Το Τάβλι». Σύμφωνα με τον Πρόεδρο Νίκο Κέφαλο, υπήρξε θέμα με την αρίθμηση των εισιτηρίων και βρέθηκαν κάποια μπλοκ, στα οποία υπάρχουν περισσότερα στελέχη και κάποια που δεν υπάρχουν τα στελέχη των εισιτηρίων που κόπηκαν.

«Από την στιγμή που υπάρχει έστω και μια υπόνοια που ενδεχομένως να αφορά σε κάτι μεμπτό, πρέπει να πάει η υπόθεση στον εισαγγελέα. Δεν υπάρχει μομφή, ούτε υπόνοια για κανένα άτομο, ούτε λόγος για μεθόδευση. Τα συγκεκριμένα στελέχη αποδοθήκαν στην παράσταση «Το Τάβλι»  γιατί πάνω τους ήταν γραμμένη χειρόγραφα ημερομηνία που παιζόταν μια από τις παραστάσεις. Να σημειώσω, όμως, πως άλλα μπορντερό δεν είδαμε σαν επιτροπή» ανέφερε το μέλος του ΔΣ Χάρης Κουζιάκης.

Να σημειωθεί ότι αρχικά το ΔΣ αποφάσισε να παραπέμψει την υπόθεση σε ορκωτό λογιστή (σε αντίθεση με την εισήγηση του προέδρου για παραπομπή στον οικονομικό εισαγγελέα), ο οποίος, όμως, έκρινε εαυτόν αναρμόδιο για αυτού του είδους τη διερεύνηση. Είχε προηγηθεί το πρακτικό ελέγχου επιτροπής που συστάθηκε για να ελέγξει όλα τα οικονομικά στοιχεία της παραγωγής.

40 χρόνια ΔΗΠΕΘΕ

Τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα γεννήθηκαν το 1983 με πρωτοβουλία της Μελίνας Μερκούρη, αντιγράφοντας τη γαλλική εμπειρία και πρακτική ως προς το περιφερειακό μοντέλο διοίκησης. Επρόκειτο για την ιδέα ενός δικτύου δημοτικών θεάτρων που θα αντιστοιχούν σε στρατηγικά επιλεγμένες πόλεις της Ελλάδας, με στόχο να δοθεί στην περιοχή το δικό της θέατρο.

Σχεδόν σαράντα χρόνια από την ίδρυσή τους τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα αναζητούν νέα μορφή και στίγμα. Με συρρικνωμένη χρηματοδότηση η κατάσταση έγινε περισσότερο προβληματική τα τελευταία χρόνια: έλλειψη μόνιμου προσωπικού, δισυπόστατο νομικό καθεστώς, γραφειοκρατικές αγκυλώσεις μιας πολύπλοκης διοικητικής διαδικασίας, επικάλυψη αρμοδιοτήτων, έλλειψη πόρων.

 

Σωκράτης Μουτίδης

Μοιραστείτε την είδηση