O Στέλιος Χλιαράς στο «Χ»: «Θέλουμε να συνδέσουμε τον πολιτισμό με τον τουρισμό»

9 Min Read
Η φωτογραφία είναι του Δημήτρη Βαβλιάρα

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης στο «Χ»

Ο Στέλιος Χλιαράς, ένας νέος άνθρωπος με φρέσκια «ματιά» και χρόνια εμπειρίας στον καλλιτεχνικό χώρο, ανέλαβε πρόσφατα τον ρόλο του καλλιτεχνικού διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης και μίλησε στο «Χ» για το όραμά του. Ένας από τους κύριους στόχους του είναι να συνδυάσει την πολιτιστική δημιουργία με την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής και να φέρει το κοινό πιο κοντά στο θέατρο, επαναφέροντας το ΔΗΠΕΘΕ στην προτίμηση του, ιδιαίτερα στο νεανικό κοινό. Σκοπεύει να «βγάλει» το θέατρο από τους τέσσερις τοίχους, με παραστάσεις σε μη συμβατικούς χώρους, και να αναδείξει την πόλη και τους ανθρώπους της μέσα από έναν συμπεριληπτικό, ενωτικό και δημιουργικό τρόπο.

Όπως δήλωσε, μιλώντας στο «Χ», τα συναισθήματά του από την αρχή ήταν ανάμεικτα, με το αίσθημα της ευθύνης να είναι αυτό που κυριαρχεί. «Η τιμή που μου έγινε να αναλάβω το τιμόνι του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης είναι μεγάλη. Είμαι άνθρωπος της ευθύνης και αρκετά τελειομανής σε ό,τι αναλαμβάνω. Μαζί με τις προσδοκίες των ανθρώπων, ένιωθα ότι έχω ένα βαρύ φορτίο στις πλάτες μου και ελπίζω να ανταποκριθώ στις προσδοκίες του κόσμου. Δεν ξέρω αν θα τα καταφέρω, αλλά θα δουλέψω σκληρά για να το κάνω πραγματικότητα».

Το πρώτο και μεγάλο στοίχημα που είχαν θέσει ήταν να φέρουν ξανά τον κόσμο στο θέατρο. Αν κρίνουμε από τα συνεχόμενα sold out, τις παρατάσεις που έχουν δοθεί και τις διθυραμβικές κριτικές που έχουν λάβει οι παραστάσεις που παρουσιάστηκαν έως τώρα στην Κοζάνη, φαίνεται πως το έχουν κερδίσει. «Το πρώτο μεγάλο στοίχημα ήταν να φέρουμε τον κόσμο πίσω στο θέατρο. Για να το πετύχουμε αυτό, δουλεύαμε με εξαντλητικά ωράρια. Δεν περιμέναμε ο κόσμος να εμπιστευτεί τόσο γρήγορα ξανά το θέατρο, αλλά είμαστε πολύ χαρούμενοι που έγινε», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ο ίδιος υπογράμμισε πως τα τελευταία χρόνια ο κόσμος είχε χάσει την εμπιστοσύνη του στο θέατρο για διάφορους λόγους, μεταξύ των οποίων και η «ζημιά» που προκάλεσε η πανδημία. «Φάνηκε ότι ο κόσμος είχε ανάγκη από μια ελπίδα, από την αίσθηση ότι το ΔΗΠΕΘΕ μπορεί ξανά να είναι αξιόπιστο και να παράγει έργα με καλλιτεχνική ποιότητα, έργα που να αφορούν τον κόσμο και να συνομιλούν με το σήμερα».

Το δεύτερο μεγάλο στοίχημα αφορά την καλλιτεχνική δημιουργία, με μια «βεντάλια» δράσεων που καλύπτει διάφορες ηλικιακές ομάδες και αφορά τόσο τα παιδιά όσο και τους ενήλικες, αλλά και την ανάδειξη τοποθεσιών της περιοχής, όπως η λίμνη Πολυφύτου, ή σημαντικές χρονικές περιόδους της πόλης, όπως οι απόκριες που πλησιάζουν. Παράλληλα, εξετάζονται νέες ιδέες, όπως φεστιβάλ και άλλες πρωτοβουλίες. «Θέλουμε να αναδείξουμε μέρη της πόλης και της ευρύτερης περιοχής που δεν έχουν προβληθεί μέσω του θεάτρου και, γιατί όχι, να φέρουμε και κόσμο από άλλες περιοχές για να τα παρακολουθήσει. Έτσι, ο πολιτισμός θα συνδεθεί με τον τουρισμό, κάτι που αποτελεί μεγάλο στοίχημα και το οποίο, βήμα-βήμα, θέλουμε να πετύχουμε», τόνισε.

Το πρώτο βήμα που θέλει να κάνει ως καλλιτεχνικός διευθυντής είναι να απευθύνει ένα ανοιχτό κάλεσμα σε όλους τους τοπικούς καλλιτέχνες, ερασιτέχνες και επαγγελματίες, να συνεργαστούν με το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης. Είτε πρόκειται για ηθοποιούς, είτε για συντελεστές όπως μουσικοί, σκηνοθέτες, σκηνογράφους, χορογράφους, φωτογράφους κ.ά., ο στόχος είναι να ενταχθούν στις δράσεις του θεάτρου. «Θέλουμε να δούμε ποια project μπορούμε να δημιουργήσουμε, ώστε να εντάξουμε τις δημιουργικές ιδέες όλων των ανθρώπων της περιοχής στο πρόγραμμα που θα ανακοινώσουμε σύντομα για το επόμενο διάστημα», σημείωσε.

Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι πολύ σημαντικό το ΔΗΠΕΘΕ να κάνει ένα «άνοιγμα» στο νεανικό κοινό, κάτι που μπορεί να επιτευχθεί με τη συνεργασία νέων σκηνοθετών και συνεργατών που φέρουν αυτή τη φρέσκια, νεανική «ματιά». Αυτοί θα δημιουργήσουν παραστάσεις που όχι μόνο θα απευθύνονται στους νέους, αλλά θα είναι και φτιαγμένες από νέους καλλιτέχνες. «Έχει σημασία οι καλλιτέχνες που θα συνεργαστούν μαζί μας να εκπροσωπούν τη νέα γενιά και να φέρνουν φρέσκες ιδέες. Θέλουμε να κάνουμε παραστάσεις εκτός του χώρου του θεάτρου, σε μη συμβατικούς χώρους, κάτι που απευθύνεται στο νεανικό κοινό και παρουσιάζεται σε μεγαλύτερες θεατρικές κοινότητες, όπως της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Η εμπειρία μου έχει δείξει πως όταν προσφέρεις κάτι διαφορετικό στο κοινό, το αναζητά και το ψάχνει», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στις σκέψεις του είναι επίσης να επαναφέρει τη σκηνή της άγονης γραμμής, δηλαδή τις παραστάσεις που δίνονταν σε απομακρυσμένα χωριά και περιοχές, μια πρωτοβουλία που είχε ξεκινήσει ο σπουδαίος Κοζανίτης θεατράνθρωπος Γιάννης Καραχισαρίδης. «Είναι κάτι με το οποίο ξεκίνησα κι εγώ τα πρώτα μου θεατρικά βήματα και θέλουμε να το επαναφέρουμε. Είναι ακόμη σε επίπεδο σκέψης, αλλά είναι επιθυμία μου να γίνει και να το συνδυάσουμε με την εφηβική σκηνή», εξηγεί.

Όπως αναφέρει, ο πολιτισμός αποτελεί ένα κοινωνικό αγαθό ζωτικής σημασίας. «Ο άνθρωπος έχει ανάγκη την τέχνη για να μπορέσει να ζήσει, για το ευ ζην και για να επιβιώσει στους δύσκολους καιρούς που ζούμε. Η τέχνη μπορεί να προσφέρει στους θεατές κάτι διαφορετικό, να τους παρηγορήσει, να τους ταξιδέψει και να τους δείξει ότι ένας άλλος κόσμος είναι εφικτός. Ο κόσμος του “μαζί”. Η τέχνη μπορεί να γίνει φυλακτό για τον άνθρωπο, κάτι που μπορεί να πάρει μαζί του», σημειώνει.

Ένα ακόμα σχέδιο που θα ήθελε να υλοποιήσει, με τη συνεργασία των τοπικών αρχών, για τη λειτουργία του ΔΗΠΕΘΕ στην πλήρη του διάσταση, είναι η δημιουργία ενός χώρου αποκλειστικά για τις δραστηριότητες του θεάτρου. Αυτή τη στιγμή, τα εργαστήρια και οι πρόβες πραγματοποιούνται στην Αίθουσα Τέχνης, η οποία φιλοξενεί και τις περισσότερες πολιτιστικές δραστηριότητες του Δήμου Κοζάνης. «Ως ΔΗΠΕΘΕ, θεωρώ ότι αντιμετωπίζουμε ένα πρόβλημα στέγης. Διαθέτουμε μια αίθουσα θεάτρου στην οποία συστεγάζονται όλες οι πολιτιστικές δραστηριότητες του δήμου και των φορέων του. Αυτό, σε διάφορες περιόδους, μπορεί να προκαλέσει υπερφόρτωση και ίσως ο χώρος να μην είναι επαρκής. Ο Δήμος χρειάζεται μια επιπλέον αίθουσα που θα στεγάζει αποκλειστικά τις δραστηριότητες του ΔΗΠΕΘΕ. Χρειαζόμαστε ένα κατάλληλο χώρο προβών και εργαστηρίων με συνεχόμενο ωράριο, που να μην συγχέεται με άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις, όπως παραστάσεις, συναυλίες και φιλοξενούμενες παραγωγές», εξηγεί.

Επιπλέον, ανέφερε πως η Αίθουσα Τέχνης χρειάζεται μια ριζική ανακαίνιση σε κάποιους από τους χώρους της, όπως τα καμαρίνια, οι τουαλέτες των καλλιτεχνών, το φουαγιέ και ο χώρος στον ημιώροφο που φιλοξενεί γραφεία. «Ο χώρος στον ημιώροφο, όπου βρίσκονται τα γραφεία, αρχικά προοριζόταν για φουαγιέ. Για εμένα, θα πρέπει να στεγαστεί εκεί ένα σύγχρονο και όμορφο φουαγιέ του θεάτρου, το οποίο θα έχει πολλαπλές χρήσεις. Θα μπορούσε να περιλαμβάνει χώρο καφέ, βιβλιοθήκη και κυλικείο. Χρειαζόμαστε έναν φιλικό προς το κοινό χώρο φουαγιέ. Είναι απαραίτητο να ανακατασκευαστεί το κτίριο της Αίθουσας Τέχνης και να μετατραπεί σε έναν πραγματικό, σύγχρονο χώρο πολιτισμού», τόνισε.

Τέλος, ο ίδιος τονίζει την επιθυμία του για ένα ΔΗΠΕΘΕ σε διαρκή αλληλεπίδραση με την κοινωνία, που θα λειτουργεί συνεκτικά, ενισχύοντας τους κοινωνικούς ιστούς και τις σχέσεις μεταξύ ανθρώπων, φορέων, συλλογικοτήτων και καλλιτεχνών της πόλης. «Θέλουμε ένα ΔΗΠΕΘΕ που θα κερδίσει την εμπιστοσύνη των ανθρώπων διαχρονικά, θα φέρει τη σφραγίδα του σε ό,τι κάνει, θα κερδίσει την αξιοπιστία του πανελλαδικά και θα έχει συνεχή δραστηριότητα σε όλη την περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας. Επιδιώκουμε να είναι σε διαρκή επικοινωνία και αλληλεπίδραση με τα σύγχρονα καλλιτεχνικά κέντρα, το οποίο θα στηρίζει τους ανθρώπους της πόλης, αλλά ταυτόχρονα θα τους προσφέρει τη δυνατότητα να έρχονται σε επαφή με νέα ρεύματα και μορφές τέχνης, σκηνοθέτες και καλλιτέχνες από τα μεγάλα καλλιτεχνικά κέντρα» καταλήγει.

Θένια Βασιλειάδουwww.xronos-kozanis.gr

Μοιραστείτε την είδηση