Στην τελική ευθεία η παραχώρηση των 22 περιφερειακών αεροδρομίων
Στην τελική ευθεία βρίσκεται η προετοιμασία του σχεδίου παραχώρησης των 22 μικρότερων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, με το Υπερταμείο να δρομολογεί διαγωνισμό για τις αρχές του 2026. Ανάμεσα σε αυτά, περιλαμβάνονται και τα δύο αεροδρόμια της Δυτικής Μακεδονίας, Κοζάνης και Καστοριάς, τα οποία παρουσιάζουν μικρή επιβατική κίνηση, αλλά για την τοπική αυτοδιοίκηση και κοινωνία, θεωρούνται κρίσιμα για την αεροπορική συνδεσιμότητα της περιοχής.
Παρά τις δυνατότητες που παρουσιάζουν, εφόσον αντιμετωπιστούν με σοβαρότητα, για την εξυπηρέτηση εσωτερικών πτήσεων και τη στήριξη της τοπικής ανάπτυξης, οι αερολιμένες «Φίλιππος» (Κοζάνη) και «Αριστοτέλης» (Καστοριά) λειτουργούν με πεπαλαιωμένες υποδομές και πολύ περιορισμένα δρομολόγια (άγονη γραμμή), κυρίως λόγω χαμηλής ζήτησης. Η κατάσταση αυτή, προκαλεί έναν «σιωπηλό» προβληματισμό στους φορείς της περιοχής εδώ και χρόνια, καθώς η απουσία επαρκούς αεροπορικής σύνδεσης είναι ένας από τους παράγοντες που συμβάλλει στην εξωστρέφεια και στον τουρισμό της Δυτικής Μακεδονίας.
Ωστόσο, όλα αυτά τα χρόνια δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική παρέμβαση, παρά μόνο συζητήσεις και επαφές που τελειώνουν στην έκδοση δελτίων τύπου με τίτλο «εποικοδομητικές συναντήσεις για την ανάπτυξη των αεροδρομίων». Αξίζει να σημειωθεί πως στο αεροδρόμιο της Καστοριάς, μετά από πολλά χρόνια, φαίνεται πως θα προχωρήσει η ολοκλήρωση του πύργου ελέγχου του «Αριστοτέλη».

Σχέδιο αξιοποίησης με ιδιωτική συμμετοχή
Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες, το Υπερταμείο επεξεργάζεται ένα μοντέλο παραχώρησης με τη μορφή clusters, όπου τα αεροδρόμια θα ομαδοποιηθούν ώστε να περιλαμβάνουν τόσο δυναμικά όσο και λιγότερο ελκυστικά σημεία. Έτσι, έσοδα από τουριστικά αεροδρόμια όπως η Πάρος ή η Νάξος, αναμένεται να «στηρίξουν» τη συντήρηση και τη λειτουργία υποδομών όπως της Κοζάνης και της Καστοριάς.
Οι αερολιμένες της Δυτικής Μακεδονίας απαιτούν σημαντικά έργα αναβάθμισης, από την συντήρηση ή ανακατασκευή του διαδρόμου αποπροσγείωσεων του «Φίλιππου» έως την εκσυγχρόνιση των κτιριακών εγκαταστάσεων και των δυο αεροδρομίων, ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις, να γίνουν ελκυστικά και να μπορούν να υποδεχτούν πτήσεις μικρών και μεσαίων αποστάσεων.
ΣΔΙΤ και πιθανή συμμετοχή του Δημοσίου
Λόγω του υψηλού κόστους επενδύσεων και της περιορισμένης εμπορικής βιωσιμότητας των αεροδρομίων Κοζάνης και Καστοριάς, εξετάζεται έντονα το ενδεχόμενο σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), όπου το Δημόσιο θα διατηρεί συμμετοχή και θα συμβάλλει στη χρηματοδότηση των έργων υποδομής, ενώ η λειτουργία και η συντήρηση θα αναληφθούν από ιδιώτες επενδυτές.
Πηγές αναφέρουν πως μεταξύ των πιθανών συμμετεχόντων στον επικείμενο διαγωνισμό είναι:
- η κοινοπραξία Fraport – Κοπελούζου (που ήδη διαχειρίζεται 14 περιφερειακά αεροδρόμια),
- η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR,
- ο όμιλος AKTOR, καθώς και
- επενδυτικά σχήματα που συνδέονται με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

Τοπική σημασία – Εθνική πρόκληση
Η αναβάθμιση των αεροδρομίων της Κοζάνης και Καστοριάς πέραν από κοινωνική σημασία, έχουν και οικονομική διάσταση. Σε συνδυασμό με τους οδικούς άξονες «Εγνατία Οδό» και «Ε65» αλλά και λόγω των διασυνοριακών αναγκών, η λειτουργία ενός σύγχρονου αεροδρομίου μπορεί να ενισχύσει την τουριστική δραστηριότητα, τις εμπορικές συναλλαγές και τη διασύνδεση με τα Βαλκάνια.
Μεγάλος είναι ο προβληματισμός για το αεροδρόμιο της Κοζάνης που έχει λίγες δυνατότητες ανάπτυξης (πολύ δύσκολη έως ασύμφορη η επέκταση του διαδρόμου αποπροσγειώσεων) που έχασε την ευκαιρία των επενδύσεων της ιδιωτικής Egnatia Aviation και της ανάπτυξης του με προσανατολισμό την γενική αεροπορία. Άλλωστε στις κλειστές συσκέψεις του αρμόδιου υπουργείου, όταν τίθεται το θέμα των δυο αεροδρομίων δεν είναι λίγες οι φωνές που υποστηρίζουν πως η Δυτική Μακεδονία δεν «σηκώνει» δυο αεροδρόμια, με την ζυγαριά να δείχνει υπέρ της διατήρησης του «Αριστοτέλη».
Το μεγάλο στοίχημα παραμένει η εξεύρεση ενός βιώσιμου μοντέλου που θα εξασφαλίσει χρηματοδότηση, χωρίς να επιβαρυνθούν δυσανάλογα τα δημόσια ταμεία, και παράλληλα θα διατηρήσει τον δημόσιο χαρακτήρα των κρίσιμων αεροπορικών υποδομών στις λιγότερο αναπτυγμένες περιοχές της χώρας.
Σωκράτης Μουτίδης – www.xronos-kozanis.gr