Γκρίζα η εικόνα στην αγορά καυσίμου σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη πρατηρίου Γιάννη Χλιάπα

 

Σταθερά ανοδική είναι η πορεία των τιμών στα καύσιμα και, όπως όλα δείχνουν, έτσι θα συνεχίσουν και το επόμενο διάστημα. Οι πολιτικές εξελίξεις παγκοσμίως και το περιβάλλον που διαμορφώνεται με το φυσικό αέριο στην Ευρώπη, κάνουν τη βενζίνη να τραβά την ανηφόρα και τους πολίτες είτε να τραβούν «χειρόφρενο» στα οχήματά τους, είτε να περιορίζουν σημαντικά τις μετακινήσεις τους.

«Όλο το γεωπολιτικό «πακέτο» που έχει διαμορφωθεί, δημιουργεί μια τεράστια αναστάτωση στην αγορά και δυστυχώς σε συνδυασμό με τον πληθωρισμό, ο οποίος διατηρεί υψηλά τις διαφορές στην ισοτιμία και την αγοραστική δύναμη, έχει αυτό το αποτέλεσμα» τονίζει, μιλώντας στο «Χ», ο ιδιοκτήτης πρατηρίου καυσίμων στην Κοζάνη, Γιάννης Χλιάπας. Ο ίδιος εκτιμά πως αν η κυβέρνηση προχωρήσει σε μείωση ΦΠΑ ή μείωση του ειδικού φόρου Κατανάλωσης σε όλα τα καύσιμα (κάτι το οποίο είναι πάγιο αίτημα των ομοσπονδιών και των πρατηριούχων) τα κρατικά ταμεία «θα δουν εισροές και ζεστό χρήμα, λόγω της κίνησης που θα πολλαπλασιαστεί. Όσον αφορά στην περιοχή μας και τα μεγάλα έργα που έχουν εξαγγελθεί, περιμένουμε να τα δούμε, μήπως αυτό καταφέρει και ανοίξει την αγορά και μπορέσουμε να κινηθούμε, γιατί πραγματικά δεν έχουμε δουλειά». Ο κ. Χλιάπας εμφανίζεται εξοργισμένος με την φράση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Θ. Σκυλακάκου «τα καύσιμα, τα πιο φτωχά νοικοκυριά τα χρησιμοποιούν πολύ λιγότερο, γιατί δεν έχουν αυτοκίνητο, ο βαρύς φόρος στα καύσιμα είναι στη βενζίνη και είναι τεράστιος αλλά τα φτωχά νοικοκυριά δεν έχουν αυτοκίνητο».

Ο κ. Χλιάπας προτείνει να εφαρμοστεί στη χώρα το σύστημα που ισχύει στο Βέλγιο, όπου το κράτος με την μείωση του πληθωρισμού φρόντισε να μειώσει και τις τιμές, αναπροσαρμόζοντας την αγορά. «Όσο φθηνότερο είναι το καύσιμο, τόσο λιγότερο είναι το λαθρεμπόριο» τονίζει.

Η περιγραφή που κάνει για τα πρατήρια καυσίμων είναι γκρίζα, αφού όπως λέει, η καταναλωτική κίνηση δεν επαρκεί πλέον για να είναι βιώσιμα: «Ειδικοί φόροι ανά κυβικό (750 ευρώ κατά μέσο όρο στα καθαρά καύσιμα, 430 στο αέριο κίνησης, 280-330 στη θέρμανση), ανεβάζουν πάρα πολύ τις τιμές κάνοντας τον μέσο όρο τιμής της αμόλυβδης να είναι αυτή τη στιγμή στο 1.819. Του diesel κίνησης στο 1.561, του αερίου κίνησης στο 1.060, του φυσικού αερίου στο 1.266 και της θέρμανσης στο 1.225 ενώ το βαρέλι έχει μια μικρή πτώση κάνοντας απλησίαστα τα καύσιμα για τον μέσο καταναλωτή. Όλο αυτό που βιώνουμε σαν αγορά έρχεται να συμπληρωθεί με τη μείωση της κατανάλωσης και δημιουργεί πρόβλημα βιωσιμότητας σε πολλές επιχειρήσεις, ιδίως σε αυτές που έχουν πολύ προσωπικό».

Όσον αφορά στο πετρέλαιο θέρμανσης, την τελευταία δεκαετία παρουσιάζει μια πτώση 65%, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται σε άλλες μορφές ενέργειας. «Οι μορφές αυτές θα έλεγα πως είναι πιο ρυπογόνες, αλλά φθηνότερες από το πετρέλαιο. Ο καταναλωτής δεν μπορεί να κάψει πετρέλαιο όταν η τιμή του σήμερα είναι στο 1,233. Τα πρατήρια, όμως, υποφέρουν καθώς τα κέρδη τους δεν ξεπερνούν το 3% – 4% μεικτού κέρδους. Για να μπορέσει να επιζήσει ένα πρατήριο πρέπει να έχει τεράστιες καταναλώσεις» καταλήγει ο κ. Χλιάπας και καλεί τους καταναλωτές να προσέχουν και να πονηρεύονται με το «φθηνό» καύσιμο.

Θένια Βασιλειάδου