ον κύκλο των θερινών προβολών του συνέχισε ο Φιλοπρόοδος Σύλλογος Κοζάνης με την κατά πολλούς κορυφαία ταινία του μετρ του σασπένς Άλφρεντ Χίτσκοκ. Το «Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων» (North by northwest -1959) είναι ένα φιλμ που από το πρώτο έως το τελευταίο λεπτό κρατάει τις αισθήσεις σου σε μία απολαυστική εγρήγορση, παραμένοντας ένα από τα κλασικά αριστουργήματα του σινεμά που πάντα θέλουμε να βλέπουμε. Πρωταγωνιστές ήταν οι Κάρι Γκραντ, Εύα Μαρί Σεντ, Τζέιμς Μέισον και Μάρτιν Λαντάου.
Ήταν η προ τελευταία ταινία στο θερινό πρόγραμμα εκδηλώσεων του συλλόγου και το φινάλε θα γίνει την επόμενη Τετάρτη με την ταινία «Χαμένες προσδοκίες», η οποία είχε αναβληθεί λόγω των κακών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν. Ο σύλλογος συνεχίζει να δείχνει το κοινωνικό του προφίλ, μαζεύοντας είδη πρώτης ανάγκης για τους πλημμυροπαθείς στη Θεσσαλία έως την Πέμπτη το βράδυ, ενώ όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του συλλόγου Τάσος Γκλούμπος «αυτό δεν φτάνει, είναι μόνο η αρχή και θα ακολουθήσουν και άλλες δράσεις καθώς οι ανάγκες τους θα αυξάνονται και πρέπει να είμαστε δίπλα σε αυτόν τον κόσμο που δοκιμάζεται».
Η ταινία
Ο Ρότζερ Θόρνχιλ, ένας φιλήσυχος διαφημιστής, θα πέσει από ένα λάθος θύμα απαγωγής μιας συμμορίας κατασκόπων, οι οποίοι νομίζουν ότι ο Θόρνχιλ είναι ο ανύπαρκτος πράκτορας της ΣΙΑ, Τζορτζ Κάπλαν.
Ο Ρότζερ θα δραπετεύσει, αλλά θα πρέπει να βρει τον Κάπλαν για να μπορέσει να αποδείξει την αθωότητά του, καθώς τον κατηγορούν για έναν φόνο που ποτέ δεν διέπραξε. Προσπαθεί λοιπόν να διερευνήσει μόνος του την υπόθεση, και καταδιωκόμενος από τους πάντες και τα πάντα μπλέκει σε μια περιπέτεια από τη μια ως την άλλη άκρη της Αμερικής.
Ο Χίτσκοκ, έχοντας ως αφετηρία τη σύγχυση του πρωταγωνιστή του, καθοδηγεί την ταινία σε διαδοχικές απολαυστικές μεταβολές του αφηγηματικού ύφους. Ξεκινάει ως ένα πολιτικό θρίλερ (με σαφείς ψυχροπολεμικές νύξεις), εξελίσσεται σε μια καταιγιστική κατασκοπική περιπέτεια (που επηρέασε χαρακτηριστικά το μεταγενέστερο «Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007 Εναντίον δρος No»), προτού εξελιχθεί σε ένα παθιασμένο ρομαντικό δράμα. Και, παράλληλα, η προσοχή μένει επικεντρωμένη σε έναν κεντρικό χαρακτήρα που προσπαθεί με νύχια και με δόντια να μην παραδοθεί στην τρέλα. Ακόμα και όταν, απ’ το πουθενά, του επιτίθεται ένα αεροπλάνο.
Μπορεί να έχουν περάσει πάνω από 60 χρόνια από την πρεμιέρα της ταινίας, ο λόγος όμως που παραμένει σπουδαία δεν οφείλεται μόνο στον τρόπο που αριστοτεχνικά ισορροπεί συστατικά αντίθετα μεταξύ τους. Μία ουσιαστικότερη αιτία αφορά στο πώς εντάσσει εγκεφαλικά το θεατή στο παιχνίδι της αγωνίας, στην ταύτιση με έναν ήρωα που ταυτόχρονα είναι μικροσκοπικός και γίγαντας. Κι έπειτα, το φιλμ υπενθυμίζει έμμεσα ότι όπως ο άμοιρος διαφημιστής δε φοβάται να εγκαταλείψει την καριέρα του για το άγνωστο, έτσι και εμείς ικανοποιούμε την άσβεστη επιθυμία μας για διαφυγή πηγαίνοντας στον κινηματογράφο.
Στην 32η τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ το «Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων» ήταν υποψήφιο για τρία βραβεία Όσκαρ (πρωτότυπου σεναρίου, μοντάζ και καλλιτεχνικής διεύθυνσης), το 1995 επιλέχθηκε από τη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου για να διατηρηθεί στο Εθνικό Μητρώο Ταινιών των Ηνωμένων Πολιτειών ως «πολιτιστικά, ιστορικά ή αισθητικά σημαντική», κατατάχθηκε στην 13η θέση στη λίστα του BBC το 2015 με τις 100 καλύτερες αμερικανικές ταινίες, ενώ το 2022 το περιοδικό «Time Out» την θεώρησε ως την καλύτερη ταινία θρίλερ που γυρίστηκε ποτέ.
Θένια Βασιλειάδου – www.xronos-kozanis.gr