Ξεκίνησαν από χθες οι εργασίες στην Υψηλή Γέφυρα Σερβίων με την επικαιροποιημένη μελέτη

10 Min Read

Άμεσες λύσεις ζητούν οι τοπικές κοινωνίες που κυρίως πλήττονται

Πολλές είναι παράπλευρες απώλειες από το κλείσιμο της γέφυρας των Σερβίων, οι οποίες κάνουν την εμφάνισή τους η μια πίσω από την άλλη.

Από τις σημαντικότερες εξ αυτών το θέμα της μετακίνησης των μαθητών και ειδικά όσων φοιτούν στην Γ’ Λυκείου, για τους οποίους θα ζητηθεί ένταξη σε ειδικό καθεστώς, αλλά και το μεγάλο πλήγμα που θα υποστούν οι αγροτικοί συνεταιρισμοί και άλλες επιχειρήσεις (όπως η ΜΕΤΕ που έχει ήδη διακόψει τις μεταφορές λιγνίτη) για τις οποίες η διέλευση οχημάτων από την Γέφυρα των Σερβίων είναι ζωτικής σημασίας.

Στο χθεσινό δημοτικό Συμβούλιο Σερβίων, ο Δήμαρχος Χρ. Ελευθερίου πρότεινε και έγινε δεκτό από το σώμα αίτημα συνάντησης των δημάρχων των δύο δήμων και του προέδρου της ΚΕΔΕ με τον πρωθυπουργό, προκειμένου να βρεθούν λύσεις που θα ανακουφίσουν την κατάσταση.

 

Ένα κομμάτι ξύλου που βρέθηκε εκεί από κατασκευαστική αμέλεια από το στάδιο κιόλας της κατασκευής της Υψηλής Γέφυρας Σερβίων αποτελεί τη βασική αιτία για την εισχώρηση νερών από το κατάστρωμα σύμφωνα με τον καθηγητή του ΑΠΘ Κωνσταντίνο Κατάκαλο που μαζί με τον Καθηγητή του Πανεπιστημίου της Πάτρας Γιώργο Πανέτσο και τους μηχανικούς της Περιφέρειας έχουν αναλάβει να φέρουν εις πέρας το δύσκολο έργο της διαχείρισης του προβλήματος της Γέφυρας των Σερβίων.

Πρόκειται για ένα τοπικό πρόβλημα που αν όλα εξελιχθούν, όπως προγραμματίζεται, το αργότερο σε δύο μήνες, η γέφυρα θα δοθεί και πάλι στην κυκλοφορία και θα πρέπει να ακολουθήσει η συνολική αποκατάστασή της σε δεύτερο χρόνο.

Όπως διαβεβαίωσε ο Περιφερειάρχης, από τη Δευτέρα 20 Μαρτίου, ο ανάδοχος έχει εγκατασταθεί ήδη και προχωρά τις επισκευαστικές εργασίες, σύμφωνα με την ανανεωμένη μελέτη που του έχει παραδοθεί από τους καθηγητές.

Αυτά σε ό,τι αφορά στο μέτωπο των εργασιών, γιατί παράλληλα μαίνεται η «φωτιά» και στο μέτωπο των… αποκλεισμένων Δήμων Σερβίων και Βελβεντού.

Στα Σέρβια το βράδυ του περασμένου Σαββάτου έγινε ενημέρωση των πολιτών στο κατάμεστο Πολιτιστικό Κέντρο. Στην έκτακτη συνέλευση ενημέρωσης συμμετείχαν κάτοικοι και αιρετοί των δύο Δήμων, προκειμένου να συζητήσουν για τα προβλήματα που προέκυψαν από το κλείσιμο της Γέφυρας Σερβίων. Ενημερωτική συνάντηση θα γίνει και την ερχόμενη Πέμπτη στο Βελβεντό στις 12 το μεσημέρι στο Πνευματικό Κέντρο.

Γ. Κασαπίδης: Πολλά από τα οποία προέκυψαν δεν ήταν δυνατόν να φανούν πριν

Φωτογραφίες από τα προβληματικά σημεία της γέφυρας, καθώς και το ιστορικό που οδήγησε στη λήψη της απόφασης παρουσίασε ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Κασαπίδης. Μάλιστα, ο κ. Κασαπίδης απέδωσε το γεγονός ότι πολλά από όσα προέκυψαν δεν ήταν δυνατόν να φανούν προηγουμένως.

«Αυτό που θα ήθελα να επισημάνω είναι ότι ήδη έχει δρομολογηθεί μια αναθεωρημένη μελέτη για την αποκατάσταση της ζημιάς, με μεγαλύτερη ενίσχυση σύμφωνα και με τα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί. Ήδη από σήμερα μπαίνει σε εφαρμογή και ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργασίες αναβάθμισης αυτών των οδικών αρτηριών που θα δεχτούν επιπλέον μεταφορικό φορτίο για να διασφαλίσουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό να ασφάλεια των οδηγών, αλλά και την πορεία των αυτοκινήτων σε ασφαλέστερες και ομαλότερες συνθήκες» είπε ο Περιφερειάρχης.

Δήμαρχος Σερβίων: Άμεσες λύσεις τώρα

Άμεσες λύσεις εδώ και τώρα ζήτησε ο Δήμαρχος Σερβίων Χρήστος Ελευθερίου, ο οποίος στάθηκε ιδιαίτερα στην δημιουργία τομέα ΕΚΑΒ στα Σέρβια και στην ανάγκη της αντιμετώπισης των τρεχουσών καταστάσεων με οποιοδήποτε κόστος, προκειμένου να μη διαρραγεί η ενότητα του Δήμου. Επιπλέον ο κ. Ελευθερίου ζήτησε και την άμεση συντήρηση των παραλίμνιων δρόμων.

Γ. Αμανατίδης: Εθνικής διάστασης το ζήτημα

Σε πρόγραμμα στήριξης της περιοχής που θα συνδυαστεί με την ένταση των επιπτώσεων από το κλείσιμο της γέφυρας και με αιτία αυτό το γεγονός, πρότεινε ο βουλευτής Γιώργος Αμανατίδης. Επίσης, ο βουλευτής αναφέρθηκε και σε μετατόπιση των υποχρεώσεων των επιχειρηματιών της περιοχή,  ώστε να μπορούν να αντεπεξέλθουν, ενώ είπε ότι πρόκειται για ένα εθνικής διάστασης ζήτημα που πρέπει να ενταχθεί στις εθνικές προτεραιότητες και να βαρύνει τον εθνικό κορβανά. Τέλος, πρότεινε να  γίνει με έκτακτες διαδικασίες.

Β. Βρυζίδου: Ανάγκη για συγκροτημένο προγραμματισμό

Τη συστράτευση των  δυνάμεων και την ανάγκη για συγκροτημένο προγραμματισμό για τη διαχείριση με τον καλύτερο τρόπο και τις μικρότερες συνέπειες έθεσε ως βασικό θέμα η βουλευτής της Ν.Δ. Βίκυ Βρυζίδου.

Στ. Κωνσταντινίδης: Θεέ μου από τι γλυτώσαμε

«Θεέ μου από τι γλυτώσαμε» αναφώνησε ο βουλευτής Στάθης Κωνσταντινίδης, παίρνοντας το λόγο, ενώ συνέχισε «ευτυχώς που δεν θρηνήσαμε θύματα και προλάβαμε τις ακόμα βαρύτερες συνέπειες από μια τέτοια καταστροφή. Πόσο πιο επώδυνες θα ήταν οι συνέπειες αν δεν είχαμε προλάβει να καταγράψουμε το πρόβλημα».

Κ. Βέττα: Επιπλέον προβλήματα σε μια ήδη παραμελημένη περιοχή

«Η κατάσταση αυτή προκαλεί κοινωνικά και άλλα επιπλέον προβλήματα σε μια παραμελημένη περιοχή. Δυστυχώς ο νομός θα χωριστεί σε δύο μέρη και οι περιοχές μας οδηγούνται σε απομόνωση» είπε παίρνοντας το λόγο η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Καλλιόπη Βέττα ασκώντας ταυτόχρονα κριτική σε Περιφερειακή Αρχή και κυβέρνηση ότι δεν έκαναν τίποτα αυτά τα τέσσερα χρόνια.

Καθησυχαστικοί εμφανίστηκαν οι καθηγητές

«Με τις επιθεωρήσεις του 2020 και του 2021 που έγιναν  για πρώτη φορά στη γέφυρα, γιατί μέχρι τότε όλες οι κρίσεις και όλα τα συμπεράσματα ήταν από παρατήρηση από το κατάστρωμα, όπου εκεί ήταν ορατές μόνο κάποιες βυθίσεις, μας δόθηκε η ευκαιρία να κάνουμε μία σύντομη, αλλά από κοντινή απόσταση παρατήρηση της γέφυρας με ειδικό μηχάνημα. Στη δεύτερη επιθεώρηση του 2021 βρήκαμε μια σοβαρή διάρρηξη στο τμήμα που μας απασχολεί αυτή τη στιγμή, στον ακραίο 7ο σπόνδυλο του προβόλου Ν6» ανέφερε ο Καθηγητής Πανέτσος, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου που δόθηκε την περασμένη Παρασκευή, παρουσιάζοντας το ιστορικό της υπόθεσης και τονίζοντας πως δόθηκε βαρύτητα πρώτα στο συγκεκριμένο ζήτημα της Γέφυρας καθώς ιεραρχήθηκε ως το πλέον κρίσιμο.

«Εγκαταστάθηκε ο εργολάβος και στην πρώτη φάση που είχαμε ως στόχο να εφαρμόσουμε την ενίσχυση, διερευνήσαμε τον τένοντα για να μην τον τραυματίσουμε. Κάναμε καταστροφική αποκάλυψη περίπου 10-15εκ. κι εκεί ο εργολάβος βρήκε την Πέμπτη 9 Μαρτίου τους δύο από τους τέσσερις τένοντες που κρατούν τον 7ο σπόνδυλο λιωμένους. Άρα αμέσως άλλαξε η εικόνα μας για το τμήμα, το οποίο δεν ήταν απλά κρίσιμο, αλλά οριακό γιατί έχει την μισή περίπου αντοχή από την αρχική. Τα σχοινιά (οι τένοντες) που κρατούν τον 7ο σπόνδυλο, που είναι μόλις 3,5 μέτρα, αλλά αυτός με τη σειρά του κρατάει τα 40 μέτρα του επόμενου, δεν μπορούν να κρατήσουν για πολύ ακόμη με ασφάλεια» είπε ο κ. Πανέτσος.

Όπως εν συνεχεία ενημέρωσε «αρχικά τέθηκαν εκτός κυκλοφορίας τα οχήματα άνω των 3,5 τόνων και μετά από και τις αυτοψίες Δευτέρας και Τρίτης όπου είδαμε να έχει προχωρήσει το φαινόμενο, ενώ και ρωγμόμετρο έδειξε εξέλιξη, οδηγηθήκαμε στο συμπέρασμα πως η κατάσταση είναι απολύτως οριακή και θα πρέπει να ληφθούν όλα τα μέτρα. Δεν εισηγηθήκαμε εμείς να κλείσει η γέφυρα αλλά ήταν συνεπαγόμενο της τελευταίας μας αξιολόγησης».

Για το θέμα της αποκατάστασης ο κ. Πανέτσος συμπλήρωσε πως «έχουμε αποφασίσει να μην πάμε σε ενίσχυση του τμήματος, αλλά σε πλήρη αποκατάσταση του σαν να ήταν ήδη κατεστραμμένο πλήρως. Είναι ένα έργο απλό, οικονομικό και μπορεί να γίνει τις επόμενες εβδομάδες. Μέσα στο σαββατοκύριακο προσπαθούμε να δώσουμε οδηγίες στον εργολάβο, ώστε να παραγγείλει τα πιο εύκολα διαθέσιμα υλικά ώστε να κάνουμε αυτό το τοπικό έργο, που θα αποκαταστήσει την ασφάλεια. Αν όλα εξελιχθούν ομαλά εντός 2-3 εβδομάδων μπορεί να ξαναδοθεί ο δρόμος στην κυκλοφορία».

Σε ό,τι αφορά στο θέμα της προμήθειας του ψηφιακού μηχανήματος που θα παρακολουθεί την εξέλιξη των ρωγμών τονίστηκε ότι αυτό αναμένεται να παραλειφθεί άμεσα.  Τα επόμενα βήματα περιλαμβάνουν την τοποθέτηση του καταγραφικού συστήματος, την επικαιροποίηση των μελετών και την υλοποίησή τους, ενώ θα γίνουν έλεγχοι και στους υπόλοιπους πέντε προβόλους, προκειμένου να διαπιστωθεί αν υπάρχουν και αλλού ζητήματα.

Σε γενικές γραμμές πάντως οι καθηγητές εμφανίστηκαν καθησυχαστικοί τονίζοντας είναι μια σπουδαία γέφυρα από ένα σπουδαίο μελετητή, με την οποία δεν ασχολήθηκε κανείς τα τελευταία 50 χρόνια, ενώ τα έργα τοπικού χαρακτήρα θα εξασφαλίσουν ασφαλή κίνηση στη γέφυρα μέχρι την μόνιμη αποκατάσταση της.

 

Σωκράτης Μουτίδης- Γιάννης Κωσταρέλλας

Μοιραστείτε την είδηση