Συστήματα αποτροπής συγκρούσεων αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο του έργου «Life Safe Crossing»
Τα τροχαία αποτελούν το συχνότερο αίτιο θανάτου της καφέ αρκούδας, την οποία συναντάμε αρκετά συχνά στη Δυτική Μακεδονία. Υπολογίζεται ότι σε Πίνδο και Ροδόπη ο πληθυσμός είναι περίπου 500 αρκούδες. Μόνο το 2020, τουλάχιστον επτά αρκούδες έπεσαν θύματα τροχαίων στη χώρα μας, ενώ περίπου το 48% των περιπτώσεων θανάτωσης αρκούδας από ανθρωπογενή αίτια συνδέεται με τα τροχαία.
Με στόχο την αποτροπή των τροχαίων που έχουν ως θύματα προστατευόμενα είδη της άγριας πανίδας «έτρεξε» το έργο «Life Safe Crossing», στο οποίο συμμετείχαν μεταξύ άλλων η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, αλλά και η περιβαλλοντική οργάνωση Καλλιστώ.
Στην εκδήλωση αποτίμησης του συνόλου των δράσεων του έργου, που έγινε την περασμένη Τετάρτη στο Κοβεντάρειο, παρουσιάστηκαν τα μέτρα που μπορούν να εξασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση, αυξάνοντας την επαγρύπνηση των οδηγών. Κάποια από αυτά είναι τα συστήματα αποτροπής συγκρούσεων οχημάτων-ζώων, οι παρεμβάσεις με έργα βελτίωσης των υπόγειων περασμάτων για την ασφαλή διέλευση και η ενημέρωση των οδηγών.
Ο Γιώργος Θεοδωρίδης, υπεύθυνος επικοινωνίας της περιβαλλοντικής οργάνωσης “Καλλιστώ”, μιλώντας στον «Χ», ανέφερε πως σε αυτή τη φάση θα φανεί η αποτελεσματικότητα των μέτρων, ενώ σημείωσε πως έχουν δει ήδη πολύ σημαντικά αποτελέσματα από τα υπόγεια περάσματα στην Εγνατία Οδό, ύστερα από δύο μετρήσεις που έχουν γίνει. Η πρώτη μέτρηση έγινε πριν βελτιωθούν τα περάσματα και η δεύτερη μετά. Η αύξηση των διελεύσεων κατά μέσο όρο ήταν στο 32% κυρίως από την αρκούδα που είναι το κύριο είδος στην Ελλάδα για αυτή τη δράση.
Κάποιοι απλοί κανόνες που μπορούν να ακολουθήσουν όλοι οι οδηγοί για ασφαλή οδήγηση για τους ίδιους και την πανίδα είναι η μείωση της ταχύτητας, η αυξημένη προσοχή ιδιαίτερα κατά τις νυχτερινές ώρες που είναι πιο πιθανή η συνάντηση με κάποιο ζώο. Σε περίπτωση που συναντήσουν κάποιο ζώο να διασχίζει το δρόμο, θα πρέπει να μειώσουν ταχύτητα, να το αφήσουν να περάσει, να μην κάνουν ελιγμούς, να παραμείνουν στη λωρίδα τους και να μην επιχειρήσουν να ακολουθήσουν το ζώο με το αυτοκίνητο τους.
«Είναι ένα έργο για το οποίο ασχοληθήκαμε πολύ συστηματικά με διάφορες τεχνικές εγκαταστάσεις για την αποτροπή συγκρούσεων των οχημάτων με άγρια ζώα και συγκεκριμένα με την καφέ αρκούδα στην περιοχή μας» σημείωσε η Παρασκευή Χριστοπούλου, υπεύθυνη του έργου Safe Life Crossing από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
Καθώς οι ασφαλτοστρωμένοι δρόμοι κατακερματίζουν τον βιότοπο της άγριας ζωής, είναι σημαντικό, προκειμένου να γίνουν διαπερατοί, να δημιουργηθούν ασφαλή περάσματα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά από τα άγρια ζώα.
Ο Σπύρος Ψαρούδας, διευθυντής της περιβαλλοντικής οργάνωσης “Καλλιστώ” τόνισε πως οι συγκρούσεις οχημάτων με τα ζώα δεν απειλούν μόνο την άγρια πανίδα, αλλά και τις ανθρώπινες ζωές, ενώ σε ό,τι αφορά στα αποτελέσματα του έργου συμπλήρωσε ότι θα φανούν σε βάθος χρόνου.
Εκτιμάται ότι στην Ευρώπη σκοτώνονται σε δρόμους περίπου 194 εκατομμύρια πουλιά και 29 εκατομμύρια θηλαστικά κάθε χρόνο. Οι δρόμοι αποτελούν εμπόδια που δυσκολεύουν τις μετακινήσεις της άγριας πανίδας. Η παρουσία των ζώων μπορεί να αποτελέσει αιτία για κάποιο τροχαίο ατύχημα.
Κύριοι άξονες του έργου
Οι κύριοι άξονες υλοποίησης του έργου στη Δυτική Μακεδονία αφορούν κατά κύριο λόγο στην εγκατάσταση ενός καινοτόμου συστήματος τεχνολογίας (Σύστηµα Αποτροπής Συγκρούσεων Οχηµάτων-Ζώων), το οποίο λειτουργεί σε πέντε σημεία, δύο στην περιοχή του Σκλήθρου, ένα στην περιοχή της Φλώρινας, ένα στην περιοχή της Καστοριάς και ένα στην περιοχή της Κοζάνης. Επίσης, το έργο περιλαμβάνει την τοποθέτηση εικονικών φρακτών που επιτρέπουν τη διέλευση των ζώων μόνο όταν δεν είναι πιθανή κάποια σύγκρουση και τη βελτίωση της συνδεσιμότητας των οικοτόπων των προστατευόμενων ειδών. Τέλος, έχουν γίνει διανοίξεις περασμάτων κάτω από την Εγνατία Οδό, ώστε να περνούν από εκεί τα ζώα και να μη διασχίζουν το δρόμο.
Σημαντικός παράγοντας, ωστόσο, είναι και οι οδηγοί και στο πλαίσιο αυτό έγιναν δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού μέσω συγκεκριμένης σήμανσης που χρησιμοποιεί τεχνικές neuromarketing.
Επίσης, σε σημεία του δικτύου έχουν τοποθετηθεί αισθητήρες ανίχνευσης στην κίνηση των ζώων, κεντρική μονάδα ελέγχου, σήματα συναγερμού προς τους οδηγούς, ηλιακά πάνελ για τροφοδοσία και συσκευή απώθησης μέσω ακουστικών ερεθισμάτων και ειδικές πινακίδες σήμανσης για μείωση της ταχύτητας.
Θένια Βασιλειάδου – www.xronos-kozanis.gr