Τη Δευτέρα 16 Οκτωβρίου στις Βρυξέλλες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε την τροποποίηση του χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων για την περίοδο 2022-2027 για την Ελλάδα.
Η τροποποίηση αυτή μας επηρεάζει ως Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, καθώς προβλέπει αύξηση 10% στα υφιστάμενα όρια.
Η αύξηση προέκυψε από (τι άλλο;) τη μείωση του κατά κεφαλήν ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος στη Δυτική Μακεδονία, κατά τα προηγούμενα έτη.
Οπότε, με βάση αυτή την τροποποίηση, το βασικό ποσοστό επιχορήγησης από 50% ανεβαίνει στο 60%, για τα προγράμματα που θα “τρέξουν” από την 1/1/2024 και μετά.
Βέβαια, το ποσοστό αυτό, αφορά σε Μεγάλες επιχειρήσεις, ήτοι επιχειρήσεις που έχουν Κύκλο Εργασιών πάνω από €50εκ. και προσωπικό πάνω από 250 άτομα πλήρους απασχόλησης.
Κατ’ αντιστοιχία, οι Μεσαίες επιχειρήσεις (με Κύκλο Εργασιών πάνω από €10εκ. και προσωπικό πάνω από 50 άτομα πλήρους απασχόλησης), θα δικαιούνται ποσοστό επιχορήγησης 70%, ενώ οι μικρές και πολύ επιχειρήσεις (με Κύκλο Εργασιών κάτω από €10εκ. και προσωπικό κάτω από 50 άτομα πλήρους απασχόλησης), θα δικαιούνται ποσοστό επιχορήγησης ύψους 80% επί των δαπανών.
Απομένει, λοιπόν, η απόφαση της κυβέρνησης εάν και κατά πόσο θα εφαρμόσει αυτά τα νέα ποσοστά ενισχύσεων και άρα επιχορηγήσεις στο 80% για τη συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων της περιφέρειας μας, από το επόμενο έτος.
Έχουμε ανάγκη μία τέτοια αύξηση;
Σίγουρα το 80% είναι ευνοϊκότερο από το 70%.
Να μην ξεχνάμε ότι μέχρι πριν από περίπου 2 χρόνια, το αντίστοιχο μέγιστο ποσοστό στη Δυτική Μακεδονία, δεν ξεπερνούσε το 45%, ενώ δίπλα μας, οι επιχειρήσεις στην Κεντρική Μακεδονία απολάμβαναν ποσοστό ενισχύσεων στο 55% (για τις μικρές επιχειρήσεις).
Και τότε, όπως λέγαμε, το χαμηλό ποσοστό προέκυπτε από το “πλασματικό” και “φουσκωμένο” ΑΕΠ της περιφέρειας, από τη δραστηριότητα της ΔΕΗ.
Οπότε, αυτή η εξέλιξη κρίνεται ως άκρως θετική.
Θα λύσει το πρόβλημα της επιχειρηματικότητας στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας;
Κανένα ποσοστό ενίσχυσης από μόνο του δεν αρκεί.
Ακόμη και το ποσοστό ενίσχυσης μιας επένδυσης ανέλθει σε 90% ή και 100% (για να μην το αυξήσουμε παραπάνω…), αν δεν αφορά σε βιώσιμη επένδυση που παράγει προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας, με άμεση πρόσβαση στην αγορά, η επένδυση αυτή θα έχει βραχυπρόθεσμα ή μεσοπρόθεσμα μία συγκεκριμένη ημερομηνία λήξης.
Η επιδότηση στις επενδύσεις δεν αποτελεί πανάκεια για τη λειτουργία και τη βιωσιμότητας μιας επιχείρησης.
Όποιος έχει διαφορετική άποψη, προφανώς δεν θυμάται και παλαιότερες εποχές (π.χ. στη δεκαετία του ’90), όταν επίσης τα ποσοστά επιχορήγησης ήταν ιδιαίτερα αυξημένα, αλλά ελάχιστες από εκείνες τις επενδύσεις λειτουργούν μέχρι σήμερα, και στη θέση τους έχουν απομείνει… κουφάρια.
Άρα τί κάνουμε;
Πριν πεινάσουμε μαγειρεύουμε.
Πριν έρθει η ώρα υποβολής της πρότασης, ετοιμαζόμαστε.
Εξετάζουμε διεξοδικά τα θέματα αδειοδοτήσεων (π.χ. οικοδομικά, περιβαλλοντικά κλπ) για να είμαστε σίγουροι ότι το κενό αγοράς ή η ευκαιρία που έχουμε εντοπίσει, μπορεί να υλοποιηθεί.
Υπάρχει πλέον πολύ μεγάλη εμπειρία από τους μηχανικούς της περιοχής και μπορούν να συμβάλλουν στην κατεύθυνση αυτή.
Προχωράμε σε ενδεικτικούς προϋπολογισμούς και εξετάζουμε αν έχουμε τη δυνατότητα κάλυψης της Ιδίας συμμετοχής.
Έστω και για αυτό το 20% που θα απομένει.
Συνεπώς, αν μπορεί μία επένδυση να είναι βιώσιμη “χωρίς πρόγραμμα”, τότε αν η επένδυση υλοποιηθεί με μία ενίσχυση 80%, ο “χρόνος απόσβεσης”, θα μπορεί να επιτευχθεί σε 80% μικρότερο χρονικό διάστημα.
Όταν – με το καλό – “ανοίξουν” οι προκηρύξεις, δεν θα έχουμε καμία δικαιολογία ότι “δεν ξέραμε” και “δεν ακούσαμε” κάτι σχετικό και “δεν προλαβαίνουμε”.
Καλό είναι να μην χαθεί ακόμη μία ευκαιρία.
Γιατί δεν θα είναι “κρίμα”.
Δεν υπάρχει “κρίμα”.
Όλα είναι θέμα επιλογής.
Της δικής μας!
—
Kostas Nikou
Σύμβουλος Στρατηγικής Διαχείρισης
6973392637