Το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών (CPC) απέστειλε επιστολή μετά από ανησυχίες ότι το μοντέλο «πληρωμή ή συγκατάθεση» της Meta ενδέχεται να παραβιάζει το ενωσιακό δίκαιο για την προστασία των καταναλωτών. Η Επιτροπή συντόνισε τη δράση αυτή υπό την καθοδήγηση της γαλλικής Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, Καταναλωτών και Καταπολέμησης της Απάτης.
Η δράση ξεκίνησε το 2023,κατευθείαν αφότου η Meta ζήτησε από τους καταναλωτές, εν μια νυκτί, είτε να εγγραφούν ως συνδρομητές έναντι αμοιβής για να χρησιμοποιούν το Facebook και το Instagram είτε να συναινέσουν να χρησιμοποιεί η Meta τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που τους αφορούν για να τους εμφανίζει εξατομικευμένες διαφημίσεις και, έτσι, να αποκομίζει έσοδα απ’ αυτές («πληρωμή ή συγκατάθεση»).
Οι αρχές προστασίας των καταναλωτών αξιολόγησαν διάφορα στοιχεία που θα μπορούσαν να συνιστούν παραπλανητικές ή επιθετικές πρακτικές, ιδίως το κατά πόσον η Meta παρείχε εκ των προτέρων στους καταναλωτές αληθείς, σαφείς και επαρκείς πληροφορίες. Ανέλυσαν κατά πόσον οι πληροφορίες αυτές επέτρεπαν στους καταναλωτές να κατανοήσουν τις επιπτώσεις που θα είχε στα δικαιώματά τους ως καταναλωτών η απόφασή τους να πληρώσουν ή να αποδεχθούν την επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που τους αφορούν για εμπορικούς σκοπούς. Επιπλέον, οι αρχές CPC ανησυχούν ότι πολλοί καταναλωτές ενδέχεται να έχουν εκτεθεί σε αδικαιολόγητη πίεση να επιλέξουν γρήγορα μεταξύ των δύο μοντέλων, φοβούμενοι ότι θα χάσουν αμέσως την πρόσβαση στους λογαριασμούς τους και στο δίκτυο επαφών τους.
Αυτή η συντονισμένη δράση του δικτύου CPC κατά της Meta προστίθεται σ’ άλλες εν εξελίξει ενωσιακές και εθνικές διαδικασίες που σχετίζονται με το ίδιο μοντέλο. Η σημερινή δράση εστιάζει ιδίως στην αξιολόγηση των πρακτικών της Meta βάσει του ενωσιακού δικαίου για την προστασία των καταναλωτών και είναι διακριτή από τις εν εξελίξει έρευνες από την Επιτροπή κατά της εταιρείας για το μοντέλο της «πληρωμής ή συγκατάθεσης» που ενδέχεται να παραβιάζει τον κανονισμό για τις ψηφιακές αγορές, από το επίσημο αίτημα της Επιτροπής για παροχή πληροφοριών βάσει του κανονισμού για τις ψηφιακές υπηρεσίες και από την αξιολόγηση από την ιρλανδική Επιτροπή Προστασίας Δεδομένων βάσει του γενικού κανονισμού για την προστασία δεδομένων (ΓΚΠΔ).
Βασικά στοιχεία της δράσης κατά της Meta:
Οι αρχές CPC εντόπισαν διάφορες πρακτικές στο πλαίσιο της ανάπτυξης του νέου επιχειρηματικού μοντέλου της Meta που εγείρουν ανησυχίες και που θα μπορούσαν δυνητικά να θεωρηθούν αθέμιτες και αντίθετες προς την οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και την οδηγία σχετικά με τις καταχρηστικές ρήτρες των συμβάσεων:
- Παραπλάνηση των καταναλωτών με τη χρήση της λέξης «δωρεάν», παρόλο που η Meta απαιτεί από τους χρήστες που δεν επιθυμούν να εγγραφούν ως συνδρομητές έναντι αμοιβής να αποδεχθούν ότι η Meta μπορεί να αποκομίζει έσοδα από τη χρήση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που τους αφορούν με την εμφάνιση εξατομικευμένων διαφημίσεων.
- Πρόκληση σύγχυσης στους χρήστες, καθώς έπρεπε να πλοηγηθούν σε διάφορες οθόνες στις εφαρμογές Facebook/Instagram ή στη διαδικτυακή έκδοσή τους και να κάνουν κλικ σε υπερσυνδέσμους που τους κατεύθυναν σε διάφορα μέρη των όρων υπηρεσίας ή της πολιτικής προστασίας της ιδιωτικότητας για να μάθουν πώς οι προτιμήσεις τους, τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα και τα δεδομένα που παράγονται από τους χρήστες θα χρησιμοποιούνται από τη Meta για την εμφάνιση εξατομικευμένων διαφημίσεων.
- Χρήση ασαφών όρων και γλώσσας, όπως «οι πληροφορίες σας» για να αναφερθούν στα «δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα» των καταναλωτών ή η υποδήλωση ότι οι καταναλωτές που αποφασίζουν να πληρώσουν δεν θα βλέπουν καθόλου διαφημίσεις, ενώ ενδέχεται και πάλι να βλέπουν διαφημίσεις όταν ασχολούνται με περιεχόμενο που μοιράζονται άλλα μέλη της πλατφόρμας μέσω Facebook ή Instagram.
- Άσκηση πίεσης στους καταναλωτές που χρησιμοποιούσαν ανέκαθεν δωρεάν τα Facebook/Instagram μέχρι την εισαγωγή του νέου μοντέλου, και για τους οποίους τα Facebook/Instagram συχνά αποτελούν σημαντικό μέρος της κοινωνικής τους ζωής και των αλληλεπιδράσεών τους, για να προβούν άμεσα σε επιλογή, χωρίς να τους παρέχεται προειδοποίηση, επαρκής χρόνος και πραγματική ευκαιρία να εκτιμήσουν τον τρόπο με τον οποίο η επιλογή αυτή θα μπορούσε να επηρεάσει τη συμβατική τους σχέση με τη Meta, καθώς δεν τους δινόταν πρόσβαση στους λογαριασμούς τους προτού κάνουν την επιλογή τους.
Επόμενα βήματα
Η Meta έχει προθεσμία έως την 1η Σεπτεμβρίου 2024 για να απαντήσει στην επιστολή του δικτύου CPC και της Επιτροπής και να προτείνει λύσεις. Αν η Meta δεν λάβει τα αναγκαία μέτρα για τη διάλυση των ανησυχιών που διατυπώθηκαν, οι αρχές CPC μπορούν να αποφασίσουν να λάβουν μέτρα επιβολής, μεταξύ αυτών και κυρώσεις.
Δηλώσεις
Βιέρα Γιούροβα, αντιπρόεδρος για θέματα Αξιών και Διαφάνειας: «Δεν θα παραμείνουμε αδρανείς ενώ χρησιμοποιούνται ύπουλες πρακτικές που παραπλανούν τους καταναλωτές. Είμαστε υπερήφανοι για την ισχυρή νομοθεσία μας για την προστασία των καταναλωτών, η οποία δίνει το δικαίωμα στις Ευρωπαίες και τους Ευρωπαίους να ενημερώνονται με ακρίβεια σχετικά με αλλαγές όπως αυτή που πρότεινε η Meta. Στην ΕΕ οι καταναλωτές είναι σε θέση να κάνουν πραγματικά τεκμηριωμένες επιλογές και τώρα λαμβάνουμε μέτρα για τη διαφύλαξη αυτού του δικαιώματος».
Ντιντιέ Ρεντέρς, επίτροπος Δικαιοσύνης: «Οι καταναλωτές δεν πρέπει να παραπλανώνται ώστε να πιστέψουν ότι είτε θα πληρώσουν και δεν θα βλέπουν πλέον διαφημίσεις είτε ότι θα λάβουν δωρεάν υπηρεσία όταν, αντ’ αυτού, συναινούν η εταιρεία να χρησιμοποιεί τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που τους αφορούν για να αποκομίζει έσοδα από διαφημίσεις. Το ενωσιακό δίκαιο για την προστασία των καταναλωτών είναι σαφές όσον αφορά αυτό το θέμα. Οι έμποροι πρέπει να ενημερώνουν εκ των προτέρων και με πλήρη διαφάνεια τους καταναλωτές σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που τους αφορούν. Πρόκειται για θεμελιώδες δικαίωμα που θα προστατεύσουμε».